Jakt

Medlem
26. mai 2010
Innlegg
499
Sted
Innlandet
Jeg ser at det er mange her inne som holder på med jakt. Jakt er når det kommer til våpen og utstyr en jungel som er minst like stor som i klokkeverdenen. Jeg skal begynne med jegerprøven rett etter nyttår og satser på å gå til innkjøp av hagle før fuglejakta begynner. En tur innom Inter Sport i Bogstadveien endte med pris på en Lanber med modifisert kolbe til ca 10'. Jeg husker ikke modellnavnet på dette våpenet nå i farten. Har noen av dere tips til hva jeg bør se på? Har fått med meg at jeg skal ha hagle med o/u og utskiftbare chocker, men der stopper det. Kom gjerne med tips :)
 
Hyggelig at flere er interessert i jakt. Har selv en Lamber mod 2083 links. Det var min første hagle som jeg har hatt i noen år. Er veldig fornøyd med hagla, ikke opplevd noe tull, enkel å rengjøre, har skutt ca 1000 skudd vil jeg tro. pluss minus. Det fulgte med 5 choker, som dekker alt av behov for min del. Eneste som er litt kjedelig med Lambern er valg av tre, kjedelig farge/mønster.

Det som jeg syns er greit: Finne ei hagle som er lett, er veldig kjekt på lang tur. Jeg synes ekstraktor er fint, da "poper" ikke tomhylsene ut, en smakssak.

Det finnes mase merker, stikker du innom en våpenbutikk/jaktbutikk, kan det ofte være bedre utvalg, og personal med mer erfaring. Finnes også masse jaktforum som det er mye kunnskap på.;)
Det finnes også noen som lar deg prøve våpen, har jeg hørt.
 
Det viktigste av alt, mer enn merke, er at du tilpasser hagla slik at den passer akkurat deg. Seriøse ( stort sett de fleste i dag ) forhandlere vil hjelpe til med dette.
Det gjelder kolbelengde, drop og cast-off, eller vridning på kolben.
Deretter velg en hagle med dobbel sikring, særs viktig.
Utskiftbare choker er en fordel men ikke et must. Skytetrening på trapbane erstatter choker:p.
Velg deretter et merke som er greit kjent for kvalitet.
Man trenger ikke en Gebruder Merkel til 150000,- for å felle viltet.
 
Mye gode råd i siste innlegg!

Og ikke minst...bruk ikke for mye penger på hagle. For min del (og mulig andres) har jeg til gode å se/finne fugl i fint vær. På vestlandet hvor jeg holder til er det stort sett i grisevær og rypene sitter stort sett helt oppunder toppene i snøkanten i oktober:(

I tillegg til det er det bratt, sleipt og ulendt - og utstyret kan få litt har medfart på fjellet under slike forhold. Ikke gøyå klaske en dyr og fin børse i norsk høyfjellsgranitt....

Kjøp ei billig hagle som passer og skyt masse på banen - ikke gøy å bomme når fuglene endelig letter etter timer i fjellheimen....Ta det fra en som vet:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Takk for mange gode råd :)

Daba: Du er nok inne på noe veldig viktig der. Hvis vi da ser på noe billigere og sier rundt 5000, hva har vi da? Jeg har sett på Silma og Star her, men kanskje du vet om noe annet som er mer "bang for the buck"?

Noen av dere som jakter med halvautomat? Hva er pros/cons her?
 
Artig tråd dette her.. I alle andre temaer kommer det lynraskt råd om å øke budsjettet litt å kjøpe en brukt Rolex eller Omega når det gjelder spørsmål om å kjøpe "rimelige" klokker. Det diskuteres dyre biler, skreddersydde klær og lamper som koster 10-tusener av kroner men når det gjelder våpen skal det kjøpes det rimeligste ;) Mon tro hvorfor?
Det er riktig at hagla skal passe, men hvis du har den minste følelse for estetikk og kvalitet/finish tror jeg ikke at Star er noe godt valg ;)
Så her kommer det; litt opp i pris og brukt f.eks Beretta eller Browning ;) Bra kvalitet selv om finishen på innstegsmodellene ikke er allverden..
Selv jakter jeg omtrent 40-50 dager per høst (bor i jaktterrenget). Jeg har noen hagler men de to jeg bruker mest har vel nypris på Sub+. Jeg skyter nok ikke bedre med de enn med en billigere passende hagle, men det er til gjengjeld en glede å hente de ut av skapet :D Litt på samme måte som at følelsen å ta på seg en Rolex er litt bedre enn med den rimeligste Timexen selv om begge viser tiden ;)
 
Ivar,

Estetikk og kvalitet er absolutt viktig i våpenskapet også! Men jeg har valgt å legge pengene i riflene og kikkertsiktene. Ei hagle treffer stort sett der den peker og utsettes i mitt tilfelle for masse juling i løpet av høsten.

Mindre penger på hagle, mer til annet gøy:)
 
Jeg tror jeg dropper utskjæringer og "dilldall" til å begynne med. For all del, ei hagle til mange tusen med flotte utskjæringer er like trollbindende som baksiden av en Lange :) Jeg har kikket litt rundt på kammeret.no nå, men ingen der nevner Star Baikal som en entry-modell. Kolbetilpassing har jeg skjønt må til for at hagla skal ligge riktig når jeg kaster den opp.

Hva har dere slags hagler? s/s, o/u, pumpehagle, halvauto?
Hvis en av dere gidder å si litt om pros/cons ang kaliber og slik ting, setter jeg stor pris på det :)
 
Utskiftbare choker er ikke noe å legge ekstra penger i. Har du skrudd inn full trangboring letter rypa på to meters hold, og kjører du med åpne løp flakser de på femti. Slår aldri feil.

Jeg begynte jegerkarrieren med en Lanber (2085 tror jeg det var) til 5-6000. Var meget fornøyd med den hagla, fin balanse og funket i all slags vær og i alle temperaturer. Faktisk meget pent treverk også, men så satt jeg noen timer med stokkoljen. Fruen kjøpte en Sabatti Lady noen år senere, samme pris som Lanberen men med kolbe som en sponplate og ikke i nærheten av samme kvalitet. Kan med andre ord anbefale Lanber når det kommer til "bang for buck".

Vekt er en vanesak, nå for tiden går jeg med en Ruger Red Label allværshagle på rundt 3.6kg både i høyfjellet og i skogen og det går utmerket. Er du heller ikke av de mest ivrige med vedlikeholdet på tur kan rustfritt/syntetstokk være et alternativ, utvalget er nok størst blant halvautomatene.

Tilpasning i alle bauger og kanter er ikke å forakte, men hjelper bare om man tørrtrener intenst på "oppkastet". Kaste, kaste, kaste, som Lars Lenth sier om fluefisket.
 
Har en gammel sbs i skapet... Eldgammel egentlig, men den hat en kolbe som passer bra (lange armer) og det er ofring det viktigste. Kast den opp på skulderen m øyene igjen og se om den ligger rett på siktelinjen, der har du børsa, dyr eller billig.. Husk du skal bare peke, ikke "sikte".

Lykke til:)

Altfor lenge siden jeg har vært på rypejakt dessverre, noen som har jaktterreng??:)
 
Jeg hadde brukt så mye penger som nødvendig er for å få en grei O/U (Over, Under) som passer deg, og brukt resten på lerduebanen! En flott hagle er jo vel og bra det, men som nybegynner vil du garantert ikke merke forskjell på en rimelig, fornuftig hagle og en dyr Beretta/Blaser/Perazzi osv.
EDIT: Hva gjelder kaliber kan du trygt gå for 12. Det er det "alle" bruker.
 
Lanber tilpasset av Halvard på Intersport er jo nærmest en klisjé, jeg har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har gått den veien. Meg selv inkludert :D Grei brukshagle og en flink fyr.

Jeg er dog helt elendig til å skyte med hagle. Velger å skylde på mange års trening med rifle ;) Blir mye sikting og lite peking på meg. Så om jeg faktisk skal felle vilt velger jeg helst rifla.

Flere timer på lerduebanen har vært en fast gjenganger i nyttårsforsettene mine de siste årene. Uten nevneverdig hell.
 
Jeg liker syntetisk (sort) stokk - er nok preget av for mange år i forsvaret :)
Så jeg har kjøpt halvautomat rifle med syntetisk...har brukt denne siste to årene på elgjakt, og siste året på rådyrjakt.

Har enda ikke fått kjøpt hagle, men har liggende en godkjent søknad på en halvautomat Weatherby SA-80 som er planlagt kjøpt fra XXL til ca 6000 kr. Også den sort syntetisk.

Fordelen er at den tåler mer juling før den ser ødelagt ut (kjipt med riper i trestokker), og det er ingen vedlikehold påkrevet.
 
Jeg begynte med Star baikal O/U, en OK hagle som fungerte som den skulle men var plaget med rust. Deretter hadde jeg en Franchi O/U i kaliber 20 som jeg aldri ble særlig fortrolig med. Ammunisjonsutvalget var også mye dårligere enn til kaliber 12. Solgte den og kjøpte meg Beretta Ultra Light. Den var kjempe fin å bære med seg i fjellheimen men noe dritt å skyte med. Alt for stor rekyl, og selv med leirdueammo klart jeg å få blåmerker i skulderen. Den forsvant ut og inn komm Benelli Super Black Eagle (halvauto) som jeg nå har brukt i 11 år og er veldig fornøyd.
 
Jeg er enig med Ivar: Dropp Lanberen, legg i noen ekstra kroner og kjøp en brukt Beretta eller Browning. Det er hagler som vil tjene deg trofast ut karrieren, om du steller dem ordentlig. Enkelt sagt følger kvaliteten på hagler prisen opptil rundt 25 000 kroner, deretter koster forbedringene tildels mye mer - samtidig som man begynner å betale for pent treverk og gravyre, noe som ikke er nødvendig men som øker eiergleden betraktelig. Litt som med klokker, med andre ord. Synes du en Beretta blir for dyr, ville jeg gått for en billlig pumpe - eller eventuelt en udødelig Star laget av støpejern og peisved - fremfor en o/u i titusenkronersklassen som sannsynligvis blir skranglete i kassen etter noen tusen skudd. (NB: Jeg har ingen erfaring med Lanber selv, men har sett mange andre hagler i samme prisklasse - Bettinsoli, Sabatti mv. med slitte tennåler og slark i kassen etter få års bruk.) Merker du at dette er noe for deg, kan du så heller oppgradere etterhvert.

Tilpassing er viktig, men du bør vente med det til du har lært å skyte ordentlig. Når oppkastet sitter slik at du gjør det samme hver eneste gang, uten å tenke deg om, kan du tilpasse kolben. I mellomtiden kan du eventuelt bruke løse kolbeputer og teip. Det viktigste rådet, uansett hvilken hagle du velger, er å få god skyteinstruksjon fra begynnelsen av. Det er altfor mange jegere, inkludert meg selv, som jakter i årevis med egenlært hagleteknikk, ofte med frustrasjon og dårlig utbytte som resultat. Jeg er etterhvert en habil skytter, men det ble mye bom og mange timer med avlæring av uvaner før jeg kom på et slikt nivå. Finn en flink instruktør, og bruk noen kroner på skytetimer - det vil du få mye igjen for. Lærer du deg god teknikk, vil du treffe mer; det blir gøyere på banen, og du vil dermed også ønske å skyte oftere og dermed bli enda bedre.

Personlig synes jeg sideliggere er noe av det vakreste verktøyet mennesket har frembragt, men har etterhvert bittert måtte innse at jeg skyter langt bedre med o/u. Det gjelder nok de fleste. Pumpehagler er solide, billige og så stygge at det er vanskelig å bevege seg utendørs med en slik uten løsbart og parykk. Jeg har en Remoington 870 med syntetstokk som jeg bruker til sjøfugljakt med kajakk, ellers går det i o/u. Halvautomater er rekylsvake og gode, men har i likhet med pumper to ulemper som gjør at de etter min mening er mindre egnet til jakt enn o/u-hagler: For det første kaster de tomhylsene ut og bort. De er ikke noe problem på rypefjellet, men til skumringsjakt på for eksempel ender blir det ofte vanskelig å plukke opp etter seg. Dessuten er det vanskeligere å vise sine omgivelser at våpenet er ufarlig -noe som er viktig om man er med på drivjakt eller andre jaktformer med flere jegere. Når våre myndigheter i sin visdom har begrenset antall patroner i slike våpen til to, har de etter min mening ingen særlige fortrinn fremfor en o/u. Det hjelper selvsagt heller ikke at de stort sett er bælstygge. Skal du stort sett skyte på bane, er disse ulempene mindre.

Skal du bare ha en hagle, er kaliber 12 det riktige. De fleste skyter bedre med en tung hagle enn en lett, men det hjelper lite om den blir så tung at du ikke orker å bære den i hendene en hel dag. Jeg bruker kal 12 til ender, gjess m.v., men til alt annet bruker jeg en lett og smekker kal. 20. Siden begge er av samme merke og har samme kolbe, skyter jeg omtrent likt med dem - på bane er jeg noe bedre med 12eren, men på jakt blir den eventuelle forskjellen mer enn oppveiet av at det er lettere å gå med 20eren i konstant beredskap.

Utskiftbare choker er en vesentlig fordel, mener jeg. (Nok et poeng i magasinhaglenes disfavør er at man ikke kan ha forskjellig choke på første og andre skudd) Til tidligjakt på sterkt trykkende ryper kan man tillate seg en helt annen spredning enn på for for eksempel andejakt. Ejektor har man ikke ofte behov for i Norge, men på et hektisk due- eller andetrekk kan det faktisk være en fordel. Dessuten kan det jo hende man blir invitert på fasanjakt engang.
 
Kjøp ei enkel og grei o/u hagle med 12/76.
Dersom du bruker denne flittig, så kan du forsvare å handle ei ny og finare hagle etterpå.
Tippar det er mange her (inkludert meg) som har brukt ein del penger på våpen som stort sett står i våpenskapet der den verken kan ruste eller felle vilt.

Det samme gjeld utstyr til golf, dykking, klatring, fisking, R/C etc. Masse flott utstyr som står trygt lagra. Dersom du kjøper noko og faktisk brukar det - så kan du forsvare å oppgradere etterpå. Då veit du og kva du skal sjå etter og ikkje berre handler på tips frå andre...

Lykke til:)
 
  • Liker
Reaksjoner: rattytdr