Klær – kompromissløs kvalitet

Gullstandarden for ukjente skinnjakker er vel Seraphin.
De lager alle skinnjakkene i Quai Valmy i Paris, og skal ifølge legenden
være utrolig opptatt av å finne de beste skinnene (også fra obskure dyrearter).
Lager visstnok skinnjakkene til Hermes. Kanskje ikke alltid de mest moteriktige
skinnjakkene, men det er vel poenget.
 
Så du hvor lenge disse 20 % skulle vare? Trenger et par bomullschinos.

Hvis butikkmannen snakket sant så var salget (for denne gang) over 10 minutter etter at jeg forlot butikken... Virket som om hele Aker brygge hadde en eller annen gimmick/event på onsdag, var en haug av stands og flere av butikkene kjørte salg. Tror vanlig pris er 1600kr da, så blir ikke ruinert uansett. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mavo
Jeg er inne på samme tanker som enkelte over. Kompromissløs kvalitet, eller grenser til kompromissløs kvalitet, handler om å droppe snarveiene og gjøre det riktig fra første stund. Filson er nevnt som eksempel flere ganger - dønn solide.

20049230_Brown_main_01.png

En dag for et par år siden opplevde jeg et problem med min Filson 257 fra 2011. Skulderstroppen har en D-ring hvor kroken er festet. Rimelig standard oppsett.
Ruslet over St. Hanshaugen med PC, iPad og det sedvanlige, pluss 4-5 vinflasker oppi en Filson 257 - og plutselig ramlet hele saken i bakken. En knust vinflaske og en bløt bag ble resultatet.

Viste seg at i koblingen mellom D-ringen og kroken, så hadde det begynt å slite seg et marginalt større hull enn vanlig. Og med akkurat riktig vinkel og mye kraft, eller vekt, så klarte den å smette ut. I 99% av tilfellene holder den seg fint på plass og fungerer perfekt i det daglige - var bare min overlasting med vin og akkurat feil vinkel som utløste det.

Null stress. Åpner Filson sine nettsider, leter etter reservedeler, men fant ingenting. Opp med chat, forklarer problemet. Blir bedt om å sende den inn for reparasjon i USA, kostnadsfritt. Forklarer at jeg holder til i Norge og det hadde vært enda lettere å få kun reservedelen om mulig, og fikse selv/lokalt - for å slippe lang posttid osv.
De er enige med meg om at det hørtes ut som lang ventetid, men at de ikke kan sende kun reservedelen - så de sender meg heller en flett ny skulderstropp, helt kostnadsfritt.

Det er for meg kompromissløs kvalitet. De har naturligvis gjort noen valg underveis, noen kompromisser er det alltid - men de står bak produktene sine og rydder opp.
 
Ventile er forresten også en fascinerende god bomullskvalitet. Utviklet for jagerflyvere i England mot slutten av andre verdenskrig.

...og så vanntett som bomull kan bli, med vannsøyle på 750 mm. Dette uten impregnering - fibrene sveller når de blir våte.

Jeg har en gammel Klättermusen dress i etaProof (identisk med Ventile) og den har vært helt fantastisk. Bedre enn Gore med mindre det pøsregner.

Harrington i Ventile? Skal ha.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hans
Skinnjakker fra Aero i Skotland, kjøpte nettopp en Aero Highwayman, brun skinnjakke som går greit på MC, men som også er fin å bruke som vanlig jakke. Koster £650, laget av veldig kraftig skinn fra hest, såkalt front quarter horsehide, verdt pengene og er av så bra kvalitet at den fint kan gå i arv til neste generasjon.
 
Jeg er inne på samme tanker som enkelte over. Kompromissløs kvalitet, eller grenser til kompromissløs kvalitet, handler om å droppe snarveiene og gjøre det riktig fra første stund. Filson er nevnt som eksempel flere ganger - dønn solide.

20049230_Brown_main_01.png

En dag for et par år siden opplevde jeg et problem med min Filson 257 fra 2011. Skulderstroppen har en D-ring hvor kroken er festet. Rimelig standard oppsett.
Ruslet over St. Hanshaugen med PC, iPad og det sedvanlige, pluss 4-5 vinflasker oppi en Filson 257 - og plutselig ramlet hele saken i bakken. En knust vinflaske og en bløt bag ble resultatet.

Viste seg at i koblingen mellom D-ringen og kroken, så hadde det begynt å slite seg et marginalt større hull enn vanlig. Og med akkurat riktig vinkel og mye kraft, eller vekt, så klarte den å smette ut. I 99% av tilfellene holder den seg fint på plass og fungerer perfekt i det daglige - var bare min overlasting med vin og akkurat feil vinkel som utløste det.

Null stress. Åpner Filson sine nettsider, leter etter reservedeler, men fant ingenting. Opp med chat, forklarer problemet. Blir bedt om å sende den inn for reparasjon i USA, kostnadsfritt. Forklarer at jeg holder til i Norge og det hadde vært enda lettere å få kun reservedelen om mulig, og fikse selv/lokalt - for å slippe lang posttid osv.
De er enige med meg om at det hørtes ut som lang ventetid, men at de ikke kan sende kun reservedelen - så de sender meg heller en flett ny skulderstropp, helt kostnadsfritt.

Det er for meg kompromissløs kvalitet. De har naturligvis gjort noen valg underveis, noen kompromisser er det alltid - men de står bak produktene sine og rydder opp.
Hvilken Filson anbefaler du(evt andre som måtte lese tråden)?
 
Hvor god plass er det i den?
Hvor mange skift får du plass til, sånn ca.?
Vil en "small" holde som weekendbag?
Den er overraskende romslig. Jeg får fort plass til 5-7 skift, litt avhengig av type klær + et par sko uten at den ser «overpakket» ut. Enda mer om du virkelig stapper den. Jeg sto lenge mellom small og medium, men valgte til slutt å gå for medium pga liten prisforskjell og et enda større bruksområde. Vil nok tro at small vil holde som en weekendbag for de fleste. Mener å huske at medium har ca. 10 liter mer volum enn small.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og larskp86
Hvilken Filson anbefaler du(evt andre som måtte lese tråden)?

Vanskelig å anbefale størrelse, kommer jo an på behov. Min er en medium duffel bag og rommer alt jeg har hatt behov for på opp til 3-4 dagers reiser. Er ganske proff på pakking og det er utrolig hva man kan få plass til.


Som tidligere nevnt i tråden er dette bånn solid kvalitet fra et firma med respekt for seg selv.

Også er det jo bare å bygge på med en sliten kabinkoffert om man vil slippe å sende bagasjen :)

4C25C41D-AC58-41AB-A222-33B04B4E787F.jpeg