Klær – kompromissløs kvalitet

For en salve! Her leverer du bra @UJU . Med unntak av et par blowouts har jeg vært veldig fornøyd med CT, men dette er jo subjektivt.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Spar miljøet og kjøp noe som varer.
Dropp dette makkverket.

Hehe, det er fascinerende hvor forskjellige oppfatninger og erfaringer det går an å ha :) CT har nok et rart forhold til "slim fit" (men husk at britene er feitere enn amerikanere), men jeg var i utgangspunktet fornøyd med "extra slim fit" helt til de lanserte "super slim fit" i fjor - det er det eneste jeg kjøper av formelle skjorter nå og tilsvarer vel kanskje en "norsk litt slimmere enn slim-fit".

Jeg har hatt CT-skjorter i flere år og har verken hatt problemer med sømmer eller knapper som ramler av. Det hender fra tid til annen at kragene fliser opp akkurat i "bretten", men selv dyrere bomull kan bli maltraktert av en vanlig vaskemaskin..

Nå var vel tråden fokusert på "kompromissløs kvalitet" - jeg kan være enig i at CT ikke nødvendigvis faller i den kategorien, selv om "value for money" i mine øyne er skyhøy.

Bare av nysgjerrighet, hvilke skjorter kjøper du og hva koster de? Kunne vært interessant å kjøpe inn en og sammenligne selv - kanskje jeg også kan bli frelst :)

• Liker
Reaksjoner: aksgro og UJU
I skapet henger det for tiden skjorter fra:
Eton. Kvalitet. Verdt pengene. Signature twill er min favoritt. Kvalifiserer til en plass i denne tråden.:)
Ralph Lauren. Greit nok. Typisk motemerke.
Morris. Igjen et motemerke, men passformen er midt i blinken for meg. Ok kvalitet for pengene.
Tailor Store. Tilpasset passform. Det kan virke som om kvaliteten har falt litt her. Fremdeles god verdi. Anbefaler oxfordstoffer i den dyrere enden av skalaen.

Ellers gjorde jeg et forsøk på et par slim fit skjorter fra Lorang by Zeno.
Herregud for noe møkk.
Hvis du noensinne har løftet en halvliter øl til munnen er sannsynligvis bicepsen for velutviklet til å få plass i en av disse.
Hvis vikingnavnet ditt hadde vært Tore Tynnarm, eller indianernavnet ditt Skrantne Skinnfell er det mulig armen din får plass i disse.
Jeg måtte hive disse i søpla også. Makan!:mad:

Morsomt at du poengterer nisjemerker. Har alltid vært glad i å lete frem nisjemerker. Hos Dagestad har jeg jobbet mye med det gjennom årene.
Synes det er spennende å finne produkter fra produsenter som kanskje ikke er kjent blant så mange, men som jobber hardt for å levere de aller beste varene. Det gir normalt god valuta for pengene. Også godt å vite at det er håndtverkeres arbeid og gode materialer man betaler for, og ikke en eller annen designer som gjør samme jobben jeg helst tar selv.

Her er noen godbiter og personlige favoritter. Utelot varer vi fører selv.

Slips: EG Cappelli
Knitwear: William Lockie
Denim: Samurai Jeans for kraftig denim
Børster: Edoya, både for sko, klær, tenner og hår❤️
Vesker: Ortus. Svindyrt og grisefint! alt klikker for meg
Diverse bomullsklær: Merz B. Schwanen
Sko: JM Weston

Hvor bestiller du Samurai-jeansene fra?

• Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
Blåkläder? Fjällreven?

(ironi, men er vel definisjonen på kompromissløs kvalitet)

Tenker på kvalitet som en kombinasjon av fine materialer, godt håndverk, gode estetiske kvaliteter og svært god slitestyrke (materialet tatt i betraktning).

Når jeg bruker «kompromissløs» sikter jeg i dette tilfellet til de produsentene som er mer opptatt av kvalitet (ref. Min definisjon over) enn stort salgsvolum, markedsføring og merkevarebygging.

Noen bruker begrepet «passion capital» (etter den småkleine amerikanske forfatteren Paul Alofs sin bok Passion capital - the worlds most valuble asset) når en snakker om slike firmaer. Når hele selskapet dedikert jobber for kompromissløs kvalitet.

Takk for godt tips! Jeg klinte til på en koksgrå dress og ekstra bukse, de hadde 20% på hele butikken på Aker Brygge i dag. Prøvde også bomullschinos, satt godt så jeg kjøper der neste gang jeg skal ha slikt :)

Sikkert noen som mener jeg heller burde gått på Cavour, men jeg klarer ikke helt å forsvare såpass mye høyere pris for dress - jeg er verken advokat eller eiendomsmegler. :) Oscar Jacobson er vel omtrent på par med dressene fra Menswear sånn kvalitetsmessig?

Så du hvor lenge disse 20 % skulle vare? Trenger et par bomullschinos.

Legger lett til sko fra Loake og Magnanni på listen.

Noen rynker muligens på nesen av Magnanni, men jeg har aldri eid maken til kvalitets sko.
Har 3 par som er 7-5 år gamle og de blir bare bedre og bedre. 7 år etter kjøp og hundervis av mil i mine monkstraps, så får jeg fortsatt komplimenter for skoene.

Husk at oppskriften på kompromissløs kvalitet også er at det er mulig å ta vare på og vedlikeholde produktet år etter år. Det skiller klinten fra hveten IMO.

// KAB

Gullstandarden for ukjente skinnjakker er vel Seraphin.
De lager alle skinnjakkene i Quai Valmy i Paris, og skal ifølge legenden
være utrolig opptatt av å finne de beste skinnene (også fra obskure dyrearter).
Lager visstnok skinnjakkene til Hermes. Kanskje ikke alltid de mest moteriktige
skinnjakkene, men det er vel poenget.

Så du hvor lenge disse 20 % skulle vare? Trenger et par bomullschinos.

Hvis butikkmannen snakket sant så var salget (for denne gang) over 10 minutter etter at jeg forlot butikken... Virket som om hele Aker brygge hadde en eller annen gimmick/event på onsdag, var en haug av stands og flere av butikkene kjørte salg. Tror vanlig pris er 1600kr da, så blir ikke ruinert uansett. :)

• Liker
Reaksjoner: Mavo
Jeg er inne på samme tanker som enkelte over. Kompromissløs kvalitet, eller grenser til kompromissløs kvalitet, handler om å droppe snarveiene og gjøre det riktig fra første stund. Filson er nevnt som eksempel flere ganger - dønn solide.

20049230_Brown_main_01.png

En dag for et par år siden opplevde jeg et problem med min Filson 257 fra 2011. Skulderstroppen har en D-ring hvor kroken er festet. Rimelig standard oppsett.
Ruslet over St. Hanshaugen med PC, iPad og det sedvanlige, pluss 4-5 vinflasker oppi en Filson 257 - og plutselig ramlet hele saken i bakken. En knust vinflaske og en bløt bag ble resultatet.

Viste seg at i koblingen mellom D-ringen og kroken, så hadde det begynt å slite seg et marginalt større hull enn vanlig. Og med akkurat riktig vinkel og mye kraft, eller vekt, så klarte den å smette ut. I 99% av tilfellene holder den seg fint på plass og fungerer perfekt i det daglige - var bare min overlasting med vin og akkurat feil vinkel som utløste det.

Null stress. Åpner Filson sine nettsider, leter etter reservedeler, men fant ingenting. Opp med chat, forklarer problemet. Blir bedt om å sende den inn for reparasjon i USA, kostnadsfritt. Forklarer at jeg holder til i Norge og det hadde vært enda lettere å få kun reservedelen om mulig, og fikse selv/lokalt - for å slippe lang posttid osv.
De er enige med meg om at det hørtes ut som lang ventetid, men at de ikke kan sende kun reservedelen - så de sender meg heller en flett ny skulderstropp, helt kostnadsfritt.

Det er for meg kompromissløs kvalitet. De har naturligvis gjort noen valg underveis, noen kompromisser er det alltid - men de står bak produktene sine og rydder opp.