Klokkecafé – løst og fast om klokker

vippsgebyret er bare på 1%, men om man vil unngå det så kan man jo bare dele opp betalingen i flere 5k betalinger ;)
i gamledager pleide jeg alltid bare å overføre penger via nettbanken med selger til stede.

selv om det sikkert stort sett går greit, så hadde jeg personlig aldri kjøpt en dyr klokke med postfrakt, siden det er litt for mange uærlige sjeler der ute og alt for lett å komme seg unna med svindel.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
vippsgebyret er bare på 1%, men om man vil unngå det så kan man jo bare dele opp betalingen i flere 5k betalinger ;)
i gamledager pleide jeg alltid bare å overføre penger via nettbanken med selger til stede.

selv om det sikkert stort sett går greit, så hadde jeg personlig aldri kjøpt en dyr klokke med postfrakt, siden det er litt for mange uærlige sjeler der ute og alt for lett å komme seg unna med svindel.
Hva anbefaler du? Klokken koster 20.000,- og selger andre siden av landet.
 
om du virkelig vil ha klokken og ikke kjenner noen som bor i nærheten som kan stikke innom og kjøpe den for deg, er det vel ingen annen utvei enn å google og facebook-stalke selger for å finne ut om han virker som en ærlig sjel.
som regel må man da betale forskudd og krysse fingrene.
men om du er i den minste tvil - la være.
 
Alt er forklart her med veldig god video inkludert.
Det er bannebrytende:cool:


Frederique-Constant-Monolithic-Oscillator.gif
 
Frederique_Constant_FC-810_Caliber_Exploded_View_Embargo-25.03.2021-um-14.00-Uhr.jpg


Uventet innovasjon fra Frederique Constant.

Sånn helt umiddelbart synes jeg dette er interessant,det er i bunn og grunn en evolusjon av balansen,det er ikke tilførsel av energi utover hva som er brukt i konvensjonelle verk,og det innebærer heller ikke,slik jeg har forstått det, revolusjonerende produksjonsprosesser.
Det er slike ting som dette som gjør en produsent innovativ,så ser vi etterhvert hvor det bærer- både med produsenten og konseptet
 
Hvordan gjør dere det ved kjøp av klokker over Finn til 20+k?
Betaler dere alt på forskudd? Halvparten nå og halvparten etterpå? Oppkrav?

"Buy the seller".
Jeg var borte i en selger som... Kort sagt; Han var dritt lei av #¤%& Finn-brukere som tok kontakt med han for å komme med tåpelige bytteforslag eller dertil priser. Når han forsto at jeg var seriøs, fikk vi en god dialog. Han virket pålitelig, og jeg kunne ikke finne noe galt med han eller slik han beskrev klokken (sjekket mot min liste med kontrollpunkter). Selvfølgelig var det å betale cash ikke helt innafor med den sum, så da måtte det bli bank.

Deal; Jeg betalte på forskudd. Vi avtalte tid for overlevering/møte. Hvis jeg ikke var fornøyd skulle han overføre pengene tilbake. Vi møttes som avtalt og alt stemte. "Shake hands og alt OK".

En annen handel jeg haded:
Vi møttes på en parkeringsplass. Jeg så på klokken og sjekket den mot min "sjekkliste". Alt virket OK. Jeg hadde selvfølgelig ikke penger. Jeg fikk klokken og dro hjem for å overføre penger til hans bankkonto.
Alt med handel var OK.

Jeg hadde også i begge tilfellene skrevet en kontrakt som vi begge undertegnet. I en tvist ville dette (kanskje?) ha hjulpet. En hardbarket skurk ville nok lett klart å komme unna den, men det gikk fint.

8
 
Sånn helt umiddelbart synes jeg dette er interessant,det er i bunn og grunn en evolusjon av balansen,det er ikke tilførsel av energi utover hva som er brukt i konvensjonelle verk,og det innebærer heller ikke,slik jeg har forstått det, revolusjonerende produksjonsprosesser.
Det er slike ting som dette som gjør en produsent innovativ,så ser vi etterhvert hvor det bærer- både med produsenten og konseptet

MEMS har vært en ting i 20+ år, så det var bare et spørsmål om når noen gjorde dette. Jeg er spent på hvor termostabil oscillatoren blir og hvordan den tåler ti års drift.

Det jeg synes er litt morsomt er at det popper opp like ved TU Delft og ikke EPFL tre mil fra Geneve.
 
  • Liker
Reaksjoner: perlh
er vel i samme gate som zenth sin defy LAB, men overraskende billig, og med bra kraftreserve.
synd verket ikke er mer nøyaktig enn et konvensjonelt verk, så noe springdrive killer er det jo ikke ;)

her er zenith sitt forsøk fra 2017, for de som vil friske opp hukommelsen.
 
er vel i samme gate som zenth sin defy LAB, men overraskende billig, og med bra kraftreserve.
synd verket ikke er mer nøyaktig enn et konvensjonelt verk, så noe springdrive killer er det jo ikke ;)

her er zenith sitt forsøk fra 2017, for de som vil friske opp hukommelsen.
Og Defy Inventor som var/er første vanlige produksjonsmodell med pris på $17,800 USD. (The 2017 limited edition of 10 pieces Defy Lab watch cost about $30,000)
Har ventet siden jeg testet en Lab på et Zenith-event, på en produksjonsmodell med litt mindre størrelse enn 44mm. :)
Var den gangen litt usikker på skeleton med dette urverket, for man ble rimelig stressa av å se så raske vibrasjoner på "hele" skiva.. :p

Men som du skriver, FC sin variant til EUR 4,495 (i stål), var overraskende billig ift. Zenith!
(Er dog ikke helt fan av designet inkl. romertall).
 
Er det noen som kan forklare dette Micromilspec greiene for meg?

altså...jeg heier på folk som gjør greia si og jeg unner de suksess. Også er det en forretningsmodell som de tydeligvis har truffet med, også kaster de rundt seg med alle kommunikasjonstriksene i Kickstarter-manualen.
Men sånn fra et klokkenerdperspektiv så sliter jeg med å se verdien her?
Noen som vil snakke opp merket?
 
Er det noen som kan forklare dette Micromilspec greiene for meg?

altså...jeg heier på folk som gjør greia si og jeg unner de suksess. Også er det en forretningsmodell som de tydeligvis har truffet med, også kaster de rundt seg med alle kommunikasjonstriksene i Kickstarter-manualen.
Men sånn fra et klokkenerdperspektiv så sliter jeg med å se verdien her?
Noen som vil snakke opp merket?

Diskuterte med en annen TS-er, og kom frem til følgende:

Du er en norsk fotballspiller med sikkert snart en halv milliard på bok. Du kan i praksis kjøpe hva pokker du vil av serieproduserte klokker fra RM, AP, PP osv. Og har kanskje så smått begynt med det også.

Så hvorfor ikke en "one-off" piece unique designet av nordmenn, med masse personlige detaljer og god kvalitet i bunn? :unsure:

Fra et generelt klokkenerdperspektiv har klokken ingen verdi utover å være en kuriositet. Men så er jo heller ikke klokken laget for oss (ei heller tilgjengelig). Virker ikke som om poenget er at "vi" skal like den ;)
 
Redigert:
For de som ikke følger med på fotball, så var "yoga-greiene" en ganske big deal hvor en 19-åring fra Bryne senket PSG :)

Og som senere ble kopiert av PSG som "hevn":

Vis vedlegg 241687

Jeg er født i en rugby familie og har senere aldri fulgt opp fotballen ;) (ikke rugby heller...)
Min greie er mer spydkasting og det fant seg at samboeren er relatert til A. Thorkildsen men jeg er uansett ikke ung nok til å ta over gutten...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel