Jakt

Trenger litt hjelp ang. mulig kjøp av ny hagle.
Har lenge sett etter en litt finere o/u kaliber 20/76, og det eneste reelle alternativet jeg har kunnet finne, som er nogenlunde lett tilgjengelig her til lands, og som befinner seg i prisklassen er Beretta 687 EELL(litt gjesp).
Vil helst noen hundre gram under tre kilo, og da er det meste fra merker som Blaser og Merkel utelukket. Er for sikkerhets skyld links, så da er bruktmarkedet veldig bregrenset. Alle forslag blir tatt imot med takk!
 
Trenger litt hjelp ang. mulig kjøp av ny hagle.
Har lenge sett etter en litt finere o/u kaliber 20/76, og det eneste reelle alternativet jeg har kunnet finne, som er nogenlunde lett tilgjengelig her til lands, og som befinner seg i prisklassen er Beretta 687 EELL(litt gjesp).
Vil helst noen hundre gram under tre kilo, og da er det meste fra merker som Blaser og Merkel utelukket. Er for sikkerhets skyld links, så da er bruktmarkedet veldig bregrenset. Alle forslag blir tatt imot med takk!

Har du vurdert Fausti? De har mye lekkert. Litt usikker på vekten i den sammenhengen. Chapuis kan kanskje også være aktuelt?

Hvis jeg forstår deg riktig, så er vi rett oppunder 100 000 som prisklasse? Da kan det være greit å kontakte en børsemaker som for eksempel Rogne Våpen/Myhr Våpenservice for veiledning og eventuell tilpasning. Da kan man også forhøre seg om en eventuell «skredderjobb» med vektreduksjon og det hele.

Er det slik at o/u er eneste alternativ, eller er det aktuelt med sideligger også?
 
Trenger litt hjelp ang. mulig kjøp av ny hagle.
Har lenge sett etter en litt finere o/u kaliber 20/76, og det eneste reelle alternativet jeg har kunnet finne, som er nogenlunde lett tilgjengelig her til lands, og som befinner seg i prisklassen er Beretta 687 EELL(litt gjesp).
Vil helst noen hundre gram under tre kilo, og da er det meste fra merker som Blaser og Merkel utelukket. Er for sikkerhets skyld links, så da er bruktmarkedet veldig bregrenset. Alle forslag blir tatt imot med takk!

Høres ut som du trenger en ny Rolex i stedet ;)

Neida, jeg har en Silver Pigeon som jeg er meget fornøyd med. Den virker bunnsolid, Beretta kan anbefales. Av ren nysgjerrighet, hva er forskjellen på denne og 687 EELL? Ser jo at det er en flottere gravyre mv. - men de ser jo nokså like ut? Og en rimelig heftig prisforskjell?

Har for øvrig en kamerat som har en Perazzi i din prisklasse (s/s), et nydelig våpen :)
 
Redigert:
Høres ut som du trenger en ny Rolex i stedet ;)

Neida, jeg har en Silver Pigeon som jeg er meget fornøyd med. Den virker bunnsolid, Beretta kan anbefales. Av ren nysgjerrighet, hva er forskjellen på denne og 687 EELL? Ser jo at det er en flottere gravyre mv. - men de ser jo nokså like ut? Og en rimelig heftig prisforskjell?

Har for øvrig en kamerat som har en Perazzi i din prisklasse (s/s), et nydelig våpen :)

EELL har mer «avansert» gravyre og treverk. Skyter stort sett der du peker. Selv er jeg enkel nok i hodet til at det estetiske avgjør... :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Trenger litt hjelp ang. mulig kjøp av ny hagle.
Har lenge sett etter en litt finere o/u kaliber 20/76, og det eneste reelle alternativet jeg har kunnet finne, som er nogenlunde lett tilgjengelig her til lands, og som befinner seg i prisklassen er Beretta 687 EELL(litt gjesp).
Vil helst noen hundre gram under tre kilo, og da er det meste fra merker som Blaser og Merkel utelukket. Er for sikkerhets skyld links, så da er bruktmarkedet veldig bregrenset. Alle forslag blir tatt imot med takk!

Jeg skyter med en links Perazzi MX2000 i 20/76. Den veier vel rett i overkant av 3kg, og jeg ville ikke hatt den lettere. Jeg har også en eldre sideligger i samme kaliber som veier 2,6 eller noe slikt, men jeg skyter merkbart dårligere med den. Skal du ha en hagle godt under tre kilo må du vel enten gå for en sideligger eller en lettvektsvariant. Personlig liker jeg ikke balansen i lettvektskasser; da ville heller gått for en EELL. Jeg hadde en links 687 tidligere, og var svært godt fornøyd med den, men Perazzien er jo et par hakk opp.

A5D91CFF-510B-4907-8DEE-F4D47B2B0E5E.jpeg
E677766B-FE95-4E08-B196-B5E727690801.jpeg
 
Interessant, er nemlig i samme båten.
Kjøpte meg ny Silver Pigeon1 som min første børse, jeg gikk for full tilpassing; side, høyde og lengde.
Jeg valgte å selge den pga vekten, da jeg følte meg sliten i armene etter en lang dag i terrenget.
Mens jeg var på utkik etter en noe lettere erstatter, impulskjøpte jeg en halv-auto på nettet (Benelli Super Vinci) uten å se og prøve den. Jeg tenkte at den var lettere noen hundre gram og kunne passe meg mtp justerbare muligheter den hadde. Helt utrolig, jeg var meget heldig med kjøpet. Alt var som det skulle etter noen tilpassinger, jeg skjøt også mye bedre på banen kontra gamle SP1.
Alt i alt, jeg er meget fornøyd - dog dette er ingen fasit eller verken anbefaler noen å handle uprøvd.

Tilbake til tema, jeg er fortsatt på utkikk etter en (noe lettere hagle en min gamle SP1 på rundt 3,3kg.)
Ser også etter tips og anbefalinger, hittil (etter to sesonger) har jeg funnet ut at Beretta ultra light og Blaser F16 game er vinnere så langt.
Jeg kunne også tenke meg et veldig fint og utsmykket børse, så spørs om jeg ikke lykkes med to fluer i et smekk.
Jeg er veldig spent hva jeg ender opp med til slutt, men jeg er tålmodig og gir dette enda en eller to sesonger før jeg blir enig med meg selv. DET GLEDES!
Så jeg mottar gjerne også tips på "finnere" børser med en vekt på rundt 2,9-3,1 kg i enten 12 eller 20 cal, må ikke være magnum. Pris, -tja rundt 50k, ikke mer en 60k! Eller, jeg håper virkelig ikke at jeg går over det.
Fred ut og jeg takker for eventuelle forslag :)
 
Etter å ha latt 3 høner gå fordi det har blitt endel brunfugl på meg i år, blir skuffelsen stor når man kommer for tregt inn i et orrhanekull.
Når det da etter noen timer i skogen med lånt kleiner dukker opp en situasjon der høna i tillegg fremstår som svakt skadeskutt (husk ettersøk folkens) blir det fin stand, skudd og apport.
Nå gin tonic, et munsterlander-slips på teppet ved peisen og en kjæreste som skal lage steinbit med rotgrønnsaker og beurre blanc.
Livet kunne definitivt vært av dårligere standard selvom jeg har et stykke igjen opp til @Wangensten sitt helikopter.

EA6922FE-AF1D-4F84-B78C-D0A1044873FD.jpeg
45C12097-F543-4AAF-A2BE-4861AEF7C9AD.jpeg

BA03354A-976C-4423-BE51-F81924EE9461.jpeg

D0F8156A-08E3-456E-B15E-2657DDA07F41.jpeg
 
Redigert:
Bygging og pakking og flytting og jobb (eh..og en liten ukes jakt i Skottland) har tatt de fleste helgene etter jul, men idag kom jeg meg endelig på fjellet. Grauttjukk tåke og elendig føre ga ikke de helt store forventningene, men det ble noen fine timer likevel. Jeg har aldri før sett så mye ferske spor her oppe på denne tiden, noe som lover godt for neste sesong. Fire fugler i sekken og en sliten hund (og mann) foran peisen ikveld.



A6E68AF1-E86D-4A94-B22E-7CA209701BA7.jpeg
9772D123-351F-4A62-AD1B-2D49F92F4D93.jpeg
 
Ser at søknadsbasert jakt (småvilt) åpnet seg 21.mars og varer til 16.april. Noen som har erfaring med dette? Vi er to jegere som naturlig nok ønsker å jakte sammen, men om man skal sikre seg åpningen så bør vi jo helst velge 2-3 steder. Har det noen betydning når søknaden legges inn, og kan man koble sammen søknader?
 
Etter halvannet år uten hund er vi veldig klare for å få denne gutten i hus.
Ny rase, men vi holder oss til tyskere;)
IMG-20190327-WA0005.jpg


6 uker og allerede fått snuse litt på fugl.
IMG-20190329-WA0006.jpg

IMG-20190329-WA0007.jpg


Ser fram til mange fine turer i skog og fjell i årene fremover:)
 
Har kjøpt meg en stiftemaskin i 17hmr. Nærmere bestemt Browning T-Bolt Carbon, skal kombineres med en liten og lett A-Tec Carbon demper.
Jeg lurer på om noen her har noen gode anbefalinger av kikkertsikte til min kule stiftemaskin.
Bruksområdet vil da være jakt på fugler både midt på dagen og sent/ tidlig, samt noe plinking (mindre viktig). jeg har innbilt meg at 12x -(minst 10x) forstørrelse er nødvendig for å strekke ut til 100m, formoder belyst også?
Hva anbefaller herskapet av kikkertsikter "som er verdt pengene" uten at vi beveger oss i "dyreste prisklasse"?
Så lett som mulig er meget viktig.