Klokkecafé – løst og fast om klokker

Offtopic. AP-sjefen kjører fortsatt den skinnjakka si ja. Steve Jobs style garderobe, kun et plagg året rundt i årevis? :D





Den siste artikkelen er forøvrig hysterisk. Jeg tror det må være satire?

“In preparation for its launch, the straight-talking CEO known for his dynamic and bold management style sent Audemars Piguet personnel to Oman where they were subjected to gruelling physical exercises in 45°C heat. [...] They were doing push-ups and sit-ups and once they were out of breath, the ex-SEALs would yell questions about Code 11.59 close to their face to see how would they would maintain their composure. If they made a mistake, they had to go back to push-ups,” said Bennahmias, himself not an ex-military man, but who professes to be “very organised”.

:ROFLMAO:
 
Redigert:
  • Haha
Reaksjoner: SpeedmasterPepsi
Replaced with "Læææængi".. Jesus, amerikansk uttale er virkelig noe for seg selv. Enig i poenget dog.
 
Redigert:
Jeg trodde lenge at algoritmene på Chrono24 var ganske gode. Men ikke nå lenger. jeg gikk gjennom ønskelista og fjernet en Sinn EZM-13 hvorpå jeg øyeblikkelig fikk et forslag om at jeg burde være interessert i akkurat en sånn klokke.

For moro skyld trykket jeg deretter på Lignende klokker under en antikk Omega Chronomètre De Bord og se hva algoritmen synes ligner.
chrono24.jpg

Man skal ikke beskylde den for å ikke stille med åpent sinn (EZM-13 kanskje?) i alle fall.

Lars Birger
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: hen
Hey,

Når man kjøper klokke fra chrono24. Funnet Omega der den ene selges i bra tilstand med litt bruksriper og med boks og papirer, mens en annen er uten boks og papirer men vært fått full polering nå i mars, og koster ca 1000,- mindre.
Hva burde man velge i slike tilfeller?
 
Hey,

Når man kjøper klokke fra chrono24. Funnet Omega der den ene selges i bra tilstand med litt bruksriper og med boks og papirer, mens en annen er uten boks og papirer men vært fått full polering nå i mars, og koster ca 1000,- mindre.
Hva burde man velge i slike tilfeller?

"Buy the seller": kjøp fra den parten som virker mest tillitsvekkende etter at du har gjort research på dem.
 
Etter snart 10 år med klokkeglede har jeg bygget opp en samling jeg selv er fornøyd med. På den hyggelige og spennende reisen har jeg vært innom titalls produsenter, og funnet ut hva jeg liker. Noen bomkjøp, men der var det verdt.

Til poenget. Samlingen har for min preferanse blitt stor i verdi. Jeg rullerer på 6 klokker, der 4 til enhver tid befinner seg i bankboksen. De siste årene har det blitt sjeldnere of sjeldnere med bankbesøk for rullering. Jeg har ved noen anledninger tenkt på slanking av samlingen, men får meg ikke til å gjøre det, da den lidenskapelige interessen kommer og går. Derimot sjeldnere nå enn tidligere. Jeg har laget meg noen for/imot slanking.

For:
Avtagende klokkeglede(?)
Frigjøre låst kapital

Imot:
Umulig å kjøpe tilbake klokkene
Klokkeglede
Trenger ikke pengene (ingenting annet fornuftig å gjøre med de?)


Som dere ser er argumenter selvmotsigende opp mot hverandre. Hva er deres tanker?
 
Etter snart 10 år med klokkeglede har jeg bygget opp en samling jeg selv er fornøyd med. På den hyggelige og spennende reisen har jeg vært innom titalls produsenter, og funnet ut hva jeg liker. Noen bomkjøp, men der var det verdt.

Til poenget. Samlingen har for min preferanse blitt stor i verdi. Jeg rullerer på 6 klokker, der 4 til enhver tid befinner seg i bankboksen. De siste årene har det blitt sjeldnere of sjeldnere med bankbesøk for rullering. Jeg har ved noen anledninger tenkt på slanking av samlingen, men får meg ikke til å gjøre det, da den lidenskapelige interessen kommer og går. Derimot sjeldnere nå enn tidligere. Jeg har laget meg noen for/imot slanking.

For:
Avtagende klokkeglede(?)
Frigjøre låst kapital

Imot:
Umulig å kjøpe tilbake klokkene
Klokkeglede
Trenger ikke pengene (ingenting annet fornuftig å gjøre med de?)


Som dere ser er argumenter selvmotsigende opp mot hverandre. Hva er deres tanker?

Jeg er selv "dårlig " til å selge. Jeg kjenner meg igjen i mye av din beskrivelse. Men vil aldri klare å selge. Blir vanskelig å skaffe tilbake klokkene. Gleden er for stor.

De gir glede i bankboks også. Jeg vet de er der. Og så har jeg bilder...

8
 
Etter snart 10 år med klokkeglede har jeg bygget opp en samling jeg selv er fornøyd med. På den hyggelige og spennende reisen har jeg vært innom titalls produsenter, og funnet ut hva jeg liker. Noen bomkjøp, men der var det verdt.

Til poenget. Samlingen har for min preferanse blitt stor i verdi. Jeg rullerer på 6 klokker, der 4 til enhver tid befinner seg i bankboksen. De siste årene har det blitt sjeldnere of sjeldnere med bankbesøk for rullering. Jeg har ved noen anledninger tenkt på slanking av samlingen, men får meg ikke til å gjøre det, da den lidenskapelige interessen kommer og går. Derimot sjeldnere nå enn tidligere. Jeg har laget meg noen for/imot slanking.

For:
Avtagende klokkeglede(?)
Frigjøre låst kapital

Imot:
Umulig å kjøpe tilbake klokkene
Klokkeglede
Trenger ikke pengene (ingenting annet fornuftig å gjøre med de?)


Som dere ser er argumenter selvmotsigende opp mot hverandre. Hva er deres tanker?

Spørs helt hva slags klokker det er snakk om. Nyere Rolex og PP til eksempel kan man jo alltid kjøpe tilbake om man har midlene og gitt at man vil betale markedspris.
Er det klokker med stor affeksjonsverdi så ville jeg aldri solgt klokken(e).
Kanskje en løsning ville vært å ha klokkene hjemme evt. i en safe om du føler for ekstra sikkerhet. Tilgang har ofte stor betydning på om noen blir brukt, eller bare blir satt på lagring. Snakker av egen erfaring siden jeg også har hatt bankbok.
Mine fem cents.
 
Spørs helt hva slags klokker det er snakk om. Nyere Rolex og PP til eksempel kan man jo alltid kjøpe tilbake om man har midlene og gitt at man vil betale markedspris.
Er det klokker med stor affeksjonsverdi så ville jeg aldri solgt klokken(e).
Kanskje en løsning ville vært å ha klokkene hjemme evt. i en safe om du føler for ekstra sikkerhet. Tilgang har ofte stor betydning på om noen blir brukt, eller bare blir satt på lagring. Snakker av egen erfaring siden jeg også har hatt bankbok.
Mine fem cents.

Ingen av disse klokkene har affeksjonsverdi, annet enn at de fleste er kjøpt nye av meg. Det er som du sier patek/Rolex/ap. De kan selvsagt kjøpes tilbake, men da følgelig med stor premium.

Jeg har stor tung safe som er boltet fast, men føler ikke at det er tilstrekkelig - så bankboks er ufravikelig :)
 
Etter snart 10 år med klokkeglede har jeg bygget opp en samling jeg selv er fornøyd med. På den hyggelige og spennende reisen har jeg vært innom titalls produsenter, og funnet ut hva jeg liker. Noen bomkjøp, men der var det verdt.

Til poenget. Samlingen har for min preferanse blitt stor i verdi. Jeg rullerer på 6 klokker, der 4 til enhver tid befinner seg i bankboksen. De siste årene har det blitt sjeldnere of sjeldnere med bankbesøk for rullering. Jeg har ved noen anledninger tenkt på slanking av samlingen, men får meg ikke til å gjøre det, da den lidenskapelige interessen kommer og går. Derimot sjeldnere nå enn tidligere. Jeg har laget meg noen for/imot slanking.

For:
Avtagende klokkeglede(?)
Frigjøre låst kapital

Imot:
Umulig å kjøpe tilbake klokkene
Klokkeglede
Trenger ikke pengene (ingenting annet fornuftig å gjøre med de?)


Som dere ser er argumenter selvmotsigende opp mot hverandre. Hva er deres tanker?
Et alternativ kan jo være å utforske independents? Du har nå hatt én type klokkereise i 10 år, kanskje du skal selge unna en del for å "begynne på nytt" og utforske andre retninger? Kan finne mye klokkeglede i mindre og ukjente merker også, der det gjerne er selve håndverket og begrenset produksjon som gir eksklusiviteten, heller enn voldsom hype i markedet og godt PR-apparat.
 
Ingen av disse klokkene har affeksjonsverdi, annet enn at de fleste er kjøpt nye av meg. Det er som du sier patek/Rolex/ap. De kan selvsagt kjøpes tilbake, men da følgelig med stor premium.

Jeg har stor tung safe som er boltet fast, men føler ikke at det er tilstrekkelig - så bankboks er ufravikelig :)

Da vet jeg ikke om jeg kan hjelpe deg, foruten at klokker som ikke brukes, men oppbevares blir å anse som safe queens uten stor bruksverdi.
Hadde jeg vært deg hadde jeg enten fått meg en slik skål som dette
Screenshot 2021-03-24 at 12.00.07.png

, eller solgt de som ikke brukes, for å bruke pengene på god vin, mat, kunst og opplevelser.
 
Hvordan gjør dere det ved kjøp av klokker over Finn til 20+k?
Betaler dere alt på forskudd? Halvparten nå og halvparten etterpå? Oppkrav?