* K L O K K E S T A F E T T E N *

Tilfeldigvis hadde jeg nettopp hentet meg en kaffekopp. ;) ...og dette var noe å kose seg med. Glimrende post. ...Og glimrende selvbeherskelse og komposisjon av en effektiv samling. Liker alt! Jeg ønsker meg som kjent kronograf, og Speedy er jo naturligvis nær toppen av lista, og en PO er faltisk høyest på ønskelista nå når jeg driver og "konsoliderer". :)

Jeg synes en klokkesamling gjerne kan inneholde én litt crazy klokke, så på Wildcard-plassen er det jo rom for en sånn. Selv har jeg litt lyst på en Hamilton Ventura XL. Kanskje noe slikt?
Takk for det!

Den Hamiltonen var et morsom "out there" forslag ja, enig i at en litt crazy klokke kan være tingen. Lurer på hvor stor den oppleves?
@speedieThomas Flott samling du har! Jeg kjenner meg godt igjen i hvordan du tenker om klokkehobbyen, både om antall, bruksområde, kostnader og den estetiske smaken.

Hvis du skal bytte ut Lorier? Hva med en slik:

Vis vedlegg 358241

Takk for det, artig at du beveger deg i samme løype. :)

Sinn er et veldig godt forslag. Hvis de hadde hatt en av den modellserien med meteorittskive hadde impulskontrollen min blitt veldig lav...
Herlig stykke.

Du skriver lettlest og godt, og du får meg til å forstå og sette pris på klokkene dine tankegodset bak. Jeg respekterer veldig at du standhaftig greier å holde deg selv i tøylene og ikke lar deg rase utpå som enkelte andre jeg kjenner...kremt...samtidig som du balanserer samlingen til å være helt riktig og classy med de riktige klokkene for deg. Det er kult!

Med regelsettet ditt i minne kan jeg faktisk ikke finne noe å utsette på samlingen din. Personlig ville jeg kanskje funnet et annet wildcard, mens stammen er dønn solid. Flott samling @speedieThomas, jeg koste meg når jeg leste :)

Takk for det @GrimReaper , hyggelig å høre. Og ja den Lorier-klokka går nok ut etterhvert.
@speedieThomas
Flott og komprimert samling :) Liker at det ikke bare er jeg som er edruelig når det kommer til antall klokker. Speedy, PO og GS utfyller hverandre svært godt - og som du sier, her har du en for enhver anledning. Men, du har to Omega. Har du vurdert om Speedy eller PO skulle vært byttet til fordel for et annet merke? Samtidig er de to Omegaene vidt forskjellige. Her har off-white, sort og blå skive, og det bidrar til mangfold. Lorier er ikke et merke jeg kjenner. Mulig bildet lyver, men den ser veldig liten ut i boksen sammenlignet med de andre. Liten skive og bred bezel gir gjerne det uttrykket. Hadde jeg eid denne samlingen hadde nok Lorier røket til fordel for noe litt mer spennende? Som @Readerfly foreslår: Sinn har mange tøffe modeller! Solid base har du i alle fall i boksen ;)

Takker! Lorier henger nok tynnest uansett; jeg har tenkt på å selge en av Omegaene men tror nok begge har samlet for mye affeksjonsverdi på dette tidspunktet. Sinn er et godt forslag (igjen)! Har aldri eid noen modeller derfra. Og skulle kanskje hatt litt tysk i samlingen også...
@speedieThomas

Interessant og morsom lesing! Jeg liker godt din tilnærming her. Det å se seg rundt og ikke nødvendigvis klatre oppover er fornuftig. Du imponerer med prinsippene dine, det gir en forbilledlig komprimert samling. Jeg innser at jeg er langt unna den selvkontroll du utviser her (men så ligger jeg en del år etter deg i sporet).

Samlingen din er knallfin! Du har både fargevariasjon og litt variasjon i egenskaper. Dessuten har du en rimelig klassisk samling som står seg godt og der hver enkelt klokke har en solid betydning for deg. Jeg tror ikke samlingen gir noe mindre klokkeglede om, si, 10 år. Det er kanskje ikke noen overraskelse at de klokkene jeg liker best her er Seamaster PO, Speedmaster og ikke minst den flotte GS SBGW231.

Feltklokke: Har du prøvd en Sinn 556 I B? Og mens jeg skriver dette ser jeg at jeg og @Readerfly tenker helt likt her. Eventuelt Hamilton? Eller kanskje en Nomos Club Sport med grønn-isch skive? :)

Hyggelig at det var artig lesning! Den Nomos'en med grønn skive er skikkelig kul! Har egentlig ikke seriøst tenkt på noe særlig annet enn Orion derfra men nå fikk jeg faktisk litt lyst til å prøve på hånda. Nomos er et trivelig merke synes jeg. Bare synd at horna er så lange på mange av modellene!


Takk som deler, gøy å lese om prinsippene dine. Jeg må innrømme at tilnærmingen din appeller sterkt, tre keepers og en wildcard. Jeg liker alle tre keeperne dine veldig godt, men om jeg skulle tipse om neste «wildcard» så hvorfor ikke ny farge på kassa? Syntes Baltic HMS 002 Gold PVD - Black et en lekker ny klokke, kanskje wildcard-kandidat?

Takker. Har testet noen Baltic-klokker hos Christensen, syns de er fine. Men gull har jeg ikke prøvd!
Takk for deling! Det er en fin tilnærming du har med grunnstamme på tre og et wildcard du kan eksperimentere med.

Om @Loevhagen lurte deg utpå med GSen så var det jo du som lurte meg utpå med en GS selv. Det er smittsomt det her.

Som jeg har nevnt for deg i en annen sammenheng - hva med en BB58? Den blå er jo smekker, men den blir kanskje for tett på POen din, så kanskje BB58 i sølv kunne være verdt en nærmere titt. Dersom du ikke er helt ferdig med sveitserne da.

Ellers er vel SBGW238 til 50-årsdagen bankers!

Om jeg skulle velge meg en favoritt måtte det bli PO siden jeg har Speedy og GS har jeg fra før.
Når det gjelder det å smitte deg med GS-basillen: I regret nothing!

Så lenge jeg har PO'en så tror jeg neppe det blir BB58 i blå, men den sølv-modellen pirrer litt. Selv om ja, som du sier: er ikke så fysen på dyre sveitsere lenger.

Og ja den SBGW238 tror jeg nesten jeg skal opprette en dedikert sparekonto til i banken. Den er så sjukt lekker!
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Takk for det!

Den Hamiltonen var et morsom "out there" forslag ja, enig i at en litt crazy klokke kan være tingen. Lurer på hvor stor den oppleves?

Ganske, tror jeg. :) Det finnes noen litt slankere også, men jeg synes disse bør være litt bombastiske. :)

Nye er de litt dyre, så jeg har kikket på bruktmarkedet og Jomashop. Synes de priser seg litt ut med 25K pluss for en klokke med Powermatic 80.
 
  • Wow
Reaksjoner: speedieThomas
Takk for initiativet, det har vært morsomt å lese om samlingene til folket. Jeg har vært litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette og har jeg egentlig en samling eller bare et resultat av flipping som tilfeldigvis har endt opp i diverse klokker? I det siste har jeg hatt et større fokus på hva jeg skal ha i boksen. Klokker som tilfeldigvis har havnet der fordi «de kunne være morsomme å prøve» er ute og klokkene jeg sitter igjen med er klokker jeg ønsker å ha i boksen av en grunn. Så selv om jeg til tider har vært en flipper (…ikke invistor…) og ikke nødvendigvis en samler så må vel konklusjonen være at jeg har endt opp med en samling. En samling jeg til og med begynner å bli ganske fornøyd med.

Samlingen består nå av 7 klokker, egentlig et ganske passende antall selv om jeg har vært inne på tanken om å konsolidere litt. Fornuften sier at noe må ut før noe nytt skal inn – tror jeg. Fokuset er og har vært sportslige klokker. Jeg er glad i kronografer, divere og generelt klokker med et sportslig preg. Pr i dag har jeg vel bare en klokke (kanskje to) som ikke havner i kategorien sportslig. Presentasjonen er ikke kronologisk eller noen rangering av hvilke jeg liker best, men ut fra kategori. Så da er det vel bare å komme i gang.

Kronografene

Heuer «Luftforsvaret»

20230517_114834.jpg


Luftforsvaret er mitt vintage-alibi og ikke minst er dette min birthyear-klokke. 1974 er det magiske året og sammen med matchende nummer på kassen står dette årstallet gravert inn på baklokket. Klokken kan selvfølgelig (sannsynligvis) være eldre men det at den ble satt i tjeneste samme året som jeg ble født er godt nok for meg. Birthyear-klokke har ikke vært noe jeg har hatt så veldig fokus på, men da denne dukket opp så var jeg solgt. Klassisk pilot-kronograf med norsk historie, perfekt birthyear. Klokken er pen, men bærer preg av bruk slik man kan forvente av en klokke som (antagelig) har vært i operativ tjeneste. Viserne er malt på et eller annet tidspunkt og jeg har vært inne på tanken om å prøve å skaffe et nytt sett med riktige visere, men kanskje er disse malte viserne en del av sjarmen? Disse klokkene ble vel ikke akkurat tatt med til urmaker når de var i tjeneste, det satt vel heller noen i forvaret og byttet og reparerte det som trengtes. Jeg har prøvd å finne ut mer om historien til min klokke, men har slitt litt med å komme tilbake til historien fra forsvaret. Jeg må prøve å komme til bunns i dette!



Omega Speedmaster Broad Arrow 3551.50

20240110_100630.jpg


Jeg må jo ha en Speedmaster, eller må jeg det? Problemet er at jeg savner en Speedmaster når jeg ikke har en, men går fort lei når jeg faktisk har den. Speedmastere i forskjellige utgaver er vel det jeg har hatt mest av, dette er den åttende (ja jeg har flippet litt!). Når jeg kjøpte denne så var det riktignok 5 år siden sist, så kanskje klarer jeg å slå meg til ro med denne. Jeg liker jo selvfølgelig standard moonwatch også og har hatt den ved et par anledninger, men denne gangen ble det en Broad Arrow med dato og automatisk urverk. Pen og praktisk klokke, og som «Moonwatch» så kler den alt av remmer i tillegg til den originale lenka.



Kurono Tokyo Chronograph 2

20210713_191524 – Kopi.jpg


Når jeg så denne første gangen så ble jeg veldig betatt av den vakre skiva. Når den ble sluppet satt jeg klar ved PC’n og ble en av de 500 som fikk tak i denne før den ble utsolgt på et par minutter. Nå var det min tur til å teste ut dette independent-universet, riktignok på budsjett…. Klokka var fin den, spesielt skiva er veldig fin og finish er det heller ingen ting å si på. Den har likevel ikke funnet plassen sin helt. Størrelsen på 38 mm blir litt snaut etter min smak, på et rent dressur eller vintage kunne det sikkert gått greit, men på denne blir det litt lite. Jeg vingler litt når det gjelder denne, skal den ut eller skal den få bli?



Diverne

Seiko SLA 023 «Marinemaster 300»

20230514_122355.jpg


Jeg har prøvd flere Seikoer opp gjennom, men av en eller annen grunn har jeg ikke vært helt fornøyd. Det har alltid vært ett eller annet «feil», helt til jeg fikk denne. Den har egentlig det jeg trenger i en diver. Den er solid, er mer enn nok vanntett og urverket går presist (noe jeg ikke kan si om alle tidligere Seikoer jeg har hatt). Dette er min daglige beater og er nok den klokka jeg har brukt mest det siste året.



Certina DS Super PH500

20231204_093137.jpg


Alle mine klokker har jo mørke skiver, men jeg må jo ha en sommerklokke med litt sprekere farge også. Aller helst kunne jeg tenkt meg en PH1000, men denne får duge. Certina gir masse klokkeglede for pengene. Så mye mer er det vel ikke å si om denne.



Klassikerne

IWC Ingenieur Mission Earth 3236

20201001_121129 (3) – Kopi.jpg


Ingenieur er en klassisk sportslig klokke og dette er den klokka i samlingen jeg har hatt lengst. Mange har prøvd og prøver å kopiere denne stilen, men Ingenieuren er en av klassikerne. Dette er «Genta-stilen» på sitt beste. Mitt eksemplar er en Mission Earth på 46mm. Det er ingen tvil om at den er stor, kanskje litt for stor til å være den foretrukne daglige klokken. En Ingy på 40 eller 42 hadde nok passet bedre i det daglige. Men klokker skal også være litt gøy og denne er gøy! Mitt eksemplar har også lenke (mange ME har bare gummirem) og da blir den ekstra tøff. Det er noe som heter «wrist presence» og denne har det.



Glashutte Original Panomatic Lunar XL

20240122_073953.jpg


Dette er siste tilskuddet og som jeg skrev i min utboxing ( https://www.tidssonen.no/forum/threads/unboxing-romantisk-tysker.72408/) så har jeg vært fasinert av disse asymmetriske klokkene fra før jeg ble skikkelig bitt av klokkebasillen. Endelig kom muligheten og klokken innfrir virkelig, jeg håper og tror gleden varer. Dette er vel også min eneste «penklokke», samtidig som den på ingen måte er kjedelig som enkelte dressur kan ha en tendens til å være, panoramadato og månefase er flotte komplikasjoner. Selve prikken over i’en finner man på baksiden. Nydelig dekorert og finishiert. Rett og slett en klokke jeg blir glad av å ha på hånden.

Det var det!

20240117_073420.jpg


Eller det vil si nesten. Jeg sa at samlingen bestod av 7 klokker, det er vel ikke helt riktig. Jeg har jo noen klokker til, nærmere bestemt 4. En Tissot Kronograf, som var min første «fine» klokke som jeg fikk av mine foreldre i 1997 og tre plastikklokker. G-shock (ikke av den kule typen) og 2*Swatch. Jeg måtte jo teste ut disse hype-klokkene jeg også.

20240121_012223.jpg




Fremtiden og grails

Hva fremtiden bringer er jeg neimen ikke sikker på. Jeg kunne tenkt meg en Panerai, kanskje en Reverso eller en Blancpain FF (gjerne en no rad). Selv om jeg er rimelig fornøyd med det jeg har så vet jeg hvor fort ting kan snu. Plutselig dukker det opp noe spennende som man bare må ha.

Grail er et begrep som jeg synes noen har et litt for lettvint forhold til. En grail skal være nesten uoppnåelig. Selv om jeg har ønsket meg den GO’n lenge så er det ingen grail! Grailen krever hard prioritering og kanskje kommer jeg aldri til å ta meg råd til den. Min grail er, og har vært ganske lenge, en ALS Datograph i hvitt gull med sort skive. Så får vi se om det blir aktuelt på et aller annet tidspunkt.

Takk for oppmerksomheten.
 
Fyttikatta!

Her begynte du så beskjedent, og så: *BOOM*! Rett på Luftforsvaret, og nivået synker ikke. :eek:

Imponert!

Strøken samling. Både Broad Arrow og MM300 er ting jeg har siklet på selv. Og den 46mm Ingenieur’en…

Så fett! :D
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Ban
Fyttikatta!

Her begynte du så beskjedent, og så: *BOOM*! Rett på Luftforsvaret, og nivået synker ikke. :eek:

Imponert!

Strøken samling. Både Broad Arrow og MM300 er ting jeg har siklet på selv. Og den 46mm Ingenieur’en…

Så fett! :D

Takk for det og nok en gang takk for veldig bra initiativ (y) Det er ekstra morsomt med tråder som krever litt mer av innleggene:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
@speedieThomas

Overordnet
Ha, en slik Pebble hadde jeg helt glemt. De var jo ikke bare funksjonelle med også designmessig stilige. Når det gjelder kjernesamlingen din, så er det skal det godt gjøres å få mer variasjon enn du har fått til. Stor variasjon på størrelse, vekt og tykkelse. To automatiske og to du må jobbe med selv for å trekke opp. 60 atm til 3atm WR. Godt jobba.

Hvis jeg kunne velge meg én klokke fra samlingen din?
Selv om Lorier'n lokker, er det GS-en som appelerer mest.

For vurdering
Hva med en Tudor Ranger 39mm som feltklokke? Edruelig priset sveitser.

d3f39c2a-52ae-4581-8d03-a04aef2b56e3.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
@Ban

Overordnet

Hovedsamling på syv klokker. Tallet syv representerer jo det fullstendige og at alt er G. Når det gjelder Kurono Tokyo så kan jo en tilnærming være ett av følgende: a) du putter den bort og tar den frem om 3 måneder. Tenker du da "Oj, deg har jeg savnet" er jo det en grei input. Tenker du "Hæ, ligger du her ennå. Må bli kvitt deg" så er jo svaret gitt. Alternativt kan du jo bære den hver dag nå i februar. Er du ikke drittlei den når 29. februar starter, bør du beholde den.

Hvis jeg kunne velge meg én klokke fra samlingen din?
Står mellom Heueren eller GOen, men jeg går for Heuren siden den er ekte vintage, bruksur og har en historie.

For vurdering
Om dette med grail
. Jeg er enig i dine betraktninger. En grail er en klokke man aldri kommer til å kjøpe - for vil ha. Mr. Spooks kloke ord her beskriver det best:

 
  • Liker
Reaksjoner: olapåsvingen og Ban
@Ban Flott samling!

Fint balansert boks, her aner jeg ikke hva mer man skulle gjort. Eneste jeg kanskje tenker er å muligens bytte ut Kuronoen med en mer klassisk dressklokke med lys skive? Siden du ikke virker helt solgt på den, mener jeg. Men samtidig så har du jo det fokuset på sportslig og 3xkrono-rekka øverst er veldig nice.

GO Pano er min favoritt blant gjengen her. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Den er 42 mm og så vidt jeg vet er vel kassen identisk med en vanlig moonwatch. Urverket er caliber 3303 (automatisk) https://watchbase.com/omega/caliber/3303

Broad Arrow peker på viserne og flere Speedmastere har disse og mange av de har Broad Arrow som "mellomnavn". De kommer da i forskjellige størrelser og med forskjellig urverk.
Ja, klar over det. Jeg blir helt forvirret av alle Moonwatch, speedmaster pro, reduced med ETA-base og whatever at jeg måtte spørre. :) Takk for oppklaring.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
@Ban

Her var det mye fint! Jeg liker samlingen din godt, og håper jeg får anledning til å ha mange av de i boksen på et tidspunkt. Fin variasjon i egenskaper og ikke minst litt forskjellige farger. Min største favoritt i samlingen er Heuer Luftforsvaret. Ingen over eller på siden. Riktignok liker jeg GO Panomatic Lunar og IWC Ingenieur veldig godt, men det er noe eget med den Heuer’n. Artig med skikkelige fargeklatter av noen dykkere.

Jeg bruker setningen «Dersom du er i tvil, så er du ikke i tvil» i mange ulike situasjoner, og jeg tenker den passer godt også her. Du er vel egentlig ikke tvil om du skal beholde Kurono? For all del, det er en knallfin klokke. Men dersom den ikke gir deg den riktige go’ følelsen når du har den på armen, så har den kanskje den som skal bli? Er du fortsatt i tvil, gjør som @Loevhagen foreslår ;)

Og så synes jeg du er inne på noe med en Reverso eller en BP FF :cool: Eller kanskje aller helst begge :mrgreen:

Et lite sidespor: I mine øyne har du en samling med klokker. Selv om du har prøvd mye forskjellig og hatt mange klokker innom boksen. I mine øyne er det en av mange måter å nærme seg hobbyen på, og ikke minst bli bevisst hva man liker og ikke liker. Flipping klarer jeg ikke å sette i et positivt lys. Jeg har vel satt et likhetstegn mellom flipping og kjøp og salg av klokker der målet ikke er å erfare, men å tjene penger. For all del, det er sikkert en spennende tilnærming for noen, det også. For de fleste her inne, så virker det som at hobbyen stikker dypere enn som så, og dermed er det vel meget få reelle flippere her inne. Jeg klarer altså ikke sette deg i boksen flipper. Nok om det.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ban
@Ban

Her var det mye fint! Jeg liker samlingen din godt, og håper jeg får anledning til å ha mange av de i boksen på et tidspunkt. Fin variasjon i egenskaper og ikke minst litt forskjellige farger. Min største favoritt i samlingen er Heuer Luftforsvaret. Ingen over eller på siden. Riktignok liker jeg GO Panomatic Lunar og IWC Ingenieur veldig godt, men det er noe eget med den Heuer’n. Artig med skikkelige fargeklatter av noen dykkere.

Jeg bruker setningen «Dersom du er i tvil, så er du ikke i tvil» i mange ulike situasjoner, og jeg tenker den passer godt også her. Du er vel egentlig ikke tvil om du skal beholde Kurono? For all del, det er en knallfin klokke. Men dersom den ikke gir deg den riktige go’ følelsen når du har den på armen, så har den kanskje den som skal bli? Er du fortsatt i tvil, gjør som *Loevhagen foreslår ;)

Og så synes jeg du er inne på noe med en Reverso eller en BP FF :cool: Eller kanskje aller helst begge :mrgreen:

Et lite sidespor: I mine øyne har du en samling med klokker. Selv om du har prøvd mye forskjellig og hatt mange klokker innom boksen. I mine øyne er det en av mange måter å nærme seg hobbyen på, og ikke minst bli bevisst hva man liker og ikke liker. Flipping klarer jeg ikke å sette i et positivt lys. Jeg har vel satt et likhetstegn mellom flipping og kjøp og salg av klokker der målet ikke er å erfare, men å tjene penger. For all del, det er sikkert en spennende tilnærming for noen, det også. For de fleste her inne, så virker det som at hobbyen stikker dypere enn som så, og dermed er det vel meget få reelle flippere her inne. Jeg klarer altså ikke sette deg i boksen flipper. Nok om det.


Takk for tilbakemeldingen. Det er nok de tre du nevner, Luftforsvaret, Ingenieur og GO som sitter absolutt tryggest i boksen.

Jeg er vel forsåvidt enig vedr Kurono'n, det gjelder bare å finne noen som kan sette litt pris på den for det er absolutt en fin klokke. Jeg gidder ikke å gi den bort;)

Når det gjelder flipping så er det nok litt forskjellig hva man legger i ordet. Jeg er helt enig i at flipping for fortjenesten sin skyld ikke er noe positivt sett fra entusiastene sitt ståsted. Likevel tror jeg nok det er mange entusiaster og mange her inne som har flippet endel av forskjellig grunner. Det positive med det er at man får prøvd mye forskjellig og mye man ikke hadde tenkt man skulle prøve. I perioder har det å prøve noe nytt vært mye av spenningen. Etterhvert som man har holdt på litt så ser man at mye av det man prøver for moroskyld ikke blir værende og at det derfor er riktigere å fokusere på det man faktisk vet man har lyst på. Men jeg har eksempler på det motsatte også. Seiko MM300 kom i innbytte og den overrasket meg positivt og ble værende :)
Litt av flippingen skyldes nok også at man ofte "må" ta noe i bytte når man selger noe. Erfaringsmessig er det ikke bestandig så lett med rent salg. Slik er det med meg også, skal jeg kjøpe noe nytt vil jeg gjerne selge noe jeg har først;) Penger er ikke en ubegrenset ressurs....:rolleyes:
Og så må jeg påpeke at min flipping ikke har resultert i noe overskudd, snarere tvert i mot. Men det er greit, det har heller ikke vært målet.
 
Redigert:
@Ban
Variert og flott samling :D Mine favoritter er Heuer og Certina. Har vurdert Certinaen flere ganger, men er redd den ryker ut igjen etter kort tid. Uansett frisk og deilig oransje farge på skiven.

Siden du åpenbart liker litt større klokker, ville jeg ha rettet blikket mot universet til Panerai. De har også et uttrykk som ville tilført samlingen din enda mer bredde. Så "savner" jeg en klokke med lys skive i boksen din, her er det jo et hav å velge i. Hadde nok luftet Kuronoen på overgangsmarkedet om jeg hadde sittet med spakene her, og så har du jo to andre flotte kronografer. Seiko og Certina er på en måte i samme segment, men likevel veldig forskjellige! Så til temaet flipping: For meg handler det i hovedsak om rastløshet. Alle klokkene jeg har solgt med unntak av to Rolex, har vært med betydelig tap. Men, disse tapene åpner jo opp nye muligheter i denne hobbyen (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
@Ban
Variert og flott samling :D Mine favoritter er Heuer og Certina. Har vurdert Certinaen flere ganger, men er redd den ryker ut igjen etter kort tid. Uansett frisk og deilig oransje farge på skiven.

Siden du åpenbart liker litt større klokker, ville jeg ha rettet blikket mot universet til Panerai. De har også et uttrykk som ville tilført samlingen din enda mer bredde. Så "savner" jeg en klokke med lys skive i boksen din, her er det jo et hav å velge i. Hadde nok luftet Kuronoen på overgangsmarkedet om jeg hadde sittet med spakene her, og så har du jo to andre flotte kronografer. Seiko og Certina er på en måte i samme segment, men likevel veldig forskjellige! Så til temaet flipping: For meg handler det i hovedsak om rastløshet. Alle klokkene jeg har solgt med unntak av to Rolex, har vært med betydelig tap. Men, disse tapene åpner jo opp nye muligheter i denne hobbyen (y)
Takk for det :)

Panerai er helt klart noe jeg vurderer. Av en eller annen grunn har jeg aldri eid en Panerai til tross for at jeg også har likt følelsen veldig godt når jeg har prøvd de på armen. Det kommer nok;)
Jeg vet jeg burde hatt noe med lys skive, det måtte nok i så fall bli noe litt mer pyntet. Sportslige klokker med lys skive har jeg ikke helt fått taket på. Unntak finnes selvfølgelig....en Explorer 2 med hvit skive er ikke helt feil.
Kuronoen er nok luftet på markedet den, men markedet for noe litt utenom det vanlige er kanskje ikke helt topp om dagen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Takk for det :)

Panerai er helt klart noe jeg vurderer. Av en eller annen grunn har jeg aldri eid en Panerai til tross for at jeg også har likt følelsen veldig godt når jeg har prøvd de på armen. Det kommer nok;)
Jeg vet jeg burde hatt noe med lys skive, det måtte nok i så bli noe litt mer pyntet. Sportslige klokker med lys skive har jeg ikke helt fått taket på. Unntak finnes selvfølgelig....en Eksplorer 2 med hvit skive er ikke helt feil.
Kuronoen er nok luftet på markedet den, men markedet for noe litt utenom det vanlige er kanskje ikke helt topp om dagen.
Jeg stemmer for Explorer 2 polar istedet for Kurono! Hadde sett veldig bra ut i den samlingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og eidehelg
@Ban

Overordnet

Hovedsamling på syv klokker. Tallet syv representerer jo det fullstendige og at alt er G. Når det gjelder Kurono Tokyo så kan jo en tilnærming være ett av følgende: a) du putter den bort og tar den frem om 3 måneder. Tenker du da "Oj, deg har jeg savnet" er jo det en grei input. Tenker du "Hæ, ligger du her ennå. Må bli kvitt deg" så er jo svaret gitt. Alternativt kan du jo bære den hver dag nå i februar. Er du ikke drittlei den når 29. februar starter, bør du beholde den.

Hvis jeg kunne velge meg én klokke fra samlingen din?
Står mellom Heueren eller GOen, men jeg går for Heuren siden den er ekte vintage, bruksur og har en historie.

For vurdering
Om dette med grail
. Jeg er enig i dine betraktninger. En grail er en klokke man aldri kommer til å kjøpe - for vil ha. Mr. Spooks kloke ord her beskriver det best:


Takk for det:) Når det gjelder Kurono så har den ligget rolig i boksen en stund, så kanskje jeg må gå for alternativet om å begynne å bruke den litt mer fast for å se om det endrer noe.

@Ban Flott samling!

Fint balansert boks, her aner jeg ikke hva mer man skulle gjort. Eneste jeg kanskje tenker er å muligens bytte ut Kuronoen med en mer klassisk dressklokke med lys skive? Siden du ikke virker helt solgt på den, mener jeg. Men samtidig så har du jo det fokuset på sportslig og 3xkrono-rekka øverst er veldig nice.

GO Pano er min favoritt blant gjengen her. :)

Takk for det:) Akkurat nå er det nok GO'n som får mest armtid. Sitter bare å venter på fullmåne for å se om månefasen er riktig kalibrert:rolleyes:

Jeg stemmer for Explorer 2 polar istedet for Kurono! Hadde sett veldig bra ut i den samlingen.
Ja det er bare å rope ut hvis noen vil bytte ;)
 
Redigert:
Takk for initiativet, det har vært morsomt å lese om samlingene til folket. Jeg har vært litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette og har jeg egentlig en samling eller bare et resultat av flipping som tilfeldigvis har endt opp i diverse klokker? I det siste har jeg hatt et større fokus på hva jeg skal ha i boksen. Klokker som tilfeldigvis har havnet der fordi «de kunne være morsomme å prøve» er ute og klokkene jeg sitter igjen med er klokker jeg ønsker å ha i boksen av en grunn. Så selv om jeg til tider har vært en flipper (…ikke invistor…) og ikke nødvendigvis en samler så må vel konklusjonen være at jeg har endt opp med en samling. En samling jeg til og med begynner å bli ganske fornøyd med.

Samlingen består nå av 7 klokker, egentlig et ganske passende antall selv om jeg har vært inne på tanken om å konsolidere litt. Fornuften sier at noe må ut før noe nytt skal inn – tror jeg. Fokuset er og har vært sportslige klokker. Jeg er glad i kronografer, divere og generelt klokker med et sportslig preg. Pr i dag har jeg vel bare en klokke (kanskje to) som ikke havner i kategorien sportslig. Presentasjonen er ikke kronologisk eller noen rangering av hvilke jeg liker best, men ut fra kategori. Så da er det vel bare å komme i gang.

Kronografene

Heuer «Luftforsvaret»

Vis vedlegg 358310

Luftforsvaret er mitt vintage-alibi og ikke minst er dette min birthyear-klokke. 1974 er det magiske året og sammen med matchende nummer på kassen står dette årstallet gravert inn på baklokket. Klokken kan selvfølgelig (sannsynligvis) være eldre men det at den ble satt i tjeneste samme året som jeg ble født er godt nok for meg. Birthyear-klokke har ikke vært noe jeg har hatt så veldig fokus på, men da denne dukket opp så var jeg solgt. Klassisk pilot-kronograf med norsk historie, perfekt birthyear. Klokken er pen, men bærer preg av bruk slik man kan forvente av en klokke som (antagelig) har vært i operativ tjeneste. Viserne er malt på et eller annet tidspunkt og jeg har vært inne på tanken om å prøve å skaffe et nytt sett med riktige visere, men kanskje er disse malte viserne en del av sjarmen? Disse klokkene ble vel ikke akkurat tatt med til urmaker når de var i tjeneste, det satt vel heller noen i forvaret og byttet og reparerte det som trengtes. Jeg har prøvd å finne ut mer om historien til min klokke, men har slitt litt med å komme tilbake til historien fra forsvaret. Jeg må prøve å komme til bunns i dette!



Omega Speedmaster Broad Arrow 3551.50

Vis vedlegg 358311

Jeg må jo ha en Speedmaster, eller må jeg det? Problemet er at jeg savner en Speedmaster når jeg ikke har en, men går fort lei når jeg faktisk har den. Speedmastere i forskjellige utgaver er vel det jeg har hatt mest av, dette er den åttende (ja jeg har flippet litt!). Når jeg kjøpte denne så var det riktignok 5 år siden sist, så kanskje klarer jeg å slå meg til ro med denne. Jeg liker jo selvfølgelig standard moonwatch også og har hatt den ved et par anledninger, men denne gangen ble det en Broad Arrow med dato og automatisk urverk. Pen og praktisk klokke, og som «Moonwatch» så kler den alt av remmer i tillegg til den originale lenka.



Kurono Tokyo Chronograph 2

Vis vedlegg 358312

Når jeg så denne første gangen så ble jeg veldig betatt av den vakre skiva. Når den ble sluppet satt jeg klar ved PC’n og ble en av de 500 som fikk tak i denne før den ble utsolgt på et par minutter. Nå var det min tur til å teste ut dette independent-universet, riktignok på budsjett…. Klokka var fin den, spesielt skiva er veldig fin og finish er det heller ingen ting å si på. Den har likevel ikke funnet plassen sin helt. Størrelsen på 38 mm blir litt snaut etter min smak, på et rent dressur eller vintage kunne det sikkert gått greit, men på denne blir det litt lite. Jeg vingler litt når det gjelder denne, skal den ut eller skal den få bli?



Diverne

Seiko SLA 023 «Marinemaster 300»

Vis vedlegg 358313

Jeg har prøvd flere Seikoer opp gjennom, men av en eller annen grunn har jeg ikke vært helt fornøyd. Det har alltid vært ett eller annet «feil», helt til jeg fikk denne. Den har egentlig det jeg trenger i en diver. Den er solid, er mer enn nok vanntett og urverket går presist (noe jeg ikke kan si om alle tidligere Seikoer jeg har hatt). Dette er min daglige beater og er nok den klokka jeg har brukt mest det siste året.



Certina DS Super PH500

Vis vedlegg 358314

Alle mine klokker har jo mørke skiver, men jeg må jo ha en sommerklokke med litt sprekere farge også. Aller helst kunne jeg tenkt meg en PH1000, men denne får duge. Certina gir masse klokkeglede for pengene. Så mye mer er det vel ikke å si om denne.



Klassikerne

IWC Ingenieur Mission Earth 3236

Vis vedlegg 358315

Ingenieur er en klassisk sportslig klokke og dette er den klokka i samlingen jeg har hatt lengst. Mange har prøvd og prøver å kopiere denne stilen, men Ingenieuren er en av klassikerne. Dette er «Genta-stilen» på sitt beste. Mitt eksemplar er en Mission Earth på 46mm. Det er ingen tvil om at den er stor, kanskje litt for stor til å være den foretrukne daglige klokken. En Ingy på 40 eller 42 hadde nok passet bedre i det daglige. Men klokker skal også være litt gøy og denne er gøy! Mitt eksemplar har også lenke (mange ME har bare gummirem) og da blir den ekstra tøff. Det er noe som heter «wrist presence» og denne har det.



Glashutte Original Panomatic Lunar XL

Vis vedlegg 358316

Dette er siste tilskuddet og som jeg skrev i min utboxing ( https://www.tidssonen.no/forum/threads/unboxing-romantisk-tysker.72408/) så har jeg vært fasinert av disse asymmetriske klokkene fra før jeg ble skikkelig bitt av klokkebasillen. Endelig kom muligheten og klokken innfrir virkelig, jeg håper og tror gleden varer. Dette er vel også min eneste «penklokke», samtidig som den på ingen måte er kjedelig som enkelte dressur kan ha en tendens til å være, panoramadato og månefase er flotte komplikasjoner. Selve prikken over i’en finner man på baksiden. Nydelig dekorert og finishiert. Rett og slett en klokke jeg blir glad av å ha på hånden.

Det var det!

Vis vedlegg 358317

Eller det vil si nesten. Jeg sa at samlingen bestod av 7 klokker, det er vel ikke helt riktig. Jeg har jo noen klokker til, nærmere bestemt 4. En Tissot Kronograf, som var min første «fine» klokke som jeg fikk av mine foreldre i 1997 og tre plastikklokker. G-shock (ikke av den kule typen) og 2*Swatch. Jeg måtte jo teste ut disse hype-klokkene jeg også.

Vis vedlegg 358318



Fremtiden og grails

Hva fremtiden bringer er jeg neimen ikke sikker på. Jeg kunne tenkt meg en Panerai, kanskje en Reverso eller en Blancpain FF (gjerne en no rad). Selv om jeg er rimelig fornøyd med det jeg har så vet jeg hvor fort ting kan snu. Plutselig dukker det opp noe spennende som man bare må ha.

Grail er et begrep som jeg synes noen har et litt for lettvint forhold til. En grail skal være nesten uoppnåelig. Selv om jeg har ønsket meg den GO’n lenge så er det ingen grail! Grailen krever hard prioritering og kanskje kommer jeg aldri til å ta meg råd til den. Min grail er, og har vært ganske lenge, en ALS Datograph i hvitt gull med sort skive. Så får vi se om det blir aktuelt på et aller annet tidspunkt.

Takk for oppmerksomheten.

Flott samling @Ban, liker spesielt godt GO og IWC :love:

Personlig så syntes jeg Kurono skurrer litt, så her jeg hadde jeg latt en BP FF no-rad eller milspec ta plassen om du har mulighet…
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Flott samling @Ban, liker spesielt godt GO og IWC :love:

Personlig så syntes jeg Kurono skurrer litt, så her jeg hadde jeg latt en BP FF no-rad eller milspec ta plassen om du har mulighet…
Takk for det :) Er ikke uenig i det du sier, men det kan nok hende at minst en til må ut av boksen for å få til det;)
 
@Dazed
Det har vært sagt flere ganger før, men jeg gjentar det en gang til: Denne tråden har vært en stor opptur sammen med flere unboxinger denne måneden! Herlig i en av årets kjipeste, kaldeste og mørkeste måneder. Jeg ble klokere etter mitt innlegg, og er trygg på å beholde trioen som danner basen i rullen. Er i full gang med sparing etter den fjerde (tre i rullen, en på hånden). Det kan ta litt tid, men startskuddet har gått. Klokkeinteressen har fått ny giv :D