Min samling av Daniel Wellington klokker

Medlem
29. april 2017
Innlegg
355
Sted
Hamar
Heldigvis er overskriften like misvisende som de man finner på flere av landets aviser i skrivende stund. Overskriften forteller snarere hva som kunne ha skjedd om ikke tidssonen dukket opp på en av mine google-søk for omtrent fire måneder siden.

Det hele begynte med en slitt klokkereim på en "moteklokke" som jeg hadde brukt nærmest daglig de siste tre årene. På jakt etter ny reim på nettet ble jeg stadig henvist til sider som solgte klokker, og jeg var lenge inne på tanken om å kjøpe nettopp en DW med en slik fargerik nylonreim som visstnok skulle være så populært. Ved en tilfeldighet så havnet jeg innom noen tråder her på TS, og da var det gjort. -DW og andre tidligere alternativer ble skrotet, og jeg var nå en nyfrelst "WIS". Jeg tør ikke å regne på hvor mange timer som gikk med på å sjekke TS, Watchuseek, klokkeriet, catawiki, chrono24 og finn.no, men det var såpass at det gikk utover nattesøvnen en periode. Jeg kom deretter frem til at jeg måtte ta steget og bare kjøpe en klokke i håp om at det skulle roe ned galskapen.

Etter å ha gjort research på utallige mushroom brands, og "sveitsiske" billigur, så landet jeg til slutt på Seiko. -Ikke lenge etter ble det bestilt to mekaniske fra creation watches.

En SKX007 skulle jeg ha da dette var den jeg hadde sett bli anbefalt flest ganger:
20170613_155904.jpg



Og en SNZG15 fant også frem til handlekurven da jeg tidlig skjønte at det ikke holder med bare én klokke:
20170613_163408.jpg



Det ble noen rolige dager før det var på den igjen. Jeg var svært fornøyd med klokkene, men en ny Seiko hadde festet seg på hjernen: SARB017 eller "Alpinist". Den grønne skiven med gulldetaljer ble bare for mye til slutt, og den ble bestilt fra en japansk AD som flere anbefalte her inne.

20170613_164535.jpg


Jeg var superfornøyd med klokken, og jeg følte meg litt "gal" som hadde svidd av såpass mye på en klokke (syntes jeg da). Det var nesten så jeg trodde at jeg var fornøyd med de tre klokkene jeg hadde, og jeg hadde begynt å tenke at jeg ikke skulle handle noen flere klokker på en stund.

Det var ikke mer enn en liten klokkeprat med en venn som skulle til, og etter å ha testet både en Shark Diver og en Daytona på armen, så bar det tilbake til surfing på tidligere nevnte sider for å drømme seg bort og legge planer for "senere" innkjøp. "Senere" ble raskt omgjort til to-til-tre uker når det dukket opp en klokke på TS som jeg ble helt forelsket i ved første blikk. Det opprinnelige budsjettet ble økt for tredje gang, og nå var jeg plutselig godt utenfor egen komfortsone. Det endte heldigvis opp med å bli det beste kjøpet jeg noen gang har gjort (i alle fall føles det slik).

Klokken det er snakk om er en Tudor North Flag:
20170608_142815.jpg


På dette tidspunktet går mye av tiden med på å prøve å få til masse kule bilder av klokkene (uten videre hell), som for eksempel lumeshots:

DSC_0079_1.JPG



Et av kriteriene jeg hadde satt for å gå til innkjøp av NF'n var at jeg ikke skulle handle flere klokker på lenge, men når det dukker opp en godbit til langt under vettug pris, så måtte jeg nesten bare handle. En Fortis flieger chronograph ble handlet inn i halvsøvne en søndagsmorgen:

20170610_170535.jpg


På dette tidspunktet har jeg fem klokker, som i mitt hode er minst én for mye, og plutselig må jeg begynne å vurdere å kvitte meg med en av mine kjære klokker. Etter mange runder med meg selv endte det opp med at jeg solgte SNZG'en som ble "slengt" oppi handlekurven fra CW, og det føles heldigvis helt OK.

Jeg har kommet frem til at jeg må ha noen anbefalte retningslinjer for denne hobbyen om jeg skal klare å kombinere dette med et noenlunde normalt liv, så jeg har kjøpt meg en klokkeboks med plass til tre ur. -Der skal alle klokkene jeg ikke bruker få plass, og om en klokke kommer inn, så må minst én ut. Nå lurer jeg bare på hvilke av de to Seiko'ene som skal selges først, så jeg har en unnskyldning til å anskaffe noe nytt. :)

Takk for at du leste dette!
 
Du har gjort mange gode valg her og fått en god start! Nå har du to valg. Logg av og vær fornøyd med det du har. Det er fine klokker alle sammen. Alternativ to et å hoste opp 70k til og kjøpe en Submariner. Tro meg; om du ikke logger av nå har du en Sub om ikke lenge :p
 
Takk for hyggelig tilbakemelding @twt og @trippelj !

Du har gjort mange gode valg her og fått en god start! Nå har du to valg. Logg av og vær fornøyd med det du har. Det er fine klokker alle sammen. Alternativ to et å hoste opp 70k til og kjøpe en Submariner. Tro meg; om du ikke logger av nå har du en Sub om ikke lenge :p

Takk for det! -Jeg må nok innrømme at alternativ to høres mest interessant ut... :p
 
En av de mest fornuftige startene på en fantastisk deilig fremtid som klokketøs (positivt ladet)
Alpinist er en av mine all time favoritter, og anbefales av meg i hytt og gevær. North flag er også en sykt fet klokke. Bare å gratulere med flott samling. Men jeg antar du har en grail i siktet? Både en oppnåelig og uoppnåelig kanskje?
 
En av de mest fornuftige startene på en fantastisk deilig fremtid som klokketøs (positivt ladet)
Alpinist er en av mine all time favoritter, og anbefales av meg i hytt og gevær. North flag er også en sykt fet klokke. Bare å gratulere med flott samling. Men jeg antar du har en grail i siktet? Både en oppnåelig og uoppnåelig kanskje?

Takk for det!
Er veldig fornøyd med de to du nevner, selv om Alpinisten får litt lite armtid etter at de to sveitserne kom inn.

Angående grails så er det fortsatt ganske åpent, og det dukker stadig opp nye "ukjente" modeller som fanger interessen. Pr. dags dato er det PP Nautilus, og Rolex Milgauss som er grail'ene mine. Jeg tenker at det kun er prioriteringer som avgjør hvor oppnåelige de er, men PP'en blir nok vanskelig å få aksept for i heimen uansett tenker jeg. :p
 
Redigert:
Takk for det!
Er veldig fornøyd med de to du nevner, selv om Alpinisten får litt lite armtid etter at de to sveitserne kom inn.

Angående grails så er det fortsatt ganske åpent, og det dukker stadig opp nye "ukjente" modeller som fanger interessen. Pr. dags dato er det PP Nautilus, og Rolex Milgauss som er grail'ene mine. Jeg tenker at det kun er prioriteringer som avgjør hvor oppnåelige de er, men PP'en blir nok vanskelig å få aksept for i heimen uansett tenker jeg. :p

Milgauss er tøff, hvis du liker litt mindre polerte flater sjekk ut explorer 39mm også ;)
 
Morsom post, i likhet med flere sukket jeg også innvendig av overskriften og holdt på å la være å lese. Velkommen!



Som du nå har skjønt var det et fåfengt håp. Hør på @TomB eller begynn sparingen.

Sparing er allerede i gang, men med huskjøp og familieforøkelse på planen i år, så blir det nok andre ting som går foran neste innkjøp en stund. ☺️ Det kan nok tenkes at det kan bli noe flipping allikevel!

Milgauss er tøff, hvis du liker litt mindre polerte flater sjekk ut explorer 39mm også ;)

Takk for tips! Egentlig er jeg fortsatt der at jeg er skeptisk til å eie en Rolex, men mest fordi det er så gjenkjennbart. For ikke så lenge siden "skulle jeg aldri kjøpe en Rolex", men jeg hører jo at det er noe som veldig mange Rolex-eiere har sagt i løpet av livet...

Ellers er jeg ganske svak for Panerai, Blancpain fifty fathoms og den nye Eterna bronze diveren. Det dukker stadig opp ur som havner på ønskelisten egentlig. :p
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ErlingSG
Sparing er allerede i gang, men med huskjøp og familieforøkelse på planen i år, så blir det nok andre ting som går foran neste innkjøp en stund. ☺️ Det kan nok tenkes at det kan bli noe flipping allikevel!



Takk for tips! Egentlig er jeg fortsatt der at jeg er skeptisk til å eie en Rolex, men mest fordi det er så gjenkjennbart. For ikke så lenge siden "skulle jeg aldri kjøpe en Rolex", men jeg hører jo at det er noe som veldig mange Rolex-eiere har sagt i løpet av livet...

Ellers er jeg ganske svak for Panerai, Blancpain fifty fathoms og den nye Eterna bronze diveren. Det dukker stadig opp ur som havner på ønskelisten egentlig. :p

Skulle aldri ha Rolex jeg heller.. lurer på om rundt 12 stk har gått inn og ut. Men en ting er sikkert, det er få klokker som blir så lite lagt merke til som exp1.
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Skulle aldri ha Rolex jeg heller.. lurer på om rundt 12 stk har gått inn og ut. Men en ting er sikkert, det er få klokker som blir så lite lagt merke til som exp1.

Hehe, ja nettopp! Har tittet litt på Explorer 1 nå, og (dessverre) så havnet den rett på ønskelisten. Har egentlig bare lagt merke til de andre explorerne tidligere, så denne har gått meg hus forbi. Syntes den var penere enn Milgaussen, også har jeg sansen for litt tall på skiven. -Den minner meg om en mer elegant North Flag.
 
Hehe, ja nettopp! Har tittet litt på Explorer 1 nå, og (dessverre) så havnet den rett på ønskelisten. Har egentlig bare lagt merke til de andre explorerne tidligere, så denne har gått meg hus forbi. Syntes den var penere enn Milgaussen, også har jeg sansen for litt tall på skiven. -Den minner meg om en mer elegant North Flag.

Kjør på, kan brukes til alt. Nyere 39mm eller eldre 36mm.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Morsom tråd, og morsomt nok så minnet dette fælt mye på min egen start- tross den startet på en LANGT værre måte ;) Skal lage en lignende tråd i dag å presentere min "starthistorie"- du vil ikke like starten ;)

Flott samling forresten! Jeg ville absolutt beholdt alpinisten, kjenner jeg angrer allerede nå på dine vegner om du selger den! Også ville jeg helt klart beholdt SKX007'n! Morro å ha igjen den som startet alt :)