Hepp, da var det visst meg!
I 2014 hadde jeg ikke brukt armbåndsur siden quartz-Seikoen jeg hadde på grunnskolen (åtti- og nitti-tallet). Men så kjøpte jeg en Pebble Steel.
Pebble var et Kickstarterprodukt fra 2012; en tidlig, enkel smartklokke med e-Ink display (ala. Kindle-bøker), blåtann-kobling til telefon m. varslinger på utvalgte ting, og batteritid på en uke. Den fikk meg til å huske at åja:
klokke er jo veldig praktisk, det hadde jeg glemt!
Brått fikk jeg lyst på tradisjonell klokke. Jeg kjøpte først en rælete Inex-klokke på Byporten (en time-markør trillet av etter et par måneder), etterfulgt av en marginalt mindre rælete quartz Seiko, og så en mekanisk Seiko SARB033 da jeg begynte å sette meg inn i mekaniske. Det eskalerte bare videre… og nå sitter jeg her og raller på asylet sammen med dere.
Først så vil jeg påpeke at jeg fremdeles synes at kroneverdien på disse tingene er ganske koko. Men jeg lever et nøkternt middelklasseliv og har hverken båt, hytte, sportsbil eller dyrt huslån;
en tullete materialistisk hobby er det plass til i førtiåra mine.
Iblant får jeg likevel lyst til å likvidere alt, bare eie to-tre rimelige Seiko, og flytte overskuddet til noe mer fornuftig… snakk meg gjerne ut av dette en gang for alle!
Klokkegleden er stadig høy, jeg setter stor pris på alt jeg eier, og higer ikke etter å “klatre videre oppover”. Men kanskje sidelengs i blant.
Prinsipper og preferanser jeg gradvis har landet på (AKA “Thomas overtenker hobbyen sin”)
- Fire mekaniske av gangen. Færre enn fire blir for stramt. Flere enn fire gjør meg stressa.
- Samlingen har fire faste plasser: chrono, diver, dress, og wildcard.
- Wildcard-plassen er litt åpen: kan være hva som helst, bare den ikke overlapper altfor mye med en av de andre i utseende og funksjon. Dette gir rom for impulsivitet og lek i en ellers litt stram og prinsipp-basert samling.
- Jeg ønsker ikke å eie dyrere klokker i overskuelig framtid. Kanskje i femtiåra?
- Vintage er ikke helt for meg. Jeg har prøvd et par ganger; jeg liker klassisk design og patina, men grublet for mye på “Hvor robust er denne? Får jeg servet den om 15 år?”
- Jeg unngår dato-vinduer hvis jeg kan. Jeg synes ikke det er en nyttig komplikasjon, jeg syns det klusser til designet på de fleste klokkeskiver, og jeg synes sjelden at de er godt utført.
- Jeg har ikke behov for GMT, månefase eller mer eksotiske komplikasjoner. Kronograf og dykkerbezel holder lenge for meg.
- Jeg vil ikke kjøpe klokker til over veiledende pris, og jeg gidder ikke "bygge relasjon" med butikker for å aller nådigst få lov til å kjøpe ei klokke.

- 36-39mm diameter med max ca. 47mm lug-to-lug er midt i blinken for mitt håndledd, men det kommer jo alltid an på klokka (Tuna f.eks funker overraskende bra for tynne håndledd!)
- Det er fint med variasjon i skivefarger.
Mine Fire Mekaniske
Chrono: 2006-modell Speedmaster Professional (hesalite), kjøpt 2016
Da jeg først dumpet ned i kaninhullet her så skjønte jeg ikke greia med Speedmaster.
Døll klokke! Jeg endret mening.
Det blir overflødig å skrive enda en tekst om hvorfor alle bør oppleve dette ikonet. Men for meg er appellen både historie-suset fra NASA (jeg digger romfart og science fiction), samt det veldig lesbare designet på skiva.
En milepæl-klokke: Jeg begynte å jobbe for meg selv januar 2016, og denne klokka kom på plass ca. et halvt år senere for å markere at det gikk riktig vei. Speedmasteren var den første mekaniske jeg kjøpte som jeg opplevde som dyr (ca. 20k på bruktmarkedet på den tiden…)
Jeg oppgraderte til den nyere lenka for et par år siden da Omega reviderte standard-Speedmasteren, fordi den fungerer bedre på mitt tynne håndledd enn original-lenka.
Keeper. Den er nok fortsatt favoritten min, og det er den siste jeg ville solgt hvis jeg måtte likvidere samlingen. Men jeg er nesten like glad i nestemann:
Diver: Planet Ocean (39.5mm), kjøpt 2018
Nok et milepæl-kjøp - jeg kjøpte den ny hos Thune da jeg rundet førti.
Den mest kostbare i boksen. Det er denne jeg tar på meg hvis jeg—i mitt stille sinn—vil kjenne litt på at “jeg har da fått til noen ting jeg også”. Og 99.99% av folk vet ikke hva det er for noe; det liker jeg. Jeg var ikke helt komfortabel med verdien fra start (solgte den faktisk til en TS-goodguy det første året, før jeg angret og fikk kjøpt den tilbake fra samme person). Følelsen har roet seg, og klokka har rukket å samle minner og affeksjonsverdi nå.
Jeg liker designet: kraftig, rett frem, med svært god lesbarhet. Lenka er bølletøff. Mange opplever denne 39.5mm-modellen som “stutt-tjukk” og tung for størrelsen, men jeg setter pris på det nærværet (når jeg vil ha på meg en slankere diver så har jeg en slank Seiko quartz jeg kan bruke). Sommerklokka, hvert eneste år.
Nedside? Strengt tatt ikke spesifikt for denne klokka:
den tullete prisinflasjonen hos Omega (og på kostbare klokker generelt). Dette demper entusiasmen litt for hobbyen (sammen med invistorer, hype-kultur og ventelister). Jeg hadde neppe kjøpt denne ny hos AD i 2023, veiledende pris har doblet seg siden jeg kjøpte den. Det er absurd.
Uansett:
Keeper.
Dress: Grand Seiko SBGW231, kjøpt tidlig 2023
A grower, not a shower. Nok en klokke som først opplevdes anonym og kjedelig… til forrige vinter da jeg plutselig
måtte ha den. Jeg tror alle de lekre
@Loevhagen -bildene i GS-subforumet gjorde utslaget.
Det mest smørbløte opptrekket jeg noensinne har opplevd. Perfekte dimensjoner på kassa—rendyrket og minimalistisk skive. Det er som å ha en liten zen-hage på håndleddet og jeg foretrekker dette klassiske utrykket over alle de ørten
“inspirert av barken på bjørka bak urmaker-studioet klokka halv 1630 i juli måned”-skivene som GS har kverna ut i senere år.
Jeg kategoriserer den som “dress” i samlingen min, men med casual rem funker den også som allrounder (kanskje ikke akkurat til hagearbeid eller joggetur da…). Kassa er lubben nok til at det er nærvær på håndleddet —jeg har ikke sansen for ultratynne dressklokker.
Dette er allerede klokken som har høstet flest komplimenter (fra normale folk). Denne klokka gjorde også at jeg solgte min birth-year Datejust, for GS’en førte til at DJ’en ikke ble brukt noe særlig lenger.
Keeper, helt klart. Den er perfekt. (Hvis den skulle ut, måtte det være fordi søskenmodellen SBGW238 i gull skulle inn: det tror jeg blir en hellig gral for meg.)
Wildcard / Field: Lorier Falcon III, kjøpt sent 2023
Denne gir meg en feltklokke i samlingen, som gjør at samlingen akkurat nå har både
“land, luft, sjø, innendørs" -modeller. Og den er betydelig rimeligere enn resten av gjengen; det er fint å ha en ukomplisert mekanisk allrounder som jeg kan ha på meg i absolutt alle situasjoner uten bekymring.
Akrylglass, flat-link lenke og 36 mm diameter gir også sjarmerende
vintagefølelse—uten styret med å faktisk eie og ta vare på en femti år gammel klokke. Jeg liker at den ærlig trekker inspirasjon fra eldre Explorer og Railmaster, uten å være en blåkopi av dem. Og den funker på det meste av remmer (20mm remfeste er en fordel her).
Den er såklart ikke i liga med de andre i samlingen: Lorier leverer bra saker til 499 USD, men jeg kjenner klar forskjell på denne og de tre andre klokkene i boksen. Miyota-urverket er sikkert en arbeidshest, men rotoren er bråkete og opptrekket oppleves litt “kornete”. Skrukrona er også noe iffy, føler det kan være fort gjort havne feil i gjengene. Du får—iallefall opp til et punkt—hva du betaler for.
Keeper? Ikke sikker. Jeg er foreløpig ikke forelsket. Hva syns dere burde være på denne plassen? (Jeg har så langt prøvd 114270 Explorer, flere stk quartz Grand Seiko SBGX-modeller, CW Sandhurst, og en bunt forskjellige Seiko.)
Bonus: To stk quartz-beatere
Dette er resten av klokkene jeg eier, de ligger vanligvis og slenger i skuffen her (i tillegg til "kjernesamlingen" i boksen ovenfor).
En nett 38mm SNE569 Seiko, samt en standard klassisk square G-Shock: det er den klokka jeg ville valgt hvis jeg skulle bli strandet på en øde øy. (Hvis vi skal være ærlige med oss selv et øyeblikk her: alle de mekaniske her er herlige anakronismer, mens Casioen er den eneste
reelle, moderne verktøyklokka blant dem i 2024.

)
Uansett. Veldig glad i disse to quartz-beatere også.
Dett var dett. Ser frem til kommentarer og input fra dere!
Morsom tråd, kudos til
@Dazed! Flere ganger når folk har lagt ut sine innslag her så har jeg stoppet opp og kokt meg en kaffekopp for å virkelig kose meg med tekstene