Jaeger-LeCoultre-tråden

Har lenge slitt med Master-troikaen som ble lansert for et par år siden, men har ikke klart å sette ord på det. Inntil jeg kom over omtalen under her. "Timid, deeply uninspired, quasi-vintage". Jeg vil kanskje ikke ordlagt meg like hardt, men er det ikke noe i disse anførslene? Kjør debatt!

I deeply dislike the new(-ish-ish-ish) Master trio because they offer a blend of flat, uninspiring and historically incorrect looks – the hands with the fallen-out-lume-look objectively should have never happened. They are a design they knew would make many bend over backwards and that, to their credit, they did achieve. But look at the finesse, the confident balance and impressive engineering that appears on and inside a Master Ultra Thin Perpetual or the bonkers, way over the top and yet casually retailed Master Compressors of old… and you’ll probably see how much “more Jaeger” those watches are – in some sense, at least.

I’m not saying those timid, deeply uninspired, quasi-vintage re-releases shouldn’t exist – they do fine for people who just want some watch, preferably with a very, very secure aesthetic and even more secure name on the dial (the worldtimer “Geographic” on the right is the weak exception that enforces the rule). But don’t we have plenty of that already on offer from other Richemont brands – not to mention more distant competitors?


Hentet nederst på denne siden:
https://www.ablogtowatch.com/jaeger-lecoultre-master-compressor-chronograph-ceramic-watch/
 
  • Liker
Reaksjoner: flyback
Det er selvsagt en helt legitim kritikk. Forutsetningen for å være enig er at man mener at produsentene ikke skal kaste seg på en retrobølge og lage klokker som skuer bakover. Det er et hardt krav, når man ser retrotendenser i praktisk talt alle bransjer med jevne mellomrom. Fordi det slår an hos publikum. Noen produsenter utvikler seg så lite at hele kolleksjonen er en form for retro. Og har stor kommersiell suksess. Ikke så rart at man vil ha en bit av dette markedet.

Jeg skulle gjerne sett at JLC kom opp med den neste ideen som var like banebrytende som Memovox o.l. Jeg mener at Duometre-serien kommer til å stå som et eksempel på at JLC utviklet noe nytt og banebrytende, men prisene gjør at disse ikke akkurat treffer noe ‘massemarked’. Og det begynner å bli noen år siden den første kom. Skulle for øvrig ønske de kunne la noe fra denne serien tilflyte f.eks. Master-serien.

Og for ordens skyld: Master jubileumsserien traff ikke meg.
 
Må da være en knallpris? Tilsvarende klokke koster 357k i dag. Denne trengte dog en service ganske snart, så da blir det vel fort til at klokka må til sveits i et halvt års tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Fortsatt strålende fornøyd med denne
5E06B465-3264-4736-A160-1AAEDF38BC81.jpeg
 
Til dere der ute som har Deep Sea Chronograph (Q2068570), opplever dere littebit dødgang på bezel når man trykker nedover som vist på bildet?
 

Vedlegg

  • sketch-1555077538710.png
    sketch-1555077538710.png
    802,4 KB · Visninger: 0
Hehehe. Seriøst, jeg synes dette lover bra. Tro på egne produkter, og forhåpentligvis en klar bedring i reparasjonskapasitet og -tid.