Jakt

Sjekk kikkerter fra Vortex. De har flere kategorier å velge mellom. Der er det mye kikkert for pengene. Eller se på Meopta Meostar før du ser på de dyrere modellene. Hvis målet er fugl på 100 meter-ish, så lukter det to-fot og 12x zoom. Opplyst retikkel er kanskje ikke noe must.
Har kjøpt meg en stiftemaskin i 17hmr. Nærmere bestemt Browning T-Bolt Carbon, skal kombineres med en liten og lett A-Tec Carbon demper.
Jeg lurer på om noen her har noen gode anbefalinger av kikkertsikte til min kule stiftemaskin.
Bruksområdet vil da være jakt på fugler både midt på dagen og sent/ tidlig, samt noe plinking (mindre viktig). jeg har innbilt meg at 12x -(minst 10x) forstørrelse er nødvendig for å strekke ut til 100m, formoder belyst også?
Hva anbefaller herskapet av kikkertsikter "som er verdt pengene" uten at vi beveger oss i "dyreste prisklasse"?
Så lett som mulig er meget viktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Nydelig! Weimaraner?

Det stemmer. Jeg er veldig spent på hvordan denne fungerer på fugl, som jeg skal bruke den på. Kanskje ikke det soleklare valget, men jeg liker best korthårede fuglehunder. Før har vi hatt Korthåret Vorsteher men denne gangen hadde vi lyst til å prøve noe annet.

I Tyskland går Weimaraneren for å være en veldig allsidig hund. Oppdretteren vi kjøpte fra bruker sine Weimaranere på alt fra fugl og diverse småvilt til villsvin så det skal forhåpentligvis ikke stå på jaktlysta:)

Denne er da også avlet på tyske og tsjekkiske jaktlinjer så da får vi håpe det også fungerer i norsk skog og fjell:)

https://www.jaktpartners.com/
 
Har kjøpt meg en stiftemaskin i 17hmr. Nærmere bestemt Browning T-Bolt Carbon, skal kombineres med en liten og lett A-Tec Carbon demper.
Jeg lurer på om noen her har noen gode anbefalinger av kikkertsikte til min kule stiftemaskin.
Bruksområdet vil da være jakt på fugler både midt på dagen og sent/ tidlig, samt noe plinking (mindre viktig). jeg har innbilt meg at 12x -(minst 10x) forstørrelse er nødvendig for å strekke ut til 100m, formoder belyst også?
Hva anbefaller herskapet av kikkertsikter "som er verdt pengene" uten at vi beveger oss i "dyreste prisklasse"?
Så lett som mulig er meget viktig.

Jeg ville sett på Vortex eller Leupold. Bruker selv Leupold VX-5 HD. Testa også Leica, men Leupold passet meg langt bedre.
 
Takker for hjelpen @BigT og @Ompalompa
Jeg har sett på og testet så å si alle kikkertsikte merker som er å finne på norske markedet i det siste.
Har lagt inn en prisreduksjon varsel på prisjakt på noen modeller av Zeiss og Swarovski. Nå venter jeg bare. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Ompalompa
Da braker det snart løs, selv om tellingene rundt omkring ikke er så lovende.

Jeg trenger aktivt hørselvern og lurer litt på hva jeg skal velge. Tips?
 
Jeg trenger aktivt hørselvern og lurer litt på hva jeg skal velge. Tips?
Dersom du tenker på øreklokker, er det mange varianter å velge mellom; jeg har brukt både Peltor og Sordin sine og kan ærlig talt ikke høre veldig mye forskjell på dem. De er svært bra på skytebanen, men til jakt er klokker uegnet; du blir dyvåt av svette i ørene i første oppoverbakke, og har hodepine før det har gått en halvtime. Det er bare å gå for aktive ørepropper med en gang. Jeg er på mitt andre par med Soundscope. De første varte i ni år, noe som egentlig er ganske imponerende med tanke på hvor mye de ble brukt i allslags vær, og hadde sikkert virket fremdeles om de ikke hadde blitt utsatt for saltvann. Batteriene varer flere jaktdager, og de er så behagelig å ha på at jeg glemmer at de er der. Lyden er selvsagt noe syntetisk, men man venner seg fort til det. En bonus er at man kan skru opp volumet på for eksempel andejakt, og høre fuglene lenge før de kommer.

Proppene demper godt, men ikke godt nok for skytebane - da trenger man klokker som også dekker området rundt øregangen.

Jeg har kun prøvd Soundscope sine propper, men min bror har noen fra en annen produsent. Disse fungerer også godt, men han har hatt litt problemer med at batteriene brukes opp fort. Hvorvidt det er en feil med hans par eller noe som går igjen, aner jeg ikke.

Proppene koster noen kroner, men alle som har tinnitus vil fortelle at det er en billig forsikring. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere fikk man en nokså god rabatt på Soundscope som medlem i NJFF. Men dersom du skal kjøpe slike, blir de neppe klare før 10. - det må tas avstøpning av øregangene dine og proppene lages, noe som fort tar en uke eller to.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Dersom du tenker på øreklokker, er det mange varianter å velge mellom; jeg har brukt både Peltor og Sordin sine og kan ærlig talt ikke høre veldig mye forskjell på dem. De er svært bra på skytebanen, men til jakt er klokker uegnet; du blir dyvåt av svette i ørene i første oppoverbakke, og har hodepine før det har gått en halvtime. Det er bare å gå for aktive ørepropper med en gang. Jeg er på mitt andre par med Soundscope. De første varte i ni år, noe som egentlig er ganske imponerende med tanke på hvor mye de ble brukt i allslags vær, og hadde sikkert virket fremdeles om de ikke hadde blitt utsatt for saltvann. Batteriene varer flere jaktdager, og de er så behagelig å ha på at jeg glemmer at de er der. Lyden er selvsagt noe syntetisk, men man venner seg fort til det. En bonus er at man kan skru opp volumet på for eksempel andejakt, og høre fuglene lenge før de kommer.

Proppene demper godt, men ikke godt nok for skytebane - da trenger man klokker som også dekker området rundt øregangen.

Jeg har kun prøvd Soundscope sine propper, men min bror har noen fra en annen produsent. Disse fungerer også godt, men han har hatt litt problemer med at batteriene brukes opp fort. Hvorvidt det er en feil med hans par eller noe som går igjen, aner jeg ikke.

Proppene koster noen kroner, men alle som har tinnitus vil fortelle at det er en billig forsikring. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere fikk man en nokså god rabatt på Soundscope som medlem i NJFF. Men dersom du skal kjøpe slike, blir de neppe klare før 10. - det må tas avstøpning av øregangene dine og proppene lages, noe som fort tar en uke eller to.

Fryktet at klokker på jakt ville bli en varm og ubehagelig opplevelse. Takk for gode tips!
 
Det er selvsagt den 10.09 som er viktigste dato for de fleste av oss, men det har jo tross alt vært jakt på mange arter en stund allerede. Jeg har felt både rev, rådyrbukk, kråke, skjære, en haug med ringduer og syv-åtte ender her i landet sålangt i sesongen. Og så ble det en tjuvstart på rypesesongen i Skottland forrige uke...
19C7CAFE-E505-4A97-9CA3-0A63437E40D9.jpeg
2B759CF8-02B0-49E2-91D5-EFFB27185624.jpeg
BFDB2054-A9FC-4A78-A4AD-1E09456FB8F8.jpeg
D74DB110-DF8E-487A-814F-4F3C1A854D99.jpeg
FD6664DB-BC43-4DE2-9AA6-5CB0A83AB4B6.jpeg
A0C2D303-43FC-4659-BE00-4BACD3507991.jpeg
DAA3A3F7-8473-453A-819D-D02DD0C83298.jpeg
55753AB5-32EE-4960-B3F7-ECDDFC8954E4.jpeg
081F92AB-10E7-4087-AAF2-06296CFB57F3.jpeg
DEE71E27-EEB3-4D83-B3F6-6C8DEB705106.jpeg
5FBFFB54-1867-49D9-A069-CBDB7504732E.jpeg
16E8C904-939F-456D-BBEF-3920D1E2A371.jpeg
 
Det er selvsagt den 10.09 som er viktigste dato for de fleste av oss, men det har jo tross alt vært jakt på mange arter en stund allerede. Jeg har felt både rev, rådyrbukk, kråke, skjære, en haug med ringduer og syv-åtte ender her i landet sålangt i sesongen. Og så ble det en tjuvstart på rypesesongen i Skottland forrige uke...Vis vedlegg 161990Vis vedlegg 161991Vis vedlegg 161992Vis vedlegg 161993Vis vedlegg 161994Vis vedlegg 161995Vis vedlegg 161996Vis vedlegg 161997Vis vedlegg 161998Vis vedlegg 161999Vis vedlegg 162000Vis vedlegg 162001
Hørte at det finnes områder der med 350 ryper per km2..hva er ditt inntrykk vedr bestanden?
 
Hørte at det finnes områder der med 350 ryper per km2..hva er ditt inntrykk vedr bestanden?
Det finnes områder med slik tetthet, men det krever mye arbeid å oppnå det - først og fremst planmessig brenning, men også tildels föring, medisinering, predatorbekjempelse mv. Eiendommen vi jaktet på driver ikke drivjakt på rype, og bruker få ressurser på lyngheiskjøtsel, så der er bestanden en god del mindre. 2019 er heller ikke noe godt år, pga mye dårlig vær i kyllingperioden.

Det er uansett større tetthet enn de fleste steder hjemme: Tre jegere endte opp med rundt 25 ryper, orrfugl og harer på to relativt bedagelige dager og med to skopussere av noen bikkjer. Hadde jeg hatt med mine egne langtgående høyfjellsracere tipper jeg vi ville felt minst det dobbelte. Men det var uansett ikke poenget. Å vandre rundt på det nydelige teppet av blomstrende røsslyng i strålende sol var verdt hele turen, viltet var bonus. Dessuten fikk vi skutt nok på duejakt de to etterfølgende dagene.
 
Det finnes områder med slik tetthet, men det krever mye arbeid å oppnå det - først og fremst planmessig brenning, men også tildels föring, medisinering, predatorbekjempelse mv. Eiendommen vi jaktet på driver ikke drivjakt på rype, og bruker få ressurser på lyngheiskjøtsel, så der er bestanden en god del mindre. 2019 er heller ikke noe godt år, pga mye dårlig vær i kyllingperioden.

Det er uansett større tetthet enn de fleste steder hjemme: Tre jegere endte opp med rundt 25 ryper, orrfugl og harer på to relativt bedagelige dager og med to skopussere av noen bikkjer. Hadde jeg hatt med mine egne langtgående høyfjellsracere tipper jeg vi ville felt minst det dobbelte. Men det var uansett ikke poenget. Å vandre rundt på det nydelige teppet av blomstrende røsslyng i strålende sol var verdt hele turen, viltet var bonus. Dessuten fikk vi skutt nok på duejakt de to etterfølgende dagene.
Flotte bilder av nydelig natur!
Av ren nysgjerrighet, får du tatt med viltet til Norge?
 
Flotte bilder av nydelig natur!
Av ren nysgjerrighet, får du tatt med viltet til Norge?
Det varierer litt med hva slags vilt man skyter og hvor man skyter det.. Noen steder beholder det meste selv, og tilbyr gjerne et par fugler til hver skytter, spesielt når det gjelder eksklusivt vilt som ryper, rugder mv. De stedene jeg har jaktet i snart tyve år pleier være veldig generøse med viltet, så begrensningen er heller vektreglene på flyet hjem, eller 10-kilosregelen for tollfrihet. Vilt som ikke blir tatt med av jegere selges til restauranter og viltkjøttoppkjøpere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Jaktutbytte har ikke vært noe særlig å skryte av men det har heller ikke vært det viktigste med en snart 8mndr gammel hund. Tidligere i høst har fokuset vært på trening og så har vi fått noen fine turer de siste dagene. Håper på en fortsatt fin høst så jeg kan få tatt ut noen velfortjente avspasseringsdager :)

165766


165768


165769


165770
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ban