Jakt

Heldigvis var elgen kjapt unnagjort så det ble litt tid til sjelefred i skogen også.

DSC_0213.JPG
 
Heldigvis var elgen kjapt unnagjort så det ble litt tid til sjelefred i skogen også.

Vis vedlegg 215641
Flott hagle! Artig å se et Østerriksk våpen fra andre steder enn Ferlach. Klassisk Tysk/Østerriksk med Greener-bolt og kaliber 16, og med forseggjort gravyre. Men produsenten Har jeg aldri hørt om. Er det Johan eller Johannes Wlas det står? Har du flere bilder? Vet du hvor gammel den er?
 
Låskasse og pipesett er nok produsert i Ferlach og ferdigstilt i Wien i 1936 av Johannes Wlas. Det var ikke helt uvanlig at børsemakermestere i Wien hentet uferdige mekanismer i Ferlach som de så graverte, polerte, skjeftet og gjorde ferdig under eget navn. Dette er godværshagla mi, lett og med kjapp sving. Hvis jeg har dagen er den lynrask og effektiv - men den straffer slurv nådeløst. :)
 
Noen av dere som bruker hørselsvern når dere går på jakt? Typ småviltjakt, ikke sitte på post. Var på jakt forrige helg og da var det en som brukte Sordin aktive klokker, som visstnok forsterka lyden rundt. Likevel hørte han ikke en fugl som letta noen meter til sida som vi andre så. Vet ikke om det var utstyret eller jegeren det sto på :)

Uansett, vil ikke dette skape vindstøy, slik man gjerne får på Bose og andre aktive hodetelefoner?
 
Noen av dere som bruker hørselsvern når dere går på jakt? Typ småviltjakt, ikke sitte på post. Var på jakt forrige helg og da var det en som brukte Sordin aktive klokker, som visstnok forsterka lyden rundt. Likevel hørte han ikke en fugl som letta noen meter til sida som vi andre så. Vet ikke om det var utstyret eller jegeren det sto på :)

Uansett, vil ikke dette skape vindstøy, slik man gjerne får på Bose og andre aktive hodetelefoner?

Jeg har Peltor SporTac aktive klokker og er fornøyd med de. De forsterker en del, men er ganske følsomme for retningen jeg ser, så jeg kan forstå at han ikke hørte en fugl som letta til siden for ham:)

Jeg brukte de på fjellene rundt Hammerfest for et par uker siden, da regnet det og blåste 11-12 m/s mer eller mindre konstant to av dagene. Da ble jeg veldig sliten og ør i hodet etter all susingen og måtte ved et par anledninger skru de av for å få hvilt ørene litt.

Det kan nevnes at jeg er høreapperatbruker, så jeg er avhengig av å bruke klokker. Dersom jeg skulle brukt propper eller lignende, hadde jeg mistet helt kontakten med omverdenen;)
 
  • Liker
Reaksjoner: slip og Rødland
Noen av dere som bruker hørselsvern når dere går på jakt? Typ småviltjakt, ikke sitte på post. Var på jakt forrige helg og da var det en som brukte Sordin aktive klokker, som visstnok forsterka lyden rundt. Likevel hørte han ikke en fugl som letta noen meter til sida som vi andre så. Vet ikke om det var utstyret eller jegeren det sto på :)

Uansett, vil ikke dette skape vindstøy, slik man gjerne får på Bose og andre aktive hodetelefoner?
Jeg driver mest med gåsejakt, og bruker aktive klokker (MSA Sordin Supreme Pro) når jeg nærmer meg posten, som ligger ved et vann - hvis det ikke blåser for mye, hører jeg snadringen av dem hvis de er på vannet, så får jeg kanskje en real skuddsjanse heller enn å bare skremme dem opp. Veldig greit å bestemme retningen med dem, og hvis du ikke helt finner ut av det beveger du bare på huet litt.
Hørselvernet fanger opp vindstøy, og raslingen av en skalljakke eller fjellduk er nesten til å bli gal av - nesten, fordi hørselvernet er så ulidelig stramt om skallen at det er ikke brukandes over lang nok tid til å bli galen av raslingen. Jeg har hørt at det finnes mer komfortable silikonputer å få kjøpt til det, riktignok. På ruslejakt ser jeg for meg at du lett kan bli klam og jævlig på ørene dessuten.
 
  • Liker
Reaksjoner: slip og Agassiz
- nesten, fordi hørselvernet er så ulidelig stramt om skallen at det er ikke brukandes over lang nok tid til å bli galen av raslingen.

Dette er grunnen til at jeg valgte Peltor fremfor Sordin. Peltorene sitter veldig godt og er behagelige. Men man blir svett når man har gått noen kilometer i tungt terreng :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Fin jakthelg med blant annet @iron-man. Surt vær, men fint terreng og greit utbytte:)
C06F385D-96CA-43DC-A34D-6AE9ED81EAE5.jpeg

343B0BA2-58CF-4839-A44A-02B358E691F6.jpeg

EDBB9C65-25BA-4F2F-B6D4-BDCD9AAD4097.jpeg

var mørkt innen vi kom oss tilbake til hytta, så derav kunstig lyskilde. Rart hvordan man kan gå flere timer uten å se snurten av fugl og motivasjonen er på bunn og man er sliten og lei, før det plutselig flyr opp fugl hvert 5.min og det igjen føles som verdens beste hobby :)

6D9D1A67-7D48-4AEF-A41A-362881398C50.jpeg

wristshot må til (Iron-man i bakgrunnen, og nedenfor klokka hans:))
2831C76E-852B-47AB-8BFA-85075D2183FF.jpeg
 
Dette er grunnen til at jeg valgte Peltor fremfor Sordin. Peltorene sitter veldig godt og er behagelige. Men man blir svett når man har gått noen kilometer i tungt terreng :)
Ja, jeg tenkte ikke noe utover kjøpet annet enn at de var tilgjengelige på XXL da jeg var der. Jeg har hørt at man kan få tak i øreputer i silikon som skal være likere enn de originale, så det er mulig jeg prøver meg på det når roen har senket seg. Det er mulig jeg skal prøve meg på noe skarv og kanskje en kobbe (og såklart skyte inn jula), men etter det legger jeg hørselvern og børsa på hylla i noen måneder.
 
Noen av dere som bruker hørselsvern når dere går på jakt? Typ småviltjakt, ikke sitte på post. Var på jakt forrige helg og da var det en som brukte Sordin aktive klokker, som visstnok forsterka lyden rundt. Likevel hørte han ikke en fugl som letta noen meter til sida som vi andre så. Vet ikke om det var utstyret eller jegeren det sto på :)

Uansett, vil ikke dette skape vindstøy, slik man gjerne får på Bose og andre aktive hodetelefoner?
Bruker selv ikke øreklokker eller hørselsvern når jeg jakter (jakter kun støkk, så mye gåing). Han ene jeg jakter med har propp i det ene øret (det som er nærmest hagla), og det funker fint for han. En annen jeg jakter med bruker aktive hørselsvern og har vel aldri fått med seg at det har flydd opp noe hvis han ikke tilfeldigvis ser rett på det :p
Har såvidt prøvd aktive hørselvern på støkkjakt og ble fort gal av den forsterkede lyden av gåing og subbing borti kvister og lyng. Og min erfaring er at man som oftest hører fuglene før man ser dem, så jeg foretrekker å ha mest mulig fri hørsel når jeg jakter:)
 
  • Liker
Reaksjoner: iron-man
Jeg har brukt aktive hørselvern fra Soundscope/Starkey i mange år. Det er formstøpte propper. Det tar litt tid å venne seg til den metalliske lyden, men etterhvert tenker jeg ikke over at jeg har dem i - bortsett fra når jeg spiser og skallen virker som en resonansboks. De er behagelige i øret, forsterker lyd om du vil det, og holder i mange timer. Jeg setter dem inn idet jeg går ut av bilen, og tar dem vanligvis ikke ut igjen før jeg er tilbake. Både retningsbestemmelse og avstandsbedømming er som om man går uten hørselvern. De demper ikke godt nok til skytebanebruk, men til jakt holder de i massevis.

Øreklokker kunne jeg aldri brukt på jakt, det blir for klamt og ubehagelig.
 
Fin jakthelg med blant annet @iron-man. Surt vær, men fint terreng og greit utbytte:)
Vis vedlegg 216629
Vis vedlegg 216631
Vis vedlegg 216630
var mørkt innen vi kom oss tilbake til hytta, så derav kunstig lyskilde. Rart hvordan man kan gå flere timer uten å se snurten av fugl og motivasjonen er på bunn og man er sliten og lei, før det plutselig flyr opp fugl hvert 5.min og det igjen føles som verdens beste hobby :)

Vis vedlegg 216632
wristshot må til (Iron-man i bakgrunnen, og nedenfor klokka hans:))
Vis vedlegg 216628

16BE5136-8802-4FFD-95E6-688E1752172B.jpeg
C0275865-7863-4CC2-BF8C-880BD724061A.jpeg


Artig med to sider av samme jakt-WS.
synes du solgte oss litt dårlig som jegere, så legger også ved et litt bedre gruppebilde av fangsten

Takk for turen!
 
Fikk et par flotte jaktturer på fredag og lørdag, kaldt og klart høstvær. Prioriterte rypejakt på fredag, med andre ord å gå høyt i terrenget, på kryss og tvers over alle topper. Lite fugl høyt i terrenget, fikk kun opp tre ryper på langt hold og et par orrfugl på vei ned i lavere terreng. Fikk sett både rev og ørn - og med en orrhøne i sekken må jeg si meg fornøyd både med naturopplevelse og utbytte :)

5.jpg


7.jpg


9.jpg


3.jpg


Lørdag gikk jeg all inn på storfugl i lavere terreng, men det viste seg å være nokså dødt i skogen. Hadde oppe noen få tiur og røy, men fikk ikke løsnet et eneste skudd. Klassisk "stang ut" i flere situasjoner, tiuren sitter på en liten høyde i utkanten av en myr og har full kontroll på hvor du er - og slipper seg rolig og elegant ut rett før du kommer på skuddhold....

1.jpg


2.jpg
 
Som mange andre har jeg i løpet av de siste månedene fått nye ideer til utendørsaktiviteter jeg kan bruke deler av fritiden på. For å bygge videre på interessen avla jeg jegerprøven tidligere i høst. Med godt resultatet startet jakten på våpen.

Det er fuglejakt som interessant for min del, og da faller valget naturlig nok på en hagle av noe slag.

Her er utvalget rikelig og prisene likeså. Så jeg henvender meg til dere med erfaring. Har lest store deler av denne tråden, men ser ut som om de fleste ønsker å bruke mer penger på innstegshagla enn meg.

Ønsker primært en O/U eller S/S i kaliber 12, da dette virker som et fornuftig valg med tanke på bruksområder og tilgang på patroner. Prismessig ønsker jeg å havne under 8000,-. Skulle det være nødvendig kan det alltids legges inn litt mer i potten. Ønsker å kjøpe via forhandler for å få hjelp med eventuelle tilpasninger og som en ekstra sikkerhet.

Ble tipset om Baikal i forhold til pris og robusthet. Klar over at Baikal kanskje ikke scorer høyt på finesse og estetikk.

Så hva burde jeg se etter? Er «kravene» mine mulige å oppnå samtidig som det kan gi gode opplevelser, eller må det i god TS-tradisjon klinkes til med en real budsjettsprekk?

Har tatt kontakt med Intersport Bogstadveien for innspill og veiledning til våpen i forbindelse med at de står for våpenskap.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Som mange andre har jeg i løpet av de siste månedene fått nye ideer til utendørsaktiviteter jeg kan bruke deler av fritiden på. For å bygge videre på interessen avla jeg jegerprøven tidligere i høst. Med godt resultatet startet jakten på våpen.

Det er fuglejakt som interessant for min del, og da faller valget naturlig nok på en hagle av noe slag.

Her er utvalget rikelig og prisene likeså. Så jeg henvender meg til dere med erfaring. Har lest store deler av denne tråden, men ser ut som om de fleste ønsker å bruke mer penger på innstegshagla enn meg.

Ønsker primært en O/U eller S/S i kaliber 12, da dette virker som et fornuftig valg med tanke på bruksområder og tilgang på patroner. Prismessig ønsker jeg å havne under 8000,-. Skulle det være nødvendig kan det alltids legges inn litt mer i potten. Ønsker å kjøpe via forhandler for å få hjelp med eventuelle tilpasninger og som en ekstra sikkerhet.

Ble tipset om Baikal i forhold til pris og robusthet. Klar over at Baikal kanskje ikke scorer høyt på finesse og estetikk.

Så hva burde jeg se etter? Er «kravene» mine mulige å oppnå samtidig som det kan gi gode opplevelser, eller må det i god TS-tradisjon klinkes til med en real budsjettsprekk?

Har tatt kontakt med Intersport Bogstadveien for innspill og veiledning til våpen i forbindelse med at de står for våpenskap.

Velkommen til galskapen vol2 :mrgreen:
Gikk igjennom samme løypa her tidligere i år ifbm. kjøp av hagle.
Bestemte meg for å gå for en brukt star baikal til et par lapper. Da 6-8 uker ventetid på godkjennelse fra snuten ble til 2-3 mnd (!!!!!!!) konkluderte jeg med følgende.
Jeg kjenner meg selv godt nok til at interessen vokser fort og vedvarer. Det starter med å lese specs, reviews og høre med kjenninger med peiling for å bygge kunnskap. Verste følelsen i verden er å gjøre et dårlig kjøp.

Med tidspresset for å rekke jakta ref. snutens vanvittige saksbehandling konkluderte jeg med å droppe reisen «fra Seiko til Rolex» og gå rett på sak denne gangen! Sammenligningen med klokkeinteressen er reell (for min samling altså), bortsett fra at jeg ikke kom til ha 4-6 våpen i sirkulasjon, men heller ett.
Grunnen var naturligvis at jeg måtte handle hos den lokale forretningen da de kunne «låne meg våpenet» til dokumentasjonen var på plass, selv om jeg kjøpte det der og da rent praktisk.
Videre vurderte jeg en Altay classic, rett og slett pga prisen.
Problemet med den hagla er at sikringen slangrer. Det er en vanvittig risiko. Altså at du ikke får avsikra våpenet når fuglen letter, mister fokus i siktebildet for å se HVA I HELVE... som er feil og fuglen er ute av rekkevidde. Uaktuelt.
Kunne kjøpt huglu til 4-6k men nei, da kjøper jeg heller en brukt baikal.
Målet var alltid en Beretta/Browning på sikt, men Berettaen passet bedre og var «smalere» i siktebildet. Det ble derfor en Beretta SP MY-19 fra forhandler.
Hvorfor gå på jakt å tenke at kanskje neste sesong kjøper jeg nytt våpen?

Videre gikk jeg for en litt annen variant mtp. skap.
Tanken var å ha skapet en passelig plass med oppbevaring av andre verdisaker i tillegg. Gikk for en minivariant hvor vital del av våpenet oppbevares. Alt iht. lovverk.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Audjoh
Velkommen til galskapen vol2 :mrgreen:
Gikk igjennom samme løypa her tidligere i år ifbm. kjøp av hagle.
Bestemte meg for å gå for en brukt star baikal til et par lapper. Da 6-8 uker ventetid på godkjennelse fra snuten ble til 2-3 mnd (!!!!!!!) konkluderte jeg med følgende.
Jeg kjenner meg selv godt nok til at interessen vokser fort og vedvarer. Det starter med å lese specs, reviews og høre med kjenninger med peiling for å bygge kunnskap. Verste følelsen i verden er å gjøre et dårlig kjøp.

Med tidspresset for å rekke jakta ref. snutens vanvittige saksbehandling konkluderte jeg med å droppe reisen fra «Seiko til Rolex» og gå rett på sak denne gangen! Sammenligningen med klokkeinteressen er reell (for min samling altså), bortsett fra at jeg ikke kom til ha 4-6 våpen i sirkulasjon, men heller ett.
Det ble derfor en Beretta SP MY-19 fra forhandler.
Grunnen var naturligvis at jeg måtte handle hos den lokale forretningen da de kunne «låne meg våpenet» til dokumentasjonen var på plass, selv om jeg kjøpte det der og da rent praktisk.
Videre vurderte jeg en Altay classic, rett og slett pga prisen.
Problemet med den hagla er at sikringen slangrer. Det er en vanvittig risiko. Altså at du ikke får avsikra våpenet når fuglen letter, mister fokus i siktebildet for å se HVA I HELVE... som er feil og fuglen er ute av rekkevidde. Uaktuelt.
Kunne kjøpt huglu til 4-6k men nei, da kjøper jeg heller en brukt baikal.
Målet var alltid en Beretta/Browning på sikt, men Berettaen passet bedre og var «smalere» i siktebildet. Det ble derfor en Beretta SP MY-19 fra forhandler.
Hvorfor gå på jakt å tenke at kanskje neste sesong kjøper jeg nytt våpen?

Videre gikk jeg for en litt annen variant mtp. skap.
Tanken var å ha skapet en passelig plass med oppbevaring av andre verdisaker i tillegg. Gikk for en minivariant hvor vital del av våpenet oppbevares. Alt iht. lovverk.

Tok selv jegerprøven i september. Endte på en Browning hos Jaktia. Var hyggelig pris, og hagla virker god å bruke. Kunne like godt valgt beretta, men er svak for japansk presisjonshåndverk.
Bestilte også en x-bolt rifle for noen uker siden.

Samme tankegang som deg. Bedre å gå for noe som er ganske bra med en gang, og slippe oppgradering. Hvis interessen faller er det bare å selge hagla.
 
Redigert:
Tok selv jegerprøven i september. Endte på en Browning hos Jaktia. Var hyggelig pris, og hagla virker god å bruke. Kunne like godt valgt beretta, men er svak for japansk presisjonshåndverk.

Browning er, som Beretta, generasjonsvåpen. Bunnsolid kvalitet. Jeg synes det er finere treverk i Browning relativt til Beretta i sammenlignbare modeller og kunne like gjerne valgt en av de. Kolben på Beretta passet meg bedre mtp. siktebildet. Kan ikke trå feil om man vurderer en av disse to produsentene, uansett.

@Audjoh Konklusjonen må være, som vanlig på TS, å øke budsjettet litt:cool: