Jakt

Fornuftig å holde seg i tettbygde strøk i disse dager.
_20180928_114828.JPG

• Liker
Reaksjoner: JD83 og Joachiim
Som hundeløs mann har jeg gått litt lei av å halse etter nervøs storfugl med hagla. Vurderer kikkertjakt og rifle men sliter med å velge våpen og kaliber. Har googlet meg svett og funnet et bra tilbud på en Browning i 6,5x55 (i tilfelle det blir snakk om større vilt en gang i framtida), alternativet synes å være kaliber 223. Noen toppjegere med synspunkter eller anbefalinger? Kommer absolutt ikke til å lade selv, om det har betydning.

• Liker
Reaksjoner: Entropy
6,5 er et meget anvendbart og snilt kaliber. Det fungere godt på småvilt, men krever litt gode treff på større vilt. Er en rifle med allround kapasitet målet, så er kjedelige 308 det beste som finnes. Vil tro 308 på med FMJ fungerer bra på skogsfugl, men kanskje noe mer hissig enn 6,5. Jeg har 308 og 9,3x62, men skulle veldig gjerne hatt 6,5 i tillegg. Mitt 5 cent er; kjøp 6,5 med demper og tren mye. Antall skudd på banen gjenspeiler seg i skogen.

• Liker
Reaksjoner: Entropy og JoLu
6,5 er nok et fint kaliber , også 308 .
Eg har også en 223 som eg bruker til mengde trening . Av med demperen og eg kan fyre en 100-150 skudd på en kveld på bana ;)

Når det gjelder 6,5-55 så er dette minste kaliber tilatt til storviltjakt .
Det er lett , billig ammo, lite rekyl og er veldig presist på langt hold og har et stort bruksområde frå fugl til stoevilt . Minus er at om du vil ha lyddemper på den så er det ofte problematisk å kappe løpet då du kan komme under grensa for anslagsenergi for storvilt .
308 er eit fint kaliber vist du ønsker lyddemper og børse til stor og småvilt . alternativt ha 2 , feks en 223 og en 308 eller 30-06 . skal du ut av landet på jakt så er ofte 30-06 et fint kaliber

Har selv 308w, en av grunnene er som nevnt over her var med å avgjøre valget mitt mellom 6,5 og 308. Løp kappet på 45cm blir en fin og balansert rifle med lyddemper på. En annen ting som er greit å tenke på, er kulevalg. I 308 får man homogene kuler uten bly. Er usikker på om man får det til 6,5, som oppfyller storviltkravet? Kan være noe å sjekke opp ihvertfall, jeg er ikke interessert i å ha bly i kjøttet hvis jeg kan unngå det.

En annen ivrig rugdejeger ringte meg opprømt i går kveld, og fortalte at han hadde skremt opp et par rugder i området. Det er litt tidligere enn vanlig, men de kalde dagene i fjellet kan jo ha satt høsttrekket igang. Det var vanskelig å sitte lenge på jobben idag, og jeg var i skogen tyve minutter etter at jeg gikk ut av kontoret, spent på om trekket hadde begynt eller om det var stedbunden fugl min bekjente hadde sett.

Jeg gikk ikke langt før jeg så de første sporene etter lange rugdenebb i gammel kumøkk, der de har rotet rundt etter insekter.

05BE2455-FC7D-4E4A-9D7E-61605DE936D5.jpeg

I dette terrenget er den en stor, gammel eikeskog. Få ting liker jeg bedre enn å rasle rundt i mykt, gulnet eikeløv mens solen blinker mellom de tykke grenene og den klare høstluften leker i nesen, med glade, arbeidende hunder rundt meg.

DE50F868-6BBA-4EA6-B083-49189AF7DC8C.jpeg

Første stand etter et par hundre meter, reis, skudd, fall og apport.

38BA055E-3FCC-40D7-A6FF-96EB5C4AD647.jpeg

Det er heldigvis fremdeles en stund til vi stiller klokkene, så det er mulig å jakte helt til halv åtte. Flott kveld.
FA9FA1F5-BB40-4CE6-8E8F-D0699BC5F05E.jpeg

Jeg er grønn av misunnelse.
Det skal nevnes at det ble trent på doublé på lerduebanen ikveld. Og det gikk overraskende bra.
Kan dog ikke skryte av verken glade hunder eller apport, @Hopalong :(

Som hundeløs mann har jeg gått litt lei av å halse etter nervøs storfugl med hagla. Vurderer kikkertjakt og rifle men sliter med å velge våpen og kaliber. Har googlet meg svett og funnet et bra tilbud på en Browning i 6,5x55 (i tilfelle det blir snakk om større vilt en gang i framtida), alternativet synes å være kaliber 223. Noen toppjegere med synspunkter eller anbefalinger? Kommer absolutt ikke til å lade selv, om det har betydning.
Bruker selv 6,5 og har felt 7 elger siste 5 år. Mulig elgen går et par skritt lengre enn ved 30.06, men ved treff som sitter i området det uansett skal sitte er det ikke noe problem. Man greier sannsynligvis ikke oppfylle storviltkrav(anslagsenergi) med kuttet løp og lyddemper, men det er nok mest teoretisk. Videre er kaliberet mye mer rettskytende enn de tyngre.

Oppsummert ville jeg gått for 6,5 hvis du på et eller annet tidspunkt skulle finne på å gå på storviltjakt. Hvis det kun er småvilt/toppjakt ville jeg sannsynligvis gått for .223, selv om jeg ikke har noen personlig erfaring med det kaliber.

E6C918A4-8414-476E-AED5-201B2D9CA3F7.jpeg

Vedlegg

• F1B8C876-729D-4BAC-A808-2D61A3DE9BB1.jpeg
    F1B8C876-729D-4BAC-A808-2D61A3DE9BB1.jpeg
    113,4 KB · Visninger: 0
Redigert: