Knivtråden

Noen tips til veldig tradisjonell type norsk slirekniv til billig penge? Er ment som gave til norsk-amerikansk bekjent.
 
Hvor god(/dårlig) bekjent er det? :)
Screenshot_2016-04-21-16-02-17.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Cutting the cheese med Böker Vox Gnome

Dette er en knallgod liten kniv med uante bruksområder. Akkurat søt nok til å kunne dras ut av lommen forran "vanlige" folk uten å fremstå som kriminell. Herlig med de små skjefteplatene i micarta også. Har også en annen Böker med keramisk blad og titanium konstruksjon, kjøpt utelukkende på grunn av materialene. En fin kuriositet, og meget kvass, men farlig både i lommen og i bruk.


01bo035_zpsprsexw8b.jpg


Går stort sett alltid med Spyderco Manix 2 XL som jeg er storfornøyd med både privat og på jobb som sjømann.

C95G2_L_zpsc3rvd3b8.jpg


Skal se om jeg ikke får slengt ut noen bilder etterhvert. Har flere gode folders og fixed blades.

- E
 
Redigert:
Dobbelpost, men det tåler vi. Pakker til bergenstur, og da må man ha med kniv i tilfelle det er mange brev/pakker/innfødte som må sprettes opp. Her kommer Boker Plus Anti-MC fra forrige post inn i bildet. ;)

20160509_191744.png_zps4qxw5n2e.jpeg


Artig liten kniv. Med keramisk blad er den definitivt ikke spantet for de tøffe jobbene, men kvass er den. o_O

Sånn for ordens skyld bør jeg vel nevne at jeg ikke sprader rundt i byens gater med kniv, og heller ikke har for vane å sprette opp folk eller fe. :)

- Erling
 
Noen som har handlet kniver via Amazon? Har prøvd ved flere anledninger, men får beskjed om at det er brudd på retningslinjene. Variantene jeg har prøvd å kjøpe er fulltangmodeller som heller ikke burde være lovstridige.
 
Har en Spyderco chaparral (og Leatherman C33) som jeg liker godt, men lurer på å kjøpe en litt større kniv, rett over 3-3,5" blad.

Kriterier:
-Superlett
-Tynn og kompakt
-Egnet til matlaging og spising
-Lett å rengjøre (les: tørke av)
-Rustbestandig
-Lett å åpne/lukke med en hånd, gjerne også "utrent" hånd.
-"Rett rygg" for å kunne feste den enkelt i knivsliper wicked edge
-Bra belteklips der kniven sitter langt nede i lommen, og klipset ikke sliter for mye på buksen.

Brukes ikke veldig mye, så klarer meg nesten med chaparral (og rimeligere leatherman C33), men jeg er gadget-mann og vil ha topp kvalitet, samt valuta for pengene. Fleksibel på pris, helst under 100usd, men under skal overleve 200usd om det "må til"..

Har surfet litt, og sett på Kershaw Skyline Premium, Kershaw Knockout, diverse Spyderco, og nesten landet på Spyderco Manix 2 lightweight - med BD-1 stål som virker å være perfekt for min bruk. I tillegg er den ikke alt for dyr.


SP101PBK2n.jpg



Hvor er det billigst å bestille kniver, og spesielt Spyderco? Virker som om flere har dyr (og treg) frakt kun for en kniv..

Men kom også over Boker Plus Exskelibur I 3.5" Carbon Fiber som er enda lettere og har litt større blad. Fordelen med denne er at den er enda lettere, litt mer elegant "middagskniv" utseende, og møkk vil ikke sette seg i mønster i håndtaket. Også moro å prøve noe annet. Ulempen er pris og noe dårligere grep og risiko for å skjære seg ved hardere bruk pga. utformingen. Noen som har erfaring?

01BO135b.jpg


EDIT:
Fant også Positron fra Spyderco som var litt i samme gate, men enda dyrere:

SP195CFPt.jpg





EDIT2:
Etter mer lesing har jeg forkastet positron (dårlig review), og heller mot Caly 3.5:

SP144CFPEnw.jpg




Denne har langt blad i forhold til håndtak, er tynn og bærer fint og dypt i lomme, den er lett (selv om det finnes et par lettere, som Centofante 3, Delica 4 og Positron), og den har bra stål (ZDP-189 / 420J2), selv om det kanskje krever litt tålmodighet å slipe. Carbon er også kult, og den har ikke alt for "truende"/militært utseende..


Noen erfaring, eller er det noen andre forslag til kniv?

Alternativt gjerne med flaskeåpner som C33 har, men tynnere, lettere kniv med høyere kvalitet.
 
Redigert: