Jakt

Har fått vinger av både rype og skogsfugl som skal brukes til trening på min irske settervalp. Skal vingene tørkes eller lignende? Alle tips tas imot med glede.
Kan ikke så mye om det, men når jeg har gitt bort dette til folk med hund har jeg vakumpakket dem enkeltvis med tanke om St lukten kan vare lenger og at de kan «bruke opp» en om gangen.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Nok ei langhelg med jakt er over og det må gjøres plass i fryseren. Svært varierende vær,alt fra Gore til t-skjorte, men tross alt en stor jakthelg i Lierne.
IMG_20180915_171421.jpg
 
Som fersk rypejeger lurer jeg på hvordan man kommer på tettere hold før de støkker? Bikkja gjør jobben og finner de men hele tiden drar de opp på 30-40 meter. Svære flokker men kommer ikke på skuddhold. Har været betydning? Tid på dagen? Går selvsagt mot vinden.
 
Som fersk rypejeger lurer jeg på hvordan man kommer på tettere hold før de støkker? Bikkja gjør jobben og finner de men hele tiden drar de opp på 30-40 meter. Svære flokker men kommer ikke på skuddhold. Har været betydning? Tid på dagen? Går selvsagt mot vinden.

Fjellrype eller lirype? Min erfaring er at fjellrypa ofte trykker dårlig for hund, men letter når de merker fare uavhengig om hunden står skikkelig eller ikke. Lirypa bør bli liggende hvis hunden står i skikkelig stand, men vind/vær, tidspunkt osv. påvirker selvfølgelig fuglens adferd.

Siste jakttur jeg hadde forrige helg var svært varierende med tanke på fuglens adferd. På lørdag trykket fuglen noe helt utrolig, det var nokså fint vær med en del vind. Jeg skjøt en orrhane som lå ca. 20 meter fra pauseplassen, den trykket lenge før den gikk. Barna tustet rundt i en halvtime, og jeg hadde vel gått forbi fuglen 2-3 ganger før den lettet (uten hund). Søndag var helt håpløst, lite vind med mye regn - all fugl gikk opp utenfor skuddhold.....
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og twt2
Som fersk rypejeger lurer jeg på hvordan man kommer på tettere hold før de støkker? Bikkja gjør jobben og finner de men hele tiden drar de opp på 30-40 meter. Svære flokker men kommer ikke på skuddhold. Har været betydning? Tid på dagen? Går selvsagt mot vinden.

Det er nok hverken din eller hundens feil. Fuglene pleier flokke seg utover i sesongen, og da blir de veldig skye. I år har det skjedd mye tidligere enn vanlig. Jeg har snakket med mange erfarne rypejegere med flinke hunder som har opplevd det samme denne ssongen: Mye ryper å se, men store flokker som forvinner lenge før skuddhold.. Løsningen er bare å gå mer - du finner ofte mindre grupper av fugl eller enkeltindivider som blir skilt fra flokken; spesielt dersom flokkene har blitt skremt opp et par ganger. Ellers er det bare å nyte opplevelsen av å se alle rypene som plutselig spruter opp av fjellandskapet og drar avgårde.
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
26AE88DB-50AF-4673-BCA2-237A11968A74.jpeg
Kan melde om at vi har skutt de første par rypene. Handler nok mye om å skjønne bikkja, været, hverandre - og selvsagt, vite hvilken tid på døgnet det er :cool:

Har hatt noen fantastiske turer hvor vi ser at bikkja fungerer og vi skjønner hvordan ting skal/bør være.

Lurer fortsatt på; når bør man gå ut ila dagen, må vi alltid følge vinden, hvor mye er egentlig basert på flaks/tilfeldigheter, hvor mye mer kan forventes fra «åpninga» kontra tre-fire helger senere :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dakota og Entropy
De gangene jeg ikke ser nok fugl, eller ikke får med fugl hjem, så er det fordi jeg ikke går nok.
Nok på lerduebanen.
Nok i terrenget.
Nok med hunden.

Man skyter fugl under forhold som tilsier at man ikke burde skyte fugl, dersom man gjør de punktene over tilstrekkelig.

Herlig at det klaffet for deg idag!

Vis vedlegg 113248 Kan melde om at vi har skutt de første par rypene. Handler nok mye om å skjønne bikkja, været, hverandre - og selvsagt, vite hvilken tid på døgnet det er :cool:

Har hatt noen fantastiske turer hvor vi ser at bikkja fungerer og vi skjønner hvordan ting skal/bør være.

Lurer fortsatt på; når bør man gå ut ila dagen, må vi alltid følge vinden, hvor mye er egentlig basert på flaks/tilfeldigheter, hvor mye mer kan forventes fra «åpninga» kontra tre-fire helger senere :)
 
  • Liker
Reaksjoner: uret og twt2
Noen som har erfaring med fett fra hjort ¿

Gjorde opp to stykk hjort idag, den ene hadde tjukke lag med fett rundt omkring. Kan vi la det fettet gå i kjøttkverna eller er det bare å skjære vekk og kaste ¿ Hører noen mener slikt fett ikke gir god smak...
Legger til at det er unge dyr, ca 50 kilo.
 
Redigert:
1E7A89F7-F498-4AC3-AC86-2ACC497C6EDC.jpeg
Tur/retur den gamle jakthytta i helgen. Ifølge yr.no skulle været være skiftende lørdag, hvilket det også var: Det skiftet mellom regn og stiv kuling, og regn og sterk kuling. Jeg kunne kjenne vannet blåse gjennom goretexen i buksene mine. Jeg falt et par ganger, knuste GPSen, slo hull på buksene, måtte ta et i overkant risikabelt tigersprang over den rasende fulle bekken og gikk med stadig økende følelse av «hva i helvete er det jeg driver med». Så noen forskremte ryper, felte en. Jeg var veldig glad over å se at hytta sto oppreist da jeg kom frem etter fire timer i uværet, var lite klar for en natt i fjellduken. Etter fyr i peisen, fjerning av noen kilo muselort og litt varm mat var det etterhvert koselig å sitte i soveposen med en sliten hund ved siden av meg, nippe til en spritflaske uten etikett som noen har satt igjen for noen år siden, studere hyttebøker fra femtitallet og lytte til uværet utenfor. I går skinte solen, fjellet var nydelig og rypene mange. Jeg skulle bare blitt der et par dager til.
 
Tur/retur den gamle jakthytta i helgen. Ifølge yr.no skulle været være skiftende lørdag, hvilket det også var: Det skiftet mellom regn og stiv kuling, og regn og sterk kuling. Jeg kunne kjenne vannet blåse gjennom goretexen i buksene mine. Jeg falt et par ganger, knuste GPSen, slo hull på buksene, måtte ta et i overkant risikabelt tigersprang over den rasende fulle bekken og gikk med stadig økende følelse av «hva i helvete er det jeg driver med». Så noen forskremte ryper, felte en. Jeg var veldig glad over å se at hytta sto oppreist da jeg kom frem etter fire timer i uværet, var lite klar for en natt i fjellduken. Etter fyr i peisen, fjerning av noen kilo muselort og litt varm mat var det etterhvert koselig å sitte i soveposen med en sliten hund ved siden av meg, nippe til en spritflaske uten etikett som noen har satt igjen for noen år siden, studere hyttebøker fra femtitallet og lytte til uværet utenfor. I går skinte solen, fjellet var nydelig og rypene mange. Jeg skulle bare blitt der et par dager til.
Vakkert. Jakt er noen gang så mye mer enn bare jakt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong og Entropy
Vis vedlegg 113482 Tur/retur den gamle jakthytta i helgen. Ifølge yr.no skulle været være skiftende lørdag, hvilket det også var: Det skiftet mellom regn og stiv kuling, og regn og sterk kuling. Jeg kunne kjenne vannet blåse gjennom goretexen i buksene mine. Jeg falt et par ganger, knuste GPSen, slo hull på buksene, måtte ta et i overkant risikabelt tigersprang over den rasende fulle bekken og gikk med stadig økende følelse av «hva i helvete er det jeg driver med». Så noen forskremte ryper, felte en. Jeg var veldig glad over å se at hytta sto oppreist da jeg kom frem etter fire timer i uværet, var lite klar for en natt i fjellduken. Etter fyr i peisen, fjerning av noen kilo muselort og litt varm mat var det etterhvert koselig å sitte i soveposen med en sliten hund ved siden av meg, nippe til en spritflaske uten etikett som noen har satt igjen for noen år siden, studere hyttebøker fra femtitallet og lytte til uværet utenfor. I går skinte solen, fjellet var nydelig og rypene mange. Jeg skulle bare blitt der et par dager til.

Menn kan finne på å gjøre de mest dumdristige ting når fjellrypa lokker.
 
Det stemmer nok. Til forsvar for familien Gore skylder jeg vel å si at buksen har membran fra Chevalier, og er godt brukt. Norrønajakken holdt tett.

Gore tex er ikkje laget for striregn , til det er det kun skikkeøige saker som gjelder . og då av den typen som ikkje puster.

Når det er sagt så er der forskjell på Gore tex også og kor stor vannsøyle dei er oppgitt til. Norrøna sine finnskogen og dovrr er sånn helt ok når det duskregner litt , ellers er recon et mykje tørrere alternativ når regnet kjem i mengder og sidevegs. Eg har en del andre merker også , deriblant arctheryx som eg bruker på vintern då eg syns dei er litt bedre en norrøna når det er vått og kaldt .