Official Timekeeper
Visit Casio

Jakt

Medlem
23. april 2019
Sted
Lillestrøm
Her i Norge er 6,5 Creedmore et kaliber for folk som ligger og skyter fabrikkammo ut av 20-skudds pakker...

Den Beretta'en så fin ut men jeg har to ankepunkt. Den har hane og ikke vanlig slagfjær, så slagtiden blir lang og avtrekket sannsynligvis dårlig. Og boltgangen er så lang at man må løfte kinnet uansett ved ladegrep, så vinninga går opp i spinninga.

• Liker
Reaksjoner: Entropy

Steiniz

Støttemedlem
Medlem
29. april 2015
Sted
Nord
Hei!
Jeg vurderer å skaffe meg rifle og er i screening-fasen hvor alle råd er gode. Bruksområde småvilt, rype/storfugl. Tenker at 223 er mest aktuelt.

Foretrekker å kjøpe hos en forhandler. Å kjøpe brukt er også helt greit for meg, men jeg vektlegger kvalitet på kikkert, så jeg har en pragmatisk tilnærming i forhold til det jeg evt. kommer over på bruktmarkedet.

Så: Har dere noen gode tips? Hadde vært digg å få til en våpen+fjellskipakke til 20k. Skal hardt holde men kan det gå?!:mrgreen:

Redigert:
Medlem
23. april 2019
Sted
Lillestrøm
Hva slags ski skal du ha? ;)

Ryperifle er noe man tenker på hvert år når rypa flokker og blir umulig å komme innpå... For at den skal bli med må den (1) være lett nok til at du gidder å bære og (2) mulig å treffe med. Det betyr i praksis at du også ønsker deg riflesekk og lyddemper.

For tre år siden kjøpte jeg en brukt Sako Vixen i 222 med Zeiss 3-9x36 for 7000 kroner. Den regner jeg som perfekt for formålet.

Steiniz

Støttemedlem
Medlem
29. april 2015
Sted
Nord
Hva slags ski skal du ha? ;)

Ryperifle er noe man tenker på hvert år når rypa flokker og blir umulig å komme innpå... For at den skal bli med må den (1) være lett nok til at du gidder å bære og (2) mulig å treffe med. Det betyr i praksis at du også ønsker deg riflesekk og lyddemper.

For tre år siden kjøpte jeg en brukt Sako Vixen i 222 med Zeiss 3-9x36 for 7000 kroner. Den regner jeg som perfekt for formålet.
Godt poeng ang. skipakke og sekk
Justert for det jeg mangler i en skipakke kan vi fokusere på rifle/kikkert/demper/sekk til 15.000.

Vekt er absolutt viktig. Ser for meg en synt-stokk. Fortrinnsvis 223 pga.tilgang/pris på ammo.

Redigert:
Medlem
23. april 2019
Sted
Lillestrøm
Merkenavn får du spørre noen andre om, men kanskje jeg kan hjelpe deg med å synse?

Sekk; det er mange å velge mellom og du må se på hvor stor plass du trenger. Jeg har en Eberlestock x1e som er en fin dagsekk med godt bæresystem. Litt tregere enn Vorn å trekke/hylstre.

Kikkert; kjøp for Guds skyld en liten og lett. Du skal ikke jakte på natta og vil spare vekt, så en 3-9x36 passer bedre enn en 4-12x56. Den må ikke være tysk/østerriksk men ta heller en brukt Zeiss enn en ny kinavare til lik pris.

Demper; 223 har lite krutt og gir lite gass, OG du skal inn og ut av en sekk, så du ønsker deg en liten aluminiumsdemper. De store med imponerende tall gir mening for patroner med mye krutt og mye oomph, men det skal ikke du ha.

Rifle; alt fra Nord-Europa går fint. Pluss Howa fra Japan. CZ er litt grovmekk men ok. Standard riflestigning i 223 er 1-12", det funker for lette kuler. For litt tyngre kuler (69 grs) vil du ha 1-9”, de tyngste krever type 1-7". Men skal du skyte billig ammo har den lett kule og da går du for 9 eller 12.

Hjalp dette eller rota jeg bare til? ;)

• Liker
Reaksjoner: Hopalong