KLOKKESTAFETTEN 2

Endelig fredag, og Zilla er tilbake som anmelder. Denne gangen er det en japansk lekkerbisk som skal til pers.

Seiko 6306-7001 er en urmodell som formidler både tidsånd og nyskapning på sin egen unike måte. Utgitt i 1976 av det anerkjente japanske selskapet Seiko, skiller denne dykkerklokken seg ut med sin robusthet og ikoniske design.
Et interessant faktum om Seiko er at selskapet ble grunnlagt helt tilbake i 1881, noe som gjør det til et av de eldste klokkemerkene i verden. Samtidig var Japan faktisk det første landet som introduserte kvartsklokker, et teknologisk fremskritt ledet av nettopp Seiko.
Denne klokken inneholder et automatisk uverk kalt kaliber 6306 - et kaliber som er kjent for sin pålitelighet og presisjon. I tråd med dens hensikt for dykking, inkluderer den dag- og datoindikatorer samt et vanntett rustfritt stålhus klar for dyp ned til 150 meter. 150 meter var ganske så heftig tilbake på syttitallet!
En morsom detalj ved designen: Klokken har fått økenavnet "turtle" (skilpadde), inspirert av formen på kassen som ligner skallet til en sjøskilpadde - dette gir virkelig liv til den maritime følelsen! "Nom Nom!"
Det bør nevnes at selv om standardmodellen har disse egenskapene, kan variasjoner forekomme basert på markedet den opprinnelig ble solgt i. Etter flere tiår siden utgivelsen vil også enhver vintage-modell ha individuelle forskjeller basert på tidligere bruk og vedlikehold.
Alt i alt gir Seiko's 6306-7001 modell fra '76 ikke bare fortiden innpass – men lar oss virkelig verdsette kløktige håndverksmessige evner fra Japan.
En klokke jeg fint kunne ha i samlingen min, om jeg var på jakt etter vintage fra The Land of the Rising Sun.
Bilde sakset fra internettet.
1708062849095.png

Seiko 6306-7001 Scubapro 1976 @Fjordseiko
Scubapro 450.jpg

(Bilde fra nettet)

Scubapro – tankene går til Sommer, Sol og Sørland, drøye 40 år tilbake i tid!

Våren 1980 hadde jeg tatt dykkerkurs i løpet av militærtjenesten og på forsommeren handlet jeg meg komplett, brukt dykkerutstyr. Hvite Tauchtechnik doble tanker med ventil, knallblå, litt for kort våtdrakt, orange oppstigningsvest med gul flaske, dybdemåler, maske og føtter fra Scubapro. Tysk og amerikansk kvalitet. Drakt, maske, vest, line og dybdemåler fikk plass i en blå Scubapro bag, som jeg ennå bruker. Nå er den perfekt til badetøy og håndklær på båttur.
IMG_1124(1).JPG
Jeg hadde 3 fantastiske dykkesomre rundt Kristiansand sammen med to kamerater. Vi dykket ikke dypt, men holdt oss helst på dybder ned til ca 15 meter. Jeg hadde ikke dykkerklokke, men på de dybdene var det stort sett ikke noe problem med dekompresjonsstopp ved oppstigning eller begrensing på dykketid. Vi dykket til tanken var tom…

Men, selvsagt, lysten på en robust, vanntett klokke var der jo, og klokkene med Scubapro logo var jo blant de tøffeste, husker det hang reklameplakater for både Scubapro 450 og 500 i butikken der vi fylte luft. Det ble aldri noen dykkerklokke på meg den gang, etter 3-4 år ble det mer eller mindre slutt på dykkingen. Ene kameraten flyttet for å studere videre. Jeg hadde fått jobb og en kone, som nok ikke var så begeistret for dykkingen min. Utstyret ble solgt og videre undervannsaktivitet har siden vært begrenset til fridykking uten drakt.

Det finnes jo en nærmest uendelig rekke av Seiko dykkere, som har vist seg og være ordentlige, robuste klokker til en stort sett rimelig pris. En ok artikkel om Top vintage Seiko divers finnes hos Fratello. Seiko dykkerne har blitt brukt av profesjonelle, både av yrkesdykkere og av militære avdelinger, noe som borger for kvalitet. Men det er ikke mange av dem som er så sjeldne og spesielle som en Seiko 6306-7001 Scubapro.
Seiko lanserte 6306-7001 i 1976, i utgangspunktet som en JDM only. Noen av disse kom med Scubapro logo. Som ofte når det gjelder vintage så ser det ut til å noe usikkert om hvor mange og når Scubapro 450 kom. Men det ser ut til at det ikke finnes så mange av dem fra 7001 modellens første år, 1976. I såfall sitter @Fjordseiko på en trippel sjeldenhet, Seikomodellen 6306-7001, Scubapro og første produksjonsår. Men dette er farlig farvann, det skal finnes mange fake Scubapro 450 der ute. Regner med at @Fjordseiko har gjort sin due dilligence.
Jeg har stor sans for disse Seiko-dykkerne, både 6306, 6309 og kvartsvarianten 7548. De to første har en tung, dominerende putekasse med kraftig skrukrone. 6306 var faktisk Seikos første dykker med skrukrone, slik som 7548 var Seikos første kvarts dykker. Alltid artig å eie en modell som har vært «første» med ett-eller-annet. Felles for alle 3 er den visuelt enkle, veldig lesbare skiven og viserne. Tool watch uten tvil!

Jeg er heller ikke i tvil om at jeg gjerne skulle eid en slik Scubapro 450, kan bytte likt mot min 7548 hver dag som helst!

Redigert:
Da var det min tur å bidra i denne klokkestafetten, med @westmouth sin Nomos Glashütte Club Dunkel. Nomos er et merke jeg ikke har så mye kunnskap om fra før, så jeg kommer til å basere bidraget mitt på det øynene mine ser gjennom datavinduet. Det første jeg biter meg merke i er tallene på skiva. Kanskje er det for mye fokus på 3-6-9-skiver, samt fliegere med full tallrekke, og at 2-4-6-8-10-12 undervurdert? Jeg vet jaggu ikke, men jeg begynner å tenke på det når jeg finstuderer skiva på klokka til Westmouth.

Det andre som slår meg er det helpolerte uttrykket, som nok fremhever hairlines mer enn kasser som er hovedsakelig børstet. Hairlines er herlig, og gir klokken masse sjarm i mine øyne. Andre elementer jeg liker er small seconds (mer/oftere synlig logo = topp!), den enkle og kraftige kronen og blååå lume. Nydelig.

Alt i alt er det en pent og enkelt designet klokke som jeg fint kunne ha gått med. Nomos Glashütte er et merke jeg har prøvd å sette meg litt inn i de siste månedene, og denne klokka har bare gjort meg mer nysgjerrig. Kanskje en gang er jeg modig nok til å gå utenom mine vante stier og kjøper meg en Nomos. Hvem vet!

Vis vedlegg 360744
Takk for artig vurdering.
Ja, den har lange, slanke horn. Men, hvem ser ikke to ganger etter en kvinne med lange slanke ben?
Ang Dunkel kontra lys skive - min tanke er at skiven og de sølvaktige viserne fremstår ganske nøytrale, diskrete men distingverte, for å si det sånn. Da kan man enkelt endre det ønskede, helhetlige uttrykket ved å sette på ulike reimer, alt fra fargerike perlon eller nato, tekstil, alligator osv. Tror dette er en klokke som enkelt kan dresses opp eller ned. Det er noe vanskeligere med en skive som allerede har fargede elementer.

Da var det min tur å bidra i denne klokkestafetten, med @westmouth sin Nomos Glashütte Club Dunkel. Nomos er et merke jeg ikke har så mye kunnskap om fra før, så jeg kommer til å basere bidraget mitt på det øynene mine ser gjennom datavinduet. Det første jeg biter meg merke i er tallene på skiva. Kanskje er det for mye fokus på 3-6-9-skiver, samt fliegere med full tallrekke, og at 2-4-6-8-10-12 undervurdert? Jeg vet jaggu ikke, men jeg begynner å tenke på det når jeg finstuderer skiva på klokka til Westmouth.

Det andre som slår meg er det helpolerte uttrykket, som nok fremhever hairlines mer enn kasser som er hovedsakelig børstet. Hairlines er herlig, og gir klokken masse sjarm i mine øyne. Andre elementer jeg liker er small seconds (mer/oftere synlig logo = topp!), den enkle og kraftige kronen og blååå lume. Nydelig.

Alt i alt er det en pent og enkelt designet klokke som jeg fint kunne ha gått med. Nomos Glashütte er et merke jeg har prøvd å sette meg litt inn i de siste månedene, og denne klokka har bare gjort meg mer nysgjerrig. Kanskje en gang er jeg modig nok til å gå utenom mine vante stier og kjøper meg en Nomos. Hvem vet!

Vis vedlegg 360744
Den lille sekundviseren gir meg litt vintage følelse, tenk feks lommeur. Samtidig er klokken utseendemessig en slags bror til flere tyske marine klokker. At den har 100m wr betyr at den fint kan være med i sjekta en sommerdag med barnebarna der både bading og krabbefangst kan bli aktuelt. Da gjerne på en frisk perlon reim som tørker fort på armen. Det er ikke lenge siden jeg kjøpte denne, men den er allerede absolutt blant favorittene og klokken som har fått mest armtid de siste ukene.
IMG_1044.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Endelig fredag, og Zilla er tilbake som anmelder. Denne gangen er det en japansk lekkerbisk som skal til pers.

Seiko 6306-7001 er en urmodell som formidler både tidsånd og nyskapning på sin egen unike måte. Utgitt i 1976 av det anerkjente japanske selskapet Seiko, skiller denne dykkerklokken seg ut med sin robusthet og ikoniske design.
Et interessant faktum om Seiko er at selskapet ble grunnlagt helt tilbake i 1881, noe som gjør det til et av de eldste klokkemerkene i verden. Samtidig var Japan faktisk det første landet som introduserte kvartsklokker, et teknologisk fremskritt ledet av nettopp Seiko.
Denne klokken inneholder et automatisk uverk kalt kaliber 6306 - et kaliber som er kjent for sin pålitelighet og presisjon. I tråd med dens hensikt for dykking, inkluderer den dag- og datoindikatorer samt et vanntett rustfritt stålhus klar for dyp ned til 150 meter. 150 meter var ganske så heftig tilbake på syttitallet!
En morsom detalj ved designen: Klokken har fått økenavnet "turtle" (skilpadde), inspirert av formen på kassen som ligner skallet til en sjøskilpadde - dette gir virkelig liv til den maritime følelsen! "Nom Nom!"
Det bør nevnes at selv om standardmodellen har disse egenskapene, kan variasjoner forekomme basert på markedet den opprinnelig ble solgt i. Etter flere tiår siden utgivelsen vil også enhver vintage-modell ha individuelle forskjeller basert på tidligere bruk og vedlikehold.
Alt i alt gir Seiko's 6306-7001 modell fra '76 ikke bare fortiden innpass – men lar oss virkelig verdsette kløktige håndverksmessige evner fra Japan.
En klokke jeg fint kunne ha i samlingen min, om jeg var på jakt etter vintage fra The Land of the Rising Sun.
Bilde sakset fra internettet.
Vis vedlegg 360785

Kjekk anmeldelse.
Jeg anbefaler deg absolutt å anskaffe en gammel turtle, det burde alle hatt.
Dagens beste tips: 6309 turtle er 99,7% identisk til 6306, men betydelig mer edruelig priset.

6306.jpg

Bilde av min andre 6309-7001, bare fordi den er så kul

Redigert:
Seiko 6306-7001 Scubapro 1976 @Fjordseiko
Vis vedlegg 360814
(Bilde fra nettet)

Scubapro – tankene går til Sommer, Sol og Sørland, drøye 40 år tilbake i tid!

Våren 1980 hadde jeg tatt dykkerkurs i løpet av militærtjenesten og på forsommeren handlet jeg meg komplett, brukt dykkerutstyr. Hvite Tauchtechnik doble tanker med ventil, knallblå, litt for kort våtdrakt, orange oppstigningsvest med gul flaske, dybdemåler, maske og føtter fra Scubapro. Tysk og amerikansk kvalitet. Drakt, maske, vest, line og dybdemåler fikk plass i en blå Scubapro bag, som jeg ennå bruker. Nå er den perfekt til badetøy og håndklær på båttur.
Vis vedlegg 360816Jeg hadde 3 fantastiske dykkesomre rundt Kristiansand sammen med to kamerater. Vi dykket ikke dypt, men holdt oss helst på dybder ned til ca 15 meter. Jeg hadde ikke dykkerklokke, men på de dybdene var det stort sett ikke noe problem med dekompresjonsstopp ved oppstigning eller begrensing på dykketid. Vi dykket til tanken var tom…

Men, selvsagt, lysten på en robust, vanntett klokke var der jo, og klokkene med Scubapro logo var jo blant de tøffeste, husker det hang reklameplakater for både Scubapro 450 og 500 i butikken der vi fylte luft. Det ble aldri noen dykkerklokke på meg den gang, etter 3-4 år ble det mer eller mindre slutt på dykkingen. Ene kameraten flyttet for å studere videre. Jeg hadde fått jobb og en kone, som nok ikke var så begeistret for dykkingen min. Utstyret ble solgt og videre undervannsaktivitet har siden vært begrenset til fridykking uten drakt.

Det finnes jo en nærmest uendelig rekke av Seiko dykkere, som har vist seg og være ordentlige, robuste klokker til en stort sett rimelig pris. En ok artikkel om Top vintage Seiko divers finnes hos Fratello. Seiko dykkerne har blitt brukt av profesjonelle, både av yrkesdykkere og av militære avdelinger, noe som borger for kvalitet. Men det er ikke mange av dem som er så sjeldne og spesielle som en Seiko 6306-7001 Scubapro.
Seiko lanserte 6306-7001 i 1976, i utgangspunktet som en JDM only. Noen av disse kom med Scubapro logo. Som ofte når det gjelder vintage så ser det ut til å noe usikkert om hvor mange og når Scubapro 450 kom. Men det ser ut til at det ikke finnes så mange av dem fra 7001 modellens første år, 1976. I såfall sitter @Fjordseiko på en trippel sjeldenhet, Seikomodellen 6306-7001, Scubapro og første produksjonsår. Men dette er farlig farvann, det skal finnes mange fake Scubapro 450 der ute. Regner med at @Fjordseiko har gjort sin due dilligence.
Jeg har stor sans for disse Seiko-dykkerne, både 6306, 6309 og kvartsvarianten 7548. De to første har en tung, dominerende putekasse med kraftig skrukrone. 6306 var faktisk Seikos første dykker med skrukrone, slik som 7548 var Seikos første kvarts dykker. Alltid artig å eie en modell som har vært «første» med ett-eller-annet. Felles for alle 3 er den visuelt enkle, veldig lesbare skiven og viserne. Tool watch uten tvil!

Jeg er heller ikke i tvil om at jeg gjerne skulle eid en slik Scubapro 450, kan bytte likt mot min 7548 hver dag som helst!
Herlig innlegg/anmeldelse.
Gammel 6309 turtle er kjempetøff. 6306 er bare enda tøffere og scubapro utgaven, ja den er bare noe av det mest bølletøffe som går an å feste på en arm. Det er ganske riktig som du sier at det finnes masse fake der ute spesielt med scubapro logo på. Det henger nok sammen med at prisnivået dessverre multipliseres noen ganger når scubapro blekket er festet på skiven.
Jeg var derfor ganske skeptisk når denne ble anskaffet fra internettet i Japan. Spesielt siden de aller fleste bekreftede scubapro 450 eksemplarene ble produsert i 1978 og 1979. Likevel bildene såg bra ut og gleden var stor når klokken var i hende og viste seg å være ekte vare.
Hvor mange som er produsert finnes ikke eksakte tall på, men noen kilder påstår at det ble produsert 1000 stk i 1978 og 1000stk i 1979. Hvor mange som ble produsert før og etter er det meget lite info om. Klokkene kunne utelukkende bestilles fra scubapro sine postordre kataloger.

Mitt eksemplar må ha seg en liten tur til klokkedoktoren, men deleurverk samt ymse pakninger og glass er anskaffet.
Prisen.. nei den gidder jeg ikke prate om, men se hvor tøff den er.
-liten rettelse på Westmouth. 6215-7000 var nok det første seiko dykkeruret med skrukrone. 6306 var først for 150m utgavene.
-Ble litt misunnelig på den dykkebagen din. Den var helt sjef.
scubapro skive.jpg

scubapro urverk.jpg

scubapro.jpg

Tjuvstarter lørdagen litt for og kikke litt på @frj sin Seiko SKX781

Som en etterhvert ganske engasjert Seiko fanboy har jeg lest meg igjennom uttallige artikler om ulike dykkere fra merket, nesten hver eneste gang jeg får «fot» for en ender det med kjøp (som oftest en sen fredagskveld når jeg tømmer resten av vinflaska alene etter og ha betjent fruen og rullet henne pent over på siden og stått opp igjen)

Derfor har jeg med vilje jukset og skrevet denne artikkelen på forhånd, nærmere bestemt en Torsdag. Ikke bare fordi jeg er redd jeg hadde saumfart bruktsider i inn og utland etter ett monster, men jeg har bestemt meg for og holde på litt lenger med dama på fredag siden jeg var bortreist på jobb på Valentine’s.

Seiko fenger meg, prislappen gjør de aldri særlig avskrekkende og jeg kjøper brukt og selger til omtrent samme prisen igjen om det blir en kort affære og vi ikke finner helt tonen. Dessuten herjer jeg fryktelig i den ene jobben min slik at de jeg velger og beholde får solide doser juling og MÅ være med i dusjen på kvelden for og i det hele tatt være rene nok til og se hva tiden er.

Monsteret her ser bælbarskt ut, og det ser deilig solid ut og blir bare penere jo mer juling det får. Som ett ekte monster skal være.

Fargen på skiva skriker «se på meg!» og kan nok for enkelte bli i overkant appelsin og kvikk lunsj, men who cares?

Liker best Seiko på Nato eller gummirem, uten unntak, og ble skikkelig fyrt opp av dette:

IMG_6932.jpeg

Nei, fikk jaggu lyst på en……

Hey, Seiko Orange Monster! 90-tallet ringte, ville ha tilbake stilen sin!

Eller var det Thailand? Thailand ringte, det var Bangkok i Thailand som ringte!

Nei, et beach party ringte - det ringte fra et thai-beach rave party!

Nei!
The Beach - det var filmen The Beach som ringte! Ville ha litt stil!

Yes! Med DiCaprio og sommer og sol hele året og ungdommer som nyter friheten. De frihetselskende ungdommene på den hemmelige thailandske øya, de kunne/burde/skulle hatt Seiko SKX781, aka «Orange Monster».

I alle fall noen av dem. Eller, i alle fall én av dem skulle hatt Seiko Orange Monster på armen.

Definitivt. Why?
Jo, fordi:
  • Rimelig nok for ungdommmer på loffen i Asia? Ja.
  • Skivefarge for hippier? Ja.
  • Tåler alt? Ja.
  • Tåler snorkling i tropisk temperatur? Se over - ja!
  • Holder tiden? Oh yeah, for hippiefriheten på thai-øya holder den tiden godt nok i lange baner. (Trengs ikke hacking og manuelt opptrekk der. Det automatiske 7s26-verket er mer enn tilstrekkelig mekanisk sofistikasjon for den øya! Verket, og Orange Monster, har til og med dag og dato. Selv hippier og ungdom på loffen kan holde styr på dag og dato med dette urverket.)
Hva var galt med regissøren? Hadde han ikke sett Apocalypse Now? Hadde han ikke sett Capt. Willards Seiko Diver 6105-8110, aka «Captain Willard»?

Hvorfor brukte ikke DiCaprio, aka Richard, Seiko SKX781 Orange Monster?

Hvorfor? Jeg mener: Filmen kom i år 2000. SKX781 ble lansert i år 2000.

Do the math!
Noen har altså ikke gjort jobben sin.

Den ville blitt legendarisk! Det går jo ikke så godt på den øya, til slutt, i den filmen. Det blir monstrøst. Men klokken, monsteret, ville overlevd. Fått et nick-name, «The Richard Monster».

Nå er den bare en klokke for en gjeng særinger. Også kalt entusiaster. Eller WIS.

Og en og annen tenåring, selvsagt, som ikke helt har skjønt at 90-tallsstilen ikke kommer tilbake. Det blir ikke pop med Ball-gensere og Fjellräven boblejakke. Det blir ikke pop med klokker som ser helt bisarre ut.

Det vil si, det blir jo pop og det er jo pop. Se bare på G-Shock. Eller RM. Se bare på boblejakkene ungdommene bruker nå til dags. Idiotiske klær? Joda, men herregud, vi lever i en idiotisk verden!

Og bare se på @frj sin helt egne Orange Monster:

IMG_1538.jpeg

Hvorfor tror du den har et nick-name uten engang å ha vært med i en storfilm?
Do the math!

Eller bare se på den. Da skjønner du greia.

Redigert:
Herlige anmeldelser, @Vermin og @Parmined!

SKX781 var litt "gateway drug" for min del. Første mekaniske klokke etter at jeg ramlet inn i dette forumet i 2012, etter at det dukket opp noen eldre Seikoer i skuffen, bokstavelig talt. "The rest is history," som det heter, og jeg har mistet oversikten over hvor mange klokker som har vært inn (og ut) av boksen de siste 12 årene. Den originale Monsteren ble kjøpt ny fra CreationWatches, og ble byttet i en Smiths, mener jeg å huske. Etter det har jeg kjøpt brukte to ganger, og solgt begge, på grunn av lite bruk. Men etter noen måneder eller år, så dukker alltid tanken om å ha en brutalistisk, fargerik, upraktisk stor, og egentlig ganske stygg, japaner opp. Den siste kom hit til Brussel fra Frankrike, og eieren var britisk, så la oss kalle det en helinternasjonal handel.

Og denne gangen blir den, altså... lover! :D

• Liker
Reaksjoner: Fjordseiko og Vermin
Heisann, Montebello! ;)

Jeg må innrømme at da jeg så @Edzilla melde seg på i Klokkestafetten 2 med F.P. Journe, Tourbillon Souverain, Calibre 1403, 40 mm i platina,
lurte jeg litt på om han bare hadde funnet den sykeste klokka som fantes på nettet, og nominerte den for å fleipe med hele konseptet.
...Så vill er den. :D En klokke jeg nesten trodde var forbeholdt oligarker og olkesjeiker. ...men neida!

1708242868705.png

Etter litt "superenkel forskning", som reklamen kaller det, fant jeg ut at: Faen! Han HAR faktisk en sånn. ;) Dødsfett!

Den superenkle forskningen (Google) fortalte at denne er klokka som vekket entusiasmen igjen hos en samler som hadde gått litt lei (?) av de "vanlige" (*host*) luksusmerkene.

...Og det kan man jo forstå!

Denne klokka er "oppfunnet og laget" (som det står på skiva) av FP Journe. (Selvsagt fra innerst til ytterst.) Eller "oppfunnet" er vel å ta i., men i alle fall. :) François-Paul har i alle fall komponert et helsikes imponerende stykke horologi (Ja, det er vel på dette nivået vi tar frem de svulstige begrepene.) her.
Maskinert fra bunnen av, for hånd, (Maskinert for hånd?? Æh, dere skjønner! ;) ) men nydelig utsmykning og presisjon på imponerende vis uansett.

Kasse i platina, urverk i rødt gull, skive i hvitt gull, "constant force" gangparti, tourbillon, "small seconds" og gangreserve-indikator.
Alt stappet inn i en klokke på under 10mm tykkelse.

En maktdemonstrasjon i urmakerkunst. Vakker!

...Og likevel anonym nok til at eieren visstnok kan sykle rundt med den i byen, trygg på at den ikke trigger Rolex-radaren til eventuelle klokketyver. ;)

Imponerende greier! Det er bare å ta av seg hatten og gratulere med å sannsynligvis ha rundet klokkehobbyen! :D