Kokkekniver

Holder liv i denne tråden, jeg. :)

Har vært gjennom hele prosessen med Masahiro, Zwilling, Sabatier, Giesser osv. Deretter damaskkniver (som i mange tilfeller bare er kosmetisk damask fordi damasklaget bare er en kappe rundt eggstålet), spesialimporterte kniver i pulvermetallurgisk framstil stål, keramikkniver, titankniver og det som verre er. Alle har de hatt til felles at de er mer eller mindre rustfrie.

Men jeg har endt opp med noe annet, nemlig et no-logo knivsett som jeg kjøpte på Galleries Lafayette i Paris. De er i høykarbonstål og KAN ruste hvis de ikke vaskes og tørkes ordentlig etter bruk. Men det er altså enkelt å unngå. Ingen av de førstnevnte knivene kan matche knivene i høykarbonstål.

Jeg mener senere å ha sett samme/tilsvarende kniver i norske kjøkkenutstyr-butikker (Kitchen, Traktøren, Rafens eller hvem det nå var). Ellers så har - hadde? - Masahiro visst nok en hel serie i høykarbonstål. De hadde nok vært mitt førstevalg.
 
Flytter inn i ny leilighet (leier, ikke kjøpt) i august og tenkte jeg skulle unne meg selv 3 gode allround kniver. Jeg har i senere tid funnet ut at jeg ikke bruker noe særlig annet enn 2-3 kniver når jeg lager meg mat så jeg kan like greit ha 2-3 gode kniver i stedet for 5-6 av diverse kvalitet. Jeg har fra før noen enkle fra Victorinox og Øyo som jeg forøvrig er fornøyd med.

Kriterier:
Gode til allround-bruk.
Tåle jevnlig bruk av en 25åring som ikke er kokk.
Holder seg skarpe over lengre tid.

Så, noen anbefalinger? Kan legge til at jeg ser for meg en totalpris på ca 2 lapper. Litt må jeg ha til overs til klokkekontoen. ;)
 
Skulle jeg startet på nytt med kniver akkurat nå, ville jeg bestilt rett fra Japan.
Hattori har laget en serie kokkekniver i samarbeid med KnifeForums, med VG10 stål (veldig godt rustfritt) og micartaskaft (ubestridt det beste skaftematerialet, blir seigt når det blir vått) som jeg er spesielt lysten på. Fåes her.

FH-Box.jpg


Er litt utenfor budsjettet ditt, men det er andre kniver på denne siden som koster mye mindre, inkl. versjoner i høykarbon (rustende) verktøystål. Antar du trenger en vanlig kokkekniv, en grønnsakskniv og en fruktkniv?
 
Redigert:
Skulle jeg startet på nytt med kniver akkurat nå, ville jeg bestilt rett fra Japan.
Hattori har laget en serie kokkekniver i samarbeid med KnifeForums, med VG10 stål (veldig godt rustfritt) og micartaskaft (ubestridt det beste skaftematerialet, blir seigt når det blir vått) som jeg er spesielt lysten på. Fåes her.

FH-Box.jpg


Er litt utenfor budsjettet ditt, men det er andre kniver på denne siden som koster mye mindre, inkl. versjoner i høykarbon (rustende) verktøystål. Antar du trenger en vanlig kokkekniv, en grønnsakskniv og en fruktkniv?

Ja, det var noe i en duren jeg tenkte. Budsjettet kan alltids sprekkes hvis det er slik at noen kniver er ekstremt mye bedre enn andre til en litt dyrere mynt. ;)

Jeg har forøvrig i det siste sett på "Kinas mat", dokumentar på NRK og der ser jeg de bruker noe jeg ville definert som kjøttøks, til absolutt alt av kutting. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Det ser forøvrig veldig behagelig ut med en slik kniv.

8752cleavers.jpg
 
Øks er vel i overkant hardcore? ;)

Hva med en santoku-kniv? Disse er ordinært sett kortere enn europeiske kokkekniver, og har ofte en mye mindre radius på kniveggen (litt som øksen). Fin til hakking!

5914.jpg


5 kniver burde dekke de fleste behov: En europeisk (relativt stor) kokkekniv, en santoku, en fleksibel fileteringskniv, en serratert brødkniv og en liten "paring" kniv (vet ikke hva det heter på norsk.. grønnsakskniv?).
 
Øks er vel i overkant hardcore? ;)

Hva med en santoku-kniv? Disse er ordinært sett kortere enn europeiske kokkekniver, og har ofte en mye mindre radius på kniveggen (litt som øksen). Fin til hakking!

5914.jpg


5 kniver burde dekke de fleste behov: En europeisk (relativt stor) kokkekniv, en santoku, en fleksibel fileteringskniv, en serratert brødkniv og en liten "paring" kniv (vet ikke hva det heter på norsk.. grønnsakskniv?).

haha, dette kan bli dyrt, som med alt annet. :D Santoku-kniv er notert! Likevel. Jeg er nysgjerrig på en kinesisk kokkekniv, men klarer ikke helt å se for meg bruke den. :p
 
Santukoen er uten tvil den som blir brukt mest. Synes den er mye mer komfortabel til det meste enn en kokkekniv. Har i det store og hele sluttet å bruke den tradisjonelle kokkekniven.

Nødkjøkkenet mitt hadde bestått av en santuko og da hadde jeg nok fått gjort det meste.

Min er omtrent like lang som en kokkekniv forøvrig.

Anbefales!
 
Jeg har forøvrig i det siste sett på "Kinas mat", dokumentar på NRK og der ser jeg de bruker noe jeg ville definert som kjøttøks, til absolutt alt av kutting. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Det ser forøvrig veldig behagelig ut med en slik kniv.

8752cleavers.jpg

@jsf: jeg har en slik kjøttøks fra global liggende hjemme ny i forpakning.
Jeg har hørt flere som sverger til slike, men jeg har dessverre aldri hatt behovet. Spesielt da de ofte brukes når man skal lage kraft fra bunn av....

Du kan få denne meget billig av meg om du er interessert.... :)
 
Redigert av en moderator:
Som man gjør i andre tråder her på TS vil jeg melde om en fremtidig utboksing! (Dog er det lang leveringstid, så det blir fort 2014...).

Obs: Jeg er egentlig ikke gal kniventusiast, æresord.
 
Noen som har erfaring med "Shaun premier tim mälzer series"
Link til knivene: KAI Europe Website

Virker å være veldig gode kniver, får mye skryt!
KAI Shi Hou 2 Knife ... denne hadde vært fancy å ha på kjøkkenet :)

De ser jo pene ut i hvert fall. Har ikke noe fra den serien, men har noen forskjellige Shun-kniver fra forskjellige serier og synes stålet er bra, men liker ikke helt balansen på de større knivene deres. I tillegg synes jeg de er overpriset.

Men viktigere enn knivene er egentlig sliperutiner og slipeutstyr..
 
Da var et "JCK Special Set "First Japanese Knife Set"" bestilt samt en 1000/4000 wetstone. Dette blir gøy!
 
Kom gjerne med en tilbakemelding på knivene når du har prøvd de ut. Er på utkikk etter oppgradering av enkelte kniver og dette ser høyst aktuelt ut. :)
 
Gratulerer, et meget godt valg!

Jeg ville kanskje kjøpt en billig kniv på for eksempel IKEA for å øve på sliping (hvis du ikke vil bruke en du har).
 
Kom gjerne med en tilbakemelding på knivene når du har prøvd de ut. Er på utkikk etter oppgradering av enkelte kniver og dette ser høyst aktuelt ut. :)

Satan, jeg er redd, de er så sykt skarpe! Utrolig gøy å kappe grønnsaker, men må passe fingrene mer enn vanlig. Tror det er et fint start kit.

Gratulerer, et meget godt valg!

Jeg ville kanskje kjøpt en billig kniv på for eksempel IKEA for å øve på sliping (hvis du ikke vil bruke en du har).

Takk, veldig gøy. Har noen IKEA kniver som sårt trenger en puss. Er det noen rettningslinjer på hva jeg bruker de forskjellige knivene til? Tipper jeg kommer til å bruke den butte 180 mm mest.
 
Satan, jeg er redd, de er så sykt skarpe! Utrolig gøy å kappe grønnsaker, men må passe fingrene mer enn vanlig. Tror det er et fint start kit.



Takk, veldig gøy. Har noen IKEA kniver som sårt trenger en puss. Er det noen rettningslinjer på hva jeg bruker de forskjellige knivene til? Tipper jeg kommer til å bruke den butte 180 mm mest.

Knivene bruker du som det passer. :)

Ser ikke helt størrelsen på den minste, er den liten nok er den super til smojobber. Ta roten av løk, skrellejobber, hvitløk og annet smått.

Jeg bruker santoku til nær sagt alt av oppgaver. Det er god til "push cutting" Eller hakking som det kanskje kan kalles?
Dette fordi eggen er ganske flat.

Den kokkekniven/kombikniven er bedre til større ting. Kålrabi anyone? Bruker den også for slicing og .... Ja.. Vugging? Haha... Ikke lett å beskrive knivbruk med ord.
Se på eggen, den er buet. Supert å vugge kniven fram og tilbake om du foretrekker å finhakke ting og tang slik. Løk? Urter? Kjøtt? Etc.