Kjøpe Rolex Submariner som første klokke.

Medlem
8. aug. 2025
Sted
Bergen
Hei,
Jeg har aldri eid en "ordentlig" klokke og bruker for øyeblikket bare en Apple Watch (som snart er 7 år gammel!). Nå tenker jeg å snart skaffe meg en ordentlig klokke. Jeg er på ingen måte ute etter å starte en samling, men vil ha én god klokke som kan brukes til alle anledninger (inkludert helt vanlige hverdager). Jeg ønsker ikke en klokke som skiller seg ut med masse farger og annet flashy opplegg. Etter å ha sett litt på nettet er det Rolex Submariner (uten dato) med referanse 124060 jeg liker best, så vil gjerne få tak i denne hvis mulig.

Siden jeg ikke er så godt kjent med klokkemarkedet vil jeg helst ikke kjøpe brukt og risikere å bli lurt eller få en dårlig deal, jeg vil mye heller kjøpe en ny klokke fra en offisiell forhandler slik at jeg vet at alt er i orden. Slik jeg har forstått det er det bare noen få offisielle forhandlere i Norge, siden jeg bor i Bergen er det Urmaker Bjerke som er mest aktuell. Jeg har imidlertid hørt at det kan være vanskelig å kjøpe noen Rolex klokker fordi de har så få på lager, men vet ikke om dette også gjelder litt mer basic modeller slik som den jeg er ute etter (slik jeg forstår det lager Rolex ganske mange av denne).

Hva er sjansen for at jeg kan gå inn i butikken i Bergen for første gang og komme ut igjen med en 124060? Jeg har ikke noe i mot å stå en stund på venteliste om det er nødvendig, men er ikke interessert i å kjøpe masse annet crap for å bygge kundehistorikk slik jeg har sett at noen snakker om, som sagt vil jeg bare ha denne ene klokken. Tenkte egentlig å skaffe meg klokken som en 25 års gave til meg selv, men med en bursdag som bare er noen måneder unna blir det kanskje urealistisk å få den i tide? Er det eventuelt noe annet jeg også bør tenke på ved kjøp av min første klokke?

Setter pris på litt oppklaringer fra dere med mer erfaring. Takk!

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Riktig klokke, men feil butikk, dvs sjansen for at du får kjøpt hos Bjerke er ikke statistisk forskjellig fra null.

Hvorfor ikke bare gå innom å høre?
Ja, det er nok en god start. Jeg skal gjøre det neste gang jeg er i sentrum.

En annen ting jeg lurer litt på er hvordan man vanligvis gjør det med betaling. Vil jo helst betale med kredittkort slik at jeg får cashback, men de fleste kortene mine har en daglig beløpsgrense som ikke er høy nok (altså ikke selve kredittrammen som er problemet). Til og med debetkortet mitt fra DNB har en daglig beløpsgrense på 100 000 som ikke kan overskrides selv hvis jeg passer på å ha mer enn det på brukskontoen som er knyttet til kortet. Så hvis jeg skal betale med kort så må jeg enten fordele kjøpet på to ulike kort eller skaffe meg et nytt kort med høyere daglig grense (noen tips til et godt kort for dette formålet?). Eventuelt kan jeg kanskje betale med en bankoverføring?

Ja, det er nok en god start. Jeg skal gjøre det neste gang jeg er i sentrum.

En annen ting jeg lurer litt på er hvordan man vanligvis gjør det med betaling. Vil jo helst betale med kredittkort slik at jeg får cashback, men de fleste kortene mine har en daglig beløpsgrense som ikke er høy nok (altså ikke selve kredittrammen som er problemet). Til og med debetkortet mitt fra DNB har en daglig beløpsgrense på 100 000 som ikke kan overskrides selv hvis jeg passer på å ha mer enn det på brukskontoen som er knyttet til kortet. Så hvis jeg skal betale med kort så må jeg enten fordele kjøpet på to ulike kort eller skaffe meg et nytt kort med høyere daglig grense (noen tips til et godt kort for dette formålet?). Eventuelt kan jeg kanskje betale med en bankoverføring?
Bare ring banken å få de til å øke grensen på debetkortet ditt i forkant. Så lager de bare en luke på noen timer i det tidsrommet du skal betale klokken. Har lignende grense på debetkortet selv, men har benyttet denne metoden på beløp opp mot en halv million selv. Går helt fint.
Eventuelt kan du jo øke grensen på kredittkortet ditt hvis du har noen fordeler av å bruke det.

Den realistiske muligheten du har for å få kjøpt en Stålsub i 99% av verden uten historikk eller en meget god kontakt er lik null.
Det er nok brukt/gråmarkedet som er aktuelt for din del. Selvfølgelig kan du stikke innom men du vil 100% sikkert få beskjed om at det ikke blir aktuelt.

Redigert:
Selv ikke om jeg er villig til å vente en stund på venteliste? Hva er alternative måter å få kjøpt den?

Nei. Du må kjøpe andre klokker av dem før du får lov til å stå på liste. Tror ikke det er noen harde grenser, men tipper du må bruke et par hundre tusen som et absolutt minimum.

Gråmarkedet eller brukt.

Nei. Du må kjøpe andre klokker av dem før du får lov til å stå på liste. Tror ikke det er noen harde grenser, men tipper du må bruke et par hundre tusen som et absolutt minimum.

Gråmarkedet eller brukt.
Jeg er ikke kjent med dette gråmarkedet som folk snakker om. Er dette rett og slett bare een betegnelse på alle butikker som selger Rolex klokker uten å være en offisiell forhandler? Hva er mine beste gråmarked alternativer (helst i Bergen og omegn)?

Selv ikke om jeg er villig til å vente en stund på venteliste? Hva er alternative måter å få kjøpt den?
kjenner jeg skammer meg rødlett over vanskelighetene med å kjøpe en føkkings jævla masseprodusert klokke. kondolerer.

gå til chrono24 og søk på rolex sub. mer enn 8000 for salg av alle årganger. i tillegg dukker det sikkert opp et pent eksemplar her på tidssonen under kjøp/salg. så sjelden er den.
lykke til!

ps: hvis du kan vente til minimum neste år så er det store muligheter for å taime kjøp samtidig med at en potent verdenskrig raser; kan hende du oppnår ny sub til halv pris. baksiden blir at et gammalt kneippbrød på samme tid vil koste 300 kroner :ROFLMAO:

pps: mener ikke hetse drømmeklokken din - kun den fordervede kjøpsprosessen :)

Jeg er ikke kjent med dette gråmarkedet som folk snakker om. Er dette rett og slett bare een betegnelse på alle butikker som selger Rolex klokker uten å være en offisiell forhandler? Hva er mine beste gråmarked alternativer (helst i Bergen og omegn)?

Ja. Ikke jeg heller, men mistenker du må til utlandet. Går rykter om at det går an å komme på liste hos offisielle forhandlere i utlandet.

Det er også andre forhandlere i Norge som forhandler pre-owned klokker, også Rolex. Christensen, Sjaastad, Lervik… Også andre som selger brukte Rolex, men de er ikke tilknyttet en butikk. De selger via Finn som regel.

Et annet alternativ er å kjøpe fra en kjent pre-owned selger som Bob's watches i USA:

Dyrere alternativ enn å kjøpe brukt i Norge, men de har gjerne ofte tilgjengelig på lager.

Et annet alternativ er å kjøpe fra en kjent pre-owned selger som Bob's watches i USA:

Dyrere alternativ enn å kjøpe brukt i Norge, men de har gjerne ofte tilgjengelig på lager.
Når man legger til norsk mva og andre gebyrer så snakker vi vel totalt en pris som er mer enn 50% høyere enn hos Bjerke. Å måtte betale så mye mer og i tillegg få en allerede brukt klokke hadde vært kjipt, så tror ikke jeg går for det alternativet før jeg har utforsket alle andre muligheter.

Er det mulig å spørre Bjerke om jeg kan få den til en pris som er høyere enn veiledende, eller får de ikke lov til det av Rolex? Kan gjerne kjøpe en ny klokke hos Bjerke til f.eks. 125k - 150k (veiledende er 114k). Ny og dyr er bedre enn brukt og dyr.

Når man legger til norsk mva og andre gebyrer så snakker vi vel totalt en pris som er mer enn 50% høyere enn hos Bjerke. Å måtte betale så mye mer og i tillegg få en allerede brukt klokke hadde vært kjipt, så tror ikke jeg går for det alternativet før jeg har utforsket alle andre muligheter.

Er det mulig å spørre Bjerke om jeg kan få den til en pris som er høyere enn veiledende, eller får de ikke lov til det av Rolex? Kan gjerne kjøpe en ny klokke hos Bjerke til f.eks. 125k - 150k (veiledende er 114k). Ny og dyr er bedre enn brukt og dyr.
IMG_5037.jpeg

Dette er ekstremt enkelt, markedet bestemmer prisen, og man får Rolex Submariners helt ned i 70-80.000 kroner for f.eks en 16610 som i mine øyne er en bedre modell enn den nye som produseres nå. For eksempel hadde 16610 3135 verket, det nyere 3235 er av mange vurdert som mindre robust, lengre power reserve ja, men mer komplisert å ta service på, mange Rolex entusiaster ville heller valgt 3135 verket dersom de kunne velge. Å insistere på å få kjøpt en flett ny Submariner fra AD er bare dumt dersom man ikke er villig til å spille gamet med å kjøpe andre modeller for å bygge opp et kundeforhold. Begriper ikke at folk bruker så mye tid på å irritere seg over dette da det bokstavlig talt finnes millioner av brukte klokker å få kjøpt gjennom utallige kanaler, Finn.no, Tidssonen, Chrono24, EBay, etc etc. Glem Rolex AD, iallfall slik situasjonen er nå for tiden.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Watcher
Det blir ikke riktig å sammenligne prisen med retailpris. Sammenlign heller med hva de går for på bruktmarkedet i Norge. Du skriver du ville brukt 150k på et ny sub fra Bjerke. Hvis "money is no object", men du ønsker et ubrukt eksemplar, er det fortsatt et alternativ å kjøpe fra utlandet. Ønsker du lavere pris, er nok det å finne et brukt eksemplar i Norge veien å gå.

Redigert:
Ikke noe dumt valg (eller ønske) når det gjelder første Rolex. Men som det skrives her så er sjansen for å få kjøpt ny i butikk lik null.

Det er derimot ingen umulighet for at du skal kunne få tak i din drøm.

Din løsning vil da bli å handle fra bruktmarkedet. Når du finner en god deal vil du lett kunne stå overfor en fake-klokke. Noe du først vil oppdage etter en (god) stund.

Søk derfor innenfor Kjøp og Salg-tråden her på Tidssonen.no og kjøp fra selgere med en del innlegg på samvittigheten . Da er du i en dialog med en seriøs person. Unngå steder som Finn.no. Det er ingen umulighet for at DIN Rolex dukker opp. Med tiden dukker de opp. Ting tar tid og jakten er halve sporten.

God jakt, @anon .
8

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Hei,
Jeg har aldri eid en "ordentlig" klokke og bruker for øyeblikket bare en Apple Watch (som snart er 7 år gammel!). Nå tenker jeg å snart skaffe meg en ordentlig klokke. Jeg er på ingen måte ute etter å starte en samling, men vil ha én god klokke som kan brukes til alle anledninger (inkludert helt vanlige hverdager). Jeg ønsker ikke en klokke som skiller seg ut med masse farger og annet flashy opplegg. Etter å ha sett litt på nettet er det Rolex Submariner (uten dato) med referanse 124060 jeg liker best, så vil gjerne få tak i denne hvis mulig.

Siden jeg ikke er så godt kjent med klokkemarkedet vil jeg helst ikke kjøpe brukt og risikere å bli lurt eller få en dårlig deal, jeg vil mye heller kjøpe en ny klokke fra en offisiell forhandler slik at jeg vet at alt er i orden. Slik jeg har forstått det er det bare noen få offisielle forhandlere i Norge, siden jeg bor i Bergen er det Urmaker Bjerke som er mest aktuell. Jeg har imidlertid hørt at det kan være vanskelig å kjøpe noen Rolex klokker fordi de har så få på lager, men vet ikke om dette også gjelder litt mer basic modeller slik som den jeg er ute etter (slik jeg forstår det lager Rolex ganske mange av denne).

Hva er sjansen for at jeg kan gå inn i butikken i Bergen for første gang og komme ut igjen med en 124060? Jeg har ikke noe i mot å stå en stund på venteliste om det er nødvendig, men er ikke interessert i å kjøpe masse annet crap for å bygge kundehistorikk slik jeg har sett at noen snakker om, som sagt vil jeg bare ha denne ene klokken. Tenkte egentlig å skaffe meg klokken som en 25 års gave til meg selv, men med en bursdag som bare er noen måneder unna blir det kanskje urealistisk å få den i tide? Er det eventuelt noe annet jeg også bør tenke på ved kjøp av min første klokke?

Setter pris på litt oppklaringer fra dere med mer erfaring. Takk!
Det er selvfølgelig ikke 0 sjanse for å kjøpe en ny Submariner som enkelte skriver. Men det kan nok ta litt tid.

Det ser ut til at bruktprisene på klokken du ønsker (124060) ligger på +/- 120.000 kroner. Synes selv at det virker overkommelig for en nyere Submariner.

Du vil naturligvis støte på en del selgere som oppfører seg som om de selger noe ekstremt eksklusivt og sjeldent (noe en nyere Submariner naturligvis ikke er). Disse folka fremstiller gjerne seg selv som at de er spesielle som har kjøpt en ny Submariner (noe de selvfølgelig ikke er) og de bruker gjerne denne påståtte eksklusiviteten som et argument for å tjene noen kvikke dollars.

Så dersom du går for brukt er mitt råd til deg å ikke se deg blind på hva enkelte genier mener de skal ha for en brukt, masseprodusert og ordinær klokke.

• Liker
Reaksjoner: Ivar