Kaster seg ut i hva?
Å bla gjennom katalogen til en mindre kjent sveitsisk leverandør for å finne kasse, visere og skive krever ikke akkurat høy utdannelse innen design.
Vi har jobbet beinhardt over veldig lang tid og lagt ned vanvittig mye arbeid i å designe vår egen kasse, glass, krone, visere og skive. ALT i vår klokke bortsett fra urverket er designet av undertegnede og designer Knut Harald Longva fra KIND (Et multi-prisvinnende designbyrå, - av flere regnet som et av de ypperste i verden), Longva har for øvrig en master i design og har fått flere utmerkelser og “honors” for sitt arbeide. Selv har jeg jobbet profesjonelt med Art Direction og design siden sent 80-tall.
Vi laget mange tegninger, 3D-modeller, former og prototyper av bl.a skive, kasse og visere før vi ble fornøyde. Som team har vi vært kompromissløse hele veien og utsatte bl.a lanseringen av klokken i 6 måneder fordi det var noen ørsmå detaljer vi ville skulle bli enda bedre.
Jeg har personlig gått all inn og satset hus og hjem på Von Doren, ikke tatt ut noe lønn eller utbytte og er overhodet ikke i denne bransjen for kortsiktig profitt, slik det påstås av en av dere her. Jeg har en brennende passion og dedikasjon i mitt arbeide med ur. Mitt ønske og håp, er at jeg kun er første generasjon i Von Doren Watch Company.
Å påstå at vi har bladd gjennom en katalog, og bare plukket ut kasse, visere og skive er ikke bare kunnskapsløst og forutinntatt, men direkte ondskapsfullt og nedlatende.
Sikkert lett å være anonym på Tidssonen-forumet og rakke ned på meg og oss, men det er frustrerende å måtte svare på usaklige påstander og antagelser uten rot i virkeligheten.
"
Von Doren" er nøyaktig like generisk og billig som diverse andre "norske" klokkemerker som er i vinden for tiden.
Som f.eks "Valhalla", "Berg", "Linjer", "Bjerkeli".
At disse Von Doren er satt sammen i Sveits gjør dem ikke mer eksklusive av den grunn
Vel jeg skal ikke kommentere hver enkelt av de ovennevnte merker, annet enn å vise til det jeg har skrevet over her. Jeg er like mye imot ferdigproduserte hyllevare-komponenter og den såkalte “Disrupting the watch industry - without the middle man” - greia, som dere.
Vi designer ALT selv og får støpt former, lager prototyper og jobber beinhardt for å lage noe unikt. Her er det ikke snakk om hyllevare som du insinuerer. Dette er ekte entusiasme og passion og kanskje derfor er skuffelsen så stor når man blir møtt med mistro og falske anklager. Vi har valgt skikkelige løsninger i komponenter og materiale og kan f. eks fortelle at safirglasset er av ypperste kvalitet og har en særdeles høy score på Knoop hardhetstest.
Eksklusivt betyr at noe er forbeholdt noen få utvalgte, og når en klokke er produsert i kun 200 eksemplarer er den forbeholdt kun 200 personer. Så kan man enten
like eller mislike designet, men å møte så mange negative og usanne påstander er bare trist og skuffende.
Noen av dere skal kanskje på TID-messen på Grand Hotel den 31. mai. Der er Von Doren et av 17 merker som presenteres.
Avslutter med å strekke ut en hånd, og invitere dere dit for å studere våre klokker nærmere…
Jeg har tro på at Norge
- på sikt - kan bli en betydelig aktør innen klokkebransjen. Vi har kompetanse på engineering og design og vi har råvarer.
Noen tekniske tegninger vedlagt.