Dersom du tenker på øreklokker, er det mange varianter å velge mellom; jeg har brukt både Peltor og Sordin sine og kan ærlig talt ikke høre veldig mye forskjell på dem. De er svært bra på skytebanen, men til jakt er klokker uegnet; du blir dyvåt av svette i ørene i første oppoverbakke, og har hodepine før det har gått en halvtime. Det er bare å gå for aktive ørepropper med en gang. Jeg er på mitt andre par med Soundscope. De første varte i ni år, noe som egentlig er ganske imponerende med tanke på hvor mye de ble brukt i allslags vær, og hadde sikkert virket fremdeles om de ikke hadde blitt utsatt for saltvann. Batteriene varer flere jaktdager, og de er så behagelig å ha på at jeg glemmer at de er der. Lyden er selvsagt noe syntetisk, men man venner seg fort til det. En bonus er at man kan skru opp volumet på for eksempel andejakt, og høre fuglene lenge før de kommer.
Proppene demper godt, men ikke godt nok for skytebane - da trenger man klokker som også dekker området rundt øregangen.
Jeg har kun prøvd Soundscope sine propper, men min bror har noen fra en annen produsent. Disse fungerer også godt, men han har hatt litt problemer med at batteriene brukes opp fort. Hvorvidt det er en feil med hans par eller noe som går igjen, aner jeg ikke.
Proppene koster noen kroner, men alle som har tinnitus vil fortelle at det er en billig forsikring. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere fikk man en nokså god rabatt på Soundscope som medlem i NJFF. Men dersom du skal kjøpe slike, blir de neppe klare før 10. - det må tas avstøpning av øregangene dine og proppene lages, noe som fort tar en uke eller to.