Knivtråden

01bo036.jpg

01bo036_2.jpg

Denne er ganske stilig; Böker Plus Anti Grav

Keramisk blad og håndtak i karbonfiber - 60 gram totalvekt.
8,4 cm bladlengde og totallengde på 19,1 cm.

Men bruksområdet for en slik kniv må vel være ganske begrenset? Keramiske blader er vel ikke egnet til stort annet en ren kutting av mindre harde gjenstander?

Stilig! Jeg har lite peiling på kniver, men en stor fascinasjonen for detaljer og godt håndverk har jeg, så dette kan jeg absolutt like. :D

Jeg så mye på Man vs Wild med Bear Grylls sist sommer, og endte opp med å bestille signatur-kniven hans fra Gerber. Ja, markedsføringen virker med andre ord godt. :p

Føles ut som solide saker, og fikk god bruk for den også da noe kvister og grener måtte fjernes på hytta sist sommer. Sikkert ikke noe folk "in the know" om kniver vil juble over, men jeg synes den er finfin. :)

Gerber-Bear-Grylls-Ultimate-Knife-1.jpg

Ser forresten det har kommet en ny versjon av den med noen oppgraderinger.

Ble helt hekta på disse survival programmene sist sommer, og kom tilfeldigvis over et lignende program hvor en ex-green beret og hans mye mindre tøffe britiske kone skal overleve sammen i villmarken, med det utrolig kreative navnet Man Woman Wild. Dette var også stor kos å se på.

Fant ut at "Mykel Hawke", som karen heter, også har sin egen signaturkniv med det klingende navnet "Hawkes Hellion" fra det amerikanske merket Tops Knives. I et litt svakt øyeblikk bestilte jeg plutselig en slik også. Den ser jo bølletøff ut tenkte jeg! Vet ingenting om merket eller hvor bra/anerkjent det er, men etter å ha sett et par reviews på youtube skal det visstnok være en veldig god kniv. Noen som kanskje vet mer?

Den er jo utrolig "over the top", en skikkelig rambokniv, men jeg synes den er litt kul. Den har dog ligget så godt som ubrukt i sliren i snart ett år. Vel vel, om zombie apokalypsen plutselig inntreffer så skal det ikke stå på utstyret... :p

Link: TOPS Knives.com

TPHHS2020.1.jpg

Redigert:
Lurer på om jeg skal gå til anskaffelse av en større Fallkniven også, Frej eller Odin er to utgaver som frister.

Har du testet dem?
Jeg trodde Frej var drømmekniven, helt til jeg kjøpte den. Skaftet er for smalt (og jeg har puselanker) og sliren er elendig. Min slire kom med ferdig kappet søm, der bladet hadde gått gjennom fordi sliren var for kort.

I mitt hode er Northern Light serien bare dyrere og penere enn F-serien, men med redusert funksjon.

Vel vel, om zombie apokalypsen plutselig inntreffer så skal det ikke stå på utstyret... :p

Haha, jeg har et par i den sjangeren selv. Heldigvis egner de seg også godt til kvisting og bålved, tar like gjerne med min Busse Steel Heart som turøks.

Men bruksområdet for en slik kniv må vel være ganske begrenset? Keramiske blader er vel ikke egnet til stort annet en ren kutting av mindre harde gjenstander?

Usikker selv. I mitt hode er keramiske kniver tillagt kjøkkentjeneste; kutting av frukt, grønnsaker og kjøtt.

Usikker selv. I mitt hode er keramiske kniver tillagt kjøkkentjeneste; kutting av frukt, grønnsaker og kjøtt.

Du har helt sikkert rett... de må jo være veldig harde og sprø. Svært lite praktisk, men allikevel en kniv som jeg syns er veldig spennende nettopp på grunn av materialene.

@Kohe321 Den Tops kniven er jo galskap! ;) ;) Kjenner ikke så godt til merket, men tror det skal være bra saker. De har samarbeidet med Buck knives om noen modeller som heter CSAR T (Combat Search and Rescue Tool) som har fått ganske bra reviews.

[video=youtube;By-c9RZGbpM]http://www.youtube.com/watch?v=By-c9RZGbpM[/video]

Redigert av en moderator:
Mest interesert i kniver utifra et praktisk formål, sløying av fisk etc. Hadde to liggende som jeg kan dele med Tidssonen. En er lagd av min søster, skaftet er av hjorte gevir. Det andre er en jeg fikk av en gammel slektning en sommer for mange år siden. Blir mest en kuriositet i denne sammenhengen.

Tollekniv | Flickr - Photo Sharing!

Foldekniv | Flickr - Photo Sharing!

(Ble ikke "embeddet" i posten, håper dere tar dere bryet med å trykke på linken).

God helg.

Redigert:
Bruker aldri kniver, men er fascinert av "kvalitet" og "håndarbeid" og da er jo kniver spennende. Noen foldekniver (?) jeg har fikk tak i før den feberen stilnet:

Kongen i samlingen. En (custom) Warren Thomas XL T-rex i titan og karbonfiber (for å matche JLC Rossi'en, selvsagt).
Visstnok lagd i veldig få eks (3? eller er jeg lurt som gikk på den?):

(Set vel mer ut som en hai enn som en T-Rex?)

Warren Thomas, kniv nummer 3:

Den nest dyreste er en "Benchmade Knife 630 LARGE Skirmish Knife Neil Blackwood S30V". Råtøff og alt, men faller mellom den ekstreme T-Rex'en som "pyntekniv" og brukskniv:

Den neste er en Al Mar, lagd i Seki, Japan, og kjøpt i kjøkkenutstyrsgaten i Osaka. En (liten) SERE-lignende kniv med US Army Special Forces merke. (AL Mar var visstnok i USASF, og jeg leser på eBay at lignende kniver skal ha vært gitt folk som er ferdigutdannet (heter det det?) i Special Forces. Usikker på hvor mye jeg kjøper denne forbindelsen.)
Uansett, gir godfølelsen:

Disse tre samlet på én stol:

De to neste er litt mer EDC, som de kule gutta på bladeforums sier (selv om de ikke kan bæres rundt her i Norge). Kjøpt etter prinsippet at hvis man skjærer seg på fingrene mens man "ser" på kniven i butikken så må den kjøpes:

En vanlig Victorynox "Rescue Tool"; tilpasset at man sitter i en bil som har kræsjet! Men skarp er den:

Dårlig bilde av en helt standard Spyderco Manix 2. Spyderco har godt rykte i bransjen såvidt jeg forstår, og denne skjærer man seg på bare ved å se på den. Utrolig :)

Et siste samlerobjekt (ikke på kontoret, derfor bilde lånt fra nettet) er en Böker Eurofighter II; var det håndtaket som er av samme materialet som Eurofighter eller noe lignende:

Men nå er ikke bare klokkekontoen bunnskrapt men også knivkontoen ...

Har du testet dem?
Jeg trodde Frej var drømmekniven, helt til jeg kjøpte den. Skaftet er for smalt (og jeg har puselanker) og sliren er elendig. Min slire kom med ferdig kappet søm, der bladet hadde gått gjennom fordi sliren var for kort.

I mitt hode er Northern Light serien bare dyrere og penere enn F-serien, men med redusert funksjon.

Nei har verken testet eller sett dem live, men skal ta det til etterretning før jeg evt. kjøper en. Er veldig fornøyd med min Fallkniven foldekniv, skarp og føles veldig solid ut. Har foreløpig ikke hatt noe særlig bruk for en "medium" stor kniv de siste årene da den foldekniven, filetkniv og 9" samekniv dekker mine bruksområder.

Har ikke blitt en stor knivsamler ennå, men har da blitt et par:)
Er alt for sjeldent ute i friluft, så stort sett tilbringer knivene tiden nedpakket og bortgjemt.

Litt info om de forskjellige (fra venstre øverst):
Arvet Fox kniv, vet ikke modellnr. Liten og lett, og ganske behagelig i bruk.
Gerber Big Rock. Billig og ok kniv, håpløs slire:p
Cold Steel Master Hunter. Kjøpt av hyggelig kar her på forumet. Stort sett den som henger i beltet når jeg skal på jakt etc, meget god allrounder.
Gerber Bear Grylls. Aldri brukt, så har ikke peiling på hvordan den er i bruk. Kjøpt i et litt svakt øyeblikk og føler meg som en reklameplakat hvis jeg har den med.
Samekniv med søringvern. Blir litt for stor etter min mening, bruker heller en øks hvis jeg skulle trenge noe til hogging.
(nederst til venstre):
Gerber multitool. Kjøpt for ikke så lenge siden, så er ikke testet for mye. Virker å være bra kvalitet, så den blir forhåpentligvis testet i sommer:)
CRKT foldekniv. Ikke blitt testet så mye, så ikke så mye brukererfaring på den ennå.
Buck 730 X-tract enhånds multitool (med hjemmesnekret fire steel løsning). Favoritt i beltet da den er solid og enkel å bruke med en hånd.

• Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Det har blitt noen kniver etterhvert..
Setter størst pris på håndlagde, men det er jo greit med noen det ikke er så "nøye" med også.