Klokkecafé – løst og fast om klokker

"with an aim to build a timepiece that stands out from other watches in the market."
(lager verdens mest generiske klokke)
Det er noe likt over annonsene til disse microbrandsene også, alt fra reklamevideoen til layouten til teksten til de svevende og pompøse superlativene. Til og med navnene er nesten helt like.

Based in Oslo, made in China? Tipper eneste som er eget design her er skive. Og kanskje visere. Resten vil jeg gjette er standard stålkasser som kan handles på alibaba.com

Personlig gir dette meg like mye som D&W hvis han ikke gjør annet enn å sette sammen standardkonponenter fra Kina.

I Kina/Hong-Kong, har de katalog med masse tallskiver, visere og kasser man kan blande som man vil.
I tillegg kan man selvfølgelig ha en del "custom"...
Katalog klokker er det billigste.
Henry Blake... Den var god...
http://mash.wikia.com/wiki/Lt._Colonel_Henry_Blake

Sjöö Sandström blir nå tilgjengelig via klesbutikken på nett Care of Carl
https://www.careofcarl.no/no/carlma...ent=Topp&utm_campaign=v11_SS17_Sjoo_Sandstrom

Hvorfor devaluerer man seg selv til å bli en merkevare som selges i klesbutikker?
Får man opp volumet så mye at det økonomisk lønner seg? Selv på et lengre perspektiv?

Det er vel et (desperat) forsøk å nå nye/yngre målgrupper i disse dårlige horologiske tidene.
Ser jo at Mr. Porter har blitt nettforhandler for IWC, Ressence, Zenith og Bremont.

Blir nok en økende trend med netthandel av klokker enten det er gjennom dedikerte kanaler eller andre high-end livsstilsbutikker.

Ut fra det du skriver der, @gulenissen , så ser jeg det neste blir at Storsenteret får en Rolex boutique. Der kan vi alle meske oss med Rolex undertøy, sokker, smykker i ekte plast og diecast-metall etc. Samtidig kan vi også ta med en klokke.

Gyldne tider kommer!

8

• Liker
Reaksjoner: Gubben11 og holmby
Ut fra det du skriver der, @gulenissen , så ser jeg det neste blir at Storsenteret får en Rolex boutique. Der kan vi alle meske oss med Rolex undertøy, sokker, smykker i ekte plast og diecast-metall etc. Samtidig kan vi også ta med en klokke.

Gyldne tider kommer!

8

Gyldne tidene er NÅ!
rolexunder.jpeg

Rolexund.jpeg

Litt stiv pris. Spesielt med tanke på at skive etc er byttet.
Vel dette siste må sees ut fra hva kjøper ønsker.

Angående Watchco så var det en diskusjon om dem her, men jeg husker ikke hvor. Det var vel originaldeler de brukte i sine reparasjoner? Også gamle klokker? Jeg husker ikke detaljene her.

Men at en gammel SMP skal ha så stiv pris... Da hadde jeg nok gått for noe annet....

8

Så vidt jeg vet er watcho SM300 klokker sammensatt av NOS deler kjøpt fra Omega.
Alle delene er altså originale Omega deler, men selve klokkene er sammensatt i senere tid utenfor Omega fabrikk.

Spørsmålet mitt er egentlig om det har noe å si for dere om klokken opprinnelig er sammensatt hos Omega eller i Australia dersom de synlige delene er skiftet i ettertid.

Dette siden selger understreker at dette ikke er en watchco.

Hva tenker dere om denne https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92511828

Er det egentlig noen forskjell på watchco og en original klokke med service parts?

Jeg har selvsagt min egen mening om dette, men jeg synes det kan være en interessant diskusjon.

Fyren der sier "kun brukt ORIGINALE OMEGA DELER så må ikke forveksle denne med Watchco."

Jeg forstår meg ikke i det han sier: antyder han at Watchco brukte falske deler?

Watchco var Omega forhandler i Australia i mange år og hadde masse originale deler.
De har bygget en del SM300, Shom etc. med 100% genuine Omega deler.
Disse deler er sannsynligvis ikke 60 taller deler: de ble bygget av Omega senere for å erstatte ødelagt/skadet deler.
Forskjellen er på tallskivene og viserene hvor Superluminova ble brukt på de nye i sted av Tritium.

I annonsen på Finn er det sagt: "byttet skive, visere og bezel insert"
Da er urkassen/baklokk og urverket originale deler fra 1967.

Alle Omega 552/565(uten dato og dato) urverk som er i disse Watchco SM300 klokker er urverk som ble produsert fra 1958 til 1969? : Omega har ikke produsert disse i "moderne tider".

Da mellom en Watchco og han sin klokke er den eneste "fysisk" forskjellen på at han sin klokke har en urkasse fra 1967.

Det er min Watchco...
20150904_131056.jpg

Så vidt jeg vet er watcho SM300 klokker sammensatt av NOS deler kjøpt fra Omega.
Alle delene er altså originale Omega deler, men selve klokkene er sammensatt i senere tid utenfor Omega fabrikk.

Spørsmålet mitt er egentlig om det har noe å si for dere om klokken opprinnelig er sammensatt hos Omega eller i Australia dersom de synlige delene er skiftet i ettertid.

Dette siden selger understreker at dette ikke er en watchco.

Watchco fant urverk med serienr. som kunne stamme fra en periode der sm300 ble lagd, men ikke nødvendigvis at dette urverket opprinnelig satt i en sm300 fra starten av. Så kjøpte de service kasse, skive, visere, bezel og "lagde" en sm300 av dette. Så alt er fra rett periode og korrekte deler, men urverket kan stamme fra en annen klokke enn en sm300. Dette er hvertfall slik jeg har fortsått det.

• Liker
Reaksjoner: Callahan
Watchco fant urverk med serienr. som kunne stamme fra en periode der sm300 ble lagd, men ikke nødvendigvis at dette urverket opprinnelig satt i en sm300 fra starten av. Så kjøpte de service kasse, skive, visere, bezel og "lagde" en sm300 av dette. Så alt er fra rett periode og korrekte deler, men urverket kan stamme fra en annen klokke enn en sm300. Dette er hvertfall slik jeg har fortsått det.

Ja selvfølgelig: for Watchco klokkene, enten urverket ble brukt før og stammer mest sannsynlig fra en annen klokke enn en SM300 eller urverket er en NOS Omega "surplus" som var brukt av Watchco for sine reparasjoner.
Det er nok mulig at Omega hadde ikke brukt alle urverk de hadde produsert i 60 tallene eller hadde også overproduserte de for å kunne bruke de senere i reparasjoner.
Omega har reservedeler for mest av alt de har produsert før i tiden.
Derfra kunne Omega sende noen av disse NOS(New Old Stock) fullstendig montert urverk til en del avdelinger som jobbet for de: en service er bare det som trengs for å få de på gang igjen.

• Liker
Reaksjoner: andres og Grendel