Jakt

Den øverste ser veldig ut som nøtteskrike.
Den nederste kan være en svart-hvit fluesnapper.
Jeg er dog ingen ekspert, så alt er med forbehold.

Ok, takk for svar! Den nederste tror jeg kan være en hakkespett? Den var rød, hvit og sort.
 
Den øverste er, som sagt over, en nøtteskrike. Den er ikke til å ta feil av, med sine flotte blå vingefjær og hissige, hese skrik. Fuglen på det nederste bildet er en voksen flaggspett. Har den et rødt parti i nakken, er det en hann.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch og BigT
Den øverste er, som sagt over, en nøtteskrike. Den er ikke til å ta feil av, med sine flotte blå vingefjær og hissige, hese skrik. Fuglen på det nederste bildet er en voksen flaggspett. Har den et rødt parti i nakken, er det en hann.

Takk for svar @BigT og @Hopalong ! Kjekt med besøk av litt andre fugler i hagen en de vanlige vi ser daglig.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Bra første dag med jakt i 2023. Fra Skrautvål i Valdres.
1FB39EF2-C20B-4982-8F17-678F507D8C8F.jpeg

IMG_1338.jpeg
 
Godtfolk! Jeg trenger tips / korreksjon. Er ny jeger og har startet med duejakt. Har avtale med grunneier som har tre jorder som jeg da disponerer. Det er greit med duer der, men ikke mer enn det. Jeg er ganske sikker på at jeg vet trekket. Ser at de sitter med i hviletrær på naboområdet, men flyr dog likevel over der jeg sitter.

Var der tredje runde i kveld. Forsøkte ny plass og fikk endelig en ned, men bomma så klart. Problemet er at bortsett fra denne så får jeg dem ikke ned. Hvorfor? Er det de billige lokkeduene fra Biltema? Feil tid på dagen (sitter rundt 16-19, tenker jeg bør være der 6-10 eller 14-19, men det er ikke bare lett å få til)? Ellers har jeg full kamo og sitter musestille, så tror ikke det er årsaken.

HJELP!
 
Godtfolk! Jeg trenger tips / korreksjon. Er ny jeger og har startet med duejakt. Har avtale med grunneier som har tre jorder som jeg da disponerer. Det er greit med duer der, men ikke mer enn det. Jeg er ganske sikker på at jeg vet trekket. Ser at de sitter med i hviletrær på naboområdet, men flyr dog likevel over der jeg sitter.

Var der tredje runde i kveld. Forsøkte ny plass og fikk endelig en ned, men bomma så klart. Problemet er at bortsett fra denne så får jeg dem ikke ned. Hvorfor? Er det de billige lokkeduene fra Biltema? Feil tid på dagen (sitter rundt 16-19, tenker jeg bør være der 6-10 eller 14-19, men det er ikke bare lett å få til)? Ellers har jeg full kamo og sitter musestille, så tror ikke det er årsaken.

HJELP!
Har ikke prøvd meg på duejakt enda, men mener å ha hørt noe om at plasseringen/formasjonen på lokkeduene er avgjørende. Skal settes på en viss måte i forhold til vindretning for at duene ikke avslører Biltemaduene (som sikkert er helt kurante).
 
Prøvde meg på rypa i år, men det ble mye kjøring, mye trasking og null fjær. Jeg er jo ganske grønn, men det er hvertfall ikke innsatsen det sto på. Uansett ble det en nydelig tur med gode naturopplevelser!

En mager trøst var riktignok å felle en rev rett utenfor hytta.

Nå skal jeg prøve med på skogsfugl og rådyr resten av sesongen, så får vi se om det blir noen gode viltmiddager i løpet av høsten.

IMG_1239.jpeg
IMG_1248.jpeg
IMG_1255.jpeg
 
Årets jakt nærmer seg vel slutten . Dvs eg håper no at en kan få til et par turer til i slutten november/ begynnelsen av desember.
En ting eg merker at eg må sjå på til neste år er ny sekk. Eg har siste år gått en del uten børse når eg skal jage då den er mest i vegen når eg skal jage opp den bratte lia til dei tilreisande jegerene som sitter på post. Men eg ser no at der finnes fiffige bæresystem som gjer det lettere å få med seg børsa på dei brattaste jaga også.
Eg liker helst at sekk kan tåle litt fleirbruk so eg vurdere å kjøpe en litt større sekk en det eg strengt tatt trenger.
Eg har sett litt på vorn sin deer på ev45 og ev30 liter samt gunnrunner h2 .
45l er i utgangspunktet rikelig stor , og 20-30liter holder nok til dei fleste tilfeller den tid vi aldri parterer på fjellet . Men til turbruk veit eg at 20- 30liter blir knapt
Noken som har erfaring med nevnte jaktsekker ? Kan en bruke våpenbæresystem med lyddemper ?

IMG_20231014_191603_257.jpg
 
Årets jakt nærmer seg vel slutten . Dvs eg håper no at en kan få til et par turer til i slutten november/ begynnelsen av desember.
En ting eg merker at eg må sjå på til neste år er ny sekk. Eg har siste år gått en del uten børse når eg skal jage då den er mest i vegen når eg skal jage opp den bratte lia til dei tilreisande jegerene som sitter på post. Men eg ser no at der finnes fiffige bæresystem som gjer det lettere å få med seg børsa på dei brattaste jaga også.
Eg liker helst at sekk kan tåle litt fleirbruk so eg vurdere å kjøpe en litt større sekk en det eg strengt tatt trenger.
Eg har sett litt på vorn sin deer på ev45 og ev30 liter samt gunnrunner h2 .
45l er i utgangspunktet rikelig stor , og 20-30liter holder nok til dei fleste tilfeller den tid vi aldri parterer på fjellet . Men til turbruk veit eg at 20- 30liter blir knapt
Noken som har erfaring med nevnte jaktsekker ? Kan en bruke våpenbæresystem med lyddemper ?
Hei,

jeg kjøpte en Vorn30 i høst. Planen var å gå med rifle på ryggen og hagle i hendene.

Sekken ser ut til å være av god kvalitet, den fungerer som den skal selv om den føles litt tung. 30 liter er dog i minste laget for mitt bruk, spesielt hvis du er avhengig av å ha med litt utstyr. Du kan bruke systemet med lyddemper, men jeg har vel egentlig funnet ut at jakt i skog med et gevær med demper som stikker ut av sekken fungerer dårlig. Geværet henger seg opp i alt av grener etc….

En god sekk, men ender stort sett opp med den gamle Norrøna-sekken og kun ett gevær.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Hei,

jeg kjøpte en Vorn30 i høst. Planen var å gå med rifle på ryggen og hagle i hendene.

Sekken ser ut til å være av god kvalitet, den fungerer som den skal selv om den føles litt tung. 30 liter er dog i minste laget for mitt bruk, spesielt hvis du er avhengig av å ha med litt utstyr. Du kan bruke systemet med lyddemper, men jeg har vel egentlig funnet ut at jakt i skog med et gevær med demper som stikker ut av sekken fungerer dårlig. Geværet henger seg opp i alt av grener etc….

En god sekk, men ender stort sett opp med den gamle Norrøna-sekken og kun ett gevær.

Okay . Lengda på børsa er ikkje allverden mykje lenger då eg fikk kappa løpet ved montering av demper.
Men er absolutt en utfordring med greiner etc. Gikk en periode med børsa i reim over haudet på skrå. Bakdelen er at eg helst må slakke litt på reima då , og det liker eg ikkje ettersom den er stilt inn for bruk under skyting . Det med vekt på sekk er absolutt et moment .
40liter pluss ser eg er passelig om man skal ha med seg duken , litt kle , termos , mat og stropper . Men 30l hadde nok holdt i fleste tilfeller . Alt kommer an på kordan literen er fordelt .

Ja eg savner gamle norrøna . Eg hadde en gammel finnskogen dress . Kjempebra dress , men etter 15 ish år var den plutselig krympa litt for mykje . Gikk igjennom nye finnskogen med norrøna sitt eget membran og reklamerte på den helt til eg fikk den med gore tex . Reklamerte på den og endte opp med reccon. Den er helt grei , men ikkje noke meir . Norrøna blir ikkje handla meir av meg då dei har tapt seg veldig i tillegg til at dei har skrudd opp prisen .
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Okay . Lengda på børsa er ikkje allverden mykje lenger då eg fikk kappa løpet ved montering av demper.
Men er absolutt en utfordring med greiner etc. Gikk en periode med børsa i reim over haudet på skrå. Bakdelen er at eg helst må slakke litt på reima då , og det liker eg ikkje ettersom den er stilt inn for bruk under skyting . Det med vekt på sekk er absolutt et moment .
40liter pluss ser eg er passelig om man skal ha med seg duken , litt kle , termos , mat og stropper . Men 30l hadde nok holdt i fleste tilfeller . Alt kommer an på kordan literen er fordelt .

Ja eg savner gamle norrøna . Eg hadde en gammel finnskogen dress . Kjempebra dress , men etter 15 ish år var den plutselig krympa litt for mykje . Gikk igjennom nye finnskogen med norrøna sitt eget membran og reklamerte på den helt til eg fikk den med gore tex . Reklamerte på den og endte opp med reccon. Den er helt grei , men ikkje noke meir . Norrøna blir ikkje handla meir av meg då dei har tapt seg veldig i tillegg til at dei har skrudd opp prisen .
Gammel Norrøna er det beste du får! Sekken er sikkert 15 år gammel, men som «ny».

Helt enig at pris vs. kvalitet ikke er som før når det gjelder Norrøna….

Min gamle Finnskogen-dress er overtatt av eldstemann, den holder fortsatt koken. Det er versjonen som ikke er børstet, men med «kraftig» Gore-Tex.

Har fortsatt Recon (fikk ny etter reklamasjon), men den er fortsatt en stor skuffelse. Veldig tynt stoff, egner seg ikke til jakt i ruskevær, det virker som membranen blir veldig fort slitt.

Kjøpte derfor Kvinnherad-dressen i fjor høst, den holder meg i hvert fall tørr. På minussiden er at den er veldig varm - men fungerer godt på elgjakt og posting. Stoffet er tykt og virker solid, men jeg er spent på hvordan vanntettheten er på sikt.
 
@Consigliere . Du har samme oppfatning av Recon som eg har . Eg har vel egentlig gått litt vekk frå membran til jakt . Dvs recon buksa er grei nok , men ofte bruker eg en mountain equitment/arctheryx softshell med stretch og reine regnbukse ytterst eller en type behandlet bomulsbukse med litt høyere liv og seler . Feks chevalier sine behandlede bukser . Regnjakke om det regner, og kanskje eg tar med kun poncho og ei softshell jakke om det er kun vind .
Lett Regnponco er vilt nice å gå med om det ikkje høljer ned og en kan ha lette pustende klær under .
Bakdelen med reint regntøy er sjølvsagt at det puster null og nada. Fordelene er at du blir ikkje våt av annet en svette og det kan du kontrollere litt . Min erfaring med all membran er at om det regner skikkelig så blir du både våt og svett .
Eg skal ha meg ei ny turjakke /vindjakke snart då eg reiv opp softshellen på en spiker. Eg bruker softshell på topptur også , men dei jakkene er særlig upraktiske med store hetter tilpassa hjelm . Tenker det blir ny slik eller en bomullsvariant uten membran .

apropos hetter . Hetter man kan krølle sammen er digg . Så kan man gå med hatt/sydvest og ha begge ørene i operasjon.