Klokkecafé – løst og fast om klokker

HAR en quarts som jeg kjøpte i oktober, denne har bluetooth tilkobling til mobilen. er 100% nøyaktig.
Kjøpte en automatic i november. ikke stilt den enda.men ser den er 1-2minutt feil.

Vurderer COSC eller en ren quarts klokke. EVT Seiko Solar..
Trenger ikke å være på sekundet,men minuttet er fint :)

COSC er vel opptil -4/+6 s om dagen iflg Google. Ta utgangspunkt i et av de ytterpunktene som worst case (-4 eller +6), do the math basert på dette.

(Og hvor ofte du må stille klokka er vel subjektivt avhengig av en annen faktor: hvor nøyaktig du krever at den går hver dag. Jeg stiller ikke klokka før jeg merker den er flere minutter feil, men du kan jo ha andre preferanser)

Hvis du er svært opptatt av å slippe å stille klokka så tror jeg du heller bør kjøpe quartz. :)
Kjøp en sånn en! Sitter som et skudd, masse klokkeglede, ser fantastisk ut og er +/- noen få sekunder i året.
1701940970745.png

HAR en quarts som jeg kjøpte i oktober, denne har bluetooth tilkobling til mobilen. er 100% nøyaktig.
Kjøpte en automatic i november. ikke stilt den enda.men ser den er 1-2minutt feil.

Vurderer COSC eller en ren quarts klokke. EVT Seiko Solar..
Trenger ikke å være på sekundet,men minuttet er fint :)

Jeg tror problemstillingen "hvor ofte må jeg stille det mekaniske uret mitt?" er litt fjern for mange her inne fordi: så fort du er gal nok til å ha mer enn kanskje 3-4 mekaniske klokker som alle er i jevnlig bruk, så ender du med å måtte stille dem hver uke uansett (fordi de ofte rekker å miste power reserve før man får rotert dem tilbake på håndleddet) :giggle:

Redigert:
Jeg tror problemstillingen er litt fjern for mange her inne fordi så fort du er gal nok til å ha mer enn kanskje 3-4 mekaniske klokker så ender du med å måtte stille dem hver uke uansett, fordi de ofte rekker å miste power reserve før man får rotert dem tilbake på håndleddet. :giggle:
Helt enig. Jeg har 5-6 mekaniske ur selv som jeg roterer. Bruker veldig sjelden en klokke mer enn en uke sammenhengende.
Hvis de har det vist åpenbare avvik på den korte tiden hadde jeg nok reagert, men det tenker jeg aldri på med min bruk. Dessuten går nok de fleste langt innenfor det som akseptabelt uansett. (Alle er COSC).

Kjøp en batteriklokke hvis det er det er veldig viktig at den går helt på sekundet.

Helt enig. Jeg har 5-6 mekaniske ur selv som jeg roterer. Bruker veldig sjelden en klokke mer enn en uke sammenhengende.
Hvis de har det vist åpenbare avvik på den korte tiden hadde jeg nok reagert, men det tenker jeg aldri på med min bruk. Dessuten går nok de fleste langt innenfor det som akseptabelt uansett. (Alle er COSC).

Kjøp en batteriklokke hvis det er det er veldig viktig at den går helt på sekundet.
Kjøp en sånn en! Sitter som et skudd, masse klokkeglede, ser fantastisk ut og er +/- noen få sekunder i året.
Vis vedlegg 353983

Jeg tror problemstillingen "hvor ofte må jeg stille det mekaniske uret mitt?" er litt fjern for mange her inne fordi: så fort du er gal nok til å ha mer enn kanskje 3-4 mekaniske klokker som alle er i jevnlig bruk, så ender du med å måtte stille dem hver uke uansett (fordi de ofte rekker å miste power reserve før man får rotert dem tilbake på håndleddet) :giggle:
Hei!Har snust litt på GS,koster litt.Skal jeg knuse sparegrisen?Jeg er litt sånn: Kjøp ei klokker som en liker og går nøyaktig. lever godt med ei klokke :) Men har 2 nå + noe arvegods.

Tror nok jeg er mer Quartz.

Spring Drive virker jo genialt ut

Hei!Har snust litt på GS,koster litt.Skal jeg knuse sparegrisen?Jeg er litt sånn: Kjøp ei klokker som en liker og går nøyaktig. lever godt med ei klokke :) Men har 2 nå + noe arvegods.

Tror nok jeg er mer Quartz.

Spring Drive virker jo genialt ut
Der høres ut som du trenger en GS Quartz :) mitt tips er å knuse grisen og gå for det først som sist. GS er fete klokker og udiskutabel kvalitet. Tror neppe du vil angre på det valget.
Det skal sies at jeg aldri har hatt GS selv, men tror nok de fleste her inne som har erfaring med de vil være enige med meg :)

Der høres ut som du trenger en GS Quartz :) mitt tips er å knuse grisen og gå for det først som sist. GS er fete klokker og udiskutabel kvalitet. Tror neppe du vil angre på det valget.
Det skal sies at jeg aldri har hatt GS selv, men tror nok de fleste her inne som har erfaring med de vil være enige med meg :)
Jepp. Jeg har eid 3 quartz-GS så langt. Highly recommended! Enormt pene, nøyaktige og solide klokker, mye for pengene.

@Raniets: Noe sier meg at du kanskje er litt usikker på hvor dypt klokkeinteressen egentlig stikker, og om det er verdt å bruke mye penger på noe så enkelt som en mekanisk/batteridrevet/soldrevet tidsviser. Treffer jeg spikeren på hodet? Mulig jeg bommer grovt - du får gi meg en verbal ørefik i så fall :)

Mitt råd blir uansett som nevnt over: kjøp en pent brukt f.eks. GS kvartsklokke eller en med Spring Drive. Du har jo allerede flere fine klokker, så jeg foreslår at du ligger på været en stund. Da får sparegrisen litt tid til å vokse, du rekker kanskje en tur eller fire innom en GS-forhandler (og andre urmakere) og får kjent hvordan klokkene kjennes på armen. Du får også tid til å la deg friste av alle de pene klokkene folk her inne har. Og - dersom du kjøper brukt - så vil du med all sannsynlighet slippe et større tap dersom det skulle vise seg at klokkeinteressen var mer tidsavgrenset og ikke så dyp som du først trodde :geek:

(Og hvor ofte du må stille klokka er vel subjektivt avhengig av en annen faktor: hvor nøyaktig du krever at den går hver dag. Jeg stiller ikke klokka før jeg merker den er flere minutter feil, men du kan jo ha andre preferanser)
Da jeg fikk min siste klokke, en Panerai med manuelt opptrekk og åttedagers gangreserve, var jeg så strålende fornøyd med den at jeg av og til måtte se på klokka to ganger for å vite hva klokka var.
"Hva er klokka?"
"Klokka er fet"
"Men er det lenge til lunsj?"
"Åja sånn sett, skal vi se"
En dag tok jeg meg selv i å se på den, storfornøyd, og merket at den hadde stoppet for flere timer siden - jeg hadde helt glemt å trekke den.
Så etter mitt syn trenger man ikke så allverdens med presisjon for å føle på klokkegleden.

Mitt råd blir uansett som nevnt over: kjøp en pent brukt f.eks. GS kvartsklokke eller en med Spring Drive. Du har jo allerede flere fine klokker, så jeg foreslår at du ligger på været en stund. Da får sparegrisen litt tid til å vokse, du rekker kanskje en tur eller fire innom en GS-forhandler (og andre urmakere) og får kjent hvordan klokkene kjennes på armen. Du får også tid til å la deg friste av alle de pene klokkene folk her inne har. Og - dersom du kjøper brukt - så vil du med all sannsynlighet slippe et større tap dersom det skulle vise seg at klokkeinteressen var mer tidsavgrenset og ikke så dyp som du først trodde :geek:
Kjempeforslag! Grand Seiko (og Spring Drive!) må oppleves for å forstå det. Det gjør man heldigvis aldeles gratis hos forhandleren, så finner man ut om det er noe å satse på. Bruktprisene er også jevnt over ganske edruelige, så et godt kjøp bør det gå an å gjøre.

Takk for tips.Heller mest mot GS.selger jeg tissoten,så er det bare å legge til noen lapper,så kan jeg løse ut en av de rimligere GS’ene.Toppmodellen blir ett stykke unna.

En SBGX261G
Liten,nett og nøyaktig

• Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid
Takk for tips.Heller mest mot GS.selger jeg tissoten,så er det bare å legge til noen lapper,så kan jeg løse ut en av de rimligere GS’ene.Toppmodellen blir ett stykke unna.

En SBGX261G
Liten,nett og nøyaktig

SBGX261 er et bra valg. Jeg har eid denne og den er topp, absolutt verdt prisen og du trenger bare å stille den når det er tid for sommer/vinter-tid. (y)

• Liker
Reaksjoner: Raniets
@Raniets: Noe sier meg at du kanskje er litt usikker på hvor dypt klokkeinteressen egentlig stikker, og om det er verdt å bruke mye penger på noe så enkelt som en mekanisk/batteridrevet/soldrevet tidsviser. Treffer jeg spikeren på hodet? Mulig jeg bommer grovt - du får gi meg en verbal ørefik i så fall :)

Klokke interessen har alltid vært der. Kjøpte en Tissot pr100 på 90-tallet en gang,så fikk jeg en ecodrive titan i 02 som jeg hadde i mange år.så hadde jeg noen kjipe klokker noen år.så gikk det mange år der jeg ikke brukte klokke i det hele tatt.
før jeg var på an igjen nov 22.så siste året har jeg handlet 3klokker til meg selv og 2 til kona.
Så interessen har alltid vært der,og vil alltid være der.men kommer nok aldri til å eie over 5klokker på en gang.
Har jo andre interesser også.hifi,bil,foto.
Men prøver å begrense litt og ikke ha for mye utstyr slengendes.var litt pes den tiden jeg hadde 3-4 kamera og alt for mange objektiver….ble bare liggendes.fant jo fort en favoritt(dx’n og 35mm’n )

• Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid