Knivtråden

Aftens.

Her er noen rå kniver.
Den ene er en ExtremeRatio Task C.
Den lurer jeg på å selge :)

0
 
Jeg ser veldig hardt på denne akkurat nå:

C181GTI_L.jpg


Spyderco Lil' Lionspy, et samarbeid mellom italienske Lionsteel og Spyderco. Blad i Uddeholm Elmax, halvt skaft i titan med integrallås, og halvt skaft i utfrest micarta. Den runde biten mellom skaftet og låsen kan vris og dermed sperre låsen helt, slik at bladet blir ennå bedre låst.

Denne lages hos Lionsteel i Italia, og er en modifikasjon av deres SR2. Skaftet er litt avrundet i bakkant, og den ene grepsplaten er i micarta i stedet for fullt titanskaft. Jeg foretrekker micarta, som blir seigt å holde i når det blir vått. I tillegg mener jeg Spydercos hull er den helt klart beste måten å åpne et blad på.

I 2 dager til ligger denne ute på gruppekjøpssiden Massdrop - og jeg er p.t. den eneste som har bestilt en. Hvis ikke 3 til slenger seg på, får jeg ikke kjøpt den. :p Prisen hos Massdrop er ikke ekstremt mye bedre enn de store nettbutikkene, men frakten er latterlige 6,70 USD og den blir sendt med vanlig post så det blir ikke noe ekstremt overraskende fortollingsgebyr.
 
Skulle ned på stranden og grille pølser på bål med familien i påsken. Klarte ikke å finne øksa etter flytting, så tok med min gamle Busse Steel Heart i stedet. Den gjorde nytten :)



Her også i selskap med en Spyderco.

 
Fra toppen. Ka bar becker bk9 - Schade schf9 - Cold steel srk - mora - Fallkniven f1 - Esee 3 - Cold steel recon 1 micro

 
@Tutto: hva synes du om Esee 3? Lurte på å kjøpe en orange/neongrønn til en bekjent som mister knivene sine i skogen :rolleyes: (That would be me...)
 
Redigert av en moderator:
@Anders har ingen ting å utsette på esee. Godt grep og lett å sette opp igjen eggen på. Liker den bedre enn fallkniven f1. Esee erstatter også en ødelagt kniv uansett pm den har blitt skadet ved normalt bruk eller om du har skutt den i stykker med hagle. Løp og kjøp!
 
Redigert av en moderator:
@Anders , Busse er helt klart noe av det råeste badass du får til seriøs bruk, har selv noen forskjellige som har vært i bruk i tjeneste. Skal du se etter en kniv med definitivt "value for money" ville jeg sett på sortimentet til Bark River. De er nesten custom, svært god finish med god stålkvalitet og herding. Har misbrukt et par av disse også og er meget imponert. Sjekk ut et meget seriøst firma knivesshipfree.
Tom
 
Redigert av en moderator:
Nok en kniv på Massdrop, denne gangen latterlig billig (og flere enn kun meg som er interessert!):

MD-7405_20150429171512_8b7c87f2bd6d134a.jpg


Kershaw Emerson til rett under eller over 200 kroner, avhengig av modellen, inkl frakt. Riktignok kinesiskprodusert, men hvem bryr seg til den prisen. "Originalene", dvs de som Emerson har laget selv og ikke lisensiert ut til Kershaw, koster oppimot 200 USD før frakt og moms.
 
Hvor går man for å selge kniver om dagen? Ebay? Bladeforums.com? Har et par ubrukte godbiter liggende fra en tid før jeg samlet på klokker. Ser at ihvertfall én har gått kraftig opp i pris (Mad Dog ATAK).

Hvor henger de norske knividiotene, bortsett fra i denne tråden? ;) Kammeret.no?
 
Hvor går man for å selge kniver om dagen? Ebay? Bladeforums.com? Har et par ubrukte godbiter liggende fra en tid før jeg samlet på klokker. Ser at ihvertfall én har gått kraftig opp i pris (Mad Dog ATAK).

Hvor henger de norske knividiotene, bortsett fra i denne tråden? ;) Kammeret.no?

@Anders ligger det ikke litt i kortene at du bare kan sende en PM til @Tetragrammaton ? :)
 
Redigert av en moderator:
Hvor går man for å selge kniver om dagen? Ebay? Bladeforums.com? Har et par ubrukte godbiter liggende fra en tid før jeg samlet på klokker. Ser at ihvertfall én har gått kraftig opp i pris (Mad Dog ATAK).

Hvor henger de norske knividiotene, bortsett fra i denne tråden? ;) Kammeret.no?

God damn det er en dyr kniv - review?
 
God damn det er en dyr kniv - review?

Ja, den har blitt dyr etterhvert. Nå lager ikke Kevin McKlung så mange kniver lenger, så tilgangen er begrenset. En kontroversiell figur, som gjorde det vanskeligere for seg selv enn nødvendig.

Som sagt er kniven ubrukt, ligget i sliren sin siden den ble kjøpt for over 10 år siden. Kan finne den frem og ta noen bilder og fortelle litt. Uten å ha brukt den er det vanskelig å gi en god review av det som faktisk betyr noe i en kniv da ;)

Inntil jeg finner tiden til det: For de som lurer ser beistet slik ut (lånt bilde). Min er en ATAK 2, hvor 2-tallet innebærer serrateringer på bladet (faktisk de beste jeg har sett, kan i motsetning til mange andre slipes opp igjen). Knivens claim to fame er McKlungs kombo av høy-karbonstål, herdeprosess og forkromming av bladet. Han var vel dessuten en av de som brakte G10 inn i knivverden som grepsmateriale. Han vant med ATAK en kontrakt i 1992 med Navy Seals, og var veldig glad i å skryte av kniven (med rette) og mindre glad i å ta i mot konstruktiv kritikk. Baluba fulgte. I dag finnes det knockoffs/hommages tilgjengelig med samme utseende, men så vidt jeg vet er det ingen som har kopiert teknikken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mad_Dog_Knives

7411002.jpg
 
Redigert:


Klokke og kniv valgt for morgendagens guttetur i marka! Klokken mangler en del år før patina kan måle seg med kniven, men ett pent par likevel.

 
Jeg må bare si at jeg er svært godt fornøyd med Quartermaster Templeton foldekniven jeg kjøpte av @Tetragrammaton for en måned siden. Den er kompakt, ser kul ut (må jeg innrømme) og låsemekanismen for bladet virker meget solid. Skarp er den også.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal holde den skarp, uten å kjøpe utstyr for mange tusen kroner. Den har et japansk-inspirert blad, og jeg har null peiling på hvordan man best holder eggen kvass på slike.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tetragrammaton