Medlemsfordel: https://www.njff.no/nyheter/Sider/N...ss3FCtI0KGZ8Rxjm85r8ZW8OvYulM2aV1OxqSgz5o2cQEFryktet at klokker på jakt ville bli en varm og ubehagelig opplevelse. Takk for gode tips!
Medlemsfordel: https://www.njff.no/nyheter/Sider/N...ss3FCtI0KGZ8Rxjm85r8ZW8OvYulM2aV1OxqSgz5o2cQEFryktet at klokker på jakt ville bli en varm og ubehagelig opplevelse. Takk for gode tips!
Flotte bilder av nydelig natur!Det finnes områder med slik tetthet, men det krever mye arbeid å oppnå det - først og fremst planmessig brenning, men også tildels föring, medisinering, predatorbekjempelse mv. Eiendommen vi jaktet på driver ikke drivjakt på rype, og bruker få ressurser på lyngheiskjøtsel, så der er bestanden en god del mindre. 2019 er heller ikke noe godt år, pga mye dårlig vær i kyllingperioden.
Det er uansett større tetthet enn de fleste steder hjemme: Tre jegere endte opp med rundt 25 ryper, orrfugl og harer på to relativt bedagelige dager og med to skopussere av noen bikkjer. Hadde jeg hatt med mine egne langtgående høyfjellsracere tipper jeg vi ville felt minst det dobbelte. Men det var uansett ikke poenget. Å vandre rundt på det nydelige teppet av blomstrende røsslyng i strålende sol var verdt hele turen, viltet var bonus. Dessuten fikk vi skutt nok på duejakt de to etterfølgende dagene.
Det varierer litt med hva slags vilt man skyter og hvor man skyter det.. Noen steder beholder det meste selv, og tilbyr gjerne et par fugler til hver skytter, spesielt når det gjelder eksklusivt vilt som ryper, rugder mv. De stedene jeg har jaktet i snart tyve år pleier være veldig generøse med viltet, så begrensningen er heller vektreglene på flyet hjem, eller 10-kilosregelen for tollfrihet. Vilt som ikke blir tatt med av jegere selges til restauranter og viltkjøttoppkjøpere.Flotte bilder av nydelig natur!
Av ren nysgjerrighet, får du tatt med viltet til Norge?
Nydelig hund!Jaktutbytte har ikke vært noe særlig å skryte av men det har heller ikke vært det viktigste med en snart 8mndr gammel hund. Tidligere i høst har fokuset vært på trening og så har vi fått noen fine turer de siste dagene. Håper på en fortsatt fin høst så jeg kan få tatt ut noen velfortjente avspasseringsdager
Vis vedlegg 165766
Vis vedlegg 165768
Vis vedlegg 165769
Vis vedlegg 165770
Flott hund. Er det en vorsteh?
Weimaraner var en klar kandidat da jeg skulle ha hund. Endte opp med en irsk setter, men beundrer til stadighet disse korthårede skjønnhetene også. Forøvrig strålende fornøyd med den sjarmerende iren.Det er en Weimaraner. Vår forrige hund var en korthåret vorsteh og det blir veldig mye det samme, ihvertfall kroppslig og i aktivitetsnivået.
Weimaraner var en klar kandidat da jeg skulle ha hund. Endte opp med en irsk setter, men beundrer til stadighet disse korthårede skjønnhetene også. Forøvrig strålende fornøyd med den sjarmerende iren.