Jakt

En kollega av meg kan ikke fraråde Norrøna Recon nok. Han ble søkkvåt i dette (brukt til hjortejakt og sauesanking i høyfjellet), etter relativt kort tid, og bruker ikke Norrøna om han ikke kan unngå det. Så det er rart hvor forskjellig man opplever samme plagg.

Jeg har tidligere skrytt av Norrøna Recon her inne, men etter to jaktsesonger i varierende vær må jeg si meg enig med din kollega. Verken jakke eller bukse er i nærheten av å holde tett, selv etter "forskriftsmessig" lite vask og full impregnering :eek:.

Det virker ikke som kvaliteten er som den var tidligere, den gamle Norrøna-dressen min holdt mye bedre. Mulig det har noe med tykkelsen på membranen å gjøre, stoffet virket tykkere i "gamle dager"....

I reklamen heter det "utformet og designet for og i samarbeid med militæret", jeg håper ingen i forsvaret må bruke Norrøna-bekledning som feltutstyr. Utstyret fungerer greit for vanlig turgåing, men ikke til hard bruk på jakt :(

Gode tips til vanntett og slitesterk jaktbekledning tas i mot med stor takk!
 
Jeg hadde den første Recon-dressen, jeg mener den hadde Goretex XCR-membran og var av virkelig god kvalitet. Den holdt stort sett så tett man kan forvente av membrantøy, og pustet greit. Men jeg ble aldri fortrolig med passformen, og endte opp med å selge den. Idag har jeg den siste varianten av Recon, som sitter bedre og er lettere, men den virker ikke like solid som forgjengerne. Venner som har brukt Norrøna i mange år har kommet med mye av de samme klagene som @Consigliere over. Jeg er redd Norrøna har gått i Barbour-fellen og skiftet fokus til høyfjellstøy til bybruk, en oppfatning som ikke akkurat blir svekket av å besøke flaggskipbutikkene deres.

Jeg har et par Chevalierdresser som forsåvidt fungerer greit og er behagelig å bruke, men deres membran holder ikke like godt som Goretex, noe helgens tur demonstrerte godt. Jeg har også brukt en dress fra Beretta som var full av i overkant lure løsninger, men var like behagelig, bevegelig og pustende som en rustning. Den forsvant fort ut. Det beste settet jeg har nå er fra Härkila. Dersom jeg skal på fjellet med fare for regn, har det stort sett gått i bukse fra Chevalier, og jakke fra Norrøna eller Härkila.

Når det er sagt bruker jeg så lite membrantøy som mulig. Med mindre det høljer ned jakter jeg helst i bukser av bomull, fleecejakke og vest, ihvertfall på korte dagsturer, og skifter heller når jeg er tilbake til bilen. Til andejakt eller annen mer stillestående jakt blir det bare tweed og oilskin som gjelder.
 
Eg hadde egentlig ikkje tenkt å skrive så veldig mykje negativt om norrøna då mange skryter voldsomt av dei klea og eg har i mitt stille sinn tenkt at enten så bruker eg det feil eller så bruker folk det ikkje i dårlig vær. Står framleis på at recon er hakket vassere en dovre og finnskogen i regn. Utover det er eg enig i mykje av det som andre har skreve om merket her.
Ellers syns eg no kanskje arctheryx sine skalljakker virker til å ha litt bedre kvalitet.

Men bøtter det ned så er det intet pustande membran som hjelper , då må man ha skikkelige uljekle og heller bekle seg med ull so ikkje svetten fryser .

Hjortejakta fortsetter . Denne frå søndagen på 90kg slaktvekt
20180923_103538.jpg
 
Redigert:
Jeg er på tiende året med min Alpha bib og jakke fra Arcteryx LEAF. Denne er hardt brukt og vasket jevnlig, samt impregnert og tørket i tørketrommel. Den holder fortsatt mål og blir med noen år til. Den blir kanskje litt tacticool, men du verden for noen gode løsninger på lommer etc. Dog ser jeg litt i smug på Norrøna sin Kvinnherad jakke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Som hundeløs mann har jeg gått litt lei av å halse etter nervøs storfugl med hagla. Vurderer kikkertjakt og rifle men sliter med å velge våpen og kaliber. Har googlet meg svett og funnet et bra tilbud på en Browning i 6,5x55 (i tilfelle det blir snakk om større vilt en gang i framtida), alternativet synes å være kaliber 223. Noen toppjegere med synspunkter eller anbefalinger? Kommer absolutt ikke til å lade selv, om det har betydning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
6,5 er et meget anvendbart og snilt kaliber. Det fungere godt på småvilt, men krever litt gode treff på større vilt. Er en rifle med allround kapasitet målet, så er kjedelige 308 det beste som finnes. Vil tro 308 på med FMJ fungerer bra på skogsfugl, men kanskje noe mer hissig enn 6,5. Jeg har 308 og 9,3x62, men skulle veldig gjerne hatt 6,5 i tillegg. Mitt 5 cent er; kjøp 6,5 med demper og tren mye. Antall skudd på banen gjenspeiler seg i skogen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og JoLu
6,5 er nok et fint kaliber , også 308 .
Eg har også en 223 som eg bruker til mengde trening . Av med demperen og eg kan fyre en 100-150 skudd på en kveld på bana ;)

Når det gjelder 6,5-55 så er dette minste kaliber tilatt til storviltjakt .
Det er lett , billig ammo, lite rekyl og er veldig presist på langt hold og har et stort bruksområde frå fugl til stoevilt . Minus er at om du vil ha lyddemper på den så er det ofte problematisk å kappe løpet då du kan komme under grensa for anslagsenergi for storvilt .
308 er eit fint kaliber vist du ønsker lyddemper og børse til stor og småvilt . alternativt ha 2 , feks en 223 og en 308 eller 30-06 . skal du ut av landet på jakt så er ofte 30-06 et fint kaliber
 
Har selv 308w, en av grunnene er som nevnt over her var med å avgjøre valget mitt mellom 6,5 og 308. Løp kappet på 45cm blir en fin og balansert rifle med lyddemper på. En annen ting som er greit å tenke på, er kulevalg. I 308 får man homogene kuler uten bly. Er usikker på om man får det til 6,5, som oppfyller storviltkravet? Kan være noe å sjekke opp ihvertfall, jeg er ikke interessert i å ha bly i kjøttet hvis jeg kan unngå det.
 
En annen ivrig rugdejeger ringte meg opprømt i går kveld, og fortalte at han hadde skremt opp et par rugder i området. Det er litt tidligere enn vanlig, men de kalde dagene i fjellet kan jo ha satt høsttrekket igang. Det var vanskelig å sitte lenge på jobben idag, og jeg var i skogen tyve minutter etter at jeg gikk ut av kontoret, spent på om trekket hadde begynt eller om det var stedbunden fugl min bekjente hadde sett.

Jeg gikk ikke langt før jeg så de første sporene etter lange rugdenebb i gammel kumøkk, der de har rotet rundt etter insekter.

05BE2455-FC7D-4E4A-9D7E-61605DE936D5.jpeg


I dette terrenget er den en stor, gammel eikeskog. Få ting liker jeg bedre enn å rasle rundt i mykt, gulnet eikeløv mens solen blinker mellom de tykke grenene og den klare høstluften leker i nesen, med glade, arbeidende hunder rundt meg.

DE50F868-6BBA-4EA6-B083-49189AF7DC8C.jpeg


Første stand etter et par hundre meter, reis, skudd, fall og apport.

38BA055E-3FCC-40D7-A6FF-96EB5C4AD647.jpeg


Det er heldigvis fremdeles en stund til vi stiller klokkene, så det er mulig å jakte helt til halv åtte. Flott kveld.
FA9FA1F5-BB40-4CE6-8E8F-D0699BC5F05E.jpeg
 
Jeg er grønn av misunnelse.
Det skal nevnes at det ble trent på doublé på lerduebanen ikveld. Og det gikk overraskende bra.
Kan dog ikke skryte av verken glade hunder eller apport, @Hopalong :(
 
Som hundeløs mann har jeg gått litt lei av å halse etter nervøs storfugl med hagla. Vurderer kikkertjakt og rifle men sliter med å velge våpen og kaliber. Har googlet meg svett og funnet et bra tilbud på en Browning i 6,5x55 (i tilfelle det blir snakk om større vilt en gang i framtida), alternativet synes å være kaliber 223. Noen toppjegere med synspunkter eller anbefalinger? Kommer absolutt ikke til å lade selv, om det har betydning.
Bruker selv 6,5 og har felt 7 elger siste 5 år. Mulig elgen går et par skritt lengre enn ved 30.06, men ved treff som sitter i området det uansett skal sitte er det ikke noe problem. Man greier sannsynligvis ikke oppfylle storviltkrav(anslagsenergi) med kuttet løp og lyddemper, men det er nok mest teoretisk. Videre er kaliberet mye mer rettskytende enn de tyngre.

Oppsummert ville jeg gått for 6,5 hvis du på et eller annet tidspunkt skulle finne på å gå på storviltjakt. Hvis det kun er småvilt/toppjakt ville jeg sannsynligvis gått for .223, selv om jeg ikke har noen personlig erfaring med det kaliber.

E6C918A4-8414-476E-AED5-201B2D9CA3F7.jpeg
 

Vedlegg

  • F1B8C876-729D-4BAC-A808-2D61A3DE9BB1.jpeg
    F1B8C876-729D-4BAC-A808-2D61A3DE9BB1.jpeg
    113,4 KB · Visninger: 0
Redigert: