Klokkecafé – løst og fast om klokker

1000035895.jpg
1000035896.jpg

Denne ble meget så bra! Kom med posten i stad.

Nå mangler bare Seiko 6138 Pandaen som serves og venter på deler, samt en Damasko ! 🙌🥰

Vis vedlegg 431449Vis vedlegg 431450

Nå mangler bare Seiko 6138 Pandaen som serves og venter på deler, samt en Damasko ! 🙌🥰
Skikkelig kufjert til klokker er et must. :) Den der så solid ut. Sverger selv til en slik fra Chrono case:

0F76F85E-F5A6-4BEC-830C-E58BA38F9269.jpg

ORG_18H_Open.jpg

Vis vedlegg 431449Vis vedlegg 431450

Basert på antall tomme plasser kommer det snart til å bli en dyr koffert 😉

Redigert:
Basert på antall tomme plasser kommer det snart til å bli en dyr koffert 😉
Tjæææ. Den brukte lang tid på å komme, og hadde en del flere ur da den ble bestilt. Nå derimot tror jeg at jeg har landet på en samling jeg selv liker og føler er "godt nok" bare jeg får ordnet pandaen, samt får en grå damasko beater i hus. også kunne jeg tenkt meg en "Jaktklokke" også. :ROFLMAO: Muligens noe Grønt/gull.
Har sett på Traska sin 36mm Summiteer
1782420579237.png

Da ser samlingen slik ut.

Daily (Submariner TT)
Daily chrono (Speedmaster pro)
Turklokka/sommerklokka (Tudor BB pro)
Seiko diver (Original willard)
Seiko Dressur (King seiko 44ks)
Seiko Crazy chrono (6139 Pogue)
Seiko Casual chrono (6138 Panda)
Beater (Damasko ds30 grå)
Offshorebeater (Helson shark diver bronze)
Jaktklokka (Traska Summiteer 36)

10 stykk, og strekt planen min om å holde meg på ca 300 papp i samlinga, men det får gå.

Bare ett lite innspill fra sidelinja

Vis vedlegg 431222

Vis vedlegg 431224Vis vedlegg 431225Vis vedlegg 431223

Chronolog er genial. Koster 30 spenn eller noe.
Med atomklokke, mulighet for å logge nøyaktige tider, samt få frem grafer og statistikk på klokkas nøyaktighet i bruk og til hverdags (Som kan variere en god del ifra i en timegrapher. Timegraphere til under 3k skal uansett bare brukes som veiledning. De er ikke godt kalibrerte og har gjerne en feilmargin på 3-7 sek pr døgn. Jeg grovlegurerer klokkene mine med timegrapher, men finregulerer etter 5 dagers bruk. Ser jeg at snittet er +15 sek pr døgn f.eks, så setter jeg verket i en timegrapher og justerer ned gangen med ca 12 sek i den posisjonen den er i under måling (selv om den posisjonen viser -8sek/døgn)

Ellers må jeg minne folk på en vennlig ting.

Selv om en klokke "går godt" i følge selgere på finn.no osv osv, så er det kun servicebevis som gjelder i mine øyne.

Har kjøpt 3 vintage seiko i det siste som alle "Går supergodt" ifølge selgere. Ingen uten kvittering eller bevis.
Jeg bryr meg jo ikke, for jeg skal serve de uansett, men det tar meg jo nøyaktig 7 sekunder med lupe å se at det er leeeenge siden service da jeg åpner baklokket.

Klokker kan gå kjempebra til og med helt uten oljer, men slitasje, og amplitude er lidende.
Vis vedlegg 431230
Klarer du å se oljelinsen som ligger under endestenen på denne seikobalansen?
Ikke jeg heller.

Så jeg slår ett slag for å normalisere det å "prise inn" en service om klokken er 7 eller mer å gammel, og ikke beviselig er servet.

Mine 2 cents.

Har du prøvd WatchTracker og eventuelt hvordan denne er til sammenligning?

Har du prøvd WatchTracker og eventuelt hvordan denne er til sammenligning?
Desverre ikke prøvd. Android app? Klarte ikke å finne den...

Tror jeg holder meg til chronolog da jeg "kjenner" denne inn og ut nå. Uvurdelig da man har servet en klokke, og ønsker sjekke hvordan den holder tiden i det dagligdagse.

Helt klart ikke nok å kun bruke timegrapher på vintage. Det er høyere delta posisjonsvariasjon, isochronisme er dårligere, muligens slitte foringer osv. Så nøyaktighet er best å måle i daglig bruk.

Et moderne verk på ei klokke til 100k+ sliter ikke med det samme ;)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg kjøpte en Arcticase 1816 fra Rufo i desember 2025 og er veldig fornøyd.
Raskt levert også.
Det var ikke for klokker, men om noen her søker kvalitet "case" i landet for klokkene eller noe annet, anbefaler jeg virkelig disse. Arcticase er laget og sertifisert i Europa.

1000006579.jpg