KLOKKESTAFETTEN 2

U bet Dazed!

Da denne ble lansert var jeg på telefon til pusherne rimelig kjapt. Levering rett før sommeren 22 og vært med på mye gøy siden, og mer skal det bli.

Takk for artige og gode skriblerier begge to :D
 

Vedlegg

  • IMG_6972.jpeg
    IMG_6972.jpeg
    138,8 KB · Visninger: 0
Certina er et merke jeg ofte anbefaler til venner og bekjente som gjerne ønsker å kjøpe sin første skikkelige klokke.

Hvis man er opptatt av value proposition tror jeg ikke det er noen andre (kanskje med unntak av Tissot) som klarer å matche pris/kvalitet på samme måte som Certina.

@Dazed sin Action Diver i en småfrekk two-tone konfigurasjon er blant de klokkene jeg tror det utrente øyet vil oppfatte som langt mer kostbar enn det prisen faktisk er.

I kombinasjon med et bunnsolid urverk (Powermatic 80), Super-Luminova, 300m vanntett og gode anti-magnetiske egenskaper er dette en særdeles kul klokke fra en Sveitsisk produsent med historie tilbake til 1888, og mange fine klokker i porteføljen.

Skjermbilde 2024-02-22 kl. 11.31.39.png
 
For å ta det mest åpenbare først: BB Pro er «legit» som nesten-kopi av en annen - og hakket mer kjent - GMT-modell av det robuste slaget. Det kan vi være enige i, trur eg.
Flott review!
Men som nerder vi er, må jeg nesten få lov til å påpeke følgende, mest fordi det er en kuriositet som ikke alle vet/tenker over...
Jeg regner med du tenker på Explorer II 1655 som den originale GMT-modell, og da må jeg arrestere deg litt, for dette er ikke en GMT som kan vise tiden i en annen tidssone. Fordi 24-timers viseren (den oransje) IKKE er mulig å stille separat fra timeviseren (pluss fast besel), er dens funksjon KUN å vise hvor du er på døgnet i form av 24t visning. Dette var kjekt for de som skulle utforske mørke huler i ukesvis, eller bevege seg i arktiske strøk med lys hele døgnet. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Parmined
Det er sånn jeg bruker GMT-viseren uansett. ;)

16550 hadde vel uavhengig GMT-viser, og den er vel også en Explorer 2
 
Det er sånn jeg bruker GMT-viseren uansett. ;)

16550 hadde vel uavhengig GMT-viser, og den er vel også en Explorer 2
Det har du selvsagt helt rett i, men igjen jeg anser 1655 som originalen til BB Pro (ikke Explorer II generelt), særlig pga. besel og oransje 24t-viser. Ikke 16550 eller andre der det kun er markører som har likhet synes jeg (+GMT funksjon). :)

Mer info:
 
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
Ja, såvidt: jeg holdt på å glemme denne her! Så det blir nok ingen episk tekst idag.

Certina er et merke som jeg ikke har noe som helst forhold til, men som føles som noe som har vært der i bakgrunnen lenge. Det er noe trygt, traust og teknisk over navnet, litt a la Tandberg. Men det gir mening at det er et merke som "latent" ligger i hodet til mange i befolkningen: Jon Henrik skrev om Certina ganske nylig, og jeg visste ikke at merket var så populært i Norge og at det var en av de første sveitsiske merkene her i landet! Ref. https://www.tidssonen.no/tett-pa-certina-ds-super-ph1000m/

Jeg sjekket ut wikipedia litt her; selskapet har aner tilbake til 1888, ikke verst. Og en av de som tilsynelatende har vært i stødig produksjon hele veien; det er ingen "revival" av et gammelt dødt varemerke underveis. Det er kult. Selve varemerket Certina startet de med i 1938. Slukt av Swatch group underveis da...


1708605857147.png


Selve klokka liker jeg godt. Jeg har til gode å prøve meg på two-tone men denne er bøllete men fornuftig, hvis det gir mening; litt bling, men ganske nedpå egentlig.

Som den gærne eldre onkelen i familien som egentlig bare kler seg litt påfugl... men åpenbart er solid & hel ved når man kommer forbi hawaii-genseren og gullmedaljongen på brystet.

Liker'n! (y)
 
Redigert:
Takk begge to. Ganske i tråd med hva jeg selv synes om den. ...Selv om jeg kjøpte denne bare fordi jeg "måtte" ha two tone. ;)

Dette skrev jeg i Certina-tråden:

"Jeg mener helt seriøst at dette må være den aller beste klokka til 10.000 (-ish. Det går an å prute, og vi vet hvordan det er med budsjetter.) ;)

Flott fit & finish. Ikke noe jåleri, men ærlig bruksklokke med topp kvalitetsfølelse. Nydelig keramisk bezel, og uforskammet bra bezel action.

Perfekt beater, konfirmasjonsklokke eller hvis du bare trenger noe morsomt i two tone. ;)

I vanlig stål/sølvfarge med f.eks svart skive kunne den vært fornuftig "one watch" for hvem som helst. :) (hvisomatte, dersomatte..)"

IMG_9107.jpeg
 
Redigert:
Dæven, sistemann ut, sjarmøretappen og selveste finalen! Og for en avslutning, med @Skullkrusher sin Rolex Explorer 124270.

Jeg må ærlig innrømme at jeg har en litt "unpopular opinion" om Rolex, som litt vel hypet av "invistorer" de siste årene, men jeg kan la meg konvertere. Muligens derfor jeg også bare har vært innom en modell fra dette sveitsiske varemerket, nemlig nettopp en Explorer, riktignok i II-versjon, 16570, som jeg til tider fortsatt savner litt. Med det sagt, så er er 124270 en klokke jeg absolutt kunne hatt i boksen.

Rolex Explorer 124270 er et mesterverk av presisjon og tidløst design. Med sitt karakteristiske utseende og uovertrufne håndverk, demonstrerer denne klokken hvorfor Rolex er synonymt med luksus og kvalitet.

For et par år siden hadde vi sikkert humret litt over den latterlige størrelsen på 36 mm, som jo er "dameklokke" eller "noe Paneraien min kunne spist til frokost. Nå har endelig fornuften slått inn, og klokker er tilbake på en størrelse som er mindre enn det Flavor Flav hadde rundt halsen på 90-tallet. Den svarte urskiven er enkel, men likevel sofistikert, med de velkjente 3-6-9 tallene og markante indekser. Den klare lesbarheten kombinert med den unike fargetonen gir klokken et diskré, men distinkt utseende.

Med Rolex Explorer 124270 på håndleddet @Skullkrusher klar for eventyr, enten det er på scenen eller på Everest, og akkurat den allsidigheten er kanskje det som gjør at dette kan være en "one watch to rule them all." Denne klokken appellerer til de som setter pris på en perfekt balanse mellom funksjonalitet, stil og historie, og vil være et pålitelig følgesvenn gjennom tidens gang. Rolex Explorer 124270 er ikke bare en klokke; det er et ikon.

373939_744ce9e2c1b0e38ac6d2af8191021014.jpeg
 
@Skullkrusher Explorer

En klokke jeg selv også eier og jeg skjønner godt hvorfor han elsker denne og bruker den daglig.
Komforten på disse nyere Rolex-modellene er helt enorm, og går hånd-i-hånd med den soliditeten man føler når man bruker den.

36mm er helt perfekt for en «daily» og føles bare riktig på meg, slik ser det ut som den kler lanken til Skullcrusher også helt perfekt.

Dessuten en Råwleks som går helt under radaren, lite bling og «se på meg» med en Explorer, alikevel ett ikon og en «if you know, you know» klokke.

Jeg har tenkt mange ganger at dersom jeg skulle bare hatt en klokke til alt, måtte det nok blitt Explorer.
IMG_6865.jpeg
 
Glimrende!

Jeg har også sett lengselsfullt på Explorer noen ganger, men da har det vær 40mm. Liker også denne bedre enn Explorer II.