Klokkecafé – løst og fast om klokker

Komisk.

Men det er nå vel en gang slik at de beste urmakerne ikke nødvendigvis er de beste businessmennene (eller beste markedsførerne, eller beste PR-menneskene). Tipper hans engasjement i dette merket i realiteten er begrenset – sånn det trolig var i Speake-Marin mot slutten også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Mulliner
Morn!

Tenkte vi kunne ha nytte av å ha en tråd hvor vi kan poste alt mulig om klokker og diskutere fritt om alt som omhandler klokker, slik at vi slipper å starte en ny tråd for hver gang vi lurer på noe. :)

Updated!


For rundt 2 måneder siden kom det en mail til meg som het "Watch Shop". Jeg så på denne mailen som noe lureri. Vi kan ikke kjøpe Rolex for 2000 kroner. Det pussige er at de fremdeles er på nettet, hvor vi kan betale med Visa eller Mastercard, noe som ikke skulle være mulig hvis dette er svindel. "Alle" luksus urene koster ikke mer enn kr.2000. Er det noen på forumet som kan svare meg på dette. På forhånd takk.
 
For rundt 2 måneder siden kom det en mail til meg som het "Watch Shop". Jeg så på denne mailen som noe lureri. Vi kan ikke kjøpe Rolex for 2000 kroner. Det pussige er at de fremdeles er på nettet, hvor vi kan betale med Visa eller Mastercard, noe som ikke skulle være mulig hvis dette er svindel. "Alle" luksus urene koster ikke mer enn kr.2000. Er det noen på forumet som kan svare meg på dette. På forhånd takk.
Du burde invistere hardt, dette er en kjempedeal siden du kan betale med visa:rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Pippen
For rundt 2 måneder siden kom det en mail til meg som het "Watch Shop". Jeg så på denne mailen som noe lureri. Vi kan ikke kjøpe Rolex for 2000 kroner. Det pussige er at de fremdeles er på nettet, hvor vi kan betale med Visa eller Mastercard, noe som ikke skulle være mulig hvis dette er svindel. "Alle" luksus urene koster ikke mer enn kr.2000. Er det noen på forumet som kan svare meg på dette. På forhånd takk.


gyllen regel: Er noe for godt til å være sant, så er det det....

8
 
_20180619_083543.JPG
 
G-shock "Full Metal" GMW-B5000 er jo utsolgt overalt! Jeg ser Shoppinginjapan har et par igjen, men har satt prislappen på over 1100$. Ikke overraskende at denne ble ekstremt populær, og det blir sikkert ikke mindre trykk nå etter Hodinkee sin varme omtale:


https://www.hodinkee.com/articles/casio-g-shock-gmwb5000-full-metal-gold-review:

Jeg tipper Casio rir bølgen videre og introduserer en variant med matt metallkasse og lenke til neste år. Hadde vært stilig med en i titan også. :)
 
Redigert:
Jeg er på nippet til å handle en PAM fra utlandet og jeg ble sittende å tenke på at samlingen nå begynner å ha en viss verdi. Forsikring av enkelte ur ble da en tanke, men ble litt usikker når det gjelder dokumentert kjøp fra utlandet og verdistigning over tid.


Hypotetisk tanke:
man går til innkjøp av en klokke fra utlandet til 30.000,- og har dokumentert denne inn med korrekt mva iht. kjøpspris. Denne modellen stiger så i verdi de neste årene på bruktmarkedet til 60.000,-, men papirer for opprinnelig innkjøpspris/mva ligger til grunn. har forsikret klokken med dokumentasjon fra innkjøp (papirer på takst/mva/fortolling).

Denne klokken blir så ødelagt eller stjelt og man sitter igjen med en forsikringssak, vil forsikringsselskapet se på opprinnelig takst og dokumentasjon, eller blir dette vurdert ut ifra dagens markedspris?


Jeg vil anta at man går etter markedspris da en Rolex som kostet 1500kr på 60-tallet er verdt betraktelig mer idag, men verdivurdering av klokker er vanskelig med utgåtte modeller osv.

Edit:
Fant en tråd om forsikring av klokke på TS, skjønner nå at det bør ligge en oppdatert takst av uret, men hvis dette ikke foreligger er spørsmålet likefullt reelt.
 
Redigert:
Jeg er på nippet til å handle en PAM fra utlandet og jeg ble sittende å tenke på at samlingen nå begynner å ha en viss verdi. Forsikring av enkelte ur ble da en tanke, men ble litt usikker når det gjelder dokumentert kjøp fra utlandet og verdistigning over tid.


Hypotetisk tanke:
man går til innkjøp av en klokke fra utlandet til 30.000,- og har dokumentert denne inn med korrekt mva iht. kjøpspris. Denne modellen stiger så i verdi de neste årene på bruktmarkedet til 60.000,-, men papirer for opprinnelig innkjøpspris/mva ligger til grunn. har forsikret klokken med dokumentasjon fra innkjøp (papirer på takst/mva/fortolling).

Denne klokken blir så ødelagt eller stjelt og man sitter igjen med en forsikringssak, vil forsikringsselskapet se på opprinnelig takst og dokumentasjon, eller blir dette vurdert ut ifra dagens markedspris?


Jeg vil anta at man går etter markedspris da en Rolex som kostet 1500kr på 60-tallet er verdt betraktelig mer idag, men verdivurdering av klokker er vanskelig med utgåtte modeller osv.

Edit:
Fant en tråd om forsikring av klokke på TS, skjønner nå at det bør ligge en oppdatert takst av uret, men hvis dette ikke foreligger er spørsmålet likefullt reelt.

Du må forsikre klokken for en konkret sum, i henhold til dokumentert takst eller kjøpesum.

Stiger prisen må du øke forsikringssummen, da kreves trolig ny takst.
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen og jsf
Du må forsikre klokken for en konkret sum, i henhold til dokumentert takst eller kjøpesum.

Stiger prisen må du øke forsikringssummen, da kreves trolig ny takst.

Takk for svar Consigliere! Det var det jeg også antok. Hvordan blir det evt. hvis klokken skal dekkes av innbo og ingen annen dokumentasjon foreligger? Går det da etter markedspris?
 
Forhåndsbestilte nettopp en Seals Field Explorer. Blir levert en gang på høsten. 250 blir laget i 2018, og det er nå 12 igjen. :)

https://seals-watches.com/products/model-c-field-explorer-swiss-automatic-wrist-watch

Case width: 40.50mm, excluding the crown
Case thickness: 11.40mm, glides smoothly beneath most sleeves
Lug to lug: 48.50mm, a perfect fit
Lug width: 22.00mm
Water resistance: 200M / 20ATM, meets dive watch requirements for over 95% of divers
Crown: 7.00mm diameter, screw-down
Crystal: Sapphire, 2.40mm thick with a single layer of anti-reflective coating on the inside

unknown_large.jpg


IMG_1939_grande.JPG


attachment.php

attachment.php


Nå må jeg bare bestemme meg for hvilken finish jeg liker best. Børstet/polert, sandblåst eller "vintage"? Tror jeg heller mot sistnevnte i det siste bildet.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Takk for svar Consigliere! Det var det jeg også antok. Hvordan blir det evt. hvis klokken skal dekkes av innbo og ingen annen dokumentasjon foreligger? Går det da etter markedspris?

Tja, det er nok forskjellig fra selskap til selskap.

Vanligvis er det jo «gjenskaffelsesverdi» som skal erstattes, i hvert fall dersom det ikke er snakk om vanlig verdigjenstandsforsikring. Utgangspunktet vil da være markedsverdi.
 
  • Liker
Reaksjoner: jsf
Jeg har "heldigvis" ikke en dyr Rolex... Håper klokkene finner tilbake til rette eiere!