Knivtråden

Ok, så lett påvirkelig kan man virkelig være. Men skitt au. Med tanke på pris og tilsynelatende bra kvalitet så måtte denne prøves. Og den skuffer ikke. Robust, fantastisk størrelse, grep og kvalitetsfølelse. Spyderco Tenacious

 
Klokkemonogamist og knivbigamist. To kniver holder for det meste til alt. Strømeng sin 8tomms Natosamekniv og denne; en Masters of Defense. Duane Dieters Close Quarter defense. Mark II. hatt min i elve år nå, holder seg godt tross tung bruk. Legg merke til vindusknuseren bak på håndtaket:p. Storebror fås også med bånd/setebeltekutter.
masters_zps7e0509c5.jpg
[/URL][/IMG]

EDIT. Så litt på nettet nå og disse er ikke mulig å få fatt i lenger ser det ut til. Masters ble kjøpt opp av Blackhawk som nå produserer dem i billigere materialer/dårligere stål osv noe som også gjenspeiler seg i pris.
Synd om originalene ikke lenger er mulig å få fatt på for det er fantastiske kniver.
 
Redigert:
Funnet frem noen slirekniver - selv om ikke alle har slire. Jeg skulle lage lærslirer til flere av disse, og gikk på kurs og kjøpte inn verktøy og lær i flere tykkelser. Dette var, tja, 7 år siden? De fleste som manglet slire for 7 år siden, gjør det fremdeles... Men søster og mutter fikk ihvertfall hver sin håndlagde lærveske ut av det, og jeg fikk en del harry belter.

Fra Busse-familien:
b1t4.jpg


Scrap Yard Scrapper 6 i SR77
Swamp Rat Howling Rat i SR101
Swamp Rat Hairy Carry Ltd Ed (denne måtte jeg google) i 154 CM
Busse Combat Game Warden i INFI

Så over på litt vakrere saker:

vw8r.jpg


Stamascus Knife Works North American Hunter i damaskusstål

bfqg.jpg


Men den beste kniven jeg har er norsk:

28f8.jpg


En av Aage Bergedahls få fulltangekniver, med blad av Per Kåre Olsen i UHB Elmax og skaft i stabilisert ask.

e5y.JPG


Aages kniv er mye større, men sliren er mye, mye bedre tilpasset så totalpakken blir ganske smekker.

... men brukskniven over alle er likevel amerikansk:

5p9j.jpg


Bob Dozier Delta Traveler, custombestilling for Vintageknives.com. Blad i D2 og skaft i canvas micarta. Sliren er i den tynneste kydexen jeg har sett, men er likevel dønn solid. Konstruert for å bæres på skrå i beltet.

9slr.jpg


Dozieren er den som havner i sekken på rensdyrjakt. I motsetning til det meste annet blir micarta seigt når det blir vått eller fullt av blod. D2 ruster omtrent i slira og er ganske leit å sette opp, men har en slags serratert mikrostruktur med veldig store karbider, som gjør at det skjærer kjøtt som lite annet.
 
Mye flott her, Edward! Liker spesielt godt Dozieren, har tenkt på en slik selv.
 
Redigert:
Gratulerer @Juice!
Nå må du ikke spare batteri på kameraet ditt. Fyr løs med bilder :)
 
Redigert av en moderator:
To verktøy som ser mye bruk: Sub og Spyderco Delica. Kniven er lett og tynn, liten nok til å bæres i lomma, skremmer ingen. Godt stål, VG-10, holder seg skarpt lenge men ikke for vanskelig å sette opp.


20130717_134935_zps460d7c5f.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Etter å lest på tråden her, begynte jeg å tenke hva slags kniver jeg egentlig har. Har alltid likt kniv som verktøy. Har hatt en veldig praktisk tilnærming til knivene mine. Så ingen high end, men greie brukskniver!

Så her er en liten presentasjon av de knivene jeg fant i farta. Har noen flere kniver, men endel ligger fortsatt pakket ned fra forrige flytting..


Eka foldekniv med Linjegods logo
Denne kniven er latterlig enkel, denne kniven husker jeg fra jeg var liten. Hadde en onkel som jobbet på Linjegods, han hadde denne kniven, og jeg ble meget imponert når han viste meg hvor skarp denne kniven var. Endte opp med at jeg fikk kniven, og har tatt godt vare på den siden, det er nødt til å være et bra stykke stål i bladet, for den er enda ikke slipt, og jeg har vel hatt den i over 20 år tenker jeg, og brukt den jevnlig (uten å misbruke den selvfølgelig)
Dette er en kniv som er veldig behagelig å ha i lommen. Merker ikke at man har den der. Og kvalitetsfølelsen på denne enkle kniven er overraskende høy.
D7C78DAB-147A-42D2-A250-22A112D9B659-6344-0000042247063AA9_zps68acbee7.jpg



Denne samekniven fikk jeg til min konfirmasjon fra fetteren min som bor i Kautokeino, det er en Buljo-kniv, som etter hva min erfaring er, og hva jeg har hørt, en kvalitetskniv. Denne har blitt flittig brukt helt siden jeg fikk den. Fast del av turutstyret! Dette er en kniv som virkelig tåler juling og hard bruk. Gleder meg til å få slipt opp eggen på denne med et skikkelig slipesett.
7657F018-AB0F-4B46-AFDA-AC6AFA201056-6344-0000042239BDFFD7_zpsb22b5bbe.jpg



Gerber Bear Grylls
Denne mini foldekniven gjør egentlig samme nytten som Eka kniven, veit ikke helt hvorfor jeg kjøpte den, men jeg liker den, for tiden fungerer den mest som brev og pakkeåpner. Men kan brukes til mye.
D2D5B043-1366-470B-9131-6C4560245082-6344-000004223FCBEE86_zps0d3f125b.jpg



Neste ut er en CRKT K.I.S.S
Jeg kjøpte en slik kniv for 12 år siden ca, og det var den kniven jeg hadde liggende i bilen hele tiden. Den var veldig fin til dette formålet og jeg var meget fornøyd med denne kniven. Så blei bilen stjelt for 2 år siden, kniven var derfor borte, har savnet den utallige ganger, når behovet for en kniv melder seg i bilen. CRKT hadde sluttet å produsere kniven når jeg sjekket opp om å kjøpe meg den igjen, men så dumpet jeg over en NOS på ebay for en mnds tid siden som jeg kjøpte tvert. Meget fornøyd med å få denne i hus igjen:)
F295CE2F-D0D8-4C4B-B61A-736CDAD5835B-6344-00000422540E9668_zpsabe29421.jpg



Neste er i samme gate, Smith & Wesson
Grei kniv som er ganske ny, er ikke kjempeimponert hittil, dårlig egg, og speilvendt slire kontra hva jeg synes er naturlig. Skal få slipt opp denne, og se om inntrykket endrer seg da.
AF13EDB7-AAE6-45C7-A8B0-6504A3DAE0BE-6344-0000042258C1C5EB_zps1e1a6584.jpg

18812BC6-C847-4158-A357-908A54CF353E-6344-000004225D771DA2_zps34f96a87.jpg



Smith & Wesson dobbeltegg
Denne er jeg veldig fornøyd med, kjøpte den i usa for 10 år siden, har vært veldig forsiktig med denne kniven, da jeg har hatt lyst til å fortsette å ha denne i strøken stand. Blir bare brukt til "koseoppgaver" som ikke riper opp coating på bladet eller ødelegger den sylskarpe eggen;)
2D8A4CB2-DE46-4362-8A36-C06550244AFE-6344-0000042261FB6AA1_zps2a97c7d1.jpg



Neste kniv ut fikk jeg som takk etter å ha hjulpet til å rydde ut et dødsbo en lørdagsformiddag for noen år siden.
Synes kniven var fin, og sjekket opp stempelet på baksiden, det viste seg at slira er lagd av en kjent trøndersk knivmaker. Ivar Fosen mener jeg han het, han lagde kniver på slutten av 1800-tallet og starten av 1900-tallet. Kniven er mest sannsylig ikke fra han, da han pleier å ha mer avanserte utskjæringer på skaftet. Men slira er i god stand, og etter hva jeg forstår er disse knivene/slirene verdt litt når de er i allrigt stand. Litt usikker hva jeg skal gjøre, om jeg skal se om jeg kan finne en Ivar Fosen kniv å tre i slira, eller selge hele greiene til en knivsamler. Time will show!
0739FD91-51A4-4644-98B2-D0CC0033FC92-6344-000004229406E35B_zpsa07fbbf9.jpg



Gerber Bear Grylls
Dette er man i klokkeverden ville kalt "Beater" med stor B. Denne kniven får alle jobbene som jeg ikke vil bruke noen av de andre knivene mine til. Og den tar alle oppgavene på strak arm. Det er en kniv som virkelig har fått kjørt seg. Den klager ikke, og bare ber om mer mishandling. Stålet virker å være av god kvalitet. Det serraterte feltet gjør den ypperlig til å skjære tau osv. Og eggen frem mor spissen er utrolig skarp. Det er også et tennstål som sitter i slira, denne har jeg brukt masse på tur. Det er forventet at tennstålet skal holde til over 100 opptenninger etter hva jeg har hørt.
Det er også diamantbryne på baksiden av slira, som gjør at man alltids kan kvesse eggen litt hvis det trengs.
Hvis du er på utkikk etter en skikkelig beater, så er denne kniven absolutt verdt det den koster!
0CFDA81F-DE8B-4105-BC34-875B192A36F7-6344-00000422669414E4_zps811771a2.jpg



Sist ut er sjølvaste "beistet" Gerber Gator
Denne er ikke mindre enn 65cm lang, legg merke til samekniven som egentlig er en passe stor kniv, den blir en brevåpner i forhold. Denne kjøpte jeg her om dagen, har ikke rukket å teste den enda! Skal bli spennende å se hvordan denne kommer til å "voldta" småtrær osv. Bruksområdet er der samekniven ikke strekker til. Og der man eventuelt har bruk for sag(se baksiden av bladet).
1BF4D14D-A995-4003-B363-C26A323E13BB-6344-00000422999F2885_zps87bf8d22.jpg


Det blei en litt lenger presentasjon av knivene enn hva jeg tenkte, men takk for oppmerksomheten hvis du har lest så langt;)
 
@olem fin samling du har. :)


Etter inspirasjon fra denne tråden ble det et knivkjøp på meg i kveld. Bare noe smått, men skal ta en mini unboxing i denne tråden når kniven er hos meg. :)
 
Redigert av en moderator:
@Sortodden Moro! Blir spennende å se hva du har kjøpt :)

Nå har jeg omsider fått brukt Fällkniven U2en min litt. Reviews på nett klager litt over at skaftet i Zytel føles billig og gir kniven et billig preg. Edward nevnte vel også tidligere at ergonomien ikke er spesielt god.

Jeg forstår forsåvidt kritikken, og i tillegg kunne toleransene vært litt bedre på skaftet. Den har litt mer "blade play" enn hva man kanskje burde forvente på en såpass dyr kniv. Kniven ligger greit i hånden min, men jeg ser at den har et design som trolig ikke vinner noen konkurranse for best ergonomi.

På den positive siden gir Zytel-skaftet og fasongen kniven et veldig "publikumsvennlig" utseende som neppe vil skremme noen. Har advart flere av mine kamerater om at dette er en veldig skarp kniv til tross for at den ser ut som et leketøy.

Nå er jeg helt fersk i gamet, men knivbladet er uhyre skarpt! Her om dagen benyttet den til å fjerne lår, vinger og brystfileter på en kylling - kniven skar gjennom den som om det skulle vært smør.

Alt i alt er jeg meget fornøyd med kniven, og for meg så fyller den rollen som en liten gentlemen's folder som stort sett kan være med i lommen hele tiden.
 
Redigert av en moderator:
La meg presentere et lite utvalg tacticool brevåpnere og kanskje, dersom jeg føler meg spesielt tøff, spikkeredskaper :cool:

Fra bunn av SOG Sculptura, en veldig liten, men skarp, brevåpner.
Deretter en Gerber, ukjent modellnavn, som har vært med meg i mange år. En praktisk lommekniv i fin størrelse. Desverre litt sløv de senere årene, og det ser ut til at jeg kjøper nye brevåpnere fremfor slipesten.
De to neste ble nettopp kjøpt inn, levert i går, etter inspirasjon fra denne tråden:
Kershaw Cryo og på toppen Volt SS. Begge to i "Bead-Blasted Plain Blade, Stainless Steel Handles"-utgave.
Jeg klarte ikke å bestemme meg for hvilken jeg ville ha så jeg bestillte begge to, kanskje jeg legger ut en av de for salg.

j53h.jpg
 
Redigert:
Er i prosess å lage meg min første kniv, heldigvis under meget kyndig oppsyn:) Da denne kunstformen har et hav av fallgruver og tips & triks. Enormt tidkrevnde, men gud bedre så artig det er. Og gleder meg til fortsettelsen her, selv om jeg nok ikke får tid til å bli ferdig før utpå høsten en gang er jeg redd.
Håndsmidd knivblad av kjnet norsk knivsmed, bjørk, elg og reinsdyr samt metall og papplater lagt som sandwich/mellomstykker.

Skjeftet og mellomlegg klargjøres ...

Må se om ting passer, og finjustere litt før det limes

Her er det limt

Bladet i, om en ikke festet enda. Nå kommer nemlig den laaange slipe jobben for å få fram formen i sjeftet:0)

Fortsettelse følger:D
 
Digger produktplassering av Bodum-kanne og Biltema-kork :)

Lov å spørre hva inskripsjonen på bladet sier (eller spørre om hvem denne knivsmed er)
Ser riktig så stilig ut og sliren bør vel bli eksepsjonell gitt dine reimsnekrerferdigheter!