Kjøpe Rolex Submariner som første klokke.

Hei,
Jeg har aldri eid en "ordentlig" klokke og bruker for øyeblikket bare en Apple Watch (som snart er 7 år gammel!). Nå tenker jeg å snart skaffe meg en ordentlig klokke. Jeg er på ingen måte ute etter å starte en samling, men vil ha én god klokke som kan brukes til alle anledninger (inkludert helt vanlige hverdager). Jeg ønsker ikke en klokke som skiller seg ut med masse farger og annet flashy opplegg. Etter å ha sett litt på nettet er det Rolex Submariner (uten dato) med referanse 124060 jeg liker best, så vil gjerne få tak i denne hvis mulig.

Siden jeg ikke er så godt kjent med klokkemarkedet vil jeg helst ikke kjøpe brukt og risikere å bli lurt eller få en dårlig deal, jeg vil mye heller kjøpe en ny klokke fra en offisiell forhandler slik at jeg vet at alt er i orden. Slik jeg har forstått det er det bare noen få offisielle forhandlere i Norge, siden jeg bor i Bergen er det Urmaker Bjerke som er mest aktuell. Jeg har imidlertid hørt at det kan være vanskelig å kjøpe noen Rolex klokker fordi de har så få på lager, men vet ikke om dette også gjelder litt mer basic modeller slik som den jeg er ute etter (slik jeg forstår det lager Rolex ganske mange av denne).

Hva er sjansen for at jeg kan gå inn i butikken i Bergen for første gang og komme ut igjen med en 124060? Jeg har ikke noe i mot å stå en stund på venteliste om det er nødvendig, men er ikke interessert i å kjøpe masse annet crap for å bygge kundehistorikk slik jeg har sett at noen snakker om, som sagt vil jeg bare ha denne ene klokken. Tenkte egentlig å skaffe meg klokken som en 25 års gave til meg selv, men med en bursdag som bare er noen måneder unna blir det kanskje urealistisk å få den i tide? Er det eventuelt noe annet jeg også bør tenke på ved kjøp av min første klokke?

Setter pris på litt oppklaringer fra dere med mer erfaring. Takk!
Råd nr 2:

Dersom du skal ha en Submariner bør du vurdere en med dato. Det er ikke sjelden at man bruker lange dekompresjonsstopp til å planlegge neste ukes aktiviteter eller middager. Da er dato ganske kjekt å ha. Men dette er sikkert godt kjent for både kjøpere og eiere av Submariner.

130k er realistisk pris for en pent brukt no-date. 10k over retail er da ikke så ille.
Jeg hadde bare kjøpt en brukt, og hvis det er helt på livet at den skal se sprell ny ut så legg 4-5 lapper til i potten på en polering hos AD. Ferdig arbeid.

Det er faktisk ikke verre. Ihvertfall langt enklere på den måten enn å prøve å finne en snarvei utenom kundehistorikk. For det går faktisk ikke her til lands. Når man hører at folk må vente i nesten 2 år på en OP og DJ er det i mine øyne utopisk å tro at man skal få tildelt en plass på liste for den mest ikoniske klokken Rolex lager.

Råd nr 2:

Dersom du skal ha en Submariner bør du vurdere en med dato. Det er ikke sjelden at man bruker lange dekompresjonsstopp til å planlegge neste ukes aktiviteter eller middager. Da er dato ganske kjekt å ha. Men dette er sikkert godt kjent for både kjøpere og eiere av Submariner.
Seffe, sier seg selv. Men greit å nevne det @Klokkegutt 😅

No-date i 124060 er riktig versjon @anon :D Den passer til alt! Og du blir ikke lei av den. Jeg har hatt mye forskjellig, men denne selges aldri. De siste ukene har jeg grublet på om jeg skal bli OWG i høst. Da blir selvsagt denne med videre på reisen. Håper OWG-grillene går over…
IMG_2565.jpeg

130k er realistisk pris for en pent brukt no-date. 10k over retail er da ikke så ille.
Jeg hadde bare kjøpt en brukt, og hvis det er helt på livet at den skal se sprell ny ut så legg 4-5 lapper til i potten på en polering hos AD. Ferdig arbeid.

Det er faktisk ikke verre. Ihvertfall langt enklere på den måten enn å prøve å finne en snarvei utenom kundehistorikk. For det går faktisk ikke her til lands. Når man hører at folk må vente i nesten 2 år på en OP og DJ er det i mine øyne utopisk å tro at man skal få tildelt en plass på liste for den mest ikoniske klokken Rolex lager.
Det ligger 20 stk 124060 på chrono24 i prisleie 120’-128’. Disse er ikke solgt. Ser da ingen grunn til å betale over dette for tilsvarende klokke.

Det ligger 20 stk 124060 på chrono24 i prisleie 120’-128’. Disse er ikke solgt. Ser da ingen grunn til å betale over dette for tilsvarende klokke.
Jeg er enig i det. Tok bare et ca tall. Var ikke så langt unna, så det må vi kunne godkjenne?
Men her på berget tror jo mange at spikerstålet deres er laget av gull når de priser det.

Vel, i motsetning til flere andre som synes at en Sub er en god idé som første, skikkelige klokke, så føler jeg for å hive litt kaldt vann i hodet ditt.

Det er noen år siden jeg begynte å interessere meg for denslags, og siden da har mange klokker både kommet og gått rett og slett fordi jeg fant ut etter litt tid at noe annet fristet mer, og at den jeg bare måtte ha ikke ble så mye brukt lengre.
Smaken har en lei tendens til å endre seg med tiden, eller modne seg om du vil.

Å hive avgårde godt over 100 lapper på noe du ikke vet du vil synes er like heftig om 10 år, er ikke noe jeg ville ha gjort.
Som et minimum ville jeg ha prøvd litt forskjellig først, og om det er Sub som fortsatt frister mest, så kan du ihvertfall gjøre et mer kvalifisert valg enn om du hopper direkte fra en smartklokke.

Ihvertfall mine 10 cent om det..

Det er ikke en dealbreaker for meg om klokken ikke er helt ny, men som klokke-amatør ville jeg ikke følt meg trygg på at jeg ikke blir lurt hvis jeg skulle kjøpt en brukt klokke. Jeg kan jo i verste fall risikere å kjøpe en falsk klokke. Å kjøpe direkte fra offisiell forhandler føles derfor mye tryggere for meg. At jeg får en ny klokke hvis jeg kjøper fra offisiell forhandler er selvsagt en bonus, men det viktigste er at jeg vet at klokken er ekte og at alt har gått ryddig for seg (f.eks at den ikke er reparert med uorginale deler).

(...) men det viktigste er at jeg vet at klokken er ekte og at alt har gått ryddig for seg (f.eks at den ikke er reparert med uorginale deler).

-Det er et relevant poeng, men ha i tankene at de mer velrenommerte bruktselgerne både innehar mye kompetanse og ikke minst et omdømme de er meget interessert i å ta vare på.

Jeg ville ikke være mer nervøs for å handle hos Jonny Rolex (Briljant Watches) enn hos Bjerke, for eksempel.

• Liker
Reaksjoner: havarduf
Det er ikke en dealbreaker for meg om klokken ikke er helt ny, men som klokke-amatør ville jeg ikke følt meg trygg på at jeg ikke blir lurt hvis jeg skulle kjøpt en brukt klokke. Jeg kan jo i verste fall risikere å kjøpe en falsk klokke. Å kjøpe direkte fra offisiell forhandler føles derfor mye tryggere for meg. At jeg får en ny klokke hvis jeg kjøper fra offisiell forhandler er selvsagt en bonus, men det viktigste er at jeg vet at klokken er ekte og at alt har gått ryddig for seg (f.eks at den ikke er reparert med uorginale deler).
Det er som nevnt mange solide aktører i gråmarkedet nå. Blant annet Lervik og Saastad som tidligere har vært AD for Rolex.

Eventuelt vente til det dukker opp en i bruktkroken til Bjerke.