KLOKKESTAFETTEN 2

Seiko 6306-7001 Scubapro 1976 @Fjordseiko
Vis vedlegg 360814
(Bilde fra nettet)

Scubapro – tankene går til Sommer, Sol og Sørland, drøye 40 år tilbake i tid!

Våren 1980 hadde jeg tatt dykkerkurs i løpet av militærtjenesten og på forsommeren handlet jeg meg komplett, brukt dykkerutstyr. Hvite Tauchtechnik doble tanker med ventil, knallblå, litt for kort våtdrakt, orange oppstigningsvest med gul flaske, dybdemåler, maske og føtter fra Scubapro. Tysk og amerikansk kvalitet. Drakt, maske, vest, line og dybdemåler fikk plass i en blå Scubapro bag, som jeg ennå bruker. Nå er den perfekt til badetøy og håndklær på båttur.
Vis vedlegg 360816Jeg hadde 3 fantastiske dykkesomre rundt Kristiansand sammen med to kamerater. Vi dykket ikke dypt, men holdt oss helst på dybder ned til ca 15 meter. Jeg hadde ikke dykkerklokke, men på de dybdene var det stort sett ikke noe problem med dekompresjonsstopp ved oppstigning eller begrensing på dykketid. Vi dykket til tanken var tom…

Men, selvsagt, lysten på en robust, vanntett klokke var der jo, og klokkene med Scubapro logo var jo blant de tøffeste, husker det hang reklameplakater for både Scubapro 450 og 500 i butikken der vi fylte luft. Det ble aldri noen dykkerklokke på meg den gang, etter 3-4 år ble det mer eller mindre slutt på dykkingen. Ene kameraten flyttet for å studere videre. Jeg hadde fått jobb og en kone, som nok ikke var så begeistret for dykkingen min. Utstyret ble solgt og videre undervannsaktivitet har siden vært begrenset til fridykking uten drakt.

Det finnes jo en nærmest uendelig rekke av Seiko dykkere, som har vist seg og være ordentlige, robuste klokker til en stort sett rimelig pris. En ok artikkel om Top vintage Seiko divers finnes hos Fratello. Seiko dykkerne har blitt brukt av profesjonelle, både av yrkesdykkere og av militære avdelinger, noe som borger for kvalitet. Men det er ikke mange av dem som er så sjeldne og spesielle som en Seiko 6306-7001 Scubapro.
Seiko lanserte 6306-7001 i 1976, i utgangspunktet som en JDM only. Noen av disse kom med Scubapro logo. Som ofte når det gjelder vintage så ser det ut til å noe usikkert om hvor mange og når Scubapro 450 kom. Men det ser ut til at det ikke finnes så mange av dem fra 7001 modellens første år, 1976. I såfall sitter @Fjordseiko på en trippel sjeldenhet, Seikomodellen 6306-7001, Scubapro og første produksjonsår. Men dette er farlig farvann, det skal finnes mange fake Scubapro 450 der ute. Regner med at @Fjordseiko har gjort sin due dilligence.
Jeg har stor sans for disse Seiko-dykkerne, både 6306, 6309 og kvartsvarianten 7548. De to første har en tung, dominerende putekasse med kraftig skrukrone. 6306 var faktisk Seikos første dykker med skrukrone, slik som 7548 var Seikos første kvarts dykker. Alltid artig å eie en modell som har vært «første» med ett-eller-annet. Felles for alle 3 er den visuelt enkle, veldig lesbare skiven og viserne. Tool watch uten tvil!

Jeg er heller ikke i tvil om at jeg gjerne skulle eid en slik Scubapro 450, kan bytte likt mot min 7548 hver dag som helst!
Herlig innlegg/anmeldelse.
Gammel 6309 turtle er kjempetøff. 6306 er bare enda tøffere og scubapro utgaven, ja den er bare noe av det mest bølletøffe som går an å feste på en arm. Det er ganske riktig som du sier at det finnes masse fake der ute spesielt med scubapro logo på. Det henger nok sammen med at prisnivået dessverre multipliseres noen ganger når scubapro blekket er festet på skiven.
Jeg var derfor ganske skeptisk når denne ble anskaffet fra internettet i Japan. Spesielt siden de aller fleste bekreftede scubapro 450 eksemplarene ble produsert i 1978 og 1979. Likevel bildene såg bra ut og gleden var stor når klokken var i hende og viste seg å være ekte vare.
Hvor mange som er produsert finnes ikke eksakte tall på, men noen kilder påstår at det ble produsert 1000 stk i 1978 og 1000stk i 1979. Hvor mange som ble produsert før og etter er det meget lite info om. Klokkene kunne utelukkende bestilles fra scubapro sine postordre kataloger.

Mitt eksemplar må ha seg en liten tur til klokkedoktoren, men deleurverk samt ymse pakninger og glass er anskaffet.
Prisen.. nei den gidder jeg ikke prate om, men se hvor tøff den er.
-liten rettelse på Westmouth. 6215-7000 var nok det første seiko dykkeruret med skrukrone. 6306 var først for 150m utgavene.
-Ble litt misunnelig på den dykkebagen din. Den var helt sjef.
scubapro skive.jpg

scubapro urverk.jpg

scubapro.jpg
 
Tjuvstarter lørdagen litt for og kikke litt på @frj sin Seiko SKX781

Som en etterhvert ganske engasjert Seiko fanboy har jeg lest meg igjennom uttallige artikler om ulike dykkere fra merket, nesten hver eneste gang jeg får «fot» for en ender det med kjøp (som oftest en sen fredagskveld når jeg tømmer resten av vinflaska alene etter og ha betjent fruen og rullet henne pent over på siden og stått opp igjen)

Derfor har jeg med vilje jukset og skrevet denne artikkelen på forhånd, nærmere bestemt en Torsdag. Ikke bare fordi jeg er redd jeg hadde saumfart bruktsider i inn og utland etter ett monster, men jeg har bestemt meg for og holde på litt lenger med dama på fredag siden jeg var bortreist på jobb på Valentine’s.

Seiko fenger meg, prislappen gjør de aldri særlig avskrekkende og jeg kjøper brukt og selger til omtrent samme prisen igjen om det blir en kort affære og vi ikke finner helt tonen. Dessuten herjer jeg fryktelig i den ene jobben min slik at de jeg velger og beholde får solide doser juling og MÅ være med i dusjen på kvelden for og i det hele tatt være rene nok til og se hva tiden er.

Monsteret her ser bælbarskt ut, og det ser deilig solid ut og blir bare penere jo mer juling det får. Som ett ekte monster skal være.

Fargen på skiva skriker «se på meg!» og kan nok for enkelte bli i overkant appelsin og kvikk lunsj, men who cares?

Liker best Seiko på Nato eller gummirem, uten unntak, og ble skikkelig fyrt opp av dette:

IMG_6932.jpeg


Nei, fikk jaggu lyst på en……
 
Hey, Seiko Orange Monster! 90-tallet ringte, ville ha tilbake stilen sin!

Eller var det Thailand? Thailand ringte, det var Bangkok i Thailand som ringte!

Nei, et beach party ringte - det ringte fra et thai-beach rave party!

Nei!
The Beach - det var filmen The Beach som ringte! Ville ha litt stil!

Yes! Med DiCaprio og sommer og sol hele året og ungdommer som nyter friheten. De frihetselskende ungdommene på den hemmelige thailandske øya, de kunne/burde/skulle hatt Seiko SKX781, aka «Orange Monster».

I alle fall noen av dem. Eller, i alle fall én av dem skulle hatt Seiko Orange Monster på armen.

Definitivt. Why?
Jo, fordi:
  • Rimelig nok for ungdommmer på loffen i Asia? Ja.
  • Skivefarge for hippier? Ja.
  • Tåler alt? Ja.
  • Tåler snorkling i tropisk temperatur? Se over - ja!
  • Holder tiden? Oh yeah, for hippiefriheten på thai-øya holder den tiden godt nok i lange baner. (Trengs ikke hacking og manuelt opptrekk der. Det automatiske 7s26-verket er mer enn tilstrekkelig mekanisk sofistikasjon for den øya! Verket, og Orange Monster, har til og med dag og dato. Selv hippier og ungdom på loffen kan holde styr på dag og dato med dette urverket.)
Hva var galt med regissøren? Hadde han ikke sett Apocalypse Now? Hadde han ikke sett Capt. Willards Seiko Diver 6105-8110, aka «Captain Willard»?

Hvorfor brukte ikke DiCaprio, aka Richard, Seiko SKX781 Orange Monster?

Hvorfor? Jeg mener: Filmen kom i år 2000. SKX781 ble lansert i år 2000.

Do the math!
Noen har altså ikke gjort jobben sin.

Den ville blitt legendarisk! Det går jo ikke så godt på den øya, til slutt, i den filmen. Det blir monstrøst. Men klokken, monsteret, ville overlevd. Fått et nick-name, «The Richard Monster».

Nå er den bare en klokke for en gjeng særinger. Også kalt entusiaster. Eller WIS.

Og en og annen tenåring, selvsagt, som ikke helt har skjønt at 90-tallsstilen ikke kommer tilbake. Det blir ikke pop med Ball-gensere og Fjellräven boblejakke. Det blir ikke pop med klokker som ser helt bisarre ut.

Det vil si, det blir jo pop og det er jo pop. Se bare på G-Shock. Eller RM. Se bare på boblejakkene ungdommene bruker nå til dags. Idiotiske klær? Joda, men herregud, vi lever i en idiotisk verden!

Og bare se på @frj sin helt egne Orange Monster:

IMG_1538.jpeg


Hvorfor tror du den har et nick-name uten engang å ha vært med i en storfilm?
Do the math!

Eller bare se på den. Da skjønner du greia.
 
Redigert:
Herlige anmeldelser, @Vermin og @Parmined!

SKX781 var litt "gateway drug" for min del. Første mekaniske klokke etter at jeg ramlet inn i dette forumet i 2012, etter at det dukket opp noen eldre Seikoer i skuffen, bokstavelig talt. "The rest is history," som det heter, og jeg har mistet oversikten over hvor mange klokker som har vært inn (og ut) av boksen de siste 12 årene. Den originale Monsteren ble kjøpt ny fra CreationWatches, og ble byttet i en Smiths, mener jeg å huske. Etter det har jeg kjøpt brukte to ganger, og solgt begge, på grunn av lite bruk. Men etter noen måneder eller år, så dukker alltid tanken om å ha en brutalistisk, fargerik, upraktisk stor, og egentlig ganske stygg, japaner opp. Den siste kom hit til Brussel fra Frankrike, og eieren var britisk, så la oss kalle det en helinternasjonal handel.

Og denne gangen blir den, altså... lover! :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Fjordseiko og Vermin
Heisann, Montebello! ;)

Jeg må innrømme at da jeg så @Edzilla melde seg på i Klokkestafetten 2 med F.P. Journe, Tourbillon Souverain, Calibre 1403, 40 mm i platina,
lurte jeg litt på om han bare hadde funnet den sykeste klokka som fantes på nettet, og nominerte den for å fleipe med hele konseptet.
...Så vill er den. :D En klokke jeg nesten trodde var forbeholdt oligarker og olkesjeiker. ...men neida!

1708242868705.png


Etter litt "superenkel forskning", som reklamen kaller det, fant jeg ut at: Faen! Han HAR faktisk en sånn. ;) Dødsfett!

Den superenkle forskningen (Google) fortalte at denne er klokka som vekket entusiasmen igjen hos en samler som hadde gått litt lei (?) av de "vanlige" (*host*) luksusmerkene.

...Og det kan man jo forstå!

Denne klokka er "oppfunnet og laget" (som det står på skiva) av FP Journe. (Selvsagt fra innerst til ytterst.) Eller "oppfunnet" er vel å ta i., men i alle fall. :) François-Paul har i alle fall komponert et helsikes imponerende stykke horologi (Ja, det er vel på dette nivået vi tar frem de svulstige begrepene.) her.
Maskinert fra bunnen av, for hånd, (Maskinert for hånd?? Æh, dere skjønner! ;) ) men nydelig utsmykning og presisjon på imponerende vis uansett.

Kasse i platina, urverk i rødt gull, skive i hvitt gull, "constant force" gangparti, tourbillon, "small seconds" og gangreserve-indikator.
Alt stappet inn i en klokke på under 10mm tykkelse.

En maktdemonstrasjon i urmakerkunst. Vakker!

...Og likevel anonym nok til at eieren visstnok kan sykle rundt med den i byen, trygg på at den ikke trigger Rolex-radaren til eventuelle klokketyver. ;)

Imponerende greier! Det er bare å ta av seg hatten og gratulere med å sannsynligvis ha rundet klokkehobbyen! :D
 
Beklager ventetiden, hadde rett og slett ikke fått med meg "før 12"-regelen.

Nå må jeg faktisk passe meg for å ikke bli altfor fanboy. Jeg (i likhet med mange andre) begynte å fatte interesse for klokker på akkurat denne tiden av året i 2020, i vinterferietider. Seiko var min gateway drug, og jeg kjøpte meg en Seiko Presage som min første klokke. Jeg har alltid likt alt som er japansk, spesielt når det kommer til gitarer og andre instrumenter. Jeg har også vokst opp med å kjøre Toyota Supra og Nissan Skyline i tusenvis av timer på Gran Turismo i barndommen, så det var logisk for meg å trekkes først mot japanske klokker.

Det jeg derimot drømte om, var en Grand Seiko. Denne har alt jeg ønsker i en Grand Seiko. Riktig kasseform, high-beat, hviiit skive og blånert sekundviser. I tillegg har den alle de spisse, men nydelige vinklene som jeg forbinder med Grand Seiko. I bakgrunnen skimter jeg snø, og dette er i mine øyne en perfekt vinterklokke.

Jeg håper du har en lekker skinnrem til den også. Jeg liker lenken, men jeg synes kassen blir ekstra pen når de har rem i stedet for lenke. Dette er forøvrig stille luksus. Selv jobber jeg som lærer, og har blitt god til å avfeie klokkespørsmål fra elever. Exploreren min går absolutt under radaren, men denne kan man sikkert gå enda mer under radaren med. Om jeg eier en slik en gang og en elev spør kan jeg jo ganske enkelt svare "Denne? Åja, det er bare en Seiko."

Ellers må jeg bare legge til at om du skal selge noen gang, ikke glem å nevn det for han der Skullkrusher på Tidssonen. Nå må du for guds skyld ikke selge den, men hvis.


IMG_3156.JPG

OK, da setter vi oss og venter på @Skullkrusher og @GrimReaper så lenge. (Det høres ut som et skummelt radarpar.) ;)

Vi jobber best sammen, så lenge han fullfører jobben ;)
 
Her må jeg legge meg paddeflat og be om amnesti denne gangen. Det har rett og slett vært så hektisk med jobb og diverse den siste tiden at jeg har glemt både tidsfrister og forberedelser. Jeg har ærbødigst bedt @Dazed om forlatelse denne gangen og lover å komme knallhardt tilbake neste gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fjordseiko og Dazed
Shitt pomfritt. Hadde ikke fått med meg at vi skulle gjøre to anmeldelser hver :)
Jeg er ikke noe særlig begeistret for microbrands, med mindre de har noe originalt og spennende å bidra med, men jeg skal forsøke å være så objektiv som mulig.

Hva forteller vår venn google oss om (jeg anter det svenske) merket Tusenø?
Tusenø virker til å være stiftet i 2015 via crowdfunding. Type kickstarter vil jeg anta.
De har produksjon i asia, Sveits og Sverige. Da antar jeg at de designer klokkene i sverige , produserer dem i kina og putter sveitsiske sellita verk i dem..?

Både design og navn på de ymse modellene vil jeg påstå er kraftig påvirket av de mest populære urene på markedet. Ikke at det trenger å være negativt.
Blackwater ser ut til å være en slags krysning mellom black bay, og royal oak. Artig sak.
1708428891532.png

Shellback ser ut til å være avkommet etter en fuktig kveld mellom en panerai submersible og submariner. Jeg liker den.
1708429105612.png


Hva med @Parmined sin Windseeker?
Specsene ser bra ut.
39mm diameter, 10,5mm tykkelse, sellita SW200. Til den hyggelige pris av 65sotradollar.

Designet er kanskje på den anonyme siden med lite særpreg som identifiserer klokken som en tusenø ifra andre siden av rommet.
For mange mennesker så er det helt greit men for en klokkeentusiast som har kjøpt microbrand så blir det kanskje litt kjedelig.. eller?
Når det er sagt så er klokken veldig pen. Fargen er definitivt høydaren for min del.
Hvis man liker utseendet og den opplevde kvaliteten er bra så må vel dette være et godt kjøp.
1708429312977.png

1708429344140.png
 
Selv om jeg ikke har sett Tusenö Windseeker personlig fremstår det som en stilig klokke som balanserer mellom sporty og elegant.

Fine dimensjoner:
  • Diameter 39 mm
  • Lug-to-lug 47 mm
  • Thickness 10.5 mm

At den i tillegg er 100m vanntett med skrudd krone får den til å virke som en bra all-rounder, og den er tydeligvis populær:

Skjermbilde 2024-02-20 kl. 15.19.29.png


Klokken kommer med arbeidshesten Sellita SW200-1, som er en fin inngang til automatiske klokker. Rimelig å vedlikeholde, og lett å finne deler om den en dag trenger service

"The inner dial features a curved line pattern, reminiscent of the curvature of vintage sailing yacht teak decks."

1708438428899.png


Jeg har litt blandede følelser om datohjul på klokker, men jeg om jeg skal ha dato så er dette definitivt den beste plasseringen. Synes Tüseno har gjort en pen jobb med designet her. Digger stripene på skiven.

1708438615456.png


Safirglass både foran og bak er et stort pluss i min bok.

Alt-i-alt virker dette som en veldig bra deal til $649.00 USD.
 
Takk for fine og småfrekke refleksjoner om min Tusenö Windseeker! La meg kommentere kommentarene i form av noen egne refleksjoner.

@Fjordseiko, det skal godt gjøres å kjenne igjen en Tusenö fra andre siden av rommet! kjent tror jeg aldri dette merket blir :) Og ja, kanskje har også Windseeker tatt litt design-inspirasjon fra en mer eksklusiv klokke, en med navn «vann og jordklode» (eller vannklode, avh. av hvordan man leser latin!)

Men har du rett når det gjelder entusiast og microbrands, altså litt kjedelig? Hm? Jeg kjøpte den grunnet fargen og teak-mønsteret på skiven, som også @hardangervidda liker. Kassen har en fin, litt spiss eller firkantet form med ganske lange «lugs», som passer godt til en forholdsvis enkel klokke. Gir litt egenart. Samtidig er bezelen helt sirkulær, hvilket gir et visuelt spill som sammen med skivefarge og teak-mønster gjør at klokken er fin. Kassen er polert og børstet ulike steder - ingen scratch-magnet, men likevel blank og fin. Lenken er for øvrig også bra, og bedre enn mye annet jeg har hatt (venter på et halvt lenkeledd for tilpasning. Bruker den nå på enten lær eller gummi).

Er dette Kina-ræl, som @Fjordseiko kanskje antyder? Nei. Kina har nok blitt en ganske god fabrikk. Kan ikke klage på noe hva gjelder forholdet opplevd kvalitet og pris. Og med Sellita som urverk, er dette i mine øyne meget godt.

Jeg er ikke enig med @hardangervidda i at denne er elegant, men den er sporty. Og det var vel det jeg ville ha. Tror nok den hvite versjonen er mer elegant.

Denne var et impulskjøp. Som invistering er den helt bak mål. Er også laaaangt fra sikker på at den beholdes. Den gir litt glede, holder tiden godt, gode nok specs og litt artig design.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fjordseiko
Så... Da var det meg igjen. Skal prøve å si noe fornuftig om det som vel var en av 2022's best mottatte klokkelanseringer:

Vermin's Tudor BB Pro.

Tilfeldigvis (?) postet han den i "dagens klokke" i morges:

1708504863241.png


Veldig stilig klokke! Feltklokke, GMT, dagligklokke. Blir tøff arbeids-/turklokke på NATO, kan slippe unna med den til dress på lær eller lenke, og en seriøst stilig og gjennomført "sportsklokke". En sånn man bestiger Mt. Everest med. ...Eller jobber i fjøset, som det F#en ikke skulle forundre meg om @Vermin også bruker den til. ;) ...og det tåler den nok. Jeg liker den best på lenke. ...Men det var vel ikke overraskende. Jeg liker vel alt best på lenke.

Jada, den likner littegrann på Storebror Rolex sin Explorer II, men det er vel lov. Den er annerledes nok til at det er greit, og å likne på storebroren sin er vel ikke så rart heller.

Såvidt jeg husker er tingene folk sutrer over: at lenken har fake nagler i sidene, at klokka er for tjukk og at den ikke har roterende bezel. Dette er 99% sikkert problemer som kun eksisterer på Internett. Den ser slett ikke for tjukk ut, synes jeg, og går den ikke under dresskjorta, får du heller velge en tynnere frøkenklokke den dagen. ;) Naglene? Tja... Jeg tenkte ikke på dem heller før jeg leste om det på nettet. Ser helt greit ut. Litt i samme gate som "fauxtina". Ikke "ekte", men en bra look. La oss bare innrømme at det er det det handler om, og gå videre. Ikke roterende bezel? Et pluss i mine øyne. Ingen trenger å (prøve å) følge TRE tidssoner likevel. Pokker heller: Ingen trenger TO! ;)

Liker den gule GMT-viseren!

Alt i alt en gjennomført og stilig klokke, som jeg gjerne skulle ha prøvd selv. 39mm er litt under det jeg vanligvis ser etter, men siden den er "for tjukk", så går det kanskje bra likevel.

Eller, som det heter her i Øssfåll:

FET KLOKKE!
 
Redigert:
Her er @Vermin sin BB Pro fra nominasjonen:

1708509492912.jpeg


For å ta det mest åpenbare først: BB Pro er «legit» som nesten-kopi av en annen - og hakket mer kjent - GMT-modell av det robuste slaget. Det kan vi være enige i, trur eg.

Det nest mest åpenbare: Dette er en GMT-modell av det robuste slaget. Enig? Selvsagt!

Problemet, om man kan kalle det det, med BB Pro, og den eldre tanten (tante er bedre enn storebror, @Dazed!) for den saks skyld, er dette som kan kalles anvendbarhet eller allsidighet.

@Vermin er selv inne på det, i sin nominasjon av akkurat dette uret: Dette er både hens mest brukte klokke og den som aldri skal selges. Underforstått: @Vermin har faktisk andre klokker.

Hen kunne også sagt: «BB Pro: It ain’t a one-watch collection watch.» For det er det altså ikke. Selv med et anstendig utvalg remmer og lenker skal det godt gjøres å få en BB Pro til å fungere i formelle anledninger. Det er ikke en kveldsklokke; den går ikke til lakksko.

Og derfor kan man ikke kalle det et «problem». BB Pro er ikke laget for lakksko. En klokke for lakksko skal vel være «unassuming», stilren og enkel, ikke bling.

BB Pro er laget for utforskere av natur, kultur og tidssoner.

Men som sådan er jo BB Pro faktisk heller ikke noe annet enn «unassuming», stilren og enkel! Og den er ikke «bling»!

Den minner om en klokke for lakksko - bare at skoene er Dr. Martens.

Dermed, det tredje mest åpenbare, og det aller, aller beste med BB Pro: It is what it is, og for @Vermin er det hele såre enkelt: Den klokken som brukes mest, og som aldri skal selges.

Man kan godt forstå hvorfor.