* K L O K K E S T A F E T T E N *

Jeg selger sjeldent noe.

Nå begynte jeg å tenke på hvilke sidespor jeg har vært på og hva jeg har solgt siden jeg "begynte" med en Seiko 5 for drøyt halvannet år siden. Jeg burde nok lære meg å sove på idéer og ha mer impulskontroll.

-Seiko SNKL23J1
-Seiko SRPH87K1
-Victorinox INOX Diver Professional
-Seiko SRPD51K1
-Zelos Hammerhead III
-Vostok Komandierski
-Aigi Arctic Chrono
-Swatch Black Rebel
-Svart CasiOak
-Gul CasiOak
-G-Shock 5600
-Raven Endeavour II
-Seiko King Samurai Save The Ocean

Uff. Dette var verre enn jeg trodde. Kanskje litt selvtvang og krymping av samlingen kunne være sunt.

Det står respekt av å ha slanket samlingen ned til 3 klokker, og det skal godt gjøres å lande på en bedre trio. Applaus fra meg :)

Men, som flere har vært inne på og som du ser ut til å ha landet på selv, skal du selvfølgelig ha inn en til for å fylle den siste plassen i rullen.
Jeg syns Longines har mye fint i sin kolleksjon og som kunne passet inn i samlingen din som det "rimelige" alternativet. Er selv svak for den nye Legend Diver i 39mm
Vis vedlegg 357556
(lånt fra timeandwatches.com)

Blir gøy å se hva du lander på :)
Takk skal du ha :) Longines har som sagt mye fint. En 4. klokke må nok bli et merke jeg ikke har hatt til nå. F.eks. IWC, Grand Seiko, Cartier eller Breitling? Tanken om sparing er allerede sådd!

• Liker
Reaksjoner: Heftos
Morsom samling, @Dazed! :D

Selv om det er et godt antall dykkere så har de jo hvert sitt særtrekk som i mine øyne kan forsvare å ha de i samlingen, i hvert fall for en periode for å ha prøvd.
Og en fordel med at kona syns alle er like er at hun sannsynligvis ikke merker det når du kjøper nye:LOL:
Tror min favoritt må bli Christopher Ward'en, den er ordentlig tøff!

Som flere har vært inne på ville jeg også prøvd å slanke samlingen på sikt om dette var min samling. Usikker på hvor jeg skulle startet, så sikter heller på hva jeg ville sett etter som neste inn. Ut i fra dine preferanser og hva du har uttrykt at du savner så hadde kanskje en Tudor Heritage Chronograph stått øverst på listen. Den tikker av ønsket om en kronograf, den burde treffe størrelsen du liker, den sprudler opp med litt farger, og kan i tillegg fungere som en slags GMT med sin roterende bezel.
1705252086558.png

(bilde lånt fra Hodinkee)

@eidehelg
En veldig fin trio du har her. Imponert over at du klarer å holde deg til 3 klokker. Jeg har også forsøkt dette i flere omganger, men klarer ikke å begrense samlingen. Jeg har lett for å "henge" meg opp i enkelte merker og kjøpe flere klokker fra samme produsent. Hvis du skal utvide med en klokke til, så kanskje en Pilot fra IWC hadde passet inn?
Big Pilot 43 mm.
IWC BP.jpg

Morsom samling, @Dazed! :D

Selv om det er et godt antall dykkere så har de jo hvert sitt særtrekk som i mine øyne kan forsvare å ha de i samlingen, i hvert fall for en periode for å ha prøvd.
Og en fordel med at kona syns alle er like er at hun sannsynligvis ikke merker det når du kjøper nye:LOL:
Tror min favoritt må bli Christopher Ward'en, den er ordentlig tøff!

Som flere har vært inne på ville jeg også prøvd å slanke samlingen på sikt om dette var min samling. Usikker på hvor jeg skulle startet, så sikter heller på hva jeg ville sett etter som neste inn. Ut i fra dine preferanser og hva du har uttrykt at du savner så hadde kanskje en Tudor Heritage Chronograph stått øverst på listen. Den tikker av ønsket om en kronograf, den burde treffe størrelsen du liker, den sprudler opp med litt farger, og kan i tillegg fungere som en slags GMT med sin roterende bezel.
Vis vedlegg 357570
(bilde lånt fra Hodinkee)

Takk. Ja, det er vel litt mye overlapp. Samtidig har alle klokkene sine egenskaper som jeg liker å ha. Jeg må gå noen runder og legge en plan.

Men det er avskrekkende slitsomt å legge ut klokkene for salg og ikke tape mer enn akseptabelt på dem.

Fin den Tudor-en, men jeg tror jeg har mer sansen for vanlig BB Chrono likevel. Har god tid til å finne ut av det. :)

@eidehelg
En veldig fin trio du har her. Imponert over at du klarer å holde deg til 3 klokker. Jeg har også forsøkt dette i flere omganger, men klarer ikke å begrense samlingen. Jeg har lett for å "henge" meg opp i enkelte merker og kjøpe flere klokker fra samme produsent. Hvis du skal utvide med en klokke til, så kanskje en Pilot fra IWC hadde passet inn?
Big Pilot 43 mm.
Vis vedlegg 357573
Takk for det @Suften :) Jeg digger Pilot-serien til IWC. Big Pilot i 46 mm krever rimelig drøye lanker for å ikke se feil ut, derfor ble jeg glad da BP ble lansert i 43 mm. Skuffelsen meldte seg imidlertid da jeg prøvde den. Den blir akkurat for stor for meg. Mark XX derimot passer helt utmerket! Sikler litt på en Mark XX med lenke og grønn eller blå skive :p

• Liker
Reaksjoner: Zawatch
God lørdag, godtfolk ;)

Jeg kaster meg utpå og bytter dag med @GrimReaper Greit å holde gangen i tråden. Jeg hadde laget mye klart siden mandag 15. passet dårlig for min del.
Samlingen ble slanket fra 7 til 3 klokker sommeren 2022. Etter å ha vært på anskaffelseskjøret i noen år hvor mye handlet om jakten på neste klokke, kom jeg til en erkjennelse av at gleden over å få en ny klokke, raskt ble erstattet av tanken om hva som burde bli neste klokke inn. Snakk om feil fokus! Noe måtte gjøres, og jeg følte heller ikke at alle klokkene ble brukt nok. Submariner var den eneste som «overlevde» slankeprosessen, og fikk selskap av to nye.

Resultatet ble denne trioen, presentert i en flott rull kjøpt i TS sin nettbutikk. (Snikreklame, satser på at det blir rabatt på medlemskapet i SP neste år :mrgreen:).

Vis vedlegg 357384

ROLEX SUBMARINER (126040)
Kjøpt hos Askeland i 2021. Fikk den til 50 årsdagen av kona, og kan aldri kvitte meg med denne. Det er den jeg liker best i dagens lille samling, og klokken jeg har likt best blant alle de jeg har eid fram til nå. Umulig å bli lei!

Det er kanskje ikke så mye å si om Submariner utover at den er ikonisk, komfortabel med sine 41 mm, passer til det meste og er selve referansen blant dykkere. Den rigger ikke så mye i høyden og passer etter min mening like godt til pent som casual. Glidelock gjør at lenken lett tilpasses temperatursvingninger. Er den kjedelig? Jeg heller mot at den er perfekt (særlig uten dato), gjerne så perfekt at den blir litt kjedelig.

Vis vedlegg 357385

JAEGER-LECOULTRE MASTER CONTROL CALENDAR
Kjøpt hos Bjerke i 2022. Etter at jeg solgte Rolex Yacht-Master til en god bekjent her på TS, startet jakten på en dressklokke. JLC har mange modeller som frister når det kommer til dressklokker, og jeg hadde siklet en god stund på denne modellen før jeg slo til. Det er klokken jeg brukte mest i fjor, og som er lettest å velge til jobb. Det handler kanskje også om at det er litt ekstra styr å stille en trippel kalender, og jeg passer på å holde den gående i lengre perioder. Heldigvis har den 70 timers kondis. Jeg digger klokker med innsyn til urverket, og synes innmaten står i stil til resten. Rotoren i gull gjør at jeg noen ganger tenker at denne tikker av boksen for edelt metall (hehe).

Reimbyttene går som en lek uten verktøy, og jeg varierer mellom mørkeblå og mørkebrun alligator i tillegg til den lysebrune kalveskinnsreimen som fulgte med. Selv om det skjer mye på skiven, er designet slik at den framstår som ryddig og enkel i det daglige. Legg merke til at datoviseren gjør et lite hopp mellom 15. og 16. hver måned for å ikke komme i veien for månefasen. Kul detalj! Den har også lume, selv om det er veldig nedtonet. Den 40 mm store klokken rigger ikke mer enn 10,95 mm i høyden og 866-verket til JLC er rett over 6 mm høyt. Imponerende! Min mest avanserte (og kostbare) klokke.

Vis vedlegg 357386

Vis vedlegg 357387

OMEGA SPEEDMASTER MOONWATCH (3861)
Kjøpt hos Askeland i 2022. Etter at jeg solgte Daytona (116500LN) kjente jeg raskt på savnet etter en kronograf, selv om kronograf-funksjonen på Daytona (med innskrudde pushere) aldri ble brukt. Klokken var dessuten vanskelig å lese tiden på, særlig med hvit skive. Uansett, Speedmaster har vært en fullgod erstatning, og jeg liker kanskje denne bedre enn Daytona (!?) Man kan se hva klokken er i dårlig lys eller med middels promille, uten at det skjer særlig ofte. Lenken kan etter min mening måle seg med lenkene til Rolex, og det sier ikke lite. Savner av og til justeringsmuligheter, men det er ikke et stort problem.

Speedmaster er i likhet med Submariner en av klodens mest ikoniske klokker. Jeg var aldri i tvil om at varianten med safirglass og innsyn til urverket var den jeg skulle ha. Månehistorien er mindre viktig for meg. Kronograf-funksjonen brukes faktisk inni mellom, mest til å ta tiden i forbindelse med matlaging. Etter ett og et halvt år er dette en klokke som fortsatt framkaller et lite smil hver gang den brukes.

Vis vedlegg 357388

Vis vedlegg 357389

EGEN VURDERING
Jeg har ofte tenkt på denne trioen som et mulig end-game. Samtidig kjenner jeg på en «uroen» flere av oss får i dette gamet. Her er tross alt mye dekket: Ikoner, dykker, kronograf, dressklokke, flere komplikasjoner, in-house urverk, både manuelt og automatisk verk, lenke og reim samt noenlunde ulike uttrykk på klokkene. Alle tre får passe med armtid, og det gjør stilling av klokkene litt enklere når to ikke har dato.

TANKER OM EN NY KLOKKE ELLER Å BYTTE EN AV DE JEG HAR?
Jeg «savner» noen ganger en klokke med farge på skiven. Prøvde meg med en flott blå Certina i fjor, men den ble liggende i rullen og røk ut etter 3-4 mnd. Jeg har alltid vært svak for IWC Pilot Mark-serien, og den nye XX-modellen har jo det meste på stell med oppdatert urverk etc. Jeg er også svak for Datejust med hvit skive (må være fluted + jubilee). GMT-funksjon har jeg hatt, og edelt metall har jeg slått fra meg pr. i dag. Vil ikke prioritere å bruke så mye penger på gull.

Dersom jeg skal bytte én av de jeg har, er det JLC eller Speedmaster som ryker. Eller skal jeg gå for en fjerde og beholde trioen?
Jeg setter pris på innspill, kanskje byr dette på den åpenbaringen jeg håper på? :)

Flott trekløver du har der, og jeg ville nok beholdt alle og vurdert en fjerde klokke om du blir rastløs. Hva med en karbon-doxa i gul/orange?

Edit: eller hva med en GS SBGW283…?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Takk for det @Suften :) Jeg digger Pilot-serien til IWC. Big Pilot i 46 mm krever rimelig drøye lanker for å ikke se feil ut, derfor ble jeg glad da BP ble lansert i 43 mm. Skuffelsen meldte seg imidlertid da jeg prøvde den. Den blir akkurat for stor for meg. Mark XX derimot passer helt utmerket! Sikler litt på en Mark XX med lenke og grønn eller blå skive :p
Grønn XX er nydelig. Har selv en blå BP 43, med både lenke, skinnreim og gummireim. Digger den klokka. Med WR på 100 meter så kan den også brukes til alt.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch og eidehelg
@Dazed

Takk for at du deler og for initiativet! Personlig så syntes jeg kanskje, som flere andre skriver, at å konsolidere litt kunne vært en vei og gå. Samtidig så klarer jeg det ikke selv, så det er lettere sagt enn gjort. Støtter behovet for en kronograf, og syntes @MrJensen sitt forslag om Tudor Heritage Chronograph var godt. Det ser ut som den kunne «passet» i samlingen din og samtidig tilført noe nytt

@Dazed

Takk for at du deler og for initiativet! Personlig så syntes jeg kanskje, som flere andre skriver, at å konsolidere litt kunne vært en vei og gå. Samtidig så klarer jeg det ikke selv, så det er lettere sagt enn gjort. Støtter behovet for en kronograf, og syntes @MrJensen sitt forslag om Tudor Heritage Chronograph var godt. Det ser ut som den kunne «passet» i samlingen din og samtidig tilført noe nytt

Takk. Ja. Sitter og teller på knappene hva som evt må til for å bytte en 3-4-5 klokker i en Seamaster Diver 300. :)

• Liker
Reaksjoner: Heftos
Flott trekløver du har der, og jeg ville nok beholdt alle og vurdert en fjerde klokke om du blir rastløs. Hva med en karbon-doxa i gul/orange?

Edit: eller hva med en GS SBGW283…?
Takker :) Karbon-Doxa er tøffe klokker. Jeg synes GSen du foreslår er flott. Det er det som er problemet. Det er altfor mye fint der ute. Nå peker alt mot at jeg beholder trioen, men hvis man da skal kjøpe én klokke til: Tenk så vanskelig det kommer til å bli o_O Men det blir gøy med jakt!

• Liker
Reaksjoner: Heftos og Ivar
Da var det min tur til å overta stafettpinnen :)
Jeg har per i dag en boks på 6 klokker jeg bruker og roterer nogenlunde jevnlig gjennom året. Alt avhengig av årstid, humør og anledning. Per akkurat nå så er det et antall jeg er komfortabel med og alle klokkene får tid på armen og jeg har en relasjon og glede av alle sammen.
20240115_100727.jpg

Rolex Submariner 124060 "No date"

Hjørnestenen i enhver samling i mine øyne. Proposjoner, historie, design og komfort. Den mangler ingenting og grenser til kjedelig pga av dens mangel på feil. Mange ganger har jeg tenkt, for en gørrkjedelig klokke! Helt til jeg smekker den på armen og tenker "den er jo helt perfekt."
Hvis man bare skal ha én klokke og glemme alt annet. Så er det denne man skal ha. Går til alt og ingenting og kan brukes både pent og hardt. Legendestatusen er ikke uten grunn!
20240115_100755.jpg

Rolex GMT-master II 116710 "Batman"

Min kjæreste fysiske eiendel i livet. Denne har enorm affeksjonsverdi for meg og om alt annet skulle måtte gå, så er det denne som blir igjen.
Tidløs, praktisk med både dato og GMT, komfortabel som er sportsrolex skal være.
Den har vært med meg i 6 år og skal bli med meg til siste dag. Fantastisk klokke som er passe classy og passe nedtonet. Passer til det meste.
20240115_100832.jpg

Rolex Daytona 126508

Samlingens nyeste og deiligste tilskudd - og for meg en grail. Helgull Rolex på lenke gir en egen følelse, det er ikke mer å si. Det meste er vel også sagt om Daytona fra før men bærekomfort er helt overlegen! Samtidig så liker jeg å være litt unorsk og faktisk tør å innrømme at jeg liker gull. Jeg har ikke behov for å gjemme at man har oppnådd en drøm.
20240115_100914.jpg

Rolex Sky-dweller 336235

Rolex sitt mest kompliserte verk i en deilig innpakning med roségull og oysterflex. Denne har jo også det meste man trenger. Dato, GMT, og annual calender burde ticke av de fleste boksene. Overraskende universal med gummirem og er enkel og kle både opp og ned. Godt balansert oh er ikke topptung til tross for 42mm kasse og uten lenke til å balansere. En favoritt!
20240115_101001.jpg

Tudor BB58 "Bjerke"

Fasit på bang for buck i mitt hode. Denne har alt og til den prisen greier ihvertfall ikke jeg å finne noe som matcher. Rolexkvalitet til halv pris. No-brainer som innstegsklokke i hobbyen.
Denne ville nok ikke hatt plass i boksen da den konkurrerer direkte med sub, men når jeg fikk spørsmål om å få kjøpe en så synes jeg det var stas. Så den blir. Har bestilt en original Tudorskinnrem til den for å få den litt mer ulik i utrykket en suben og forsterke vintagefeelen.
20240115_101051.jpg

Tudor FXD M.N.21

Fikk anledning til å få tak en av de første som kom til Norge av denne. For å være helt ærlig en av de som får minst tid på armen, men jeg lar meg sjarmere av at det er en av de få 21 som ble produsert. Hadde det stått noe annet på baklokket hadde nok ikke denne vært så interessant for meg.
Med det sagt, titan og Nato borger jo for god bærekomfort, den er såpass lett at man glemmer at man har den på armen. Liker designet og blåfargen. Den har en tendens til å bli liggende lenge for å så få en periode på armen igjen. Flott klokke, men med en allerede litt diverheavy boks så er det nok denne som hadde røket først.
20240115_101146.jpg

Lagbilde
20240115_101316.jpg

Tilfreds med tingenes tilstand, men jeg ser at et dressur burde kanskje vært på plass i stedet for eller i tillegg til dykkerene. Ellers er jeg godt fornøyd. Regner med jeg får trekk for manglende kreativitet når det gjelder merkelojalitet. Men man liker det man liker.

Takk for meg :)

Velkommen til eliteserien! ;)

Ikke rart Bjerke ringte akkurat deg om jubileums-Tudoren sin, synes jeg. :)

Digger gull-Daytonaen. Jeg hadde også lett gått med helgull dersom jeg hadde noen som helst mulighet til å gjøre det. Jeg tullet ikke da jeg skrev at jeg gjerne hadde gått med en 48mm Super Avenger II i gull. :)

Om du mangler noe? Tja? En G-shock til å bruke når du klipper plenen? :)

• Liker
Reaksjoner: seiltid og GrimReaper