Klokkecafé – løst og fast om klokker

ja, Minnet mistenkelig mye på Audemars Piguet Grand Prix.

26290IO.OO.A001VE.01-audemars-piguet-royal-oak-offshore-grand-prix-mens-watch.jpg
 
Et spørsmål som jeg til stadig tenker på, hvilke klokker passer egentlig til Racing strap? Vil selvsagt si Daytona og Monaco, men er det slik at alle kronografer "passer" best til racing strap, mtp funksjoner og bruksområde? Sitter med en dykker som jeg har vurdert å spandere på en slik en (se under), men føler at det strider litt imot bruken. :)


20506.jpg
 
Er det sånn at alle quartz-verk har "tikkende" sekundviser? Eller finnes det quartzur hvor sekundviseren "sklir" jevnt?
Og finnes det automatiske/mekaniske ur hvor sekundviseren er tikkende?
 
Et spørsmål som jeg til stadig tenker på, hvilke klokker passer egentlig til Racing strap? Vil selvsagt si Daytona og Monaco, men er det slik at alle kronografer "passer" best til racing strap, mtp funksjoner og bruksområde? Sitter med en dykker som jeg har vurdert å spandere på en slik en (se under), men føler at det strider litt imot bruken. :)


20506.jpg

Denne bør jo flere av sonens brukere kjenne... Jeg syntes den passer bra på en racing med små hull!

3555cce7.jpg


Ellers er jo Speedy på racing en flott kombo...
 
Er det sånn at alle quartz-verk har "tikkende" sekundviser? Eller finnes det quartzur hvor sekundviseren "sklir" jevnt?
Og finnes det automatiske/mekaniske ur hvor sekundviseren er tikkende?

Ja, alle quartz ur tikker, MEN quartz er bare navnet på en type batteriur. Det finnes en eldre variant som heter stemgaffel urverk, her har du flytene sekundviser. (og et ur som lager en flott summelyd)

Det finnes også mekaniske klokker som tikker, men dette er en komplikasjon jeg kun har sett på veldig dyre klokker. Komplikasjonen heter dead beat.
 
Er det noe som tilsier hvor lenge man skal trekke opp en manuell klokke? Er i besittelse av min første manuelle klokke, men vet ikke helt hvor lenge jeg tør trekke den opp. Stowa Marine Original hvis noen lurer. :)
 
Er det noe som tilsier hvor lenge man skal trekke opp en manuell klokke? Er i besittelse av min første manuelle klokke, men vet ikke helt hvor lenge jeg tør trekke den opp. Stowa Marine Original hvis noen lurer. :)

Trekk til det sier stopp du, det går helt fint :) Synes jeg har lest 40 runder eller noe, men dette må da være avhengig av hvor stor gangreserven er? Men somsagt, trekk til du føler motstand!
 
Er et 6498 som står i. Trekk etter den store gullmedaljen. Du skjønner fort når det er nok ;)
 
Er et 6498 som står i. Trekk etter den store gullmedaljen. Du skjønner fort når det er nok ;)

hehe, takker for svar! Tenker hele tiden at urverk er skjøre greier, men skjønner jo at det kanskje tåler litt mer enn det jeg tror. :)
 
På ur med manuelt opptrekk så vil den tåle en del og i allefall mye mer enn automatiske som også kan trekkes opp. Der er mekanismen i større grad tilpasset at uret skal lades av rotoren og opptrekksmekanismen er derfor mindre robust.
 
Vet noen prisen på den blå planet ocean i titan hos AD i Norge? Og er den å finne i dag? Mener å huske jeg så en unboxing av den på sonen, men fant ingen tråd, mulig jeg tar feil :)