Klokker fra en «oppdaget» klokker

Huff, som tiden går…..! 😅 Jeg begynte i det små med å unne meg en Certina Diver i forbindelse med studiestart i 1996. Et strålende ur, som gjorde jobben i maaaange år. Ved fødsel av min første datter i 2005 ble det supplert med en Seamaster 300 Electric Blue. På grunn av servicebehov noen år senere og lang ventetid, måtte jeg ha et erstatningsur, og jeg falt på et pent dressur med crocoreim fra Maurice Lacroix.

Det var i denne perioden tanken falt meg at det faktisk er mulig å ha mer enn ett ur ;) Det er muligens ved dette veikrysset det oppstår to typiske kategorier klokkeentusiater; samlerne v.s flipperne. Jeg falt på sistnevnte, og mye kan helt sikkert sies om fordeler og ulemper ved dette, men slik ble det nå engang. En god venn og medasylant forsvarte det en gang med at det i det minste var bedre å bytte klokker enn damer 😇

Har ikke peiling på hvor mange ur jeg har hatt, men typisk har vært å «spise seg gjennom» ulike merker ett av gangen. Angrer jeg på noen solgte? Javisst, men erfaring har vist seg at jeg ved gjenkjøp aldri klarer å gjenskape den opprinnelige følelsen. Støtter derfor andre sin oppfatning om å fortid være fortid ;)

For min del er hobbyen i ferd med å avta…. Rølpepriser og løpende erfaringer hva gjelder kompromitterende kvalitet i fortjenestens tegn har satt sine spor. 2026 er blitt året der jeg pt ikke har kjøpt et eneste ur, noe som ikke har skjedd på over 20 år. Samlingen er solgt ned, og bare et fåtall objekter ligger i kassen. Faktisk helt ok med det :)

• Liker
Reaksjoner: PJO og holmby
Etter å ha lest igjennom tråden må jeg be om litt "hjelp" fra medasylantene.

Det er riktignok kun 15 år siden jeg startet med klokker, men jeg har det siste fått en liten renesanse som har gjort at samlingen har est litt ut.

Nå sitter jeg i posisjonen at jeg har doblet klokkesamlingen (i kroner og øre) og helst skulle solgt unna litt.

Samtidig har jeg hatt svært lyst på en speedy igjen. Hadde en før, kan ikke huske hvorfor den ble solgt, men har nå lyst på en igjen!

Feriepengene rundt hjørnet. Om jeg inngår en deal med kjøperen av min gamle til litt overpris eller om jeg kjøper jeg en 2 år gammel en med det nye verket vet jeg sannelig ikke.

Men hva tenker dere? Jeg ser jo at det dras paraleller til damer her? 😅

Jeg hadde jo ikke gått tilbake til ei eksdame!?

Samtidig er jo en speedy ikke helt feil uansett hvordan man vrir å vender på det?

Kanskje jeg burde slanke unna litt av samlingen først og gi dette en måneds betenkningstid?

Jeg kunne jo også tenkt meg en "electric blue" seamaster, samt Panerai igjen. Men been there and done that. Det var jo en grunn til at det ble solgt?

45 år siden en lignende ble bestilt fra "Postordre-katalogen" som av og til kom i postkassa. De er vel nesten like i dag?

1779098309934.png

• Liker
Reaksjoner: UJU og Chronodiver
Jeg har et par definerende øyeblikk fra barnsben av. Synet av en godt brukt Snowflake på det som skulle bli min klasseforstander på ungdom. En klokke som lever godt i minnet men som ikke kommet på armen. Nå har jeg aldri vært noe Submenneske men om jeg havnet der så ville jeg gått for Tudor fremfor Kronen.

Og så en vinterdag på slutten av åttitallet, hos Bjerke Bergen. En hyggelig godt voksen dame tok meg så godt imot og lot meg holde på med denne selv om vi begge visste at det ikke ble kjøp. Sklir jeg helt ut så kanskje en slik kommer inn en dag:
IMG_0846.jpeg

Klokken jeg har sett etter lengst er jeg som kjent nettopp så heldig å ha anskaffet. Om enn en nyere versjon. Når man er 8 år og man plutselig ser bildet av Breitling sin nye superklokke, så satt det isåfall i meg dype spor.
IMG_0785.jpeg

Eneste andre klokke fra fortiden som klør må være Polar. Og jeg kjenner av og til på behovet for å kontakte @Leon og gråte som et barn i et forsøk på å få kjøpt hans sykt flotte eksemplar ..