Jakt

Medlem
26. mai 2010
Sted
Innlandet
Jeg ser at det er mange her inne som holder på med jakt. Jakt er når det kommer til våpen og utstyr en jungel som er minst like stor som i klokkeverdenen. Jeg skal begynne med jegerprøven rett etter nyttår og satser på å gå til innkjøp av hagle før fuglejakta begynner. En tur innom Inter Sport i Bogstadveien endte med pris på en Lanber med modifisert kolbe til ca 10'. Jeg husker ikke modellnavnet på dette våpenet nå i farten. Har noen av dere tips til hva jeg bør se på? Har fått med meg at jeg skal ha hagle med o/u og utskiftbare chocker, men der stopper det. Kom gjerne med tips :)

Hyggelig at flere er interessert i jakt. Har selv en Lamber mod 2083 links. Det var min første hagle som jeg har hatt i noen år. Er veldig fornøyd med hagla, ikke opplevd noe tull, enkel å rengjøre, har skutt ca 1000 skudd vil jeg tro. pluss minus. Det fulgte med 5 choker, som dekker alt av behov for min del. Eneste som er litt kjedelig med Lambern er valg av tre, kjedelig farge/mønster.

Det som jeg syns er greit: Finne ei hagle som er lett, er veldig kjekt på lang tur. Jeg synes ekstraktor er fint, da "poper" ikke tomhylsene ut, en smakssak.

Det finnes mase merker, stikker du innom en våpenbutikk/jaktbutikk, kan det ofte være bedre utvalg, og personal med mer erfaring. Finnes også masse jaktforum som det er mye kunnskap på.;)
Det finnes også noen som lar deg prøve våpen, har jeg hørt.

Det viktigste av alt, mer enn merke, er at du tilpasser hagla slik at den passer akkurat deg. Seriøse ( stort sett de fleste i dag ) forhandlere vil hjelpe til med dette.
Det gjelder kolbelengde, drop og cast-off, eller vridning på kolben.
Deretter velg en hagle med dobbel sikring, særs viktig.
Utskiftbare choker er en fordel men ikke et must. Skytetrening på trapbane erstatter choker:p.
Velg deretter et merke som er greit kjent for kvalitet.
Man trenger ikke en Gebruder Merkel til 150000,- for å felle viltet.

Mye gode råd i siste innlegg!

Og ikke minst...bruk ikke for mye penger på hagle. For min del (og mulig andres) har jeg til gode å se/finne fugl i fint vær. På vestlandet hvor jeg holder til er det stort sett i grisevær og rypene sitter stort sett helt oppunder toppene i snøkanten i oktober:(

I tillegg til det er det bratt, sleipt og ulendt - og utstyret kan få litt har medfart på fjellet under slike forhold. Ikke gøyå klaske en dyr og fin børse i norsk høyfjellsgranitt....

Kjøp ei billig hagle som passer og skyt masse på banen - ikke gøy å bomme når fuglene endelig letter etter timer i fjellheimen....Ta det fra en som vet:cool:

• Liker
Reaksjoner: Prowler
Takk for mange gode råd :)

Daba: Du er nok inne på noe veldig viktig der. Hvis vi da ser på noe billigere og sier rundt 5000, hva har vi da? Jeg har sett på Silma og Star her, men kanskje du vet om noe annet som er mer "bang for the buck"?

Noen av dere som jakter med halvautomat? Hva er pros/cons her?

Artig tråd dette her.. I alle andre temaer kommer det lynraskt råd om å øke budsjettet litt å kjøpe en brukt Rolex eller Omega når det gjelder spørsmål om å kjøpe "rimelige" klokker. Det diskuteres dyre biler, skreddersydde klær og lamper som koster 10-tusener av kroner men når det gjelder våpen skal det kjøpes det rimeligste ;) Mon tro hvorfor?
Det er riktig at hagla skal passe, men hvis du har den minste følelse for estetikk og kvalitet/finish tror jeg ikke at Star er noe godt valg ;)
Så her kommer det; litt opp i pris og brukt f.eks Beretta eller Browning ;) Bra kvalitet selv om finishen på innstegsmodellene ikke er allverden..
Selv jakter jeg omtrent 40-50 dager per høst (bor i jaktterrenget). Jeg har noen hagler men de to jeg bruker mest har vel nypris på Sub+. Jeg skyter nok ikke bedre med de enn med en billigere passende hagle, men det er til gjengjeld en glede å hente de ut av skapet :D Litt på samme måte som at følelsen å ta på seg en Rolex er litt bedre enn med den rimeligste Timexen selv om begge viser tiden ;)

Ivar,

Estetikk og kvalitet er absolutt viktig i våpenskapet også! Men jeg har valgt å legge pengene i riflene og kikkertsiktene. Ei hagle treffer stort sett der den peker og utsettes i mitt tilfelle for masse juling i løpet av høsten.

Mindre penger på hagle, mer til annet gøy:)

Jeg tror jeg dropper utskjæringer og "dilldall" til å begynne med. For all del, ei hagle til mange tusen med flotte utskjæringer er like trollbindende som baksiden av en Lange :) Jeg har kikket litt rundt på kammeret.no nå, men ingen der nevner Star Baikal som en entry-modell. Kolbetilpassing har jeg skjønt må til for at hagla skal ligge riktig når jeg kaster den opp.

Hva har dere slags hagler? s/s, o/u, pumpehagle, halvauto?
Hvis en av dere gidder å si litt om pros/cons ang kaliber og slik ting, setter jeg stor pris på det :)

Utskiftbare choker er ikke noe å legge ekstra penger i. Har du skrudd inn full trangboring letter rypa på to meters hold, og kjører du med åpne løp flakser de på femti. Slår aldri feil.

Jeg begynte jegerkarrieren med en Lanber (2085 tror jeg det var) til 5-6000. Var meget fornøyd med den hagla, fin balanse og funket i all slags vær og i alle temperaturer. Faktisk meget pent treverk også, men så satt jeg noen timer med stokkoljen. Fruen kjøpte en Sabatti Lady noen år senere, samme pris som Lanberen men med kolbe som en sponplate og ikke i nærheten av samme kvalitet. Kan med andre ord anbefale Lanber når det kommer til "bang for buck".

Vekt er en vanesak, nå for tiden går jeg med en Ruger Red Label allværshagle på rundt 3.6kg både i høyfjellet og i skogen og det går utmerket. Er du heller ikke av de mest ivrige med vedlikeholdet på tur kan rustfritt/syntetstokk være et alternativ, utvalget er nok størst blant halvautomatene.

Tilpasning i alle bauger og kanter er ikke å forakte, men hjelper bare om man tørrtrener intenst på "oppkastet". Kaste, kaste, kaste, som Lars Lenth sier om fluefisket.

Har en gammel sbs i skapet... Eldgammel egentlig, men den hat en kolbe som passer bra (lange armer) og det er ofring det viktigste. Kast den opp på skulderen m øyene igjen og se om den ligger rett på siktelinjen, der har du børsa, dyr eller billig.. Husk du skal bare peke, ikke "sikte".

Lykke til:)

Altfor lenge siden jeg har vært på rypejakt dessverre, noen som har jaktterreng??:)

Jeg hadde brukt så mye penger som nødvendig er for å få en grei O/U (Over, Under) som passer deg, og brukt resten på lerduebanen! En flott hagle er jo vel og bra det, men som nybegynner vil du garantert ikke merke forskjell på en rimelig, fornuftig hagle og en dyr Beretta/Blaser/Perazzi osv.
EDIT: Hva gjelder kaliber kan du trygt gå for 12. Det er det "alle" bruker.