Klokkecafé – løst og fast om klokker

stilig! Har du close-ups også?

Hadde noen. Men finner de ikke igjen.
3D1FDC2B-973B-41A1-99D8-701539C1B1F9.jpeg
57584AA9-A095-4BCF-BD31-8223406AC18A.jpeg

Sjekk IG-kontoen til Franc Vila.

• Liker
Reaksjoner: Stonefly
I de siste årene har det vokst frem et voldsomt miljø rundt modifisering av klokker, og da spesielt rundt diverse Seikomodeller. Jeg har hele tiden syntes dette har vært en artig greie og jeg har også eid noen av disse selv. Dog har så og si alle av de endt opp med å bli solgt eller byttet videre. Disse mod'erne begynner å bli svært flinke og jeg vil påstå at en del klokkemerkerker kan plukke opp en ting eller to når det kommer til design av klokkene sine. En del av disse mod'ene av Seikoene setter de orginale modellene i skyggen. Ta for eksempel denne modifikasjonen av en SPB187 hvor de har byttet til skiven fra en SPB143 (uten lumedot kl 3) og byttet til blå keramisk insert. Meget vellykket IMO.

Vis vedlegg 253695Vis vedlegg 253694

Så over til poenget med dette innlegget. Nå har det etter hvert dukket opp modklokker som benytter Rolex-kasser som utgangspunkt. Ofte benyttes standard NH35 eller NH36 urverk og skiver og visere fra kjente Seiko-modeller. I enkelte tilfeller benyttes også egenproduserte skiver som etterligner kjente Rolex-modeller. Hva tenker dere om dette? Er det innafor å gå med noe sånt? Tidligere har det vært et klart nei fra meg på det, men når mannen i gata ikke lengre kan få tak i en vanlig standard stålmodell fra Rolex så begynner jeg å bli mer åpen for slike løsninger. For ikke å snakke om mer eksotiske varianter som milsub og Comex som nå ligger gjemt bort i bankbokser rundt omkring i verden. Jeg tror ikke jeg lengre hadde skjemtes like mye over å gå med en "Seiko Sub" som jeg ville gjort tidligere. Hva tenker dere? Legger ved noen bilder som viser litt av utvalget som finnes nå til dags.

Vis vedlegg 253697
Vis vedlegg 253698
Vis vedlegg 253700
Vis vedlegg 253701
Den dagen du møter en entusiast som har lyst til å se nærmere på klokken din, og du viser frem din spedalske Frankenstein så tenker jeg du ikke føler deg like lur som dagen den ble kjøpt. ;)

Breaking News!
Franc Vila!

Dear watchfriends, let me introduce you the new version of my Tourbillon Superligero, the FVF1 C2.
This new version is equipped with a double side handcrafted Cadran with the front side handfinished with Grand Asimetrical Tapisserie, sablé and satiné, the back side is finely sablé.
This new version is also powered by the FVF1 caliber :
Hours and minute at center.
Tourbillon 60 seconds at 6h
Enamel Day and night 3D indicator
Heptagonal display of the days of the week
Piston - corrector for the days of the week
217 components
21 jewels
18.000 vph ( 2.5 Hz)
100 hours power reserve with one , high - efficiency jeweled barrel
The entire movement components have been finished by hand to the highest tradition of Geneva haute horlogerie
Unibody Baseplate- middlecase in Titanium
Bezel and caseback in sapphire
42.5 mm diameter
13.9 mm total thickness
5.85 mm thickness without sapphires
54.8 gr total weight with leather bracelet and titanium pin buckle.
3 ATM (30 meters) water resistance
1BE0F7FB-5FC0-4B8A-B0FB-4949AF147CE6.jpeg
32463AB7-19ED-4BB1-9493-A8DAFC4BAD98.jpeg
45FB334A-F943-4DE8-A36F-45846DDA66FF.jpeg
D400F45C-F524-4EF1-933E-3033EE8BA0F9.jpeg

Det er vel slik at du kan sende inn bilde når du bestiller?
(Hvis ikke dropper jeg alt....)
8

artem-straps-tidssonen-37.jpg

Annonsørinnhold
Artem Straps har allerede høstet mange lovord både her på forumet og internasjonalt. I samarbeid med det australske merket har vi laget en sak som går litt nærmere inn på remmenes egenskaper.

Hadde en artem-rem til en Longines Legend Diver. Absolutt bra kvalitet, men spennen som følger med er helt uegnet, den river opp hullet den brukes i. Jeg benyttet spennen som fulgte med LLDen, og det fungerte greit. Den og tygget seg litt inn i stoffet, men jeg fikk ikke inntrykk av at det er noe som vil utvikle seg over tid.