Kokkekniver

Tar gjerne imot gode tips til skjærebord :)
kjøp deg likegodt først som sist gode fjøler av hinoki, japansk sypress. mine er fra trær eldre enn 250 år og er 3 cm tykke så de kan høvles ned ved behov. fjølene er meget lette og naturlig selvdesinfiserende. rengjør alle sider samtidig med varmt vann etterfulgt av kaldt og tørk umiddelbart. kan rengjøres grundig innimellom med litt grovt havsalt i treets lengderetning. min forrige tilsvarende varte i over 10 år uten at treet krummet seg.

9C1B8926-BDBB-4CDB-A6B6-FAFD5D90D3B2.jpeg

479650A9-5296-416A-AD01-A856F1A2E3C2.jpeg

D921096B-E379-494D-8BEE-4173113EAE44.jpeg

21F7945D-E0F2-461A-8C47-31F296EBA05E.jpeg

5B8D4F0B-6A45-45C8-8D0C-5D3E37516BB9.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og BigT
Tar gjerne imot gode tips til skjærebord :)
Treverket trenger selvfølgelig å bli litt mykt for å unngå å slite for fort bladet, og treverk fra furutre familie er også bra fordi det forhindrer bakterievekst.
Eik, bambus eller oliventre er litt hardt og skal fortere slite eggen.
Med et skjærebrett som har horisontal trefiber, må du skjærer i samme vei som trefiberen for å spare eggen.
Skjærer du motvei av fiberen, skal kniveggen slite seg fortere.
-Man trenger ikke å være fysiker for å forstå det, tenker jeg.
For å unngå problemet, blir det best med et skjærebrett laget med treklosser, og dermed en loddrett trefiber, som gjør at eggen splitter trefibrene istedefor å kutte gjennom disse.
Jeg har et Kockums Jernverk furubrett (i svensk furu) og er veldig fornøyd (følg linken men du kan også finne det i andre nettsider).
Når jeg vasker brettet, skyller jeg bestandig begge sider for å minimalisere påvirkningen (bøyingen) på treverket.
Man kan også olje brettet (i tørr tilstand selvfølgelig) noen ganger i løp av året.
kockums-skarbrada-furu-45x31.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og BigT
Har du 2 favoritter du vil fortelle mer om kanskje?
Vanskelig å velge kun 2
Disse to er i hvertfall på top 5:
1000003104.jpg

Fujiwara Denka 240 Gyuto (Aogami super stål) og Yoshikane 210 Gyuto (Shirogami #2 stål). Akkurat fått Denka'en, så ikke fått brukt den så veldig mye enda, men virker fantastisk så langt. Yoshikane'n er den skarpeste kniven jeg har vært borti (out of the box). Den er også utrolig lett å få skarp, pga. typen stål som er brukt.

Er det noen knivslipere som egner seg til japanske? Tenker da mest for enkelhets skyld i hverdagen.

Skjønner jo godt at slipestein funker, og tar 10 minutters tid. Igjen; finnes det hurtigløsninger? Ser feks Global har en de selger. Er dette ok saker?

Igjen; finnes det hurtigløsninger?

Japanerne lager 2 typer kokkekniver:
- tradisjonelle japanske
- vestlig type kniver som ved første øyekast ser japanske ut, for gaijin som ikke klarer å behandle japanske kniver ordentlig

Tradisjonelle japanske kniver lages som hovedregel i veldig hardt stål, og er asymmetrisk slipt (tenk et stemjern). Vestlige kniver lages som hovedregel i mykere stål og er symmetrisk slipt, enten med flatslipt eller konveks egg. Global-kniver er av vestlig type og har, såvidt jeg husker, konveks egg.

Jeg tenker at hurtigløsningen for å slipe en tradisjonell, håndlaget, japansk kokkekniv med asymmetrisk slipefase i ekstremt hardt herdet stål gjøres gjennom følgende trinn:
1. Selg den
2. Kjøp en europeisk-type kniv med symmetrisk egg
3. Slip den i stedet

Når du skal slipe en asymmetrisk egg må du tilpasse slipevinkelen nøye. Gjør du ikke det, lager du lett en billig kniv av den dyre kniven. Og hvis du putter en asymmetrisk slipt kniv i en sliper som lager symmetrisk egg, så kunne du like gjerne kjøpt en kniv med symmetrisk egg in the first place.

Jeg er ganske (ikke veldig) flink til å slipe kniver. Jeg har litt styring på å slipe de to relativt billige japanske knivene jeg har som har asymmetrisk egg. Og jeg er ikke i nærheten av å få dem like skarpe som de var fra produsenten. Alt symmetrisk får jeg hair-popping-sharp på få minutter.