Klokkecafé – løst og fast om klokker

Tips til klokker mellom 35 000-55 000 kr ny? Må være 40-42mm. Sett litt på Air King, speedmaster og seamster. Hva tenker dere?

For å spare alle bryet med å poste frem og tilbake før vi konkluderer:
Kjøp en Rolex sub, for 55’ skal det være mulig å få tak i en 14060, en av de peneste sub-ene:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Typ badstu til isbad er nok noe alle urmakere og produsenter vil fraråde på det sterkeste.
Men hvorfor? Er det ikke laget for å tåle allverdens eventyr og oppgaver da? Eller bør det ha en He-ventil (som både @Tom Henriksen og @olem har på sine SDer) for å tåle en såpass ‘tøff’ oppgave som varmt til kaldt? Hadde jeg fått trøbbel med en Sub etter å ha gått fra badstue og ut i sjøen, så hadde jeg klaget rimelig kjapt, og aldri vurdert Sub igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: velociraptor
Men hvorfor? Er det ikke laget for å tåle allverdens eventyr og oppgaver da? Eller bør det ha en He-ventil (som både @Tom Henriksen og @olem har på sine SDer) for å tåle en såpass ‘tøff’ oppgave som varmt til kaldt? Hadde jeg fått trøbbel med en Sub etter å ha gått fra badstue og ut i sjøen, så hadde jeg klaget rimelig kjapt, og aldri vurdert Sub igjen.

Gummipakninger som påvirkes av ulike temperaturer, og kondens.

Det skjedde med NASAs Challenger, og det kan også skje med en Rolex, enten man vil eller ei.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Fraberg1 og hakotorg
Gummipakninger som påvirkes av ulike temperaturer, og kondens.

Det skjedde med NASAs Challenger, og det kan også skje med en Rolex, enten man vil eller ei.
At det skjer med Challenger - det er nesten å vente. Sier ikke at det ikke var tragisk, men på noe som er så komplekst som det, er det nødt til å dukke opp feil.
Men hos Rolex, som spyr ut 7-800k ur i året? Niks. Det blr være tatt høyde for slikt i et apparat av Rolex’ størrelse. I hvert fall med den prisen.
 
  • Liker
Reaksjoner: velociraptor
Ikke at jeg har gjort noen vitenskapelige forsøk rundt det, men tviler på at selve klokken blir så varm som 70 grader.

Ellers så tenker jeg at hvis ikke klokka mi tåler det samme som huden min, da fortjener den å få masse kondens inni seg, og oljer som flyter fritt rundt i hele verket. #toolwatchskalbrukes
 
Badstue og påfølgende isbading er ikke å anbefale for klokker, min Seadweller har fått juling fra dag 1 for over 34 år siden og bærer preg av dette, går dog innenfor COSC ennå etter siste service i 2006. Har flere toolwatches men er temmelig sikker på at SD er den som tåler mest juling.
 
Ikke at jeg har gjort noen vitenskapelige forsøk rundt det, men tviler på at selve klokken blir så varm som 70 grader.

Ellers så tenker jeg at hvis ikke klokka mi tåler det samme som huden min, da fortjener den å få masse kondens inni seg, og oljer som flyter fritt rundt i hele verket. #toolwatchskalbrukes
I henhold til lov om thermo-dynamik så går varmeenergi alltid fra varmt mot kaldt, inntil ekvilerium oppnås. Altså varmen i badstuen søker å varme opp uret ditt og deg til +70C, dermed kan uret ditt raskt oppnå denne temperatur pga høy konduktivitet, mens kroppen som stort sett består av vann har lav konduktivitet. Altså mottsatt effekt som oppleves ved lave temperaturer, hvor kroppsvarmen avgis til uret som dermed sjeldent blir spesielt nedkjølt når temperaturene er lave.
Et eksempel er ved bruk av et halssmykke i en badstue, har du prøvd dette, så har du nok også opplevd å bli «brent» av smykket når det legger seg inntil huden.
 
Badstue og påfølgende isbading er ikke å anbefale for klokker, min Seadweller har fått juling fra dag 1 for over 34 år siden og bærer preg av dette, går dog innenfor COSC ennå etter siste service i 2006. Har flere toolwatches men er temmelig sikker på at SD er den som tåler mest juling.

Jeg håper den i det minste har gjennomgått trykktest og pakningsbytte siden 2006?
 

Dette blir litt som å råkjøre med utslitte vinterdekk, ikke ha en ulykke, og forklare det med at bilen er en Mercedes.

Sorry, men dette imponerer ikke meg, og er ikke noe som kan kalles forsvarlig bruk av en klokke.

Men man står naturligvis helt fritt til å (mis)bruke sine egne klokker akkurat slik man selv måtte ønske...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JonasV, Lien og titan