Klokkecafé – løst og fast om klokker

FD8AFBA4-A5B7-43C6-B599-70A5F830F77A.jpeg

Sjekk denne nyheten fra Longines!
 
Med den herligste fake patina. Etterligner ikke hvordan den så ut når den var ny. Men hvordan de gamle ser ut nå. Stas
 
Med den herligste fake patina. Etterligner ikke hvordan den så ut når den var ny. Men hvordan de gamle ser ut nå. Stas

Hvorfor skal lume på død og liv være kritthvit? Når man har teknologi til å lage den fargen man mener passer klokken best, hvorfor skal da hvit være det eneste godkjente? Har virkelig aldri skjønt dette standpunktet.
 
Har aldri hørt om noen som har det standpunktet? Den trenger ikke på død og liv være kritthvit. Handler på ingen måte om det. Handler vel heller om at den åpenbart imiterer gammel lume som en gang var hvit. Falsk patina er det det er.
Det blir like spennende som falske antikviteter eller biler levert ferdig med skjoldet matt rød lakk.
Men nå har vel longines laget en klokke med ferdig fuktskadet skive? Igjen handler ikke om at urskiver må være hele og pene.
 
  • Liker
Reaksjoner: FaensOldemor
Har aldri hørt om noen som har det standpunktet? Den trenger ikke på død og liv være kritthvit. Handler på ingen måte om det. Handler vel heller om at den åpenbart imiterer gammel lume som en gang var hvit. Falsk patina er det det er.
Det blir like spennende som falske antikviteter eller biler levert ferdig med skjoldet matt rød lakk.
Men nå har vel longines laget en klokke med ferdig fuktskadet skive? Igjen handler ikke om at urskiver må være hele og pene.

Men hvis man tenker at beige lume rett og slett passer klokken best, skal man da unngå å bruke det bare fordi det vil oppfattes som falsk patina? Er alle andre farger, bortsett fra akkurat denne nyansen, godkjente? Er litt kranglete med vilje her, men poenget mitt er at det bare er en farge ;)
 
Ja for du tenker beige er brukt på dette retrodesignet fordi det passet best og ikke for at det skal se ut som gammel lume?
 
Det ville være interessant om noen som er drevne i photoshop kunne tatt bildene over og forandret fargen på lumen til en mer moderne papirhvit, så kunne vi sammenlignet.

Jeg synes forøvrig det er helt passende å farge lumen slik at den harmonerer med resten av klokken. Dette designet krever etter min mening en lumefarge som er litt «off white», men jeg synes kanskje de har tatt den litt vel langt her. Noen grader hvitere ville gjort klokken mer moderne, med et nikk til fortiden, istedenfor å være en moderne 1:1 gjenskapning av en vintageklokke.
 
Redigert: