Klokke i morgengave

Medlem
13. mai 2014
Innlegg
8
Hei,
Jeg tenker å kjøpe et nytt mekanisk ur til sambo, men trenger litt tips....

Jeg har lyst til å gi dette dagen før/samme dag som vi gifter oss, så den bør helst funke til smoking (kan gjerne bryte litt), samtidig som jeg jo vil at det skal være en klokke han kan bruke!

Er åpen for det meste! Men tenker enten noe som er relativt klassisk, ellers så må det bryte en del :)

Helst ikke mer en 20.000, så gjør det ikke noe om det er en del under heller.

Har blitt foreslått diverse fra Longines tidligere. Noe Raymond Weil, og Bruvik (som jeg synes har utrolig stilig design, men ikke kjenner nok til). Har også sett på noe fra Tudor, men disse er jo noe dyrere igjen, så lurer i tilfelle på hvor vanvittig mye "bedre" de er enn de andre klokkene jeg har blitt foreslått.

Sambo er ikke spesielt god på klokker, så han vil nok ikke skjønne den store forskjellen på typ Raymond Weil og Longines.
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Klokke i morgengave kommer han nok til å sette stor pris på!

Ser du for deg at det skal være en klokke han skal bruke daglig, både til fritid og jobb?

Jeg vil foreslå en pent brukt Omega Speedmaster. Spennende historie og egner seg både til dress og grilldress.

Lykke til med klokkekjøpet!

- C
 
Hva med en Oris65? Den er jo kjempetøff og mye for pengene. Fåes med reim eller lenke, til hhv 17400,- og 19500,- som nytt. Hender også at de dukker opp pent brukt.
http://www.urmaker.no/product/oris-sixty-five-2/

Den kan brukes til alt, hele tiden, men er nok ikke "korrekt" til smoking. Da er det vel ikke så mye som treffer bedre enn JLC reverso, en klokke som er utenfor budsjettet. Når det er sagt, er det nok ingen av mine venner som hadde stusset om jeg hadde brukt denne sportsklokka til en dress. Den har det kuleste uttrykket i denne prisklassen IMHO.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Klokke i morgengave kommer han nok til å sette stor pris på!

Ser du for deg at det skal være en klokke han skal bruke daglig, både til fritid og jobb?

Jeg vil foreslå en pent brukt Omega Speedmaster. Spennende historie og egner seg både til dress og grilldress.

Lykke til med klokkekjøpet!

- C

Han har en veldig fin Certina DS-1 med hvit skive, den er både klassisk og veldig bruksvennlig, så det vanskelige for meg er å finne noe som også er klassisk og bruksvennlig, men som er ulik den :)

Jeg tenker det bør være en klokke han kan bruke til flere ting, men ikke nødvendigvis at det er den han har som bruksklokke. Jeg har som sagt tidligere sett på flere fra Bruvik og synes de er utrolig stilige på design, så det trenger altså ikke være noe som er korrekt til smoking.
 
Maurice Lacroix.:)


maurice-lacroix-PT6148-PVB01-330_MED.jpg

maurice-lacroix-PT6158-SS002-43E-1.jpg


maurice-lacroix-LC6027-SS001-320_MED.jpg


maurice-lacroix-LC6158-SS001-330-2_MED.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Sikker på at mekanisk klokke er riktig valg? Jeg kjenner mange som helt sikkert ville fått fnatt av mekanisk klokke som jo gjerne går noen sekunder feil hver dag, må stilles hvis den har ligget i ro noen dager og som gjerne koster litt å ha service på (sammenlignet med et batteribytte).

Hvis quartz er aktuelt ville jeg foreslått Grand Seiko. Rett i overkant av 20k, kanskje mulig å prute litt ned. Ikke noe flashy, heller tvert imot, men sannsynligvis en klokke man aldri går lei av. Så hvis tanken er én klokke som han skal ha på stort sett hver dag resten av livet mener jeg at dette ikke kan bli feil.

Se modellene her http://www.grand-seiko.com/sp/collection/quartz.php

Og litt om GS Quartz fra mer skrivekyndige enn meg: https://www.hodinkee.com/articles/sexy-robot-the-grand-seiko-quartz-sbgx061-with-caliber-9f


Lykke til. :)

Ah, så for seint at han allerede har en mek. Da er kanskje dette innlegget dust. Too slow. :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Gubben11
Jeg kan stille meg bak Grand Seiko. Fenomenale klokker, uansett om en velger mekanisk eller batteri. Serviceintervallet og presisjonen på quartz versjonene er rett og slett imponerende.

Jeg vet ikke hvor god til du har før du må ha klokken på plass, men Urmaker Jermstad i Molde har mange GS modeller på lager. De er veldig imøtekommende og hjelpsomme, bare spør etter Tore så får du svært god hjelp. De har forresten godt utvalg av Bruvik også. For ordens skyld, jeg har ingen som helst tilknytning til denne butikken utover at jeg kommer til å kjøpe min første GS der om en måneds tid.

Lykke til!

- C
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Gubben11
Nomos har vel også mykje fint og du skal klare å komme innenfor budsjettet ditt. No er vel det meste at utvalget i kvit urskive, men der skal vere å finne i svart om det er ynskjeleg.
 
  • Liker
Reaksjoner: raknes
Sikker på at mekanisk klokke er riktig valg? Jeg kjenner mange som helt sikkert ville fått fnatt av mekanisk klokke som jo gjerne går noen sekunder feil hver dag, må stilles hvis den har ligget i ro noen dager og som gjerne koster litt å ha service på (sammenlignet med et batteribytte).

Hvis quartz er aktuelt ville jeg foreslått Grand Seiko. Rett i overkant av 20k, kanskje mulig å prute litt ned. Ikke noe flashy, heller tvert imot, men sannsynligvis en klokke man aldri går lei av. Så hvis tanken er én klokke som han skal ha på stort sett hver dag resten av livet mener jeg at dette ikke kan bli feil.

Se modellene her http://www.grand-seiko.com/sp/collection/quartz.php

Og litt om GS Quartz fra mer skrivekyndige enn meg: https://www.hodinkee.com/articles/sexy-robot-the-grand-seiko-quartz-sbgx061-with-caliber-9f


Lykke til. :)

Ah, så for seint at han allerede har en mek. Da er kanskje dette innlegget dust. Too slow. :p

Hans eneste krav er at det skal være mekanisk :)

Når det er sagt kan han ikke spesielt mye om klokker utover det. Han vil f.eks ikke umiddelbart ta av Tag Heuer er et "bedre" merke enn Certina etc...

Så det avgjørende er ikke hvor flott urverket er, men at det er en klokke med litt stilig design, relativt godt urverk og automatisk :) derfor jeg blant annet har blitt foreslått Bruvik tidligere - synes de er helt fantastiske på design, men vet lite om kvaliteten på urverket.
 
Hans eneste krav er at det skal være mekanisk :)

Når det er sagt kan han ikke spesielt mye om klokker utover det. Han vil f.eks ikke umiddelbart ta av Tag Heuer er et "bedre" merke enn Certina etc...

Så det avgjørende er ikke hvor flott urverket er, men at det er en klokke med litt stilig design, relativt godt urverk og automatisk :) derfor jeg blant annet har blitt foreslått Bruvik tidligere - synes de er helt fantastiske på design, men vet lite om kvaliteten på urverket.

Bruvik er bra det, selvom jeg nok pt ikke hadde valgt det selv. Så handler det mer om smak enn kvalitet. Liker du Bruvik og du tror han liker Bruvik. Gå for Bruvik. Da støtter dere norsk også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Hans eneste krav er at det skal være mekanisk :)

Når det er sagt kan han ikke spesielt mye om klokker utover det. Han vil f.eks ikke umiddelbart ta av Tag Heuer er et "bedre" merke enn Certina etc...

Så det avgjørende er ikke hvor flott urverket er, men at det er en klokke med litt stilig design, relativt godt urverk og automatisk :) derfor jeg blant annet har blitt foreslått Bruvik tidligere - synes de er helt fantastiske på design, men vet lite om kvaliteten på urverket.

Bruvik bruker sveitsiske urverk av god kvalitet:)
 
Har ikke kjøpt hos urverket selv, men du finner erfaringer her:

http://www.tidssonen.no/forum/threads/er-urverket-no-en-trygg-side.4726/
http://www.tidssonen.no/forum/threads/erfaring-med-urverket-no.5334/

Gamle tråder, men stort sett gjeldene likevel.

Personlig ville jeg heller kontaktet et par AD er for Omega (f.eks Lervik ur som også selger Bruvik) og henvist til at du vurderer å kjøpe fra urverket og hørt om de kan komme med et bedre tilbud enn veiledende.

Dersom du vurderer Omega Seamaster som er pene ville jeg definitivt også kikket på Oris Aquis eller 65.

Som både urverket.no og urmaker.no selger.


16863_0173377204055-0782118_325x511px.png


oris-733-7653-4154-MB_LRG.jpg
 
Bruvik er bare en moteklokke med mekanisk urverk for å følge med dagens ikke-Watch idiot-trend; ønske om mekanisk urverk men ikke vet hva horologi dreier seg om.

Ikke kjøp moteklokker.

Litt brukt omega Smp og speedy eller vintage DJ er alltid bedre enn all tenkelige moteklokker.

Hvis det må være ny, heller en Longines.
 
Bruvik er bare en moteklokke med mekanisk urverk for å følge med dagens ikke-Watch idiot-trend; ønske om mekanisk urverk men ikke vet hva horologi dreier seg om.

Ikke kjøp moteklokker.

Litt brukt omega Smp og speedy eller vintage DJ er alltid bedre enn all tenkelige moteklokker.

Hvis det må være ny, heller en Longines.

Greit med litt "rett frem"-svar :) Da blir fort Bruvik uaktuell!

Det er absolutt ikke uaktuelt å kjøpe et brukt, min eneste skepsis er at jeg ikke er så godt kjent i klokkeverden, og er da redd for å gjøre et bomkjøp.
Har sett mye på Longines og de har nok mye fint som kan passe. Har også sett på Rado (han liker det ganske klassisk), men har sett her inne at det ikke alltid er like populært... Ellers har jeg nå også vurdert Tudor eller Omega De Ville, som er rett over budsjett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Hva med den fantastiske nye Tudor Heritage Black Bay 36mm som er i butikken rett rundt hjørnet? Den står høyt oppe på min egen ønskeliste. Nå husker jeg ikke helt pris, men mener den ikke var så langt unna budsjett-taket ditt. Her snakker vi om en utrolig klassisk og pen klokke, med meget solid urverk, som etter mening kan brukes til absolutt alt.
Eneste ulempen er at den er bare 36 mm som enkelte synes er for lite. Selv har jeg ganske store håndledd (19mm) og synes 36 er helt innafor. Men det er jo en smaksak. Men som sagt: Dette er et kjempetips, i all beskjedenhet. Hehe.
Tudor-BlackBay-36mm-collection.jpg
Tudor-Heritage-Black-Bay-36-ref-79500-Baselworld-2016-2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Hva med den fantastiske nye Tudor Heritage Black Bay 36mm som er i butikken rett rundt hjørnet? Den står høyt oppe på min egen ønskeliste. Nå husker jeg ikke helt pris, men mener den ikke var så langt unna budsjett-taket ditt. Her snakker vi om en utrolig klassisk og pen klokke, med meget solid urverk, som etter mening kan brukes til absolutt alt.
Eneste ulempen er at den er bare 36 mm som enkelte synes er for lite. Selv har jeg ganske store håndledd (19mm) og synes 36 er helt innafor. Men det er jo en smaksak. Men som sagt: Dette er et kjempetips, i all beskjedenhet. Hehe. Vis vedlegg 6924 Vis vedlegg 6925
20-25 har jeg fått beskjed om. Nydelige klokker
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis