* K L O K K E S T A F E T T E N *

@Genta

Spennende presentasjon, både den du og @Loevhagen har. Jeg kan allerede advare om at min kommende blir litt mer ordrik...
Det er en imponerende samling du har, og det er tydelig at du har vært med en stund. Jeg liker godt blandingen mellom vintage og moderne. Mine favoritter her er Submariner og Prince Oysterdate. At du bruker nettopp de to som hverdagsklokker er utrolig kult.

- I og med at du savner Daytona, tror du en annen kronograf kunne vært aktuell? Hva med for eksempel dykkerkronograf fra Jaeger-LeCoultre?
- Hender det at du bruker arveklokkene dine?
- Kan jeg spørre hvor klokkeinteressen din startet? Helt overordnet mener jeg og før du kjøpte Rolex. Kunne det være en idé å søke tilbake dit på et tidspunkt?

Jeg forstår godt at man kan være skeptisk til å gå med klokker når de er lett gjenkjennbare og verdiene overstiger flere hundre tusen kroner. Da er det viktigere å gjøre som du har gjort, selge de og kjøpe noe du kan bruke.

Ellers så noterer jeg meg at jeg må komme meg en tur innom en forhandler og få prøvd en Pelagos på armen, den klokka ser tøffere ut for hver gang jeg ser den her.
 
@Genta

Spennende presentasjon, både den du og @Loevhagen har. Jeg kan allerede advare om at min kommende blir litt mer ordrik...
Det er en imponerende samling du har, og det er tydelig at du har vært med en stund. Jeg liker godt blandingen mellom vintage og moderne. Mine favoritter her er Submariner og Prince Oysterdate. At du bruker nettopp de to som hverdagsklokker er utrolig kult.

- I og med at du savner Daytona, tror du en annen kronograf kunne vært aktuell? Hva med for eksempel dykkerkronograf fra Jaeger-LeCoultre?
- Hender det at du bruker arveklokkene dine?
- Kan jeg spørre hvor klokkeinteressen din startet? Helt overordnet mener jeg og før du kjøpte Rolex. Kunne det være en idé å søke tilbake dit på et tidspunkt?

Jeg forstår godt at man kan være skeptisk til å gå med klokker når de er lett gjenkjennbare og verdiene overstiger flere hundre tusen kroner. Da er det viktigere å gjøre som du har gjort, selge de og kjøpe noe du kan bruke.

Ellers så noterer jeg meg at jeg må komme meg en tur innom en forhandler og få prøvd en Pelagos på armen, den klokka ser tøffere ut for hver gang jeg ser den her.
Er ikke kronograf som sådan jeg er ute etter, men har alltid likt utseende til 116520/116509. Syns også komboen dykker + kronograf er litt snodig.

Jada, arveklokkene får litt luft, men ikke ofte. De burde begge fått litt olje, som jeg ikke prioriterer, og da blir de liggende enda mer. Jeg servet begge da jeg fikk dem, så reimer, glass og kasse er topp stand.

Virkelig anbefaler Pelagos, spesielt fxd, fantastisk komfort og design. Men hos meg taper den i daglig kamp mot 116600 som har høyere opplevd kvalitet. Tudor Sub-en bruker jeg mye, men 5513 er hakket hvassere. Derfor jeg tenket å selge disse to Tudorene (som et ledd i å redusere samlingens verdi).

Klokkeinteressen startet fiffig nok med å se på fake Rolex i Thailand på 80-tallet... elendige kopier, men mye morro å se på. En tid før internett. Kjøpte aldri, og misliker fake og såkalte homage sterkt. På vei hjem fra en av disse turene i 1.klasse på barneskolen fikk jeg min fars Casio. Var vel her det startet...
Omtrent en slik:
1705569489520.png

Var innom kalkulatorklokker og analog/digial ++.
I 8.klasse brukte jeg egne penger på å kjøpe en skikkelig kul Seiko Roland Garros på familietur til Hong Kong, den ble brukt daglig inntil den ble ødelagt på befalsskolens røffe øvelser.
1705568275751.png

Alle disse ligger en plastpose på loftet:)
 
Tja, samlingen varierer ganske mye. Kun Hulken som har forblitt i mange år. Men den har ofte en rød tråd: Rolex.

5711 ble solgt da jeg ikke syntes den var verdt prisen og ikke trives med 500’ på armen. Kommer ikke til å kjøpe den igjen før prisen dropper til 250’ eller jeg vinner 1300 millioner.

Ikke lenge siden samlingen så slik ut, da var den spiss!
Vis vedlegg 357873
Og slik:
Vis vedlegg 357875

Dessverre, pga hendelser som Blix ble utsatt for på søndag reduserer jeg betydelig verdien i samlingen. Derfor tror jeh ikke Daytona kommer inn igjen heller.

Hva skjedde med Blix? Link?
 
Da var det min tur, og før jeg setter i gang vil jeg gjerne få takke @Dazed for initiativet og alle andre deltakere for innlegg og kommentarer. Dette er et fint avbrekk i hverdagen, og det er moro å se hva dere samler!

Part 1

Klokkeinteressen min startet for alvor da mine besteforeldre på 90-tallet kom hjem fra Thailand med en fake Tag Heuer til meg. Den hadde innsyn til det automatiske urverket og jeg brukte mye tid på å stirre. Opp gjennom barndommen gikk det mye i fargerike kvarts, slik som denne 7-up klokka:

7-up.jpg


Etter hvert gled det over i moteklokker før jeg i 2006 for alvor tok steget inn i klokkeverden med innkjøp av en Tag Heuer Carrera cal. 16. Denne gikk jeg med hver dag i 12 år frem til 2018. I 2018 var jeg blitt godt voksen, men selv om jeg ikke hadde handlet noe særlig med klokker så viste jeg veldig godt hva jeg likte. IWC. Og jammen kommer vi ikke da til den første hekken i min etappe, min IWC Portugieser Automatic (IW500710):

IWC.jpg


Hacking seconds, pellaton automatisk urverk med 7 dagers gangreserve og masse innsyn til urverket. Klokka var morgengave fra min kone da vi giftet oss (hun fikk matchende IWC Da Vinci). Jeg syntes dette er en flott klokke, og den katalyserte klokkeinteressen ytterligere et nivå. Nå var det ikke lenger nok med en, men jeg måtte ha en til enhver situasjon. Herfra har det gått ganske radig, med et par klokker i året. Jeg verdsetter variasjon og liker ofte ikoniske modeller. Jeg selger lite, men har hatt et par spontankjøp som jeg har latt gå videre.

Den neste klokka på lista sa jeg nei til to ganger før hypen virkelig slo til og jeg ikke turte å vente lenger, min Rolex Submariner 116610LV:

Hulken.jpg


Ikonisk modell i en farge jeg er veldig glad i, også står mitt navn i garantikortet som gjør den litt mer spesiell.

Til min 40-årsdag fikk jeg denne av min kone, min Omega Speedmaster 1861 Hesalite:

Moonwatch.jpg


Jeg har brukt lang tid på å fine en rem/lenke som tikker boksene for meg på denne, men nå tror jeg endelig jeg har funnet den. Bruker den på en svart canvas-rem, som kommer til 3861. På dette tidspunktet hadde jeg Carreraen gå, og satt igjen med det som for relativt kort tid siden var mitt end-game. Tre allsidige klokker for de fleste anledninger. Slik gikk det ikke.

Da min yngste datter ble født kjøpte jeg denne, en Cartier Santos medium. Jeg planlegger å gi denne en masse hairlines og dings, før den gis til henne enten til konfirmasjon eller ved hennes 18-årsdag. Dessuten så «trengte» jeg et pilotur:

Santos.jpg


Den neste klokka skal jeg innrømme er et rent resultat av hypen, og ble bestilt noe etter re-lansering på Basel i 2018, min Rolex GMT Mater II 126710BRLO (Pepsi):

Pepsi.jpg


Kjøpt på jubilee, men liker den best på oyster. Jeg har den allikevel oftest på jubilee ettersom det gir den størst særpreg. Denne sitter nok ikke så dypt, og vil nok få gå videre når jeg klarer å overbevise meg at jeg ikke trenger GMT eller når antallet klokker (og verdi på samlingen) rett og slett blir for høy. Dessuten føler jeg på en slags «skyldfølelse» av å ha mye Rolex.

End game var nå et begrep jeg hadde sluttet å forholde med til, å jeg manglet jo en skikkelig dressklokke samt månefasekomplikasjon. Enter JLC Master Ultra Thin Moon:

MUT.jpg


Til å se dørgelig kjedelig ut på bilder er denne utrolig allsidig og lekker i bruk. Ideelt skulle jeg ønske remfestene satt litt nærmere hverandre, men hver gang jeg tar den på så bringer den frem et smil.

Jeg leste en gang i en klokkeblogg at du ikke kunne regne deg som seriøs dykker med mindre du dykket med Blancpain. Og selv om det er en helt idiotisk påstand så var frøet sådd. Jeg prøvde en stund å fa tak i en 40mm Fifty Fathoms, men uten hell. Da jeg i tillegg måtte vente alt for lenge på en Tudor FXD M.N. (som aldri kom) tok rastløsheten over og jeg kjøpte denne spontant over disk en vårdag i Oslo. Min Blancpain Fifty Fathoms Bathyscape i keramikk med blå 43,6 mm sunburst skive:

BP.jpg


Neste klokke er egentlig den som er minst «praktisk», men som jeg allikevel setter veldig høyt. Min Rolex Daytona 116500 Panda:

Panda.jpg


Nå har jeg i nyere tid utviklet langsynthet, og uten briller kan jeg bare droppe å se mot håndleddet for å lese klokka. I tillegg så er det utrolig upraktisk at den har screw down kronograf pushers, jeg bruker sjelden funksjonen. Allikevel så har denne klokka en x-faktor ved som jeg sliter med å forstå. Om jeg skulle ha sittet igjen med en klokke, så ville det vært denne.

Alle trenger en skikkelig field watch, eller hva? Min fileld watch er en Tudor Ranger:

Ranger.jpg


Enkel og lettlest klokke som jeg liker godt, og som jeg bruker på tur.

End of part 1 (max 10 bilder pr. innlegg)
 
Part 2

På dette tidspunktet så var det klart for meg at neste klokke skulle være edelt metall. Jeg brukte lang tid på å finne ut om jeg skulle ha en dressklokke med komplikasjoner, eller en sportsklokke. Jeg bruker klart mest sportsklokker, og går sjelden med gull eller brunt skinn så jeg bestemte meg for at det måtte bli en sportsklokke. Jeg hadde sikkelig lyst til at dette skulle være noe annet enn Rolex, og jeg vurderte en stund en IWC Portuguese Yacht Club Chronograph i rosegull. Dessverre så er datovinduet på den helt krise, så den falt gjennom og jeg satt igjen med to alternativer. En Rolex Yacht-Master 126655 eller Rolex Daytona 116509. Valget falt på Daytona, og når jeg først skulle blinge til med edelt metall kunne jeg like gjerne gå all inn. Dette er min Rolex Cosmograph Daytona 116509 med sundust skive og diamant bagetter:

Daytona.jpg


Denne bestilte jeg Januar 2023, og da den med denne skiven gikk ut av sortimentet under Watches & Wonder Mars/April så trodde jeg løpet var kjørt. Overraskelsen var derfor stor da jeg i mai fikk en hyggelig beskjed om at det lå en gullklokke og ventet på meg i byen. Jeg vet ikke, men dette må vel være en av de siste som er solgt?

Som nevnt tidligere så skal yngste-jenta få Santosen. Jeg har en datter til, og hun må jo også få en klokke? Jeg har lenge hatt sansen for JLC Reverso, og Tribute Monoface Small Seconds med hvit skive likte jeg veldig godt. Dessverre så var dette Boutique only, og både henvendelse hos Bjerke og e-post til JLC ga avslag på grått papir. Ved en ren tilfeldighet stakk jeg innom Bjerke i høst for å kikke på litt klokker. Vi pratet litt løst og fast og jeg nevnte at det var synd de ikke kunne få tak i tribute-modellene. Da fikk jeg det overraskende svaret om at det kanskje fantes en vei der allikevel, og spol frem noen uker og jeg er lykkelig eier av min (eller strengt tatt min datter sin) JLC Reverso Tribute Monoface Small Seconds:

Reverso.jpg


I tillegg så kan jeg skryte av denne kuriositeten, som jeg ble overrakt da jeg fikk fagbrevet som reparatør av lette kjøretøyer:

Bilklokke.jpg


Jeg vil også nevne min G-Shock og Moonswatch, de brukes lite med syntes allikevel de er artige tilskudd:

Moonswatch.jpg


G-shock.jpg


Så, hva nå? Jeg har lyst til å redusere antall, samtidig som jeg liker samlingen godt. Jeg er ikke superkomfertabel med å ha klokker av så høy verdi, samtidig så holder jeg en ganske lav profil. Dersom jeg skulle vært helt ukritisk på antall og verdi så kunne jeg gjerne tenke meg en Tag Heuer igjen (enten Monaco eller en Carrera), jeg har alltid hatt fasinasjon for Doxa og Grand Seiko, for å ikke nevne Lange. Jeg står på liste for en Vacheron Constantin Overseas, men aner ikke når den kommer, eller hva jeg gjør når den kommer. Jeg mangler en skikkelig «Haute Horlogerie» og jeg har heller ingen avanserte komplikasjoner eller penklokke i gull. Hvor veien går videre aner jeg ikke, det eneste jeg er ganske sikker på nå er at fremtiden inneholder en Daytona 116509 panda silver dial. Min grail er en A. Lange & Söhne Zeitwerk Striking Time i hvitt gull.

Motstridene? Ja, jeg vet…
 
@Heftos Takk for deling og grundig gjennomgang av kul samling!

Jeg regner med flere av oss kjenner til den følelsen av motstridende tanker i denne hobbyen. Registrerer også at selv om du har "dårlig samvittighet" så bare vokser Rolex-stacken... :LOL: Ikke at det er noe galt i det, spesielt hvis du holder lav og trygg profil (refr rans-tråden her nylig).

Den heftigste i samlingen er jo såklart gull-Daytonaen (selv om jeg ikke liker Daytona generelt, jeg synes screw down-chronoen er upraktisk og viserne vanskelig å lese). Som du sier, skal du først ha en brutalt bling/over the top klokke så kan du like gjerne gå hele veien!

Fine birthyear-klokker. Og fin unnskyldning for å kjøpe flere klokker....

Spørsmål: hvis du bare skulle beholde TO klokker, hva ville det blitt? (Du kan gjerne utelate birthyear-klokkene til barna fra utfordringen, de får du beholde...)

Hva du skulle lagt til her aner jeg ikke. Siden Tyskland og Sveits er sterkt representert, kanskje litt japansk high end også? Grand Seiko? Eller Credor!

En ting som er moro med disse postene som forteller om hobbyen/samlingen kronologisk er at man ser knekkpunktet fra kjekt med en klokke... over til ojoj nå renner det inn mekaniske ur!


1705655918160.png
 
Redigert:
Oi. Ny kamp i Eliteserien i dag! :D Dette er jo en helt komplett samling. Kan bare kose deg med den. Kan ikke se noen mangler, me hvis du MÅ, så kunne du jo gå for noe litt crazy, MB&F MAD1?
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Oi. Ny kamp i Eliteserien i dag! :D Dette er jo en helt komplett samling. Kan bare kose deg med den. Kan ikke se noen mangler, me hvis du MÅ, så kunne du jo gå for noe litt crazy, MB&F MAD1?

Hehe, det er moro at du nevner den. Jeg fikk faktisk mulighet til å kjøpe en M.A.D.1 GREEN Lucky Clover i December, men valgte å ikke slå til selv om jeg egentlig har vært veldig fascinert av den... Mon tro jeg kommer til å angre? :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
@Heftos Takk for deling og grundig gjennomgang av kul samling!

Jeg regner med flere av oss kjenner til den følelsen av motstridende tanker i denne hobbyen. Registrerer også at selv om du har "dårlig samvittighet" så bare vokser Rolex-stacken... :LOL: Ikke at det er noe galt i det, spesielt hvis du holder lav og trygg profil (refr rans-tråden her nylig).

Den heftigste i samlingen er jo såklart gull-Daytonaen (selv om jeg ikke liker Daytona generelt, jeg synes screw down-chronoen er upraktisk og viserne vanskelig å lese). Som du sier, skal du først ha en brutalt bling/over the top klokke så kan du like gjerne gå hele veien!

Fine birthyear-klokker. Og fin unnskyldning for å kjøpe flere klokker....

Spørsmål: hvis du bare skulle beholde TO klokker, hva ville det blitt? (Du kan gjerne utelate birthyear-klokkene til barna fra utfordringen, de får du beholde...)

Hva du skulle lagt til her aner jeg ikke. Siden Tyskland og Sveits er sterkt representert, kanskje litt japansk high end også? Grand Seiko?

En ting som er moro med disse postene som forteller om hobbyen/samlingen kronologisk er at man ser knekkpunktet fra kjekt med en klokke over til ojoj nå renner det inn mekaniske ur!


Vis vedlegg 357977

Interessant spørsmål, dersom kun to skulle få blitt tror jeg det ville blitt 126500 og BP FF. Pandaen digger jeg bare, selv om den har noen nedsider som du nevner. BP FF er en ganske raff klokke som sklir godt under radaren for de fleste, men som alltid gir meg godfølelse på hånda. Også er begge godt egnet både til jobb og fritid…
 
Takk for innblikk i flott samling! Liker godt variasjonen. Også har jeg sansen for at du har kjøpt to kule klokker som du kan bruke selv, men som du allerede nå vet skal gå videre til neste generasjon. Det kunne jeg også tenkt meg å gjøre (men jeg et allerede en del år for sent ute til å kjøpe butikkferske birthyears..)
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Part 2

På dette tidspunktet så var det klart for meg at neste klokke skulle være edelt metall. Jeg brukte lang tid på å finne ut om jeg skulle ha en dressklokke med komplikasjoner, eller en sportsklokke. Jeg bruker klart mest sportsklokker, og går sjelden med gull eller brunt skinn så jeg bestemte meg for at det måtte bli en sportsklokke. Jeg hadde sikkelig lyst til at dette skulle være noe annet enn Rolex, og jeg vurderte en stund en IWC Portuguese Yacht Club Chronograph i rosegull. Dessverre så er datovinduet på den helt krise, så den falt gjennom og jeg satt igjen med to alternativer. En Rolex Yacht-Master 126655 eller Rolex Daytona 116509. Valget falt på Daytona, og når jeg først skulle blinge til med edelt metall kunne jeg like gjerne gå all inn. Dette er min Rolex Cosmograph Daytona 116509 med sundust skive og diamant bagetter:

Vis vedlegg 357972

Denne bestilte jeg Januar 2023, og da den med denne skiven gikk ut av sortimentet under Watches & Wonder Mars/April så trodde jeg løpet var kjørt. Overraskelsen var derfor stor da jeg i mai fikk en hyggelig beskjed om at det lå en gullklokke og ventet på meg i byen. Jeg vet ikke, men dette må vel være en av de siste som er solgt?

Som nevnt tidligere så skal yngste-jenta få Santosen. Jeg har en datter til, og hun må jo også få en klokke? Jeg har lenge hatt sansen for JLC Reverso, og Tribute Monoface Small Seconds med hvit skive likte jeg veldig godt. Dessverre så var dette Boutique only, og både henvendelse hos Bjerke og e-post til JLC ga avslag på grått papir. Ved en ren tilfeldighet stakk jeg innom Bjerke i høst for å kikke på litt klokker. Vi pratet litt løst og fast og jeg nevnte at det var synd de ikke kunne få tak i tribute-modellene. Da fikk jeg det overraskende svaret om at det kanskje fantes en vei der allikevel, og spol frem noen uker og jeg er lykkelig eier av min (eller strengt tatt min datter sin) JLC Reverso Tribute Monoface Small Seconds:

Vis vedlegg 357973

I tillegg så kan jeg skryte av denne kuriositeten, som jeg ble overrakt da jeg fikk fagbrevet som reparatør av lette kjøretøyer:

Vis vedlegg 357974

Jeg vil også nevne min G-Shock og Moonswatch, de brukes lite med syntes allikevel de er artige tilskudd:

Vis vedlegg 357975

Vis vedlegg 357976

Så, hva nå? Jeg har lyst til å redusere antall, samtidig som jeg liker samlingen godt. Jeg er ikke superkomfertabel med å ha klokker av så høy verdi, samtidig så holder jeg en ganske lav profil. Dersom jeg skulle vært helt ukritisk på antall og verdi så kunne jeg gjerne tenke meg en Tag Heuer igjen (enten Monaco eller en Carrera), jeg har alltid hatt fasinasjon for Doxa og Grand Seiko, for å ikke nevne Lange. Jeg står på liste for en Vacheron Constantin Overseas, men aner ikke når den kommer, eller hva jeg gjør når den kommer. Jeg mangler en skikkelig «Haute Horlogerie» og jeg har heller ingen avanserte komplikasjoner eller penklokke i gull. Hvor veien går videre aner jeg ikke, det eneste jeg er ganske sikker på nå er at fremtiden inneholder en Daytona 116509 panda silver dial. Min grail er en A. Lange & Söhne Zeitwerk Striking Time i hvitt gull.

Motstridene? Ja, jeg vet…

Wow, her var det mye fint. Dette er absolutt en samling som inneholder det meste for enhver anledning :) Veldig vanskelig å finne noe som mangler, det måtte være en Lange da, som du også nevner selv;)
Sportslige klokker av forskjellige slag er det som ligger mitt hjerte nærmest. Blancpain FF skulle jeg veldig gjerne hatt, IWC Portugieser er veldig flotte klokker og en JLC Reverso har jeg tenkt kunne være det perfekte sportslige dressur.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Heftos
@Heftos

Overordnet
11+ klokker gir jo flott variasjon. At du har outliers i samlingen som egentlig består av schlägers er prisverdig. Klokker som er: Firkantede. Rektangulære. Runde. Klokker laget i: Plast. Stål. Keramikk. Edelt metall. Ingenting å si på variasjonen.

:)

Hvis jeg kunne velge meg én klokke fra samlingen din?
Det må bli enten franskmannen eller engelskmannen. Jeg velger ufornuftig og går for Cartier'n.

For vurdering
Hva med noe litt annerledes enn det du har nå, og som som kan utfylle samlingen et hakk til? Grand Seiko SBGW231. Et manuelt urverk som er en glede å trekke opp. En litt mindre klokke. En som er så enkel at den sitter uansett?

277161136_3199283677017717_16598131052022263_n.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og Heftos