Klokker fra en «oppdaget» klokker

Medlem
4. aug. 2015
Sted
Rælingen, Lillestrøm
Er det flere enn meg som stadig sitter og sikler på klokker fra tiden en «oppdaget» klokker?

Nå er jeg så heldig at jeg har en PAM111, som var den første klokka jeg virkelig forelsket meg i.

Nå sitter jeg browser Omega Seamaster 2254.50 «Peter Blake» og Speedmaster «moon» som var andre klokker som var hot på den tiden.

Eller var det kanskje bare at jeg oppdaget klokker på «rett» tidspunkt?

«Problemet» mitt nå er at jeg husker Peter Blake kostet 12-15k og moonwatchen kostet 28k på finn. Nå er det 40+k for begge…

Ja. Jeg er fremdeles forelsket i helt standard, svart IWC Mark. Men prisene har gått fra meg og jeg kommer aldri til å prioritere å kjøpe en.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
i nokså rask rekkefølge handlet jeg meg en pam 372: dritkul, som en såpeboble på armen.

explorer 214270 mk2: megapresis og slick.

ingenieur sl jumbo 1832: oh la la; passion! hot!

dette er lenge siden.

ingen av disse er lenger del av min tilværelse.

og andre har kommet og gått.

som med forhold: jeg går aldri tilbake og ser de aldri igjen.

som med forhold: one watch guy. 1 eller ingen.

jeg er ikke i tenkeboksen da det kommer til forhold - men jeg er kraftig i tenkeboksen da det kommer til klokke.

eller noe sånn.

Ja du oppdaget klokker på rett tidspunkt, neo-vintage (1990-2010) har mye fint. Jeg kjøpte PAM 111 og Submariner 16610 ny på den tiden, lett å få tak i den gang og lett å beholde til i dag. Jeg har senere lagt til flere Omega av Peter Blake gererasjonen. Av andre fine klokker fra den generasjonen er IWC, JLC, Glashütte Original, Sinn, Union Glashütte før de kom under Swatch gruppen, der er mange selv om man ikke går i de dyreste kategoriene.

• Liker
Reaksjoner: holmby og space
Kjenner meg godt igjen her.
Et aktuelt eksempel er at jeg kjøpte (og solgte) en Omega SM300 Watchco for 17.000,-
Nå ligger en tilsvarende på finn til 60.000,-

• Liker
Reaksjoner: space
Det har vært en del "gamle drømmer" som plutselig landet på plass det siste året.
Jeg har vært heldig på mange fronter og ikke bare med klokker.
Men nei, båten er ikke min;)
Og jeg angrer ingen salg fordi jeg har aldri solgt noe som var "betydelig".
Men det også gjør at samlingen tar litt for mye plass nå:rolleyes:
1000005007.jpg

1000002059.jpg

Interessant tråd. Ja, faktisk. Begynte med klokker som hobby rundt 15 år siden, og mange av de jeg kikket på da står fremdeles på ønskelista.

Husker jeg falt for Aqua Terra, og siden den gang har jo Omega bare laget bedre og bedre versjoner.

IWC Aquatimer 2000 digga jeg den gang, og den frister fremdeles. Hadde nok valg den foran alle nyere Aquatimere.

Jepp. Lurte på å kjøpe meg en SKX009 igjen. Omtrent alt annet er for dyrt.

Fikk skaffet meg en 007 selv for noen uker siden. Hadde glemt hvor bra den er.

Men handler du på Finn.no husk at ekspertene som selger dikterer prisen. De har også spådd at den vil ha en voldsom stigning i verdi. Visstnok et skikkelig investeringsobjekt. Ute av produksjon må vite…

• Haha
Reaksjoner: Preacher
Men handler du på Finn.no husk at ekspertene som selger dikterer prisen. De har også spådd at den vil ha en voldsom stigning i verdi. Visstnok et skikkelig investeringsobjekt. Ute av produksjon må vite…

-Som jeg pleier å spørre disse ekspertene om jeg kjeder meg en dag: Om du er så sikker på verdistigning, hvorfor er du så godhjertet at du selger den nå? Hvorfor ikke sitte på den og cashe inn selv?

Det kan være ganske underholdende å høre bortforklaringene som kommer i retur...

Jeg har hatt en 009, men selv om den var pen å se på så føltes den billig på armen. Fikk aldri helt godfoten for den, selv om jeg absolutt liker designelementene på den.
Når det er sagt synes jeg den S-en eller 5-tallet under seikologoen på den nye serien er usmakelig (vet ikke hvorfor…), så den dropper jeg.

Det var i 2001 min klokkeinteresse ble vekket. Og den første produsenten som dukket opp når jeg søkte etter rimelig mekanisk klokke var en Fredrique Constant. Sendte en mail til importøren og fikk ikke engang noe svar. Så da ble det en masse billige Seiko, og etter hvert en Longines som hadde en mer serviceorientert tilnærming enn FC..