Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg bare legger denne her jeg.
Screenshot_20180819-202449_Instagram.jpg
 
Gullklokke-dilemma: Jaeger MUT med dato og deilig månefase, eller innstegsmodellen til Lange (Saxonia 37 thin) uten så mye som en sekundviser, men ekstra deilig finish? Eller noe helt annet? Klokkene er begge rundt 150k fra norsk AD.
 
Gullklokke-dilemma: Jaeger MUT med dato og deilig månefase, eller innstegsmodellen til Lange (Saxonia 37 thin) uten så mye som en sekundviser, men ekstra deilig finish? Eller noe helt annet? Klokkene er begge rundt 150k fra norsk AD.
AP 15400. Sett to stk på tre dager. De er nydelige! Svart skive.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Vis vedlegg 107846

Tilbake etter tre måneder... særdeles spesiell sak dette. Kvalifiserer lett til 40årskriseprosjekt hos ellers arkaisk type.
Kan noen fortelle meg hvordan jeg får ut friksjonspinnene? i lugsene så jeg får den på rem?

Er det ikke vanlige 'drilled lugs' da? Skulle vel bare være å smyge passende verktøy inn i høla? (sa brura)
 
Regner med at det er en "metalltunell" i endeleddet på lenka med en insnevring på midten som gir friksjonen. Ville tatt den med inn til en bra urmaker for å få tatt av disse, da de kan sitte veldig hardt noen ganger.

...Og gratulerer med SPINNVILL klokke :D Crazy etter den veldig sobre 16570 :)

Vis vedlegg 107859 Lugholes ja. Men det kan umulig være vanlige springbars i den lenka der. Friksjonspinner brukes og. De må ut, uten at jeg blir emo i prosessen

Haha for en sinnsyk sak dette er.
 
Holdt meg unna tidssonen i et knapt år, og det gikk helt fint. Syns ikke livskvaliteten gikk særlig ned i perioden. Var fornøyd med det jeg hadde. Bestemte meg etter hvert for å få solgt et par av klokkene jeg aldri bruker lenger, og endte med å kikke litt her inne samtidig - rett på kjøret! Takk tidssonen!

RADO-Date-Macro-1200-02.jpeg

Bilde hentet fra: Watchgecko
 
Holdt meg unna tidssonen i et knapt år, og det gikk helt fint. Syns ikke livskvaliteten gikk særlig ned i perioden. Var fornøyd med det jeg hadde. Bestemte meg etter hvert for å få solgt et par av klokkene jeg aldri bruker lenger, og endte med å kikke litt her inne samtidig - rett på kjøret! Takk tidssonen!

Vis vedlegg 108290
Bilde hentet fra: Watchgecko
Grattis med nytt, og velkommen tilbake til galskapen. Aner jeg en Rado Captain Cook som innkommende?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har faktisk klart - egenhendig - å reparere min Citizen 8110A bullhead kronograf med kolonnehjul og flyback. Gikk i gulvet i 2012-13 en gang da en barett plutselig ga etter. Kronografdelen sluttet å fungere. Den ble liggende lenge, og det var selvfølgelig nytteløst å få noen til å fikse den. Etter en stund bestilte jeg meg verktøysett fra tidssonens nettbutikk, og begynte å fikle. Kjøpte en deleklokke som jeg plukket litt deler fra, monterte det sammen nå i kveld og vips, så har man en fungerende 8110A igjen.

Kjenner jeg har lov til å være litt stolt nå.
(jeg tror altså ikke at jeg er urmaker, bare så det er sagt)
 
Et litt dumt spørsmål, (kanskje?)

På hytten fikk vi en slik fancy induksjon topp. Disse benytter jo et elektronisk felt for å varme vann og mat.

Nå er det jo fruen som benytter mest tid der, (side mine matlagingskunnskaper ligger i grenseland begrenset/begredelig), men det hender jeg er ved kokeplatene.

Kan dette feltet påvirke en mekanisk klokke?

8
 
Et litt dumt spørsmål, (kanskje?)

På hytten fikk vi en slik fancy induksjon topp. Disse benytter jo et elektronisk felt for å varme vann og mat.

Nå er det jo fruen som benytter mest tid der, (side mine matlagingskunnskaper ligger i grenseland begrenset/begredelig), men det hender jeg er ved kokeplatene.

Kan dette feltet påvirke en mekanisk klokke?

8
JA!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel