* K L O K K E S T A F E T T E N *

Fin samling det @Dazed . Jeg har noen og tjue klokker selv. Blant annet nærmere 10 Seiko. Jeg selger sjeldent noe. Men det siste året har jeg ikke kjøpt en eneste klokke. Hoveddelen av samlingen ble akkumulert i starten av interessen. De klokkene jeg har lyst på nå er dyrere og lysten på Seiko og klokker i den klassen er borte.

Du mangler en kronograf? Hva med å spare til en grail?
 
Har du vurdert å konsolidere som flere har nevnt her og ta steget "opp" ett hakk @Dazed? Og jeg sier ikke det på noen måte for å rakke ned eller antyde at rimeligere klokker gir noe mindre klokkeglede enn andre. Men som flere har nevnt så kan det hende du hadde fått en ny dimensjon på hobbyen din om du hadde gått fra 20 til 10 for eksempel og lagt pengene i potten til en noe mer upscale modell av f.eks en diver hvis samlingen har overvekt av de.

Selv har prøvd både 1 og 20 klokker av ymse pris og kvalitet i boksen, men ender alltid med å "tune" ned på kvantitet og opp på kvalitet.

Det var mine generelle tanker, bortsett fra det så har du jo dekket det meste, men en stoppeklokke må du ha :)

Har selvsagt tenkt tanken. Nå kommer jeg ikke så langt mot hverken speedy eller sub ved å selge budsjettklokkene mine, men…

De fem i nostalgiboksen kan man ikke ta med i regnestykket. De har kun affeksjonsverdi og ingen monetær eller bruksverdi.

De to gaveklokkene skal heller ikke selges. Det ville bare vært kjipt. G-shock 5600 er også neglisjerbar som samlerobjekt og i verdi.

Da er jo poolen litt redusert, og jeg er redd for lave annenhåndsverdier, men en Seamaster/Planet Ocean eller en Heritage Black Bay sammen med en Speedy eller en BB Chrono hadde jo vært en fin trio sammen med Conquest-en min. Men jeg har ingen tro på at CW, de to Certina-ene, MM200, Victorinox, Full Metal CasiOak, Visodate, PRX og Glycine kan finansiere det. Visodate burde forresten kanskje beholdes. …eller: alligator-remma fra den vil jo gjøre Conquest ganske dressy. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Fin samling det @Dazed . Jeg har noen og tjue klokker selv. Blant annet nærmere 10 Seiko. Jeg selger sjeldent noe. Men det siste året har jeg ikke kjøpt en eneste klokke. Hoveddelen av samlingen ble akkumulert i starten av interessen. De klokkene jeg har lyst på nå er dyrere og lysten på Seiko og klokker i den klassen er borte.

Du mangler en kronograf? Hva med å spare til en grail?

Takk. Ja, men det vil jo ta SÅ lang tid. ;)
 
  • Haha
Reaksjoner: Tannhjulet
Har selvsagt tenkt tanken. Nå kommer jeg ikke så langt mot hverken speedy eller sub ved å selge budsjettklokkene mine, men…

De fem i nostalgiboksen kan man ikke ta med i regnestykket. De har kun affeksjonsverdi og ingen monetær eller bruksverdi.

De to gaveklokkene skal heller ikke selges. Det ville bare vært kjipt. G-shock 5600 er også neglisjerbar som samlerobjekt og i verdi.

Da er jo poolen litt redusert, og jeg er redd for lave annenhåndsverdier, men en Seamaster/Planet Ocean eller en Heritage Black Bay sammen med en Speedy eller en BB Chrono hadde jo vært en fin trio sammen med Conquest-en min. Men jeg har ingen tro på at CW, de to Certina-ene, MM200, Victorinox, Full Metal CasiOak, Visodate, PRX og Glycine kan finansiere det. Visodate burde forresten kanskje beholdes. …eller: alligator-remma fra den vil jo gjøre Conquest ganske dressy. :)

Faen da, @GrimReaper! Nå fikk den tanken ganske godt tak! ;)
 
  • Haha
Reaksjoner: seiltid og GrimReaper
Takk for at du tok initiativ til dette @Dazed! Det er gøy å være først ute til å legge kortene/klokkene på bordet. Jeg føler meg som en fersking her på Tidssonen, men etter drøyt to år på forumet så ser det ut til at denne hobbyen ikke er forbigående, selv om sikkert interessen vil gå opp og ned gjennom årene.

Jeg er litt usikker på hvilken form som forventes her, men siden jeg stort sett har kjøpt klokker og i liten grad solgt klokker så vil jeg gjerne fortelle historien i kronologisk rekkefølge. Faren er at det kan bli litt langt å lese, men jeg skal forsøke å holde det relativt kort.

Med bakgrunn i Teknologi/IT og en vane for å hoppe nedi de vanlige kaninhullene som f.eks. øl, kaffe osv så var det bare et tidsspørsmål før fokuset ble klokker antar jeg. Jeg er et barn av åttitallet og husker jeg hadde en Gul-klokke som barn (dessverre borte nå). Etter endte studier og oppstart i ny jobb kjøpte jeg meg en Seiko SGEA83P1 og den har jeg fortsatt, selv om jeg aldri bruker den. Dette må ha vært omtrent 2005 og jeg husker hvor jeg kjøpte den, men jeg finner verken boks eller kvittering og så langt tilbake går ikke historikken i nettbanken heller så jeg vet ikke hva jeg betalte for den. I retrospekt var det et veldig moderat valg for å markere start på voksenlivet, selv om jeg er sikker på at det føltes ut som en god del penger for meg den gang.

Vis vedlegg 357270

Deretter gikk det ganske mange år uten å egentlig tenke så mye på klokker. Det var et par generasjoner med Fitbit på armen, men interessen for noe uten skjerm vokste og jeg kjøpte en Kronaby Apex. For de som ikke vet det så er dette en svensk klokke. Det ytre fremstår som en vanlig quartz-klokke, men den har Bluetooth og styres fra telefonen. Samtidig har den batteri som holder i 1-2 år så man måtte ikke styre med lading. Man kunne sette alarm som vibrerte og konfigurere ganske fritt hva pusherne skulle gjøre. Det var for eksempel mulig å sette en av pusherne til å bare være en teller (trykk på pusheren hver gang du bestiller en øl og sjekk dagen etterpå hvor mye du drakk osv). Bluetooth eller ei, jeg likte at det så ut som en ordentlig klokke. Jeg husker jeg ble spurt om det var en Panerai en gang. På det tidspunktet visste jeg vel knapt hva det var.

Vis vedlegg 357271

Men så begynte jeg å snuse på mekaniske klokker. Det var fortsatt ganske fjernt for meg å skulle bruke mange tusenlapper på en klokke men etter å ha lest en del så fant jeg ut at en passende måte å dyppe tærne uti på ville være å kjøpe en Orient, og da spesifikt en Orient Bambino. I januar 2017 kjøpte jeg Bambinoen på FINN. Blå skive og ganske dressy i uttrykket selv om den er på rause 42mm. Litt usikker på hvilken generasjon Bambino dette er, men det er en litt eldre modell med urverk som ikke har hacking. Jeg brukte den klokken av og på husker jeg. Jeg vekslet mellom den og Kronaby-klokka.

Vis vedlegg 357269

Nå nærmer øyeblikket hvor jeg ramler ned i kaninhullet seg. Gjennom høsten 2020 og våren 2021 så tok Youtube-algoritmene og kjedsomhet av Corona overhånd og etterhvert kunne jeg ganske mye om Omega Speedmaster. Det var mye ved denne klokken som appellerte til meg. Både klokken i seg selv og historien. Det var selvfølgelig et ganske stort hopp i prisklasse i forhold til Orienten jeg hadde fra før, men man kunne jo kjøpe noe brukt. Imidlertid stresset det meg at jeg opplevde å kunne så lite om klokker og det føltes utrygt å handle brukt og privat med så store summer. Omega hadde akkurat lansert Speedmaster Professional med 3861 urverket, men den forrige modellen kunne fortsatt kjøpes over disk. Jeg var også interessert i FOIS og Reduced-modellene fordi jeg har relativt små håndledd. Konklusjonen ble imidlertid at det var Speedmaster Professional jeg måtte ha, og etter å ha prøvd både 3861 og 1861 i butikk ble det også klart for meg at 3861 med ny lenke satt veldig mye bedre på hånda mi enn den gamle lenken. Når jeg først kjøpte en så flott klokke så ville det være veldig fint å ha innsyn til urverket også, tenkte jeg. Så i løpet av noen måneders tid så gikk budsjettet fra 30k til tett oppunder 80k og jeg kjøpte en ny Speedmaster Professional 3861 Sapphire Sandwich over disk sommeren 2021.

Vis vedlegg 357266

Da begynte snøballen å rulle. Jeg var på Thune og fikk øye på og prøvde Nomos Orion og fikk skikkelig godfølelsen på den. Liten (35mm) og nett klokke, med en fantastisk sølvfarget skive og med flotte blånerte visere. Det var litt leveringstid så konklusjonen ble at denne måtte jeg bestille, og så kunne jeg gjerne vente en stund på levering. Men det som Nomos oppga som nærmere et halvt års ventetid viste seg å bare være en måneds tid så plutselig var denne Nomosen også inne i boksen i løpet av vinteren 2022.

Vis vedlegg 357264

Da sommeren begynte å nærme seg innså jeg at jeg "måtte" ha en klokke som jeg kunne bade med. Valget falt på en annen Nomos - en oransje Club Campus (36mm). Denne var også ganske "billig". Man blir fort fartsblind i denne hobbyen, som jeg antar mange her inne kjenner seg igjen i. Den var i boksen før sommerferien samme året. En morsom klokke som passer flere årstider enn bare sommeren. Her avbildet på høsten.

Vis vedlegg 357268

Etter sommerferien fikk jeg hang-up på BB58. Det ble mye Youtube-titting og lesing av artikler om denne klokken. Her kunne jeg kanskje for én gangs skyld kjøpe brukt, men på dette tidspunktet var det ikke så veldig mye å spare på å kjøpe klokken brukt. Det var imidlertid 4-8 måneder ventetid hos Bjerke og det passet meg egentlig helt fint siden jeg allerede hadde kjøpt en del klokker det året. Jeg begynte også å forstå at det er mye glede i jakta og ventingen også, så det var bra å spre kjøpene litt utover. Også denne bestillingen gikk imidlertid raskere enn forespeilet så den ble kjøpt og var inne i boksen i november 2022. Dette er virkelig en fantastisk klokke, og jeg har lest at denne klokka er det folk her på forumet som har kjøpt både to og tre ganger så det er høy risiko for å angre seg om man kvitter seg med denne.

Vis vedlegg 357267

Nå tenkte jeg at det var på tide å roe ned litt, men så hadde det seg slik at jeg skulle fylle 40 år i 2023 og jeg hadde allerede tittet litt på noen Grand Seikoer hos Christensen. Omiwatari ble vurdert. En helt fantastisk skive og ekstremt fascinerende med Spring Drive. Men prisen ble i overkant stiv synes jeg og at jeg i så fall måtte selge noe først. Og det hadde jeg veldig vanskelig for å gjøre fordi jeg likte alle klokkene mine. Omtrent samtidig begynte @speedieThomas å snakke varmt om sin SBGW231 og da la jeg merke til SBGW283 (Kishun). Den satt veldig godt på håndleddet mitt og har en aldeles nydelig skive. Etter å ha kvernet på dette i noen måneder, prøvd klokken på hånden flere ganger og etterhvert drevet av en viss sense of urgency skapt av en stadig mer verdiløs krone og økende klokkepriser så slo jeg til på et lite tilbud på den før sommeren.

Vis vedlegg 357265

For å oppsummere inneholder klokkeboksen nå åtte klokker, hvorav tre av de strengt tatt ikke er i bruk. (Seikoen, Kronaby og Orient). Av de tre så kunne jeg nok solgt Kronabyen. Den har jeg ikke så mye følelser for, men den representerer "broen" over fra Fitbit til skikkelig klokke for min del.

* Seiko SGEA83P1
* Kronaby Apex
* Orient Bambino
* Omega Speedmaster Professional
* Nomos Orion
* Nomos Club Campus Future Orange
* Tudor Black Bay 58
* Grand Seiko SBGW283

Vis vedlegg 357263

Bonusklokke som det ikke er plass til i boksen er Moonswatch Mission to the Sun. Litt usikker på hvorfor jeg har denne egentlig, når jeg tenker meg om. Heldigvis ble den kjøpt hos Swatch og ikke fra en invistor med påslag.

Vis vedlegg 357262

Noen refleksjoner jeg gjør meg:

* Jeg liker generelt små (sub-40mm) klokker.
* Jeg liker tynne klokker (Nomos Orion er f.eks. 8,7mm).
* Jeg liker klokker som er litt dressy.
* Jeg liker klokker uten dato for mest mulig symmetri på skiven.
* Når jeg bruker BB58en så bruker jeg dykkerbezelen til å ta tid på ting ganske ofte så det er en veldig nyttig komplikasjon selv om jeg ikke driver med dykking.
* Når jeg bruker Speedmasteren bruker jeg nesten aldri kronografen.

For meg virker fem klokker som reellt er i bruk som en slags sweet spot. Det er få nok klokker til at ingen blir liggende altfor lenge uten å bli brukt, samtidig er det mange nok til at jeg kan variere litt og at noen klokker blir liggende lenge nok til at de kan "gjenoppdages".

For meg ser jeg ikke noen store hull i denne samlingen egentlig, dersom jeg tenker på hva jeg "trenger". Det er ganske sjelden jeg bedriver aktiviteter hvor jeg kunne tenke meg en rimelig og solid klokke. I situasjoner på f.eks. reise til steder hvor jeg ikke har lyst til å ha med meg altfor kostbare klokker har jeg ofte tatt med meg Nomos Club, men selv om den er relativt rimelig så "skriker" den jo litt, så det er kanskje et slags udekket behov der. Og jeg mangler en GMT, men det er ikke sååå ofte jeg beveger meg mellom tidssoner og i jobbsammenheng er det stort sett +/- 1 time jeg forholder meg til i det daglige.

Hva er jeg nysgjerrig på fremover (in no particular order):
* Kjøpe brukt
* Edelt metall
* Vintage (eller neo-vintage)
* Månefase?
* Cartier og JLC
* Rolex - kanskje jeg er lettpåvirkelig, men føler at det må prøves en gang. Aktuelle er DJ36, OP36 og Explorer 1 (36mm)

Dersom du har kommet deg helt hit så takker jeg så mye for oppmerksomheten og håper at du fikk noe ut av å lese.

Med dette så minner jeg også @GrimReaper på at han overtar stafettpinnen i morgen!
Sen tilbakemelding fra meg, og attpåtil klate jeg å poste innlegget før jeg rakk å skrive noenting :oops:

Herlig samling og presentasjon! Liker godt utviklingen og refleksjonene rundt de forskjellige klokkene. Jeg syns det er en god variasjon av farger, endel dressy men også dekt i sportskategorien.

Personlig favoritt må bli Grand Seikoen :love: Den står på topp 3-ønskelisten min.

Som et forlsag til hva som kunne passet inn, og også skilt seg litt ut fra resten, blir noe med en litt annen kasseform. Du nevner selv at du er nysgjerrig på JLC og Cartier, så en variant av JLC Reverso eller Cartier Santos ville komplementert samlingen godt etter min mening :D

Takk for delingen!
 
Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: William Lumbergh
God lørdag, godtfolk ;)

Jeg kaster meg utpå og bytter dag med @GrimReaper Greit å holde gangen i tråden. Jeg hadde laget mye klart siden mandag 15. passet dårlig for min del.
Samlingen ble slanket fra 7 til 3 klokker sommeren 2022. Etter å ha vært på anskaffelseskjøret i noen år hvor mye handlet om jakten på neste klokke, kom jeg til en erkjennelse av at gleden over å få en ny klokke, raskt ble erstattet av tanken om hva som burde bli neste klokke inn. Snakk om feil fokus! Noe måtte gjøres, og jeg følte heller ikke at alle klokkene ble brukt nok. Submariner var den eneste som «overlevde» slankeprosessen, og fikk selskap av to nye.

Resultatet ble denne trioen, presentert i en flott rull kjøpt i TS sin nettbutikk. (Snikreklame, satser på at det blir rabatt på medlemskapet i SP neste år :mrgreen:).

Vis vedlegg 357384

ROLEX SUBMARINER (126040)
Kjøpt hos Askeland i 2021. Fikk den til 50 årsdagen av kona, og kan aldri kvitte meg med denne. Det er den jeg liker best i dagens lille samling, og klokken jeg har likt best blant alle de jeg har eid fram til nå. Umulig å bli lei!

Det er kanskje ikke så mye å si om Submariner utover at den er ikonisk, komfortabel med sine 41 mm, passer til det meste og er selve referansen blant dykkere. Den rigger ikke så mye i høyden og passer etter min mening like godt til pent som casual. Glidelock gjør at lenken lett tilpasses temperatursvingninger. Er den kjedelig? Jeg heller mot at den er perfekt (særlig uten dato), gjerne så perfekt at den blir litt kjedelig.

Vis vedlegg 357385

JAEGER-LECOULTRE MASTER CONTROL CALENDAR
Kjøpt hos Bjerke i 2022. Etter at jeg solgte Rolex Yacht-Master til en god bekjent her på TS, startet jakten på en dressklokke. JLC har mange modeller som frister når det kommer til dressklokker, og jeg hadde siklet en god stund på denne modellen før jeg slo til. Det er klokken jeg brukte mest i fjor, og som er lettest å velge til jobb. Det handler kanskje også om at det er litt ekstra styr å stille en trippel kalender, og jeg passer på å holde den gående i lengre perioder. Heldigvis har den 70 timers kondis. Jeg digger klokker med innsyn til urverket, og synes innmaten står i stil til resten. Rotoren i gull gjør at jeg noen ganger tenker at denne tikker av boksen for edelt metall (hehe).

Reimbyttene går som en lek uten verktøy, og jeg varierer mellom mørkeblå og mørkebrun alligator i tillegg til den lysebrune kalveskinnsreimen som fulgte med. Selv om det skjer mye på skiven, er designet slik at den framstår som ryddig og enkel i det daglige. Legg merke til at datoviseren gjør et lite hopp mellom 15. og 16. hver måned for å ikke komme i veien for månefasen. Kul detalj! Den har også lume, selv om det er veldig nedtonet. Den 40 mm store klokken rigger ikke mer enn 10,95 mm i høyden og 866-verket til JLC er rett over 6 mm høyt. Imponerende! Min mest avanserte (og kostbare) klokke.

Vis vedlegg 357386

Vis vedlegg 357387

OMEGA SPEEDMASTER MOONWATCH (3861)
Kjøpt hos Askeland i 2022. Etter at jeg solgte Daytona (116500LN) kjente jeg raskt på savnet etter en kronograf, selv om kronograf-funksjonen på Daytona (med innskrudde pushere) aldri ble brukt. Klokken var dessuten vanskelig å lese tiden på, særlig med hvit skive. Uansett, Speedmaster har vært en fullgod erstatning, og jeg liker kanskje denne bedre enn Daytona (!?) Man kan se hva klokken er i dårlig lys eller med middels promille, uten at det skjer særlig ofte. Lenken kan etter min mening måle seg med lenkene til Rolex, og det sier ikke lite. Savner av og til justeringsmuligheter, men det er ikke et stort problem.

Speedmaster er i likhet med Submariner en av klodens mest ikoniske klokker. Jeg var aldri i tvil om at varianten med safirglass og innsyn til urverket var den jeg skulle ha. Månehistorien er mindre viktig for meg. Kronograf-funksjonen brukes faktisk inni mellom, mest til å ta tiden i forbindelse med matlaging. Etter ett og et halvt år er dette en klokke som fortsatt framkaller et lite smil hver gang den brukes.

Vis vedlegg 357388


Vis vedlegg 357389

EGEN VURDERING
Jeg har ofte tenkt på denne trioen som et mulig end-game. Samtidig kjenner jeg på en «uroen» flere av oss får i dette gamet. Her er tross alt mye dekket: Ikoner, dykker, kronograf, dressklokke, flere komplikasjoner, in-house urverk, både manuelt og automatisk verk, lenke og reim samt noenlunde ulike uttrykk på klokkene. Alle tre får passe med armtid, og det gjør stilling av klokkene litt enklere når to ikke har dato.

TANKER OM EN NY KLOKKE ELLER Å BYTTE EN AV DE JEG HAR?
Jeg «savner» noen ganger en klokke med farge på skiven. Prøvde meg med en flott blå Certina i fjor, men den ble liggende i rullen og røk ut etter 3-4 mnd. Jeg har alltid vært svak for IWC Pilot Mark-serien, og den nye XX-modellen har jo det meste på stell med oppdatert urverk etc. Jeg er også svak for Datejust med hvit skive (må være fluted + jubilee). GMT-funksjon har jeg hatt, og edelt metall har jeg slått fra meg pr. i dag. Vil ikke prioritere å bruke så mye penger på gull.

Dersom jeg skal bytte én av de jeg har, er det JLC eller Speedmaster som ryker. Eller skal jeg gå for en fjerde og beholde trioen?
Jeg setter pris på innspill, kanskje byr dette på den åpenbaringen jeg håper på? :)
Det står respekt av å ha slanket samlingen ned til 3 klokker, og det skal godt gjøres å lande på en bedre trio. Applaus fra meg :)

Men, som flere har vært inne på og som du ser ut til å ha landet på selv, skal du selvfølgelig ha inn en til for å fylle den siste plassen i rullen.
Jeg syns Longines har mye fint i sin kolleksjon og som kunne passet inn i samlingen din som det "rimelige" alternativet. Er selv svak for den nye Legend Diver i 39mm
1705247867937.png

(lånt fra timeandwatches.com)

Blir gøy å se hva du lander på :)
 
Jeg selger sjeldent noe.

Nå begynte jeg å tenke på hvilke sidespor jeg har vært på og hva jeg har solgt siden jeg "begynte" med en Seiko 5 for drøyt halvannet år siden. Jeg burde nok lære meg å sove på idéer og ha mer impulskontroll.

-Seiko SNKL23J1
-Seiko SRPH87K1
-Victorinox INOX Diver Professional
-Seiko SRPD51K1
-Zelos Hammerhead III
-Vostok Komandierski
-Aigi Arctic Chrono
-Swatch Black Rebel
-Svart CasiOak
-Gul CasiOak
-G-Shock 5600
-Raven Endeavour II
-Seiko King Samurai Save The Ocean

Uff. Dette var verre enn jeg trodde. Kanskje litt selvtvang og krymping av samlingen kunne være sunt.
 
Det står respekt av å ha slanket samlingen ned til 3 klokker, og det skal godt gjøres å lande på en bedre trio. Applaus fra meg :)

Men, som flere har vært inne på og som du ser ut til å ha landet på selv, skal du selvfølgelig ha inn en til for å fylle den siste plassen i rullen.
Jeg syns Longines har mye fint i sin kolleksjon og som kunne passet inn i samlingen din som det "rimelige" alternativet. Er selv svak for den nye Legend Diver i 39mm
Vis vedlegg 357556
(lånt fra timeandwatches.com)

Blir gøy å se hva du lander på :)
Takk skal du ha :) Longines har som sagt mye fint. En 4. klokke må nok bli et merke jeg ikke har hatt til nå. F.eks. IWC, Grand Seiko, Cartier eller Breitling? Tanken om sparing er allerede sådd!
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Morsom samling, @Dazed! :D

Selv om det er et godt antall dykkere så har de jo hvert sitt særtrekk som i mine øyne kan forsvare å ha de i samlingen, i hvert fall for en periode for å ha prøvd.
Og en fordel med at kona syns alle er like er at hun sannsynligvis ikke merker det når du kjøper nye:LOL:
Tror min favoritt må bli Christopher Ward'en, den er ordentlig tøff!

Som flere har vært inne på ville jeg også prøvd å slanke samlingen på sikt om dette var min samling. Usikker på hvor jeg skulle startet, så sikter heller på hva jeg ville sett etter som neste inn. Ut i fra dine preferanser og hva du har uttrykt at du savner så hadde kanskje en Tudor Heritage Chronograph stått øverst på listen. Den tikker av ønsket om en kronograf, den burde treffe størrelsen du liker, den sprudler opp med litt farger, og kan i tillegg fungere som en slags GMT med sin roterende bezel.
1705252086558.png

(bilde lånt fra Hodinkee)
 
@eidehelg
En veldig fin trio du har her. Imponert over at du klarer å holde deg til 3 klokker. Jeg har også forsøkt dette i flere omganger, men klarer ikke å begrense samlingen. Jeg har lett for å "henge" meg opp i enkelte merker og kjøpe flere klokker fra samme produsent. Hvis du skal utvide med en klokke til, så kanskje en Pilot fra IWC hadde passet inn?
Big Pilot 43 mm.
IWC BP.jpg
 
Morsom samling, @Dazed! :D

Selv om det er et godt antall dykkere så har de jo hvert sitt særtrekk som i mine øyne kan forsvare å ha de i samlingen, i hvert fall for en periode for å ha prøvd.
Og en fordel med at kona syns alle er like er at hun sannsynligvis ikke merker det når du kjøper nye:LOL:
Tror min favoritt må bli Christopher Ward'en, den er ordentlig tøff!

Som flere har vært inne på ville jeg også prøvd å slanke samlingen på sikt om dette var min samling. Usikker på hvor jeg skulle startet, så sikter heller på hva jeg ville sett etter som neste inn. Ut i fra dine preferanser og hva du har uttrykt at du savner så hadde kanskje en Tudor Heritage Chronograph stått øverst på listen. Den tikker av ønsket om en kronograf, den burde treffe størrelsen du liker, den sprudler opp med litt farger, og kan i tillegg fungere som en slags GMT med sin roterende bezel.
Vis vedlegg 357570
(bilde lånt fra Hodinkee)

Takk. Ja, det er vel litt mye overlapp. Samtidig har alle klokkene sine egenskaper som jeg liker å ha. Jeg må gå noen runder og legge en plan.

Men det er avskrekkende slitsomt å legge ut klokkene for salg og ikke tape mer enn akseptabelt på dem.

Fin den Tudor-en, men jeg tror jeg har mer sansen for vanlig BB Chrono likevel. Har god tid til å finne ut av det. :)
 
@eidehelg
En veldig fin trio du har her. Imponert over at du klarer å holde deg til 3 klokker. Jeg har også forsøkt dette i flere omganger, men klarer ikke å begrense samlingen. Jeg har lett for å "henge" meg opp i enkelte merker og kjøpe flere klokker fra samme produsent. Hvis du skal utvide med en klokke til, så kanskje en Pilot fra IWC hadde passet inn?
Big Pilot 43 mm.
Vis vedlegg 357573
Takk for det @Suften :) Jeg digger Pilot-serien til IWC. Big Pilot i 46 mm krever rimelig drøye lanker for å ikke se feil ut, derfor ble jeg glad da BP ble lansert i 43 mm. Skuffelsen meldte seg imidlertid da jeg prøvde den. Den blir akkurat for stor for meg. Mark XX derimot passer helt utmerket! Sikler litt på en Mark XX med lenke og grønn eller blå skive :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
God lørdag, godtfolk ;)

Jeg kaster meg utpå og bytter dag med @GrimReaper Greit å holde gangen i tråden. Jeg hadde laget mye klart siden mandag 15. passet dårlig for min del.
Samlingen ble slanket fra 7 til 3 klokker sommeren 2022. Etter å ha vært på anskaffelseskjøret i noen år hvor mye handlet om jakten på neste klokke, kom jeg til en erkjennelse av at gleden over å få en ny klokke, raskt ble erstattet av tanken om hva som burde bli neste klokke inn. Snakk om feil fokus! Noe måtte gjøres, og jeg følte heller ikke at alle klokkene ble brukt nok. Submariner var den eneste som «overlevde» slankeprosessen, og fikk selskap av to nye.

Resultatet ble denne trioen, presentert i en flott rull kjøpt i TS sin nettbutikk. (Snikreklame, satser på at det blir rabatt på medlemskapet i SP neste år :mrgreen:).

Vis vedlegg 357384

ROLEX SUBMARINER (126040)
Kjøpt hos Askeland i 2021. Fikk den til 50 årsdagen av kona, og kan aldri kvitte meg med denne. Det er den jeg liker best i dagens lille samling, og klokken jeg har likt best blant alle de jeg har eid fram til nå. Umulig å bli lei!

Det er kanskje ikke så mye å si om Submariner utover at den er ikonisk, komfortabel med sine 41 mm, passer til det meste og er selve referansen blant dykkere. Den rigger ikke så mye i høyden og passer etter min mening like godt til pent som casual. Glidelock gjør at lenken lett tilpasses temperatursvingninger. Er den kjedelig? Jeg heller mot at den er perfekt (særlig uten dato), gjerne så perfekt at den blir litt kjedelig.

Vis vedlegg 357385

JAEGER-LECOULTRE MASTER CONTROL CALENDAR
Kjøpt hos Bjerke i 2022. Etter at jeg solgte Rolex Yacht-Master til en god bekjent her på TS, startet jakten på en dressklokke. JLC har mange modeller som frister når det kommer til dressklokker, og jeg hadde siklet en god stund på denne modellen før jeg slo til. Det er klokken jeg brukte mest i fjor, og som er lettest å velge til jobb. Det handler kanskje også om at det er litt ekstra styr å stille en trippel kalender, og jeg passer på å holde den gående i lengre perioder. Heldigvis har den 70 timers kondis. Jeg digger klokker med innsyn til urverket, og synes innmaten står i stil til resten. Rotoren i gull gjør at jeg noen ganger tenker at denne tikker av boksen for edelt metall (hehe).

Reimbyttene går som en lek uten verktøy, og jeg varierer mellom mørkeblå og mørkebrun alligator i tillegg til den lysebrune kalveskinnsreimen som fulgte med. Selv om det skjer mye på skiven, er designet slik at den framstår som ryddig og enkel i det daglige. Legg merke til at datoviseren gjør et lite hopp mellom 15. og 16. hver måned for å ikke komme i veien for månefasen. Kul detalj! Den har også lume, selv om det er veldig nedtonet. Den 40 mm store klokken rigger ikke mer enn 10,95 mm i høyden og 866-verket til JLC er rett over 6 mm høyt. Imponerende! Min mest avanserte (og kostbare) klokke.

Vis vedlegg 357386

Vis vedlegg 357387

OMEGA SPEEDMASTER MOONWATCH (3861)
Kjøpt hos Askeland i 2022. Etter at jeg solgte Daytona (116500LN) kjente jeg raskt på savnet etter en kronograf, selv om kronograf-funksjonen på Daytona (med innskrudde pushere) aldri ble brukt. Klokken var dessuten vanskelig å lese tiden på, særlig med hvit skive. Uansett, Speedmaster har vært en fullgod erstatning, og jeg liker kanskje denne bedre enn Daytona (!?) Man kan se hva klokken er i dårlig lys eller med middels promille, uten at det skjer særlig ofte. Lenken kan etter min mening måle seg med lenkene til Rolex, og det sier ikke lite. Savner av og til justeringsmuligheter, men det er ikke et stort problem.

Speedmaster er i likhet med Submariner en av klodens mest ikoniske klokker. Jeg var aldri i tvil om at varianten med safirglass og innsyn til urverket var den jeg skulle ha. Månehistorien er mindre viktig for meg. Kronograf-funksjonen brukes faktisk inni mellom, mest til å ta tiden i forbindelse med matlaging. Etter ett og et halvt år er dette en klokke som fortsatt framkaller et lite smil hver gang den brukes.

Vis vedlegg 357388


Vis vedlegg 357389

EGEN VURDERING
Jeg har ofte tenkt på denne trioen som et mulig end-game. Samtidig kjenner jeg på en «uroen» flere av oss får i dette gamet. Her er tross alt mye dekket: Ikoner, dykker, kronograf, dressklokke, flere komplikasjoner, in-house urverk, både manuelt og automatisk verk, lenke og reim samt noenlunde ulike uttrykk på klokkene. Alle tre får passe med armtid, og det gjør stilling av klokkene litt enklere når to ikke har dato.

TANKER OM EN NY KLOKKE ELLER Å BYTTE EN AV DE JEG HAR?
Jeg «savner» noen ganger en klokke med farge på skiven. Prøvde meg med en flott blå Certina i fjor, men den ble liggende i rullen og røk ut etter 3-4 mnd. Jeg har alltid vært svak for IWC Pilot Mark-serien, og den nye XX-modellen har jo det meste på stell med oppdatert urverk etc. Jeg er også svak for Datejust med hvit skive (må være fluted + jubilee). GMT-funksjon har jeg hatt, og edelt metall har jeg slått fra meg pr. i dag. Vil ikke prioritere å bruke så mye penger på gull.

Dersom jeg skal bytte én av de jeg har, er det JLC eller Speedmaster som ryker. Eller skal jeg gå for en fjerde og beholde trioen?
Jeg setter pris på innspill, kanskje byr dette på den åpenbaringen jeg håper på? :)

Flott trekløver du har der, og jeg ville nok beholdt alle og vurdert en fjerde klokke om du blir rastløs. Hva med en karbon-doxa i gul/orange?

Edit: eller hva med en GS SBGW283…?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Takk for det @Suften :) Jeg digger Pilot-serien til IWC. Big Pilot i 46 mm krever rimelig drøye lanker for å ikke se feil ut, derfor ble jeg glad da BP ble lansert i 43 mm. Skuffelsen meldte seg imidlertid da jeg prøvde den. Den blir akkurat for stor for meg. Mark XX derimot passer helt utmerket! Sikler litt på en Mark XX med lenke og grønn eller blå skive :p
Grønn XX er nydelig. Har selv en blå BP 43, med både lenke, skinnreim og gummireim. Digger den klokka. Med WR på 100 meter så kan den også brukes til alt.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch og eidehelg
@Dazed

Takk for at du deler og for initiativet! Personlig så syntes jeg kanskje, som flere andre skriver, at å konsolidere litt kunne vært en vei og gå. Samtidig så klarer jeg det ikke selv, så det er lettere sagt enn gjort. Støtter behovet for en kronograf, og syntes @MrJensen sitt forslag om Tudor Heritage Chronograph var godt. Det ser ut som den kunne «passet» i samlingen din og samtidig tilført noe nytt
 
@Dazed

Takk for at du deler og for initiativet! Personlig så syntes jeg kanskje, som flere andre skriver, at å konsolidere litt kunne vært en vei og gå. Samtidig så klarer jeg det ikke selv, så det er lettere sagt enn gjort. Støtter behovet for en kronograf, og syntes @MrJensen sitt forslag om Tudor Heritage Chronograph var godt. Det ser ut som den kunne «passet» i samlingen din og samtidig tilført noe nytt

Takk. Ja. Sitter og teller på knappene hva som evt må til for å bytte en 3-4-5 klokker i en Seamaster Diver 300. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos