Klokkecafé – løst og fast om klokker

Tourbillon handler om å motvirke tyngdekraften som påvirker balansehjulets kraft som er overført på hemverket.
I en Tourbillon, hemvervet og balanse hjulet går rundt i et bur.
Den ble skapt da tiden det bare var lommeur, og når disse -selvfølgelig- lå mesteparten av dagen vertikale inn i lommen.
Poenget er at en Tourbillon virker best når urverket, inkludert balansehjulet sitt, er vertikale.
Derfra er en tourbillon litt meningsløs på en nåværende klokke som sitter på håndleddet og bytter posisjon X ganger om dagen.
1000005826.jpg

Bortsett fra hvis en Tourbillon er montert på gyroskop for å bestandig bli vertikal eller gå rundt på 3 akslinger som det vises under.

1000005827.jpg

Redigert:
Interessant hvordan Olivier Mory/BCP Tourbillons har gitt drøssevis av små og litt større merker tilgang til å sette en tourbillon på menyen de siste årene. Det appellerer like mye til meg som Frederique Constant og TAG Heuer sine in-house "billig-tourbilloner".

Og spørsmålet er om egentlig noen kjøper disse klokkene?
Det er bare kult å se på og noe som fremmer eksklusivitet.
Mekanisk sett har det mistet meningen sin som forklart oppover.
Det lages sånn fordi det var en tid når enten det var utilgjengelig for de vanlige dødelige, eller var det bare billig greie fra Kina som holdt ikke.
Ikke noe galt med at noen sveitsiske fabrikanter får det til å lage Tourbillon på en billigere måte.
Ja noen kjøper det. Mange ser på en Tourbillon som en av de ultimate komplikasjoner.
Jeg kan tenke meg at det er fortsatt kvalitet, men skal sikkert koste litt å få service på hvis noe går galt i Tourbillon buret.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og Grendel
Lacombe_P32-LV_1_Adb98-2.jpg

Interessant å se hvordan Louis Vuitton forsøker å jobbe seg oppover, og hvilke virkemidler som benyttes. Resultatet syns jeg er pent å se på, men prisene henger ikke på grep – i alle fall ikke gjennom klokkeentusiast-øyne.

Lacombe_P32-LV_1_Adb98-2.jpg

Interessant å se hvordan Louis Vuitton forsøker å jobbe seg oppover, og hvilke virkemidler som benyttes. Resultatet syns jeg er pent å se på, men prisene henger ikke på grep – i alle fall ikke gjennom klokkeentusiast-øyne.

Pen sak, men jeg likte baksiden best. "Noe stiv pris, ja". For å si det pent. Til den prisen ville jeg nok valgt noe annet.

Men, det er riktig at lugs/hornene var elegante! Rett og slett kul ide og gjennomføring.

Men skiven med slikt 'skravert mønster/tekstur', fint her også, men jeg ser på det som en Seiko-greie/ide. Er det der denne trenden kommer fra?

8

Litt kult at de bruker andre farger enn rød/rosa "rubin".
Naturlige korunder kommer i alle farge og de kunstige kan også lages sånn.
Det hadde vært forfriskende hvis noen i bransjen turte å gå for uvanlige fargetoner.

Hvordan velger dere én klokke til reise? Jeg har ikke lyst til å ha med meg flere.

Jeg har 3 alternativer:

1: Grand Seiko GMT - Reiseklokke de luxe, pen, ryddig, presis, funker til alt.
2: Certina DS action - Allsidig og klassisk, og fordi samboeren min og jeg kjøpte mætsjende klokker sammen vil det føles som om hun "med meg" på tur.
3: Certina 1968 Chrono - Kul, rar, stygg, retro, morsom. Kjekt med tidtager. Veldig glad i denne merkelige firkanten. Jeg er stor, rar, og retro selv. Jeg skal på messe og demonstrere utstyr hvor effektivitet er en faktor og tenkte denne kunne være nyttig for anledningen.

Jeg hadde vurdert å ta med to stk. om jeg hadde pakket mer enn én ryggsekk til personlige eiendeler, men jeg reiser alene og utstyret tar opp to 20 kilos trillekofferter.

Jeg søker ikke konkrete forslag basert på mine 3 kandidater, men er interessert i hvordan dere tenker og hvordan dere tar valget! :D

Hvordan velger dere én klokke til reise? Jeg har ikke lyst til å ha med meg flere.

Jeg har 3 alternativer:

2: Certina DS action - Allsidig og klassisk, og fordi samboeren min og jeg kjøpte mætsjende klokker sammen vil det føles som om hun "med meg" på tur.
3: Certina 1968 Chrono - Kul, rar, stygg, retro, morsom. Kjekt med tidtager. Veldig glad i denne merkelige firkanten. Jeg er stor, rar, og retro selv. Jeg skal på messe og demonstrere utstyr hvor effektivitet er en faktor og tenkte denne kunne være nyttig for anledningen.

Jeg hadde vurdert å ta med to stk. om jeg hadde pakket mer enn én ryggsekk til personlige eiendeler, men jeg reiser alene og utstyret tar opp to 20 kilos trillekofferter.

Jeg søker ikke konkrete forslag basert på mine 3 kandidater, men er interessert i hvordan dere tenker og hvordan dere tar valget! :D
Bra spørsmål, er det verdt en egen tråd?
Svar fra meg kommer.

Jeg har 3 alternativer:

Nå reiser jeg stort sett til storbyer når jeg reiser utenlands. Slik verden har blitt går jeg utelukkende for klokker som er verdt under 10k, og som ikke tiltrekker seg særlig oppmerksomhet. De dyrere klokkene tenker jeg at jeg kan nyte resten av året. Det er alltid kjedelig å høre om de som blir utsatt for tyveri på ferie, men det er samtidig lov å bruke hode når man drar til steder hvor et raskt klokkeran dekker denne månedens utgifter.

Denne praksisen har også hatt en positiv effekt ved at jeg har lært å sette mer pris på noen av mine mer glemte billigklokker. Mye klokkemorro i de litt rimeligere klokkene man kjøpte får man ble fortapt i hobbyen :p Jeg ender ofte opp med noe fra Seiko på armen i slike tilfeller.

• Liker
Reaksjoner: Bgo80 og holmby
Nå reiser jeg stort sett til storbyer når jeg reiser utenlands. Slik verden har blitt går jeg utelukkende for klokker som er verdt under 10k, og som ikke tiltrekker seg særlig oppmerksomhet. De dyrere klokkene tenker jeg at jeg kan nyte resten av året. Det er alltid kjedelig å høre om de som blir utsatt for tyveri på ferie, men det er samtidig lov å bruke hode når man drar til steder hvor et raskt klokkeran dekker denne månedens utgifter.

Denne praksisen har også hatt en positiv effekt ved at jeg har lært å sette mer pris på noen av mine mer glemte billigklokker. Mye klokkemorro i de litt rimeligere klokkene man kjøpte får man ble fortapt i hobbyen :p Jeg ender ofte opp med noe fra Seiko på armen i slike tilfeller.

Det heldige her er at Grand Seiko er min dyreste klokke, og det virker som jeg får gå med den i fred. Jeg har reist mest med den og vært i store deler av Australia, 12 delstater i USA, og flere europeiske land uten at noen en gang har sett på håndleddet mitt! Da jeg var på messe for første gang i USA, kommenterte jeg ofte folk sine klokker (nesten utelukkende Sub og Daytona, day-date for den eldre garde), og det nærmeste jeg kom at folk faktisk visste hva Grand Seiko var var "Seiko ja, det er mye for pengene"...!
På T-banen i Paris brukte jeg T-skjorte, samme i London og New York. Kanskje jeg ikke har vært farlige nok steder. Sist jeg reiste med baggasje tok jeg også med Certina-kronografen, og den fikk faktisk noen blikk. Tror folk kanskje bare ser større og mer komplisert utseende = dyrere hvis det ikke er Rolex.

• Liker
Reaksjoner: holmby