Klokkecafé – løst og fast om klokker

FFCF7EB2-2FC6-4513-99B5-0B6FB6093AF2.jpeg

238EE8D0-8788-43E6-A689-13A52EFDB271.jpeg


https://www.acollectedman.com/collections/franck-muller
 
Det er jo dette som er litt av sjarmen med mekaniske urverk.
3-5 sekunder er jo helt innafor.
Å stille klokken med jevne mellomrom gir en interaksjon/zen-øyeblikk med klokken som man ikke får med kjedelig elektronikk.
Og når trenger du egentlig presisjon nøyaktig på sekundet i hverdagen?
Når det er sagt er jo SuperQuartz fra Breitling ganske rått. :)

Dette er et veldig godt poeng, selv om jeg personlig liker på sekundet-presisjon. I min nåværende jobb starter jeg på sekundet, og går på sekundet...!

Kanskje det ikke er så nøye som jeg tenker. Jeg har nok godt av å lære meg at det er litt slingring på tid, både før og etter!

... Samtidig skal jeg ut i ny jobb i vinter, hvor stoltheten min over punktlighet kanskje vil være litt mer nyttig. Jeg vil også jobbe og oppholde meg i utlandet, fortrinnsvis GMT, og reiser i andre tidssoner vil forekomme. Av disse grunner (1. Ny jobb 2. Punktlighet 3. Opphold i utland) ble det plutselig aktuelt med en GS GMT. Jeg legger det ikke helt fra meg, men jeg trenger ikke prioritere det.

Funderer også på en kronograf. Jeg vil ikke ha faste arbeidstider og vil jobbe alene og uten føringer, med fast lønn og uten tillegg. Jeg har prøvekjørt dette litt i Norge, og da har det vært skikkelig nyttig med kronograf for å holde styr på timene mine. Jeg har en Certina DS First-kronograf som jeg bruker til dette, som også har uavhengig timejustering, som gjør den til en ypperlig reiseklokke.

2L7Lvn5.jpg


Jeg la faktisk denne ut for salg på Klokkeriet for ca. 4 uker siden for kr. 2500,-, men har heldigvis ombestemt meg i ettertid. Helt briljant klokke!
Egentlig finnes det ingen grunn til å erstatte denne fra et pragmatisk ståsted, men det skal sies at en GS SBGC203 er en mye mer... kunstnerisk versjon av det samme. Spring Drive-kronograf med GMT, og så med de dødskule, svære kronografknappene. Ny grail? o_O
I tillegg kommer SBGN027 i September. Det blir feil å kalle den "budsjettvennlig", men det er samtidig en mye mindre investering enn mange andre klokker laget til samme standard. Denne går det an å "bare kjøpe", mens en Spring Drive-kronograf vil være mer av et langtidsprosjekt for fremtiden. Tygge, tygge...


Hvis du bruker en app à la WatchCheck så kan du eksperimentere med forskjellige posisjoner klokka ligger i på natta (skive opp, på sida med krone opp, osv.). Hvis du ser at du har +3 s ila. bruk på dagtid så ser du om du finner en posisjon som gir -3 på natta. Holdt på sånn med en klokke jeg gikk med daglig i to måneder, fikk den ned i et snitt på -0,1 s/dag over de to månedene.

Red.: Bare for å sette det i perspektiv så har klokken din en nøyaktighet på 99,994 %. Ganske imponerende å oppnå noe slikt mekanisk etter min mening.

Kjempegodt tips! Jeg stilte den "sent" og la den med krona ned, for å teste, og nå er den et helt minutt for treg. Finurlige greier, det her.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg er nok en gang på utkikk etter meninger og erfaringer! Denne gangen angående presisjon.
Jeg har en DS-2 som er "helt perfekt". Rålekker, super-retro, skrukrone, robust. Liker alt med den, men begynner å bli lettere irritert av upresise automatiske urverk, sammenliknet med quartz. Den går ca. 3-5 sekunder raskt i døgnet. Etter et par uker må jeg stille den. Begynner å tenke at mekaniske ur, gøyale som de er, ikke er helt for meg - i hvertfall ikke en hverdagsklokke. Leker stadig med tanken på en GS 9F. Hva tenker folket om presisjon når det gjelder hverdagsklokke?
Tenker nok quarts er det rette for deg. I løpet av et døgn er det 86 400 sekunder og et avvik på 3-5 sek. tilsier et avvik på mellom 0.003 - 0,005 % Om dette oppleves som uakseptabelt, så tenker jeg du har urealistiske forventninger til et mekanisk instrument som påvirkes av ytre faktorer som temperatur, bevegelser og gravitasjon. ;)
 
Så en gammel via-via bekjent på facebook var involvert i https://www.straum.co/ ,ser det ligger en til salgs og her nå. Noen som har sett de irl? Ikke helt min kopp med te, men utvilsomt fett å gå igang med.
 
Takk for innspill ang. presisjon til daglig bruk. Med det bestemte jeg meg for å lære meg til at det er litt slingring med tid. Samtidig fikk jeg se den nye SBGN027, og denne ligger i min fremtid - ikke utelukkende på grunn av presisjon, altså...!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Kommer aldri til å kjøpe applewatch, har Garmin til Trening, det jåleriet vi holder på med til alt annet. Men så eventen, og det er ganske imponerende hvor langt bransjen har kommet på smartgreiene, de skal få for det.