Klær – kompromissløs kvalitet

Jeg er veldig fornøyd med Tramarossa jeans:)

Barbour leverer også veldig mye for pengene og er i mine øyne bedre på oilskin enn f.eks Belstaff og til en rimeligere penge:)
 
Et tips er Permanent Style sin web-shop. Der finner du meget gode og spesielle produkter som er detaljert beskrevet både med hensyn til stil og tilvirkning. Nerding i klær!
 
«Kompromissløs kvalitet» må vel defineres som noe over snittet. Har kjøpt litt av hvert fra mange ulike merker både til meg selv og til familien. Typiske motemerker som Boss og Hilfiger kan være kult nok...men kompromissløs kvalitet? Har mange eksempler fra helt normal hverdagsbruk på sømmer som rakner, stoff som sprekker, knapper som knekker, og knapper som faller av. Til og med Barbour har skuffet. Selvsagt er det mange eksempler hvor nevnte merker knapt viser spor av slitasje etter flere års bruk, men stort sett mener jeg det meste innen «det vanlige sjiktet» tilhører gjennomsnittet. Paradoksalt nok har noen rimelige merker, som CT, vist seg å være tipp topp selv etter mange titalls turer på renseriet, og har heller aldri mistet så mye som en knapp.

Men, Filson bagger.....det er kompromissløs kvalitet!

DC5238C5-6DDC-439B-BB1D-29988ED5CADF.jpeg
 
Hvilke har du erfaring med? Ull/dressbukser, bomullschinos? :)

Har ett par OJ flanellbukser. Veldig fornøyd med dem, men kvalitetsmessig mangler de nok litt på de store. De råeste i klassen i min erfaring er Rota og Incotex. Har også et par linbukser fra Frislid jeg opplever som veldig bra.

Kompromissløs kvalitet handler jo, som @westmouth påpeker, om noe utover det vanlige. Allikevel mener jeg mye av det som har vært nevnt her er verdt å ta med da vi også snakker om kvalitet for pengene. Når du kommer over et visst nivå er det ikke så mye å hente lenger. Man kan kjøpe en skjorte fra Hermès til ti tusen. Men skjorta fra Eton til femtenhundre kan være like bra. I min erfaring handler det ofte om nisjeprodusentene. Det er der du finner den virkelige kvaliteten og håndtverket. Problemet er bare å finne dem.

Kom på noen flere eksempler i tillegg til de jeg nevnte opprinnelig og også hvor man får tak i det.

Skjorter:
Charles Thyrwitt (online)- det finnes bedre skjorter, men ikke til den prisen og med det samme utvalg i størrelse og passform. Finner du noe så gi meg beskjed!
Polo Ralph Lauren (overalt) - casualskjorter. Har brukt mine omtrent ihjel og de er fortsatt omtrent som nye


Bager:
Frank Clegg (Dagestad)
Rutherfords (Dagestad)
Montblanc (jepp) (har vel en butikk i Oslo, ellers hos Høyer og på flyplasser.
Brics (flyplasser eller muligens på reisebutikker som selger kofferter osv.) - omtrent halv pris av Mulberry, laget av akkurat samme materialer og omtrent umulig å ødelegge.

Solbriller: Frank Walton (egne butikker på Grünerløkka og Majorstua)
Oliver Peoples (Høyer Sjølyst og Krogh på Majorstua)

Slips:
Drakes (Cavour)
Berg & Berg (Kun online foreløpig såvidt jeg vet)
Cavour (3 butikker i Oslo)
Hermès (Oslo eller flyplasser)

Sko:
Carlos Santos (kun online nå såvidt jeg vet)
Dagestad & Co (Dagestad på Bislett)
Redwing (Dagestad)

Sokker:
Falke (Follestad og Høyer)
Ralph Lauren (overalt)

Dress:
Cavour
Ralph Lauren Purple label

Annet:
Patagonia
 
Kompromissløs kvalitet handler jo, som @westmouth påpeker, om noe utover det vanlige. Allikevel mener jeg mye av det som har vært nevnt her er verdt å ta med da vi også snakker om kvalitet for pengene. Når du kommer over et visst nivå er det ikke så mye å hente lenger. Man kan kjøpe en skjorte fra Hermès til ti tusen. Men skjorta fra Eton til femtenhundre kan være like bra. I min erfaring handler det ofte om nisjeprodusentene. Det er der du finner den virkelige kvaliteten og håndtverket. Problemet er bare å finne dem.

Morsomt at du poengterer nisjemerker. Har alltid vært glad i å lete frem nisjemerker. Hos Dagestad har jeg jobbet mye med det gjennom årene.
Synes det er spennende å finne produkter fra produsenter som kanskje ikke er kjent blant så mange, men som jobber hardt for å levere de aller beste varene. Det gir normalt god valuta for pengene. Også godt å vite at det er håndtverkeres arbeid og gode materialer man betaler for, og ikke en eller annen designer som gjør samme jobben jeg helst tar selv.

Her er noen godbiter og personlige favoritter. Utelot varer vi fører selv.

Slips: EG Cappelli
Knitwear: William Lockie
Denim: Samurai Jeans for kraftig denim
Børster: Edoya, både for sko, klær, tenner og hår❤️
Vesker: Ortus. Svindyrt og grisefint! alt klikker for meg
Diverse bomullsklær: Merz B. Schwanen
Sko: JM Weston
 
Redigert:
Har erfaring fra deres dressbukser (i ulik ullkvalitet), bomullschinos, og pleats :)

Takk for godt tips! Jeg klinte til på en koksgrå dress og ekstra bukse, de hadde 20% på hele butikken på Aker Brygge i dag. Prøvde også bomullschinos, satt godt så jeg kjøper der neste gang jeg skal ha slikt :)

Sikkert noen som mener jeg heller burde gått på Cavour, men jeg klarer ikke helt å forsvare såpass mye høyere pris for dress - jeg er verken advokat eller eiendomsmegler. :) Oscar Jacobson er vel omtrent på par med dressene fra Menswear sånn kvalitetsmessig?
 
  • Liker
Reaksjoner: ilpadrino
Skjorter:
Charles Thyrwitt (online)- det finnes bedre skjorter, men ikke til den prisen og med det samme utvalg i størrelse og passform. Finner du noe så gi meg beskjed!
Polo Ralph Lauren (overalt) - casualskjorter. Har brukt mine omtrent ihjel og de er fortsatt omtrent som nye

Støtter anbefalingen av CT. Mulig de oppleves som britenes svar på Dressmann med tanke på utvalget i butikkene, men jeg sliter veldig med å bruke 1400kr på en Eton-skjorte når jeg får 4-5 CT-skjorter til samme prisen - med bedre passform (til min kropp). Jeg klarer ikke å se at det er noe dårligere kvalitet enn Eton på langt det meste heller, selv om de bommer litt fra tid til annen med noen stoffkvaliteter på disse sesongvariantene de av og til promoterer. Standard hvit/blå/stripete/rutete skjorter i twill og poplin har aldri skuffet.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Ytterjakker og skjorter fra Barbour.
Skjorter fra Eton.
Bukser fra Oscar Jacobson.
Dongeri fra Levis og Lee.
Blazere fra Corneliani.
Diverse fra Drakes.
Diverse fra J.Crew.
Diverse fra Brooks Brothers.
Bager fra Filson.
Sko fra Crockett & Jones, Cheaney, Meermin m.v.
Regnutstyr fra Swims.

For å nevne noe :)

Her må det også nevnes sokker fra Bresciani og Falke, uovertruffen kvalitet i mine øyne.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Støtter anbefalingen av CT. Mulig de oppleves som britenes svar på Dressmann med tanke på utvalget i butikkene, men jeg sliter veldig med å bruke 1400kr på en Eton-skjorte når jeg får 4-5 CT-skjorter til samme prisen - med bedre passform (til min kropp). Jeg klarer ikke å se at det er noe dårligere kvalitet enn Eton på langt det meste heller, selv om de bommer litt fra tid til annen med noen stoffkvaliteter på disse sesongvariantene de av og til promoterer. Standard hvit/blå/stripete/rutete skjorter i twill og poplin har aldri skuffet.

Min opplevelse av CT er helt motsatt.
Stoffkvaliteten er svært varierende.
Knappene er dårlig festet. Disse er forøvrig av nokså slett kvalitet. Det oser billig skit lang vei.
Det er ofte dårlig kvalitet på sømmene.
Videre er passformen svært inkonsistent. Slim fit kan bety så mangt når det kommer til CT.

Det var en tid hvor jeg trodde at billig kunne være bra, og at disse dårlige unnskyldningene av noen skjorter kunne forsvare den lave prisen.
Så jeg handlet et knippe som jeg gikk med en kort periode, men fant det nødvendig å kaste i søpla hvor de hører hjemme en etter en.
Nå har jeg heldigvis tatt til vettet og innsett at billig masseprodusert møkk ikke kan sammenlignes med merker som hedrer begrepet "kvalitetssikring".

Om passformen kan det også legges til at de er hva man kan kalle "konservative"(?).
Hvis du har gått forbi et treningsstudio og kikket inn et kort øyeblikk er du sikkert for slank og veltrent til å ikle deg disse potetsekkimitasjonene.
Du føler kanskje at de sitter ok, men du ser ikke bra ut i disse selv om du skulle kunne danke ut Adonis selv på en dårlig dag.

Spar miljøet og kjøp noe som varer.
Dropp dette makkverket.
 
For en salve! Her leverer du bra @UJU . Med unntak av et par blowouts har jeg vært veldig fornøyd med CT, men dette er jo subjektivt.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Spar miljøet og kjøp noe som varer.
Dropp dette makkverket.

Hehe, det er fascinerende hvor forskjellige oppfatninger og erfaringer det går an å ha :) CT har nok et rart forhold til "slim fit" (men husk at britene er feitere enn amerikanere), men jeg var i utgangspunktet fornøyd med "extra slim fit" helt til de lanserte "super slim fit" i fjor - det er det eneste jeg kjøper av formelle skjorter nå og tilsvarer vel kanskje en "norsk litt slimmere enn slim-fit".

Jeg har hatt CT-skjorter i flere år og har verken hatt problemer med sømmer eller knapper som ramler av. Det hender fra tid til annen at kragene fliser opp akkurat i "bretten", men selv dyrere bomull kan bli maltraktert av en vanlig vaskemaskin..

Nå var vel tråden fokusert på "kompromissløs kvalitet" - jeg kan være enig i at CT ikke nødvendigvis faller i den kategorien, selv om "value for money" i mine øyne er skyhøy.

Bare av nysgjerrighet, hvilke skjorter kjøper du og hva koster de? Kunne vært interessant å kjøpe inn en og sammenligne selv - kanskje jeg også kan bli frelst :)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og UJU
I skapet henger det for tiden skjorter fra:
Eton. Kvalitet. Verdt pengene. Signature twill er min favoritt. Kvalifiserer til en plass i denne tråden.:)
Ralph Lauren. Greit nok. Typisk motemerke.
Morris. Igjen et motemerke, men passformen er midt i blinken for meg. Ok kvalitet for pengene.
Tailor Store. Tilpasset passform. Det kan virke som om kvaliteten har falt litt her. Fremdeles god verdi. Anbefaler oxfordstoffer i den dyrere enden av skalaen.

Ellers gjorde jeg et forsøk på et par slim fit skjorter fra Lorang by Zeno.
Herregud for noe møkk.
Hvis du noensinne har løftet en halvliter øl til munnen er sannsynligvis bicepsen for velutviklet til å få plass i en av disse.
Hvis vikingnavnet ditt hadde vært Tore Tynnarm, eller indianernavnet ditt Skrantne Skinnfell er det mulig armen din får plass i disse.
Jeg måtte hive disse i søpla også. Makan!:mad:
 
Morsomt at du poengterer nisjemerker. Har alltid vært glad i å lete frem nisjemerker. Hos Dagestad har jeg jobbet mye med det gjennom årene.
Synes det er spennende å finne produkter fra produsenter som kanskje ikke er kjent blant så mange, men som jobber hardt for å levere de aller beste varene. Det gir normalt god valuta for pengene. Også godt å vite at det er håndtverkeres arbeid og gode materialer man betaler for, og ikke en eller annen designer som gjør samme jobben jeg helst tar selv.

Her er noen godbiter og personlige favoritter. Utelot varer vi fører selv.

Slips: EG Cappelli
Knitwear: William Lockie
Denim: Samurai Jeans for kraftig denim
Børster: Edoya, både for sko, klær, tenner og hår❤️
Vesker: Ortus. Svindyrt og grisefint! alt klikker for meg
Diverse bomullsklær: Merz B. Schwanen
Sko: JM Weston

Hvor bestiller du Samurai-jeansene fra?
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
Blåkläder? Fjällreven?

(ironi, men er vel definisjonen på kompromissløs kvalitet)


Tenker på kvalitet som en kombinasjon av fine materialer, godt håndverk, gode estetiske kvaliteter og svært god slitestyrke (materialet tatt i betraktning).

Når jeg bruker «kompromissløs» sikter jeg i dette tilfellet til de produsentene som er mer opptatt av kvalitet (ref. Min definisjon over) enn stort salgsvolum, markedsføring og merkevarebygging.

Noen bruker begrepet «passion capital» (etter den småkleine amerikanske forfatteren Paul Alofs sin bok Passion capital - the worlds most valuble asset) når en snakker om slike firmaer. Når hele selskapet dedikert jobber for kompromissløs kvalitet.
 
Takk for godt tips! Jeg klinte til på en koksgrå dress og ekstra bukse, de hadde 20% på hele butikken på Aker Brygge i dag. Prøvde også bomullschinos, satt godt så jeg kjøper der neste gang jeg skal ha slikt :)

Sikkert noen som mener jeg heller burde gått på Cavour, men jeg klarer ikke helt å forsvare såpass mye høyere pris for dress - jeg er verken advokat eller eiendomsmegler. :) Oscar Jacobson er vel omtrent på par med dressene fra Menswear sånn kvalitetsmessig?

Så du hvor lenge disse 20 % skulle vare? Trenger et par bomullschinos.
 
Legger lett til sko fra Loake og Magnanni på listen.

Noen rynker muligens på nesen av Magnanni, men jeg har aldri eid maken til kvalitets sko.
Har 3 par som er 7-5 år gamle og de blir bare bedre og bedre. 7 år etter kjøp og hundervis av mil i mine monkstraps, så får jeg fortsatt komplimenter for skoene.

Husk at oppskriften på kompromissløs kvalitet også er at det er mulig å ta vare på og vedlikeholde produktet år etter år. Det skiller klinten fra hveten IMO.

// KAB